Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:02

Ik ga sinds Corona ook niet meer in de weekenden op pad. Het is inderdaad enorm druk in de bossen en ik stoor me mateloos aan alle kleine kinderen op het ruiterpad. Een stuk draven lukt niet, je moet steeds in de ankers.

Overigens vind ik de troep die mensen achterlaten ook verschrikkelijk. Vandaag in Dorst geweest, wat een blikjes, mondkapjes en ander plastic lag daar ;(

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:21

SVRL schreef:
Is zeker en vast associaal en mijn hoefsmid spreekt zijn broer er ook over aan. Alleen vindt ie dat ie niets fout doet, als een paard schrikt door zijn acties, moet je als ruiter je paard maar beter opvoeden vindt ie.

Maar ondertussen zit ik wel met een paard waarvan de emmer over gelopen is en die niet meer van zijn veilige thuis weg wil. Hoop dat het morgen ff droog is en ik even kort met hem aan de hand op stap kan. Zal weer traag opbouwen worden.


Ik denk dat ik dan echt eens met een lange zweep op pad zou gaan..maarja dat "mag" natuurlijk niet. 8)7

Echt heel vervelend dat je paard er zo'n knauw van heeft gekregen. :(

Ik denk dat misschien veel mensen die nu MTB niet degene zijn die dat voor de corona ook al deden?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:24

Ik denk dat veel mensen nu plots aan het wandelen, lopen, fietsen, mtb'en zijn geslagen die dat voor Corona nooit deden. Sommige omdat ze eindelijk de tijd en kans hadden om eens wat nieuws te proberen, anderen gewoon als excuus om buiten te kunnen.

Silvia

Berichten: 3272
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:04

Varekaj schreef:
Ik denk dat veel mensen nu plots aan het wandelen, lopen, fietsen, mtb'en zijn geslagen die dat voor Corona nooit deden. Sommige omdat ze eindelijk de tijd en kans hadden om eens wat nieuws te proberen, anderen gewoon als excuus om buiten te kunnen.


Ik vermoed dat die mensen anders op het voetbalveld stonden, naar de sportschool gingen of druk waren met de kinderen heen en weer brengen naar sport, muziekles of wat dan ook.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:08

Ben al in geen eeuwen mee bij de duinen geweest...

Sanet

Berichten: 7975
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:16

Vandaag top, meneer met 2 labradors, netjes aan de kant, los, gelijk luisteren. Vriendelijk bedankt uiteraard.
Daarna een Nordic Wokken meneer. Die mijn paard heel mooi vond, dus is altijd goed. Verder een mevrouw die we moesten inhalen, maar ze liep maar net iets langzamer. Dus ze ging aan de kant, ik nog grapje gemaakt dat wij natuurlijk extra benen hadden en dat dat sneller gaat :)

Dus behalve dat mijn paard overal van moest schrikken. Ging het heerlijk!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:28

Hier zal vandaag weinig volk op de been zijn. Het regent al de godganse voormiddag, er wordt overgang tot sneeuw verwacht in de loop van de namiddag die ook zal blijven liggen. De bodem is overal verzopen, de rivier hier vlakbij staat op overlopen... Dus wie door die sneeuw of bermen gaat wandelen zal met wat pech alsnog fiks in de blub zakken.

Merlen

Berichten: 1600
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:41

Varekaj schreef:
Hier zal vandaag weinig volk op de been zijn. Het regent al de godganse voormiddag, er wordt overgang tot sneeuw verwacht in de loop van de namiddag die ook zal blijven liggen. De bodem is overal verzopen, de rivier hier vlakbij staat op overlopen... Dus wie door die sneeuw of bermen gaat wandelen zal met wat pech alsnog fiks in de blub zakken.


Net hetzelfde hier.De veldweg is een beek en de weides vijvers.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:50

In België is een sinkhole ontstaan, is een paard uitgehaald door de brandweer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:40

Amalarab schreef:
In België is een sinkhole ontstaan, is een paard uitgehaald door de brandweer!



Oh, wat een nachtmerrie zeg!

soesita

Berichten: 5178
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:46

Echt? Waar dan?

Edit: Gevonden. In Sint-Pieters-Leeuw. Dan schrik je volgens mij wel even. Zowel als paard als als eigenaar. :=

MarliesV

Berichten: 15207
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:03

Die mountainbikers die niet fietsen na de regen zijn geen mensen die een probleem hebben met de modder, dat is trailrespect, zo gaan de mtb paden niet kapot en respecteer je het werk dat de onderhoudsploegen doen en heb je later meer plezier van de paden.

