Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 20:34

Ik vind porties inschatten nogal lastig :') Ben soort van chronisch bang om te weinig te koken. Combineer dat met dat wij niet zo ervan houden om twee dagen hetzelfde te eten en het resultaat is veel eten dat na een paar dagen in een bakje in de koelkast gestaan heeft, toch de prullenbak in gaat. Nu vind ik het elke keer zo zonde. Ook vandaag weer, heerlijke bietenrisotto gemaakt met geitenkaas en gekarameliseerde walnoten. En er is ruim genoeg voor een derde persoon. Braaf in een bakje geschept, maar ik weet gewoon al dat we het niet meer gaan eten.

Dus ik ging Googlen en kwam uit op Thuisgekookt.nl waar je jezelf kan opgeven als thuiskok. Maar aangezien ik geen zin heb om voor hele gezinnen te koken of om vaste dagen eraan vast te zitten ben ik benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben.

Ik wil eigenlijk op dagen dat ik weet dat ik over ga houden me ergens aanmelden zodat iemand een portie kan afhalen. Ik hoef er eigenlijk ook geen geld voor, zou het al fijn vinden als ik er iemand blij mee kan maken.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:37

Geen ervaring maar ik wil toch zeggen dat ik het goed van je vind dat je het niet gewoon weggooit. Of nou ja nu misschien nog wel als het na de koelkast in de prullenbak gaat :') zelf vries ik veel in zodat je het een andere dag weer kunt eten

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 20:40

Ja invriezen heb ik ook geprobeerd. Dan bik ik het na een half jaar achteruit de vriezer en gooi ik het alsnog weg omdat ik geen idee meer heb hoe lang het er ook alweer in zat en ik het niet meer durf te eten. En, en dit klinkt heel verwend, ik vind veel eten gewoon niet meer lekker als het een tweede keer opgewarmd is :o

Thirza

Berichten: 9262
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:57

Heb je geen oudere buurvrouw of buurman?

Wij geven het aan een oudere alleenstaande buurvrouw.

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:02

Is het geen goed idee om eens wat kritischer te gaan kijken waar hoeveel je maakt? Van heel veel zaken kun je op het internet prima vinden hoeveel je nodig hebt. En je zou ook eens op kunnen schrijven hoeveel je gebruikt hebt vs wat je over hebt, zodat je dat de volgende keer terug kan zoeken :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2427
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:03

Ik denk wat de meest vrijblijvende methode is in zo’n gratis Facebook groep, als je over hebt foto van de portie en iemand komt t vanzelf wel halen. Zie het veel voorbij komen in ons dorp :) sommige halen het op voor een ander dichtbijstaand persoon die het even moeilijk heeft!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:19

Herkenbaar 'probleem'. Wij hebben ook vaak eten over en het komt er dan niet van om iets met de kliekjes te doen. Voor anderen koken lijkt dan voor de hand liggend, maar ik denk dat je daar dan ook weer rekening mee gaat houden en dan weer extra gaat koken.
Waar het bij mij vaak fout gaat is dat ik de hoeveelheid die in de pan zit niet kan vertalen naar wat er op je bord komt te liggen. Daar probeer ik nu wat aan beeld bij te krijgen. Bijv. door als ik soep uit de pan schep, om dan te tellen hoeveel scheppen dat zijn om de kom gevuld te krijgen. Dan is het voor mij wat makkelijker te vertalen naar de hoeveelheden die we nodig hebben.

Captain

Berichten: 21401
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:24

Ik kook ook vrijwel altijd teveel, maar dat gaat de volgende dag gewoon op als lunch. :9 Zeker als je er iets van een salade bij maakt, heerlijk!

MaanNaam

Berichten: 323
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:27

Waar woon je, ik help je graag hoor! ;)

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:29

Ik weeg altijd alles af.
Ik heb alleen eten over als het echt niet te eten is. :+

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:30

Bepaal je dan eerst hoeveel honger je hebt en weeg je dan alles af? Of hoe doe je dat dan?

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:46

Nee, ik eet altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid.
Is dat vreemd dan? :o

Ik ontbijt en lunch ook altijd met dezelfde hoeveelheden.

Maar scheelt dat ik altijd eerder te veel dan te weinig eet, dus op is op en daar moet ik het van mijzelf mee doen.

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:05

Of gewoon iets minder maken? Je weet nu dat je dus blijkbaar te veel maakt. Dan kan je toch eens beginnen met 100 gram minder? Of anders toch echt de volgende dag eten. Gewoon jezelf er toezetten of een andere “basis”? De groente die je at in bijvoorbeeld soep gooien. Ik Google vaak ook de spullen die ik over heb. Er komt altijd wel een gerecht uit die overeenkomt met de overgebleven ingrediënten
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 22-01-21 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:05

Ceffyl schreef:
Ik vind porties inschatten nogal lastig :') Ben soort van chronisch bang om te weinig te koken. Combineer dat met dat wij niet zo ervan houden om twee dagen hetzelfde te eten en het resultaat is veel eten dat na een paar dagen in een bakje in de koelkast gestaan heeft, toch de prullenbak in gaat. Nu vind ik het elke keer zo zonde. Ook vandaag weer, heerlijke bietenrisotto gemaakt met geitenkaas en gekarameliseerde walnoten. En er is ruim genoeg voor een derde persoon. Braaf in een bakje geschept, maar ik weet gewoon al dat we het niet meer gaan eten.

Dus ik ging Googlen en kwam uit op Thuisgekookt.nl waar je jezelf kan opgeven als thuiskok. Maar aangezien ik geen zin heb om voor hele gezinnen te koken of om vaste dagen eraan vast te zitten ben ik benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben.

Ik wil eigenlijk op dagen dat ik weet dat ik over ga houden me ergens aanmelden zodat iemand een portie kan afhalen. Ik hoef er eigenlijk ook geen geld voor, zou het al fijn vinden als ik er iemand blij mee kan maken.


Mocht je in de buurt wonen, help ik je er graag vanaf. :D :o

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:11

asjemenou schreef:
Nee, ik eet altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid.
Is dat vreemd dan? :o

Ik ontbijt en lunch ook altijd met dezelfde hoeveelheden.

Maar scheelt dat ik altijd eerder te veel dan te weinig eet, dus op is op en daar moet ik het van mijzelf mee doen.


Neuh, niet vreemd. Wel anders dan hoe wij het doen. Mijn man doet soms vrij zwaar werk en dat merk je terug op zijn bord. Een normale portie vs. een meer dan dubbele portie. En bij mij verschilt het ook wel. Ik merk dat ik dan op alles voorbereid wil zijn.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:26

Aangezien iedereen vind dat ik lekker kan koken kan ik overgebleven porties goed op mijn werk kwijt :+

Maar invriezen en goede labels erop. Je kan het tot een jaar prima in de vriezer houden. Daarna geld kijken, ruiken en proeven of het nog goed is. Maar ik heb nog nooit dingen weggegooid omdat ze slecht waren geworden in de vriezer.

Ik kook eigenlijk altijd te veel. En dit doe ik bewust. Ik doe maar 1x in de 3 a 4 weken boodschappen. Dus de eerste week alles vers. Wat er overblijft gaat de vriezer in. 2de week bereid ik de restjes en als daar iets van overblijft (soep, pastasaus enz.) gaat dit ook in de vriezer. Dan in de 3de week ga ik uit de vriezer eten.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 23:30

Nickolay schreef:
Mocht je in de buurt wonen, help ik je er graag vanaf. :D :o

Helaas niet, anders had je mogen komen afhalen :D

Tja, minder koken. Soms is een bereidingsportie gewoon een bepaalde hoeveelheid die je niet echt kunt opdelen. Zoals lasagne bijvoorbeeld. Als ik dat maak dan bereid ik gewoon een ovenschaal. Maar dat krijgen wij niet op. De tweede dag vind ik het minder lekker als wanneer het vers uit de oven komt. Hoe leuk is het dan als je iemand anders een heerlijk vers bord lasagne kan meegeven!

En ik vind opgewarmd eten niet zo lekker. Als ik keus heb eet ik dat dus niet. Alleen soep vind ik een tweede dag soms nog lekkerder, maar het meeste wordt toch een beetje droog ofzo.

Maar niemand die dit concept dus toepast?

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 04:42

Ik heb er ervaring mee als afhaler. Het is heel vrij blijvend hoor! Als je weet dat je iets gaat overhouden zet je het erop, en hoeveel porties je beschikbaar hebt. Mensen kopen dan een portie. Op is op. Betalen gaat via de site geloof ik en de site maakt dat dan aan je over. Je draagt aan de site dacht ik wel een commissie af. Je kunt mensen ook vragen zelf een bakje mee te nemen en zo en om welke tijd er afgehaald kan worden.

Je kunt via die site ook mensen met regelmaat iets laten afnemen. Beloven dat je elke maandag of zo voor ze kookt. Maar dat hoeft niet.

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 07:41

Te veel koken en dan wat over houden herken ik wel, maar weggooien gebeurt hier echt maar heel heel zelden. Zo'n restje is een uitstekend excuus voor een warme lunch of "voorgerechtje" de volgende dag. Aardappelen en groenten doen het niet fantastisch met opwarmen, maar bij soep, curry, pasta met saus e.d. gaat dat heel aardig. Opwarmen in een pan of in de oven is meestal smakelijker dan in de magnetron. Rijst kun je opbakken, maak je er eigenlijk nasi van.

Wat ook helpt: bij het koken zorgen dat je het beetgaar klaarmaakt, anders is het met opwarmen gauw overgaar. Bij lasagne de donkerste stukken het eerst opeten, en de blonde stukken de volgende dag nogmaals in de oven.

Maar als je d'r echt geen fan van bent, dan klinkt zo'n website als een heel mooie oplossing.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 08:58

Afwegen van te voren? Misschien even een beetje zoeken in het begin naar hoe veel je precies eet maar als je dat eenmaal weet dan ben je al een heel eind.
Er bestaan ook kleine ovenschalen, dat kan een oplossing zijn voor je lasagna.
En je kan altijd nog iemand zoeken die het goed kan gebruiken in je omgeving. Er zijn veel corona hulp fb groepen en er zijn vast wel mensen bij jou in de buurt die je heel blij maakt met een overgebleven portie.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 10:40

Shiloh schreef:
Ik heb er ervaring mee als afhaler. Het is heel vrij blijvend hoor! Als je weet dat je iets gaat overhouden zet je het erop, en hoeveel porties je beschikbaar hebt. Mensen kopen dan een portie. Op is op. Betalen gaat via de site geloof ik en de site maakt dat dan aan je over. Je draagt aan de site dacht ik wel een commissie af. Je kunt mensen ook vragen zelf een bakje mee te nemen en zo en om welke tijd er afgehaald kan worden.

Je kunt via die site ook mensen met regelmaat iets laten afnemen. Beloven dat je elke maandag of zo voor ze kookt. Maar dat hoeft niet.


Wat leuk! Dit klinkt toch wel als iets wat ik wil proberen. Ik ga gewoon een account aanmaken en eens kijken hoe dat bevalt :D Dank voor je reactie!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:27

Zou je ons (lees: mij :D ) op de hoogte willen houden hoe het je bevalt? Ik zit nl. ook te dubben :))

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Wie heeft er ervaring met Thuisgekookt.nl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 12:42

Ja is goed! Ik ga me dit weekend aanmelden en als de eerste maaltijd is weggegeven zal ik een update plaatsen.

Spaansepony
Berichten: 992
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:57

Jou eerste post had ik kunnen schrijven, denk dat de vriezer hier vol ligt met ingevroren dingen wat we nooit meer gaan eten. :')

Tegenwoordig vriezen we niks meer in en heeft de hond een heerlijke maaltijd, deze eet maar mee met de pot, dan komt het op. Behalve de pittige dingen dan, die krijgt de hond niet :+