Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:23

Oh ironie ! Ik hang eraan om 1 van de dagen met de fiets de ruiterroute op te gaan. De mail die ik naar de gemeente stuurde, is bij iemand terrecht gekomen die een project leidt om de ruiterpaden in onze provincie te verbeteren. Had enkel de knelpunten op de kortere lussen opgelijst, nu wordt er aan mij gevraagd om dat ook voor de lus van 25 km te doen. Ik rijd die nog niet met mijn paard en zie het ook niet zitten om de lus aan de hand te stappen. Dat wordt dus fietsen.

Heb me ook opgegeven om meter te worden van onze ruiterroutes. Wat wil zeggen dat, als mijn meterschap aanvaard wordt, ik iedere lus 1 keer per maand moet aflopen, afval moet opruimen en knelpunten moet melden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:28

Toevallig Vlaams-Brabant? Heb daar onlangs een oproep voor zien langskomen op FB namelijk, voor zo'n soortgelijk project. Je neemt 1 of meerdere routes onder je hoede en rijdt ze minimaal 2x/jaar, waarna je verslag uitbrengt.

Anoniem

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:49

Neen, Limburg. Ben wel mega blij met dit project.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:11

Vorige week een mail gestuurd naar de grootste mtb organisatie van België met alle problemen die er zijn. Ze erkennen bij die organisatie dat er problemen zijn, hadden al een artikel geplaatst over hoe men netjes moet omgaan met wandelaars. Ze wilden graag helpen en hebben mijn opmerkingen in een publicatie gegoten die ze 1 vd dagen online plaatsen.

Normaal rij ik in het weekend niet. Vrijdag is er echter een sarcoid bij mijn paard ontdekt, dinsdag gaat het eruit. Mijn paard moet dan minstens 2 weken boxrust hebben. Ik mag van de dierenarts nog rijden, dus ben ik gisteren op pad gegaan onder het zadel. Gewoon nog even stoom van de ketel voor hij opgesloten wordt. Wilde echt vooral gas geven, de energie eruit, maar het op bepaalde stukken veel wandelaars. Wel alleen maar positieve ervaringen. Bij het anderen me telkens kenbaar gemaakt met de vraag of ik langs mocht en ook telkens gevraagd of ik ie mocht blijven lopen of dat ze liever hadden dat we in stap gingen. Ze hebben geen enkele keer gevraagd om te stappen, waar ik best wel van schrok. Normaal ga ik trouwens enkel in stap langs mensen, gisteren was een uitzondering.

Ook de mtb-ers gisteren waren hele fijne mensen. Het weer zat natuurlijk niet mee, dus vermoedelijk waren enkel degenen op pad die je ook buiten corona in de natuur vindt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:10

Wij gingen vandaag vanaf huis te voet op pad naar het natuurgebied 500m verderop.
Nou... Het was koppen lopen. Waarschijnlijk omwille van het dunne laagje sneeuw wat gevallen is maar jeetje, echt niet leuk zo! Ze rijden je letterlijk van het smalle pad af met hun kinderwagens, met de slee vol gas de houten voetgangersbrug af over de spoorweg, de bocht om. Als je ze niet ziet aankomen moet je bijna voor een trein springen om ze te ontwijken onderaan. of de sloot in.
De bodem is nog niet bevroren en dus aardig wat modder. Hoop gesakker gehoord van mensen met (witte) schoenen/laarsjes natuurlijk.
Er was opgeroepen ivm het gevaarlijke weer en aanvriezen doorheen de dag (het is -2 momenteel) om de auto zoveel mogelijk thuis te laten. 3x raden wat overal massaal aan de ingangen op elkaar gepropt staat...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:19

Hier was juist amper iemand in het bos. Mensen vonden het weer toch te guur of de wegen te slecht. Vonden wij niet erg het was echt genieten.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:51

SusanH schreef:
Hier was juist amper iemand in het bos. Mensen vonden het weer toch te guur of de wegen te slecht. Vonden wij niet erg het was echt genieten.


Hier ook. Echt intens genoten van een strak wit bos zonder drukte :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:18

Ohnee zelfs vanochtend toen alles nog maar net gestrooid was reden ze al massaal richting het bos en de velden. Dus ik had wel drukte verwacht maar dit was net aanschuiven in een pretpark soms.

Afbeelding

Afbeelding
Die laatste is het vlonderpad, er onder en naast is allemaal veen/water. Hele natuurgebied staat op dat punt aardig onder water...

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:43

Hier ook vrijwel niemand gezien.
Twee engelsen dachten hetzelfde en lieten 1 seconde hun hond los. En precies toen kwam ik natuurlijk aan :D :+ . Goede timing. Natuurlijk niets gebeurd, niks aan de hand.
Moet wel zeggen dat ik vanochtend ben gegaan, toen het nog flink sneeuwde. Dat in combinatie met de harde wind en dat we niet heel dicht bij de stad zitten maakte het zo rustig denk ik.

MarliesV

Berichten: 15207
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:20

Hier was het druk in het bos maar iedereen hield rekening met elkaar.

Auto's met slee er achter die af en aan langs kwamen en bij de Diepe Zandkuil was het feest, hordes mensen met sleeën naar beneden. Langs de bovenrand stond het aardig vol.

Heerlijk om te zien dat het ook goed kan gaan met zoveel mensen.
Afbeelding

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 02:41

Hier op het strand was het niet zo druk. Verbaasde me, want het was zo mooi en bijzonder
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:49

Hier was het gisteren pokke druk. Ga normaal niet op zondagnamiddag buiten met mijn paard, enfin, toch niet sinds de corona drukte, maar wilde mijn verzorgster wel leuke sneeuwfoto's gunnen. Alleen duurde het wat langer als gedacht om op een rustig stuk te komen en kozen we het verkeerde pad voor de terugweg. Paard stond dankzij zijn opwinding wel heul mooi op de foto, alleen jammer dat niemand het prachtig steigermomentje heeft vastgelegd.

Vandaag ook mail gehad, het artikel voor de mtb pagina is af. Eind deze week of volgende week wordt het op de website geplaatst.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37279
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:43

En het puilt weer uit op veel plekken. -O- Posbank dichtgezet ivm overvol. Ik zag beelden van scheveningen. Pfff niet normaal zo druk daar. Ik was vanmorgen vroeg met honden maar de eerste mtb ers kwamen al voorbij,

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:47

karuna schreef:
En het puilt weer uit op veel plekken. -O- Posbank dichtgezet ivm overvol. Ik zag beelden van scheveningen. Pfff niet normaal zo druk daar. Ik was vanmorgen vroeg met honden maar de eerste mtb ers kwamen al voorbij,

Om die reden zijn wij dus een dag naar Texel :')
Wel buiten maar tenminste de ruimte en gewoon zo weer terug.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37279
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:51

Texel met sneeuw gehad. Toen was het heel rustig. Nu te doen als je van de bekende plekken wegblijft?

Ik hoor hier de motoren voorbij gaan al sinds 8.00 grote groepen ook. Ikhoorde van iemand dat wegen bij hoenderloo ok aardig vol zijn.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:54

Gisterochtend voor 9.00 de duinen weer uit, precies op tijd, dan loopt het in hoog tempo vol.
Op zondag is het helemaal gekkenhuis...

Skessa_
Berichten: 10655
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:00

Ik ben bewust niet naar het bos gegaan vandaag, maar gewoon in de bak gebleven :=

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:02

karuna schreef:
Texel met sneeuw gehad. Toen was het heel rustig. Nu te doen als je van de bekende plekken wegblijft?

Ik hoor hier de motoren voorbij gaan al sinds 8.00 grote groepen ook. Ikhoorde van iemand dat wegen bij hoenderloo ok aardig vol zijn.

Ja hoor! Wij waren om 10 uur op het eiland. Van de vuurtoren tot aan de slufter gelopen en weer terug. Was prima!
Toen we weg gingen was de parkeerplaats wel druk maar op het strand merk je dat niet zo.
Nu is de boot best vol maar dat zullen vakantiegangers zijn die terug gaan. Je zit toch in de auto dus dat is prima.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:27

Op het strand is het vaak nog prima te doen hoor. Je hebt zomaar 5 meter afstand van een ander met passeren en toch ziet het er op een foto dan heel druk uit.
Met de hoeveelheid wind daar vind ik het vrijwel altijd alsnog veilig daar.