Vandaag 6km gelopen met de pony aan de hand. Alleen maar leuke reacties altijd hier en mensen die met respect passeren.
Kindjes laten aaien (die vroegen het keurig) en verder heerlijk genoten van het zonnetje.

Morgen maar weer een rondje onder het zadel en als de paden er wat droger bij liggen ook een rondje op de mtb ;)

Zebrastreep

Berichten: 9789
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:23

MarliesV schreef:
Die mountainbikers die niet fietsen na de regen zijn geen mensen die een probleem hebben met de modder, dat is trailrespect, zo gaan de mtb paden niet kapot en respecteer je het werk dat de onderhoudsploegen doen en heb je later meer plezier van de paden.

Vandaag 6km gelopen met de pony aan de hand. Alleen maar leuke reacties altijd hier en mensen die met respect passeren.
Kindjes laten aaien (die vroegen het keurig) en verder heerlijk genoten van het zonnetje.

Morgen maar weer een rondje onder het zadel en als de paden er wat droger bij liggen ook een rondje op de mtb ;)


Inderdaad ik pak de mountainbike nu ook niet , het is niet eens leuk om te fietsen met al die modder. Ik vind het 3 keer zo zwaar als normaal en ik krijg het ijskoud omdat je helemaal onder het water en modder komt. En daarnaast vind ik het een beetje sneu om iets kapot te rijden waar zo hard aan gewerkt is. Maar dan heb je nog genoeg mensen die vinden dat het gewoon moet kunnen want anders ben je geen echte fietser :')

--

Het weiland waar mijn paard instaat grenst aan de parkeerplaats van de schaapskooi/heidegebied. Parkeerplaats stond vanmiddag ook weer helemaal vol. Ik kwam alleen even om te voeren en wat schimmel plekjes te behandelen. De weg naar de parkeerplaats is gemaakt van een soort grind achtig iets. Er vormen nu ook diepe kuilen door alle auto's die erover heen rijden. Gebeurde jaren ervoor echt nooit.... vind het ergens wel zonde , het doet de natuur geen goed al die mensen. En dan heb ik het nog niet eens over inderdaad het afval gehad.

Lijkt mij een lastige taak voor boswachters. Ik lees toch wel veel dat boswachters worden bedreigd als ze niemand aanspreken. Waardeloos gewoon dat mensen soms zo met de natuur en andere mensen omgaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:02

De meeste mtb paden zijn hier gemeenschappelijke paden voor ruiters, wandelaars, quads en mtb. Het enige onderhoud dat daaraan gedaan wordt is steenpuin in de te diepe putten kappen -O- en de bospaden rijden ze vanzelf wel aan gort als er bomen gerooid moeten worden. Dan gaan ze met zwaar geschut het bos in, redt jezelf nadien maar. Als ruiter is het nog wel doenbaar, als voetganger zak je onherroepelijk Kuitdiep vast.

Zebrastreep

Berichten: 9789
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:11

Varekaj schreef:
De meeste mtb paden zijn hier gemeenschappelijke paden voor ruiters, wandelaars, quads en mtb. Het enige onderhoud dat daaraan gedaan wordt is steenpuin in de te diepe putten kappen -O- en de bospaden rijden ze vanzelf wel aan gort als er bomen gerooid moeten worden. Dan gaan ze met zwaar geschut het bos in, redt jezelf nadien maar. Als ruiter is het nog wel doenbaar, als voetganger zak je onherroepelijk Kuitdiep vast.


Oh dat lijkt mij best heel vervelend! Hier in Drenthe is alles nog wel vrij gescheiden. Op de Mtb paden hier zou ik echt niet met mijn paard overheen gaan die breekt dan een been. Ik hou meestal gewoon rekening met iedereen. Natuurlijk vind ik het vervelend als er iemand over een single track loopt , maar ik rem altijd af en ga er voorbij en probeer irritatie tot mijzelf te betrekken. Soms spreek ik mensen aan maar niet om iemand totaal af te branden maar meer door te vragen van goh weet u ook waar dit pad voor is , en dat het best gevaarlijk kan zijn om hier te lopen omdat je soms slecht kan zien wat om de bocht kom. Ik probeer er meer mee te bereiken dat mensen alert erop worden dat ze niet voor verassingen komen te staan. Ik leg ook altijd uit dat ik altijd zal stoppen maar dat helaas niet elke fietser zo in elkaar zit. En ik kan mij ook ergeren aan mede fietsers hoor , zitten echt idioten tussen.

