Crisissituatie in Londen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:09

Cowgirl schreef:
karuna schreef:
Ik volg het met een half oog maar wil eigenlijk daarvoor kop in het zand steken omdat door de houding van de meeste nederlanders ook ons vooruitzicht niet zo blij maakt

de continue ontdekking van illegale feestjes, vanmorgen in het bos weer grote groepen volwassenen dicht op elkaar wandelend gepasseerd. Het weigeren mondkapjes te dragen enz. En nog steeds het afdoen van het is maar een griepje.



Je vergeet de kerk....


De kerken die ik ken houden zich prima aan de regels met maximaal aantal mensen en alles live uitzenden. Of bedoel je iets anders?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 17:12


pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:27

;( dit is vele male erger dan ik had verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:34

Ik zie mensen, van tieners tot volwassenen, nog doodleuk bij elkaar in de auto zitten, thuis zuipen, op visite gaan, lange afstanden afleggen om familie te bezoeken etc., een overheid die zo laks is als het maar zijn kan - helemaal nu ze vaccins hebben - en zich regelmatig meer bezighoudt met mensen die het land binnen willen, restricties opleggen, in plaats van te kijken welke maatregelen ze kunnen nemen om de interne verspreiding tegen te gaan. En dan vinden ze het gek dat ze corona niet in de hand kunnen houden? Really? >;) In Londen wonen de mensen ook nog eens dicht opeengepakt, met zoveel mogelijk mensen in kleine appartementen gepropt, dus als er ergens een plek is waar dat virus, zeker als het een nog besmettelijkere variant betreft, snel om zich heen kan grijpen, is het daar... En dan nog zijn ze verbaasd. 8)7

Destination schreef:
Het verbaast me totaal niet dat ze de noodtoestand uit hebben geroepen. De ziekenhuizen in Londen zijn sowieso al overvol, ook als er geen Corona is, met dank aan de NHS. overheid.

Ik kan je het programma Hospital aanraden, deze is van de BBC en er staan ook afleveringen van op YouTube. Dit programma laat zien hoe het er (zonder Corona) aan toe gaat in de Londense ziekenhuizen. Er is ook een aflevering van de aanslag op de Londen Bridge in 2017. Na de aanslag wordt ook de noodtoestand uitgeroepen in een ziekenhuis en je kan in de aflevering zien wat voor effect dat heeft op het werk in het ziekenhuis.
In de 'normale' afleveringen zie je ook hoe de situatie is met de NHS. Mensen worden meerdere keren naar huis gestuurd, omdat er niet genoeg verplegend personeel is of omdat het niet kan qua tijd. In 1 aflevering was er een man die er al voor de derde keer was voor een operatie...

https://www.bbc.co.uk/programmes/b08w8ktc
Fixed that for you.

imaudy
Berichten: 5072
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:51

Arabesk schreef:
De column van Rosanne Hertzberger NRC van vandaag is heel heel treffend.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/08/we ... m=20210109


Die column wordt wat mij betreft volldig om zeep geholpen door te zeggen dat ze zelf ook koffie gaat drinken and so on.

Ik zie best weinig bereidwilligheid nog van mensen om niet te klitten. Ik zag paar dagen geleden twee mensen elkaar omhelzen, terwijl dat geen knuffelmaatjes zijn zeg maar. Ik vind dat buitengewoon onbeschoft.

Het schijnt dat de afbeeldingen op pakjes sigaretten ook geen nut hebben, denk dat veel mensen een beetje genoeg hebben van de heleboel en dan maar gewoon doen zoals ze normaal ook deden.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:01

Sunnda schreef:
Ik zie af en toe zo'n programma op tv waarin de britse ambu's geen wagen beschikbaar hebben en bijna 200 spoedmeldingen in de wacht hebben..volgens mij is daar een en ander niet zo geregeld als hier.

Verder zijn er ongeveer 25 goedlopende topics met alle ins en outs over corona waar je dit bericht kwijt had gekunt. ;) :)



Aan de andere kant komen die ambu's ook voor dingen waar hier echt geen ambu voor komt!

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:14

Jeetje, ik schrik hier wel van, omdat ik niet wist dat het zo heftig is. Ik kijk non-stop Engelse ambulance programma's dus ik heb wel een aardig idee hoe het daar in de zorg eraan toe gaat. Tijdens deze programma's zie je al dat het niet altijd mogelijk is om de juiste zorg te bieden.

In Nederland lopen mensen alleen maar te miepen over luxe dingen. Dat is ook het probleem, we zijn teveel verwend. Als het hier in NL ooit zover komt als in Londen, hoop ik dat veel mensen bij zinnen komen...

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:14

Vanavond Kom ik met uitgebreidener reactie, want heb vanwege dit topic mijn broer gebeld die 1 uur Noord Oost van Londen woont. Hij is arts in ruste en toen ik hem vroeg hoe het gaat id UK zei hij, "tja wat zal ik zeggen....ok dan samengevat poedersuiker!". Straks meer, maar mijn broer die dat woord gebruikt, heb ik nog nooit gehoord. Ik ben er wat ontdaan van, eerlijk gezegd.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:44

pien_2010 schreef:
Vanavond Kom ik met uitgebreidener reactie, want heb vanwege dit topic mijn broer gebeld die 1 uur Noord Oost van Londen woont. Hij is arts in ruste en toen ik hem vroeg hoe het gaat id UK zei hij, "tja wat zal ik zeggen....ok dan samengevat poedersuiker!". Straks meer, maar mijn broer die dat woord gebruikt, heb ik nog nooit gehoord. Ik ben er wat ontdaan van, eerlijk gezegd.


Ik weet niet hoe oud je broer is, maar zou het het bijv niet zien zitten om tijdelijk te helpen?

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:32

Mijn broer is al hele tijd met pensioen , was huisarts en is door de 70 jaar, dus die kan niets meer doen. :+

In de streek waar hij woont, zo vertelde hij zijn 1 op de 30 mensen besmet met covid, in Londen is dit veel hoger. Het ging niet heel verkeerd met de UK, men had het redelijk onder controle, tot deze variant kwam en toen ging het super slecht.
Als het gaat om vaccineren, zo vertelde hij, is het niet verkeerd gedacht om zoveel mogelijk ouderen de 1ste vaccinatie te geven, want de kans op covid is verminderd maar als ze covid krijgen gaan ze er niet aan dood en zijn de klachten minder. Dus hij vindt het wel slim om iedereen thuis te laten na de inenting en om te gaan voor zoveel mogelijk mensen de 1ste en wat later het 2de vaccin.

Je ziet, zo vertelde hij, dat de radertjes van het gewone leven vast gaan lopen. De postbode is bv al 10 dagen niet meer geweest, want teveel postbodes zijn ziek en dat zie je op meer terreinen in de maatschappij.

De ziekenhuizen zijn overvol. Hij vertelde over iemand die hij kent, die onlangs te horen heeft gekregen dat hij longkanker heeft en nog maar 3 maanden te leven heeft. Deze man heeft voor deze laatste maanden, echt hulp nodig om hier enigszins acceptabel door te komen. Hoe zal dit nu gaan, is als een zwaard van Damoucles voor deze man en zijn familie, is de verdrietige vraag?
Het is zo dichtbij, dat hij wel de ouders kan ontlasten door op de (klein) kinderen te passen en zoveel mogelijk met zijn vrouw dat gezin te ondersteunen.
Het is een heel naar idee.

De UK gaat razendsnel met vaccineren en meer dan paar miljoen ouderen zijn inmiddels gevaccineerd en het zorgpersoneel komt nu aan de beurt. Dat vindt hij een goede zaak.

Het testonderzoek of iemand covid heeft staat al geruime tijd goed in de stijgers. Capaciteitsproblemen met testen kenden ze niet en kennen ze zelfs met deze enorme aantallen nog niet. Dat is goed en positief.

En verder , het is zorgelijk, het gaat ongelooflijk hard. Je kunt niet enkel de mensen de schuld geven. De variant is ongelooflijk heftig en onderschat het niet.

Wat NL betreft, hij had contact gehad met studievrienden die zeer bezorgd zijn over de situatie in NL. Als de Engelse variant daar komt dan ontploft het ook in NL gelijk en kantelt het. De overheid en de artsen weten dat. De bevolking is veelal nog onbezorgd en heeft niet echt door hoe ernstig de situatie is en nemen daardoor wellicht te veel risico.

Frankrijk, zo vertelde hij, zal de variant ook al aanwezig zijn en dat vraagt zeer zeker alertheid en aandacht.
Het vastenland moet ongelooflijk goed oppassen, zo waarschuwde hij, anders gaat het daar ook gierend uit de klauwen lopen zoals de UK.
Net als wij hier is hij tevreden en veel in de tuin bezig en rond het huis. Het is wat het is en verder ging het goed. en hebben we over privé dingetjes ons bijgepraat <3

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:40

De engelse variant is al lang in NL, sinds half december al. ;)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 20:41

Goed om berichten te horen van locals. Nederland wentelt zich nog in gelukzalige onwetendheid, de meesten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 20:41

Sunnda schreef:
De engelse variant is al lang in NL, sinds half december al. ;)


En de mazzel is dat toen onze lockdown al in ging.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:42

Ah nee, dan is helpen geen optie meer inderdaad :P
Ja ik wist het dus ook niet, dat het zo erg was. En hoe zeker zal het zijn dat hier ook de boel ontploft? Daar ben ik wel benieuwd naar. Als je ziet hoe de mensen nu met deze lockdown omgaan, dan is het een lachertje, dus zal het een kwestie van tijd zijn?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:55

Arabesk schreef:
Sunnda schreef:
De engelse variant is al lang in NL, sinds half december al. ;)


En de mazzel is dat toen onze lockdown al in ging.

Nee hoor, want het is inmiddels in vrijwel alle delen van Nl vastgesteld. ;)

Sorry om het zo te zeggen, maar van sommigen hier heb ik het idee van dat ze graag willen dat het misgaat. Al is het alleen maar om te zeggen: zie je wel.'
Ik spreek dagelijks met familie in Engeland maar die zijn gelukkig gezegend met dezelfde nuchtere genen.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:57

Sunnda schreef:
Ik spreek dagelijks met familie in Engeland maar die zijn gelukkig gezegend met dezelfde nuchtere genen.
Zeggen zij dan iets anders als mijn broer ? → iemand die echt heel erg nuchter is en jaren in de UK als arts heeft gewerkt. (40 jaar) . Zo ja dan ben ik wel benieuwd waar zij wonen of wat je wil zeggen met je post.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:00

Het is te hopen dat het Engelse gezondheidssysteem hierna in iedergeval ook eens gaat nadenken over een betere toekomst. Hoe triest dit ook is, het was sowieso te verwachten dat het vroeger of later ging instorten.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:06

pien_2010 schreef:
Sunnda schreef:
Ik spreek dagelijks met familie in Engeland maar die zijn gelukkig gezegend met dezelfde nuchtere genen.
Zeggen zij dan iets anders als mijn broer ? → iemand die echt heel erg nuchter is en jaren in de UK als arts heeft gewerkt. (40 jaar) . Zo ja dan ben ik wel benieuwd waar zij wonen of wat je wil zeggen met je post.

Wat ik wil zeggen is dat het in dit topic allemaal wel erg dramatisch is en dat het echt niet gaat helpen om jezelf in de positie 'op de hoogte' te plaatse en de rest van NL als onwetend neer te zetten omdat je toevallig een gepensioneerd arts kent in GB.

Mijn familie zegt niet dat het goed gaat in Engeland, helemaal niet zelfs. Maar doen ook niet of hun ervaring met wat er nu daarn gebeurd ze een soort helderziende maakt voor wat er voor de rest van de EU staat te gebeuren.

Maar dat bedoelde ik ook met nuchter. Ik lees een hoop drama hier, waar een ander dat waarschijnlijk totaal anders ervaart. Drama was het al een beetje in de gezondheidszorg in GB, tenminste dat is wat ik wel al jaren hoor.

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:16

Kinke schreef:
Kantoren voller dan ooit? Is dat echt zo? Komt in ieder geval niet overeen met mijn persoonlijke situatie. Bij ons (Gemeente) was het bij de vorige lockdown ook al zo dat je een werkplek moest reserveren, als je dan perse naar kantoor moest (en dit alleen na akkoord van de leidinggevende). Nu bij de laatste lockdown helemaal niet meer naar kantoor geweest en mijn collega's ook niet (ruim 150 personen). Bij mijn man zijn werkgever (rond de 1500 werknemers) werkt iedereen die normaal een kantoorfunctie heeft ook al maanden thuis. En om mij heen zie ik de meesten ook thuiswerken. En wij gaan ook niet op visite, hebben sinds maart nog geen 10 mensen in huis gehad. We maken hooguit een praatje buiten als we iemand tegen komen bij het wandelen met de hond. Kerst met z'n tweeën, Oud&Nieuw idem.

Bij ons in de gemeente zaten wel mensen op kantoor naar wat ik had gehoord, waarvan ik denk, is dat nou echt nodig? := Gemeenteraadvergaderingen die gewoon op locatie werden gehouden. Klasgenoot in de recruitment, ja moest gewoon naar kantoor hoor! Er zijn overigens ook werkgevers die het wel goed doen hoor, andere klasgenoot zei ook van bij mij mag niemand naar kantoor, alleen hoge functies. Bij mijn vader idem (mag alleen naar kantoor als er door managers toestemming is gegeven en dat wordt alleen als het echt nodig is.). En ook op het hoofdkantoor van mijn werk (supermarkt), werkt toch echt het gros van de mensen thuis. Dus ja het hangt er net vanaf waar je kijkt, wat mij betreft zouden ze best eens wat kantoren langs mogen gaan om te kijken of de mensen die er zitten, wel echt een functie hebben waarvoor ze daar moeten zijn. :=

De Britse variant. Ik probeer er niet teveel bij na te denken eigenlijk. Ik hoop dat het ons land voorbij gaat, maar ben er bang voor. :\
Het kan wellicht in ons voordeel werken dat we een logischer gezondheidssysteem hebben dan de Britten(iig kun je hier geen ambulance krijgen voor een snee in je vinger :+ ), maar dan nog. Ik hoop alleen voor de zorg ontzettend dat het meevalt. Ik hoor om me heen telkens ook steeds meer besmettingen komen, ook van mensen waarbij ik het niet verwacht had (mensen die zich zo goed als het kan aan de maatregelen houden). Ik ben niet bang besmet te worden, want ik heb zoiets dan blijf ik even een week of langer thuis, dat zij dan zo, maar ik ben gewoon bang voor ''the after Corona''. Des te langer dit aanhoudt, des te meer nasleep dit gaat kennen, zowel op de zorg als op de ondernemers... :\

Denk overigens ook niet dat het echt te voorkomen is, want er is hier meer een mentaliteitsprobleem waardoor maatregelen toch niets doen. I mean, winkelpersoneel die politie gaat aanvallen? Klanten die gaan schelden, omdat je gewoon meldt dat het asociaal is om een hele hand mondkapjes te pakken(die we gratis hebben staan voor mensen die het vergeten zijn). En we voeren geen handhaafbeleid op de mondkapjes, maar de mensen die zonder mondkapje luidkeels gaan lopen verkondigen ''Ik laat me toch niks opleggen!!'' (dan denk ik altijd, doe je ook zo bij je baas >;) )