Er is natuurlijk ook geen reet te doen. Het is eindelijk mooi weer. Het kan toch niet als een verrassing komen dat mensen dan maar gaan wandelen in een stad of natuurgebied.
Zelfs onze saaie polderfietspaden zien zwart van de wandelaars.

Ik hoop wel dat ze niet bij voorbaat weer allerlei parkeerplaatsen van natuurgebieden af gaan sluiten. Dat zou ik echt heel naar vinden. En mijn honden ook. Ik heb het zo gehad. Iedereen natuurlijk. Ik had niet verwacht dat zelfs saaie ik er op een gegeven moment moeite mee zou krijgen. Ik voel me nu ook wel heel erg opgesloten en ik merk dat het me zelfs bij vlagen boos maakt. Ik hoop maar dat we met een paar maanden weer een beetje van het bekende terug krijgen. En dat iedereen opbokt van ons mooie stukje strand :D

Berdien

Berichten: 64532
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:35

Hier ook overal heel druk. Maar ja, je kunt het mensen ook niet kwalijk nemen. Het is prachtig weer en waar moet je anders heen?

Ik hoop echt dat er snel gereguleerd weer meer wordt toegestaan, zodat je meer spreiding krijgt. Nu duikt iedereen de bossen in, scharrelt daar hutje mutje rond.. Gisteren wandelden wij ons standaard rondje door het bos, en vlogen er ineens 2 groepen reeën over het pad. Bleek even later dat een stel door de bosjes aan het banjeren was, ver van alle paden vandaan. Doe dat dan ook niet :roll: Wilde er nog wat van zeggen maar ze leken me niet het type dat er wat van aan zou trekken.

Ik snap echt dat mensen erop uit trekken, maar het is nu zó verschrikkelijk druk in de bossen.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:37

Tja ik zou zeggen gooi de dierentuinen en pretparken open. Dat verspreid weer wat volk.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:41

Bij ons bij de Veluwezoom managen ze de auto's naar vrije parkeerplaatsen elders in 't natuurgebied, tot alle parkeerplaatsen vol zijn, dan zetten ze de toegangswegen af en mag er geen gemotoriseerd verkeer meer naartoe.
Dat was vandaag al rond 13.00 uur geloof ik, aan het bericht op Facebook te zien.

Ik ben gisteren helemaal nergens heen geweest, vandaag een rondje IJssel gefietst, daar was 't op sommige stukken ook wel druk, maar gelukkig nog geen file-fietsen gehad.

Paardrijden doe ik wel, maar even niet in het weekend in het bos.
Vrijdag was 't nog heel goed te doen in 't bos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:03

Hier was het vanochtend prima te doen, maar we waren er ook al rond half 8.
Om 10 uur liepen de parkeerplaatsen alweer redelijk vol en gingen wij weer naar huis.
Wij zorgen gewoon dat we echt al heel vroeg zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-02-21 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37279
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:03

Posbank was idd voor 1300 al vol. Maffe is er zijn daar genoeg plekken waar je niet over de hoofden loopt. Iedereen wil naar hetzelfde punt. Ik begreep dat de ijsseldijk vandaag ook aardig vol was met verkeer en wandelaars.

Hier de bossen en landerijen genoeg waar het stil is in het weekend. Alleen ivm nog niet mogen autorijden kan ik er nu niet komen. Dan maar vroeg wandelen en zo wachten tot het donker is. Dan zijn de mtb ers wel weg.

Berdien, pfff arme beestjes.

Hier nu maar hangmat liggen in de tuin vandaag

Cayenne hoe laat was dat? Of een niet standaard plek?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:05

Karuna, dat was rond half 8 en in de Kampina bij Oisterwijk/Boxtel.
Wij blijven altijd gewoon netjes op de paden.