Met mijn paard ga ik op drukke dagen eigenlijk alleen aan de hand wandelen. Mijn paard geniet van alle aandacht om haar heen. Ik heb ook al best even niet meer gereden , maar dat is meer voor het welzijn van mijn paard. Of ik pak doordeweekse dagen dan is er in het gebied weinig te doen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 01:31

Hier is zowat alles gemeenschappelijk. Er kan wel een pijltje staan om een mtb-pad aan te duiden bijvoorbeeld, maar je zal zelden een bijhorend bordje zien "uitsluitend mtb". Wat je wél kan tegenkomen is "uitsluitend voetgangers" en "verboden voor gemotoriseerde voertuigen". Maar dat zijn de enige uitzonderingen. Al de rest is openbaar voor iedereen.

Over het algemeen lukt het wel om met elkaar fijn samen gebruik te maken van die paden. men verwacht wederzijds respect en kennis van de omgangsvormen. Helaas heb je er altijd die denken dat zij net de uitzondering op de regel zijn en voorrang hebben op alles en iedereen. Soms zijn dat voetgangers die je met paard en al een veld vol mais in willen duwen, of in de prikkeldraad, omdat zij menen niet opzij te hoeven met kinderwagen (of de schoenen worden dan vuil). Er zijn ook fietsers die menen dat elke wandelaar in een vingerknip opzij vliegt als zij "opzij" brullen. Er zijn mensen met loslopende honden die vinden dat alles hun speeltuin is, en anders oprotten.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 08:57

Zebrastreep schreef:
Varekaj schreef:
De meeste mtb paden zijn hier gemeenschappelijke paden voor ruiters, wandelaars, quads en mtb. Het enige onderhoud dat daaraan gedaan wordt is steenpuin in de te diepe putten kappen -O- en de bospaden rijden ze vanzelf wel aan gort als er bomen gerooid moeten worden. Dan gaan ze met zwaar geschut het bos in, redt jezelf nadien maar. Als ruiter is het nog wel doenbaar, als voetganger zak je onherroepelijk Kuitdiep vast.


Oh dat lijkt mij best heel vervelend! Hier in Drenthe is alles nog wel vrij gescheiden. Op de Mtb paden hier zou ik echt niet met mijn paard overheen gaan die breekt dan een been. Ik hou meestal gewoon rekening met iedereen. Natuurlijk vind ik het vervelend als er iemand over een single track loopt , maar ik rem altijd af en ga er voorbij en probeer irritatie tot mijzelf te betrekken. Soms spreek ik mensen aan maar niet om iemand totaal af te branden maar meer door te vragen van goh weet u ook waar dit pad voor is , en dat het best gevaarlijk kan zijn om hier te lopen omdat je soms slecht kan zien wat om de bocht kom. Ik probeer er meer mee te bereiken dat mensen alert erop worden dat ze niet voor verassingen komen te staan. Ik leg ook altijd uit dat ik altijd zal stoppen maar dat helaas niet elke fietser zo in elkaar zit. En ik kan mij ook ergeren aan mede fietsers hoor , zitten echt idioten tussen.

Met mijn paard ga ik op drukke dagen eigenlijk alleen aan de hand wandelen. Mijn paard geniet van alle aandacht om haar heen. Ik heb ook al best even niet meer gereden , maar dat is meer voor het welzijn van mijn paard. Of ik pak doordeweekse dagen dan is er in het gebied weinig te doen.

Toch kruisen in Drenthe die paden geregeld de gewone paden. Mensen remmen dan nauwelijks af .. daar kan ik mij als wandelaar toch wel erg aan storen. Ook pakken de mbters dan wel geregeld de gewone bospaden. Waardoor je de hele tijd achterom moet kijken.
Dit is dan bijv. Bij Gasselte en dan niet bij de zandafgraving maar de parkeerplaatsen daar achter. Ook bij de zandafgraving zijn er trouwens verschillende plekken waar je moet oversteken etc.

Anoniem

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:52

Hier echt wel een dillema vandaag. Jonkie heeft nood aan beweging en eindelijk een droge dag, dus mega zin om hem op zijn minst even te laten uitrazen aan de longe in het paddock aan de heide en daarna lekker een rondje te stappen. Maar het is zondag, dus mega druk ook op het grasveld naast die paddock. Moet hem eens terug uit zijn comfort zone halen en hem terug bloot stellen aan prikkels. Jammer genoeg gaat het hier zeker tem woensdag terug gieten vanaf vanavond. Dus als ik nu niet ga, kunnen we ten vroegste komende donderdag op stap.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 11:57

Hmm eh tja ik had al klaar geweest vandaag. Kortom 8 of half 9 uur op stal geweest en nu dus al klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:05

Ineke2 schreef:
Hmm eh tja ik had al klaar geweest vandaag. Kortom 8 of half 9 uur op stal geweest en nu dus al klaar.