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:22


Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:25

Bij ons is ook de grote vraag of we ondanks de stabiele (wel hoge) cijfers toch vast strengere regels nodig hebben voor de UK variant.
Uiteindelijk zullen ze wel weer 3 weken om de pot heen gaan draaien en niets doen.
Een van de belangrijke mensen in de taskforce is opgestapt deze week omdat hij vind dat de wetenschappers niet als volwaardig worden gezien door de regering.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:37

Ik woon in London. De Engelse overheid heeft vanaf het begin gefaald, niet naar de wetenschap geluisterd, te laat op lockdown, geen adequate financiële hulp, geen functionele track & trace, de grenzen zijn compleet open zonder enige test of controle, ze zijn zelf meerdere keren betrapt op het overtreden van de regels waardoor de goodwill van het volk kwijt is, etc etc. En gooien nu in principe de handen in de lucht en zeggen 'We kunnen niet meer doen dan we nu doen". Terwijl we als eiland vanaf het begin voor een 0-Covid strategie hadden kunnen gaan en dan net als Nieuw-Zeeland al maanden een normaal leven kunnen hebben. Maar de overheid heeft op criminele wijze de economie voorop gesteld, en daarmee uiteindelijk zowel de volksgezondheid als de economie naar de knoppen geholpen.

Zie het als een waarschuwing en hou je aan de regels, blijf het serieus nemen. Je wil het niet hebben zoals het hier nu is. Tegelijkertijd, de situatie hier komt niet alléén door de nieuwe variant, dat is een handige scapegoat geweest om het falen van de overheid onder te scharen. Ik hoop dat de Nederlandse overheid om zich heen gaat kijken naar de landen waar het wel beter gaat en daar een voorbeeld aan neemt!

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Crisissituatie in Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:58

Het gaat daar al jaren zo, ook zonder Corona. Er is daar ook een schrijnend tekort aan zorg personeel.
Elke winter komen ze er min of meer in een crisis situatie als er een griepgolf is.
Dat het nu dus nog drukker is was te verwachten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 23:29

Sizzle schreef:
Bij ons is ook de grote vraag of we ondanks de stabiele (wel hoge) cijfers toch vast strengere regels nodig hebben voor de UK variant.
Uiteindelijk zullen ze wel weer 3 weken om de pot heen gaan draaien en niets doen.
Een van de belangrijke mensen in de taskforce is opgestapt deze week omdat hij vind dat de wetenschappers niet als volwaardig worden gezien door de regering.


Zorgelijk.

En @sunnda nee in maart kregen bepaalde bokkers ook het verwijt paniek te zaaien omdat ze de beelden van Italië serieus namen. Hier zou het zo'n vaart niet lopen. Enzovoort.

Dit is een tweede Italië en een duidelijke waarschuwing.

Dat de Britse variant hier al wél is maar nog niet als een malle rond gaat is te danken aan de lockdown. Als je nu een van de maatregelen gaat versoepelen ontploft de boel. Gommers was op de radio en hij was niet optimistisch. Ze verwachten toch wel ellende van deze variant, ondanks de lockdown. Reken maar niet op versoepeling deze maand. Tenzij Rutte z'n verstand verliest.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:39

In Italie is het ook weer flink mis, maar dan verdeeld over het land ipv 1 regio. Dat kan natuurlijk net zo makkelijk weer escaleren. Dan nog de opstandigheid erbij...
Ik zat ook naar foto‘s te kijken van Spaanse eilanden met eindeloze rijen voor gratis maaltijden bij de kerk (sterk gestegen armoede). Dat zijn ook niet de mensen die zich gaan laten testen terwijl ze in armoede aan het afzakken zijn, maar wel risico lopen.
Ik ben vooral bang dat er steeds heftigere acties komen juist op het moment dat de piek het hoogst is.