Hier staat het al vol zodra er daglicht is. We hebben hier al alle momenten van de dag uitgetest. Mijn vriend gaat vaak als het bijna donker is en zelfs dan is het nog redelijk druk.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:11

lenaa_tje schreef:
Toch kruisen in Drenthe die paden geregeld de gewone paden. Mensen remmen dan nauwelijks af .. daar kan ik mij als wandelaar toch wel erg aan storen. Ook pakken de mbters dan wel geregeld de gewone bospaden. Waardoor je de hele tijd achterom moet kijken.
Dit is dan bijv. Bij Gasselte en dan niet bij de zandafgraving maar de parkeerplaatsen daar achter. Ook bij de zandafgraving zijn er trouwens verschillende plekken waar je moet oversteken etc.

Op dit moment loopt/fietst/rijdt iedereen overal volgens mij. Met fiets, paard, kind, hond, ....
En er zijn inderdaad veel 'onbewust onbekwame buitenmensen'.
Ik woon in het Drentsche Aa gebied en het is in het weekend maar eigenlijk ook door steeds meer door de week stervensdruk. Ik gun iedereen een uurtje buiten, dat hou ik me steeds goed voor. En tel mijn zegeningen dat ik hier woon.
In het weekend ga ik vroeg buitenrijden. Gister bijna onverantwoord, grond was nog wat hard en er lagen overal giga half bevroren plassen. Leve m'n brave paard...
Maar na 10 uur is er hier echt niks meer aan. Ik heb een drukke baan en werk full time - het lukt me door de week echt niet om vroeg op pad te gaan. Nog een paar weekjes, dan is het weer langer licht en kan het aan het eind van de dag...

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:30

De MTB-paden op de Veluwezoom (bij de Posbank) zijn gesloten hebben staatsbosbeheer en de MTB-club aangekondigd, omdat ze te nat zijn en kapot gereden en het niet meer te onderhouden is door de vrijwilligers.
Wat schrijft een sukkel die het niet helemaal snapt op FB? "Ik kon er gewoon op hoor, gewoon lekker rechtuit doorraggen door de modder."
Hoe dacht-ie dat je een MTB-route daadwerkelijk af kon sluiten? Hekje ervoor en op slot?

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:51

Ja en dan is het argument van Natuurmonumenten waarom de ruitervergunning duurder is dan die voor de Mtb'ers dat het onderhoud van de ruiterpaden duurder is...
Nou dat waag ik te betwijfelen. Als ik zie hoe oorspronkelijke ruiterpaden nu combinatie paden zijn met de mtb'ers, dat die echt enorm verslechterd zijn in 1 seizoen.
Zo heb ik ze in 10 jaar uitsluitend ruiters en wandelaars nog nooit gezien.


Ook leuk, ik reed laatst op zo'n combi-pad en daar slingeren de mtb'ers van links naar rechts overheen de mulste stukken ontwijkend. Ik rijd daar gewoon rechtdoor, dus niet contra slingerend, waarom zou ik, het pad is om te delen en omdat zij nou zo nodig niet door het mulste stuk willen en dus gaan slingeren, hoef ik dat toch niet ook te doen?

Kreeg ik laatst toch een sneer van een mtb'ers "waarom ik nou toch op hún pad reed???"
Hoezo, hún pad, het is al tig jaar een ruiterpad en sinds een jaar moeten we het met de mtb'ers delen, helemaal prima, maar claim even niet het recht op je eigen spoor 8)7

(het is een pad van een meter of 2-3 breed, ik reed langs de rechter zijkant, toevallig net op een platgereden stukje, maar hij kwam dus van de voor mij linkerkant, voor hen zelf rechterkant aangeslingerd en wilde dus voor hem links verder rijden omdat 't daar voor hem gemakkelijker fietst).

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:24

Ik heb vanochtend een kleine 10km gewandeld in het buitengebied van Zwolle. Geen bos, maar langs de dijken etc. Druk! We waren er al vroeg maar heb nog nooit zoveel mensen gezien. Wandelaars, fietsers, hardlopers..

Maar goed, het was ook wel echt práchtig weer. En iedereen hield afstand en was vriendelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is letterlijk bij mijn ouders achter, wat een luxe :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 13:43

Hier vanochtend ook weer even op pad geweest.
Om 8 uur stonden we in het natuurgebied en was het nog heerlijk rustig, maar anderhalf uur later stond de parkeerplaats alweer overvol :oo
Echt bizar hoe snel dat gaat!
Ondanks de kou hebben we wel weer genoten <3 Wat is het hier toch mooi!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding