Test met proef evenementen in Corona tijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38347
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:06

Ik had iedereen hun feestje gegund maar niet zo groot en niet nu. 10.000 man die feestvieren, hartstikke mooi, echter ook de pilletjes en drank zullen er zijn. En het dichtstbijzijnde ziekenhuis struikel je over de coronapatienten, dan krijg je toestanden zoals bij de brand in België , 20 gewonden en geen plek.
Dit had over drie weken ook ingepland kunnen worden of als bevrijdingsfestival maar het was nu, ondanks alle regels waar mensen zich aan moesten houden gewoon te vroeg.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:13

Ik snap dat het niet door kan gaan, maar misschien had er wel iets eerder over na gedacht kunnen worden. Halve chasséveld is nu al omgebouwd.. Oftwel dat heeft ook alweer flink wat geld gekost.
Overigens snap ik het heel goed, want werk zelf in de horeca in Breda en vond het ook behoorlijk krom dat er wel zoveel mensen tegelijk hier heen mochten, maar de terrassen nog dicht moesten blijven.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:31

Ik zou een bevrijdingsfestival ook tof vinden!

Swah

Berichten: 1860
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:48

Jorienn schreef:
purny schreef:

Jammer dat je je geld niet terug krijgt maar je kan er altijd nog een leuk nachtje/dagje weg van maken. Dat er mensen dood gaan is waar maar dat er een feest word gehouden in het kader van een fieldlab vlakbij een ziekenhuis waar nog steeds mensen vechten voor hun leven is niet goed.
Ik hoop dat je ondanks je tegenslag toch nog een fijne dag kan hebben.


Ik hoef echt geen hotel waar ik niets kan doen met het uitzicht op het chaseveld. Ik heb een jaar lang heel veel zorgen gehad om m’n paard en ga drie keer per dag, dit zou de eerste dag zijn dat ik alleen smorgens zou gaan. Voor iets anders vind ik dat niet de moeite waard. Ik heb echt bewust hiervoor geboekt, het is 36 minuten rijden voor me dus Breda zelf vond ik niet echt interessant..

Ik snap het allemaal maar dan had een ieder beter moeten nadenken over de locatie. Misschien was het Malieveld geschikt. :Y)

Het was juist een test. Was er niemand besmet (en die kans was klein door al het testen) dan was er allicht meer mogelijk geweest op korte termijn. Maar helaas..


Onzin, het gecontroleerd en Corona proof openen van de horeca en evenementen staat hier los van en kan mogelijk op korte termijn plaats vinden. Het allerbeste werkt gewoon álle middelen inzetten op vaccineren en geen miljoenen naar fieldlabs.

Anoniem

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:18

Swah ik heb het over evenementen. Die branche ligt al 15 maanden stil.

De horeca kan wat mij betreft gewoon open en ik werk samen met zo’n 7000 horeca ondernemers, dus ik heb heel veel sympathie met de horeca. Dat betekent echter niet dat dit van mij niet door hoefde te gaan.

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:44

Jorienn schreef:
Ik krijg m’n geld voor het hotel niet terug en ben echt mega pissig.

Er gaan altijd mensen dood verderop. Wat zijn mensen toch altijd bezig met elkaar een schuld gevoel aanpraten. Het is een TEST evenement met allemaal NEGATIEF geteste mensen. Het is niet zo dat er 10.000 Corona patiënten bijkomen. Ik vind het echt belachelijk dat er zo wordt gedaan.

En dan nog de wappie kant dat je mee werkt aan een test maatschappij. Prima. Ik leef nu nog liever een jaar door te testen dan dit trieste leven zonder feestjes en uitjes. Doet iemand dat niet? Helemaal prima.


Euhm, een beetje naïef dit of niet? Het is niet zo dat als je negatief getest bent je helemaal onaantastbaar bent. De hulpinstanties zijn juist bezorgd omdat er tijdens feestjes nogal eens wat incidentjes zijn en ze die er nu niet bij kunnen hebben. In het ziekenhuis worden op dit moment moeilijke beslissingen gemaakt en operaties uitgesteld, dan zitten ze niet te wachten op Jordy die al een jaar binnenzit en nu echt even zin had om op het Chasséveld een paar schijven naar binnen te klappen.

Iedere patiënt is er een en dat gaat helemaal niet eens om extra coronapatiënten, maar ook om iedereen die al dan niet per ongeluk tijdens zo’n feestje lekker over de grens gaat. En ik kan je verzekeren dat dat na een jaar binnen zitten zeker gaat gebeuren.

Ik ben ook echt verbaasd en vind het oprecht zielig dat mensen ondertussen zo wanhopig zijn naar plezier dat de overheid ze zo ver krijgt dat ze voor elke scheet een coronatest doen en ze zelfs 15k neerleggen voor een toegangskaartje. Dat gaat ethisch gezien gewoon over alle grenzen heen.

Anoniem

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:52

Denk je nu echt dat mensen thuis geen drugs gebruik? Dat is pas naïef. Zoals ik al eerder aanhaalde zijn er vorige week 9!!! jongeren in Nijmegen op de IC beland omdat ze de verkeerde drugs hadden gebruikt. Het drugsgebruik bij de mensen die ik ken is zelfs verhoogd omdat mensen dingen zijn gaan proberen uit verveling én zich eenzaam voelen.

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:30

Dat was vrijdag ook in het nieuws. Juist door de Corona is het drugsgebruik heel snel gestegen.

Blijft jammer, maar helaas.
Ze waren al aardig ver met bouwen in Breda.Deed toch wel een beetje pijn toen ik er vanavond langsreed..

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:49

Ik lees hier zo af en toe steeds bijzonderdere dingen..
Ik ben nu bijvoorbeeld HEEL benieuwd hoeveel incidenten (en dan drugs gerelateerd het liefst) er zo jaarlijks op koningsdag (of voor mijn part Koninginnedag) plaatsvinden.. ??
Ik kan me daar echt niks bij voorstellen.. Het is geen Decibel of Dominator (als daar al veel incidenten zijn).. Ik heb nu een beetje het idee dat ieder feestje een soort wild Sodom En Gomora is, waar ze elkaar de hersens in slaan en vervolgens laveloos in elkaar storten ofzo... ? Echt hoor :')

Citaat:
Ik ben ook echt verbaasd en vind het oprecht zielig dat mensen ondertussen zo wanhopig zijn naar plezier dat de overheid ze zo ver krijgt dat ze voor elke scheet een coronatest doen en ze zelfs 15k neerleggen voor een toegangskaartje. Dat gaat ethisch gezien gewoon over alle grenzen heen.

En hiervan ben ik heel benieuwd wat Ethiek te maken heeft met het betalen van een hoop geld ten gunste van een goed doel voor een evenement. Hoe dan? Of ga jij bepalen waar mensen hun geld aan mogen uitgeven?

Afgelopen periode zijn er nog altijd meer mensen in het verkeer omgekomen (hoe vreemd, met een lockdown) dan dat er mensen in het ziekenhuis beland zijn omdat ze 'een paar schijven' (wat zijn dat ook echt :') )naar binnen klapten'...

Dat iemand het idee niks vind, prima, dat kan. Maar hou het dan wel een beetje bij steekhoudende argumenten. Bijvoorbeeld dat het ongepast is...

Misschien was voor sommigen wel het idee van 'ik had er ook heen gewild maar ik heb geen kaartje dus nu wil ik dat níemand gaat' :+ :')

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:59

Cer
Bij het streekziekenhuis waar ik werkte, aan de rand van een grote stad, was het bij elk groot feest, dus Carnaval, huldiging psv, maar ook koningsdag dat er gemiddeld een man of 4 binnen kwam met enorm teveel drank of drugs of beide.
Kwamen dus met de ambulance binnen.
Geen van die mochten naar huis, enkele belande ook op de IC.
Dan had je daarnaast nog de sukkels die dan vielen enz en iets braken of gehecht moesten worden.
Wij wisten van te voren oh een feest, extra druk. Werd rekening mee gehouden.

Wat er nu binnenkomt aan drugs patiënten weet ik niet. Werk er immers niet meer :+
Maar de "gewone" drugs patienten toen konden ook best op woensdag binnen komen. Met een feest komen ze allemaal in dezelfde paar uur.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:07

Nu heb je het over Eindhoven waar tijdens zo’n huldiging of carnaval ik denk wel 100.000-200.000 mensen, als het niet meer zijn, op de been zijn :') en dan 4 man?

En dan gaat het hier over een feestje van 10.000 mensen.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:10

ja 4 man bij ons kleine ziekenhuisje, meer konden wij niet kwijt, dat word verdeeld.
Ik heb het niet over maxima, heb het niet over catrien, daar komen er nog wel meer binnen.
Je mag op gaan tellen slimmerik :D

Bij psv zijn er tussen de 65.000 en 100.000 mensen ongeveer.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-04-21 08:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:11

Ik ben de verhoudingen af en toe ook een beetje kwijt hoor... :')

Ik zit nu te googlen op drugsgebruik, feestjes en IC opnames, maar ik kan daar zo snel geen cijfers over vinden.

Maar volgens mij is er ook al eerder geopteerd om alle hoogrisico activiteiten op te schorten tot nader order (fietsen, paardrijden, klussen) zodat er meer ruimte is voor uitgestelde zorg...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:37

Vind het eerder schokkend om te lezen dat een ziekenhuis in de buurt van een stad als Eindhoven in normale omstandigheden ook maar 4 mensen kwijt kan als er nood is.

Máxima is hoeveel groter? 1 keer? 2 keer?

Wil niet weten wat er dan gebeurt als Eindhoven een keer getroffen wordt door een aanslag oid.

Ze hebben wel echt bezuinigd als een ziekenhuis maar 4 drugs overdosis kwijt kan. Los buiten covid.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:42

Ik heb geen idee hoeveel groter maxima en cathrien zijn, een heel stuk groter en vooral juist voor de nood heb ik het idee.

Er is inderdaad een Zirop protocol aanwezig.

Ziekenhuis rampen opvang plan.
Dat houd in bij een aanslag bijvoorbeeld, dat er bij de ingang al een triage plaatsvind.
Wie krijgt er hulp en wie niet.
Dan krijg je eigenlijk dat code zwart waar ze nu al steeds voor vrezen.
Daar word gekeken, die patiënt als we die nu opereren maakt die grote kans te overleven. Die mag.
Die patiënt, dat gaat teveel tijd kosten, kans op herstel kleiner dan die andere, die niet.
Terwijl deze wel geopereerd zou worden als hij he enige slachtoffer zou zijn.
Klinkt heel hard maar zo gaat het dan wel.

Dat is hetgeen waar ze nu dus eigenlijk al steeds voor vrezen bij meer corona patiënten dat ze dus zo moeten gaan triageren.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:48

Ja, ik vind dat best schokkend. Ik snap in een situatie van een aanslag dat er natuurlijk paniek is en dat dat absoluut niet normaal is kwa omstandigheden.

Maar er zijn eigenlijk wel echt weinig bedden hier in Nederland op 17 miljoen mensen.

Het was wel een keer wachten tot dat fout gaat.

Alleen begreep ik dat Ernst Kuipers best positief is over de covid patiënten in ziekenhuizen en dat ze verwachten dat het gaat dalen?

Wanneer zou jij het een acceptabel aantal vinden wat in het zkh ligt dat zulke proef feestjes gehouden kunnen worden? Ben ik wel eens benieuwd naar wat iemand die daadwerkelijk er staat denkt daarover!

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:01

Ernst Kuipers zei gister bij Op1 dat het nu wel het juiste moment is om fieldlab onderzoeken te doen nu er dagelijks veel besmettingen zijn. Als ze het gaan doen wanneer het sterk gedaald is dan hebben die onderzoeken weinig zin.
Maar hij begreep wel de weerstand daartegen.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:03

Elke paar jaar word de Zirop ook nagespeeld zeg maar.
Met figuranten, erg gaaf!!!
Naast die triage is er ook een heel oproepsysteem, dat iedereen thuis automatisch opgebeld word met een oproep dat ze NU! moeten komen.
Dat werd sowieso regelmatig getest maar dan met een een "bandje" van dit is een test :D
Om te kijken of het systeem werkte.
Er is dan een heel protocol met wat iedereen moet gaan doen, waar de pers opgevangen word, echt gaaf om te zien hoeveel er bij komt kijken. Gaaf in test dan :)

Ja de ziekenhuizen zelf snappen die positiviteit voor nu dan ook nog niet.
Want het ligt, hier in het zuiden dan, echt bomvol.
https://www.ad.nl/binnenland/veel-meer- ... ~ab01ea03/

Ja ik mag het van bokt niet zeggen dat er bezuinigd is op bedden, worden ze boos :+
Maar dat is wel zo. De zorg zelf is duurder geworden maar bedden plus personeel zijn er de afgelopen jaren 10.000 minder.
Absurd in een samenleving die groeit en vergrijsd.
Dit is natuurlijk uitzonderlijk, maar in een flink griep seizoen ligt het ook vol. Dat er nachten waren dat er geen enkele ambulance binnen kwam omdat die doorreden naar een ziekenhuis waar wel plek was.
Dat moet in een land als Nederland niet kunnen, het is geen Afrika.

Wanneer het wel kan... nu staan de OK's leeg op een spoedoperatie na.
Geen gewone operaties op het moment (dat aantal moet ook nog een keer ingehaald worden, dus als Covid voorbij zou zijn heeft de zorg nog de nasleep.)
Zouden er nu dus meerdere tegelijk binnen komen worden de beademingsapparaten van de OK gebruikt als IC. Absurd natuurlijk. Gelukkig kan het, maar het is echt erg.
De medewerkers van de OK werken nu op de IC om het aantal patiënten te verzorgen.
Dus geen gewone bezetting.
Pas als iedereen weer op zijn eigen werkplek staat, er weer een paar bedden vrij zijn op de IC, dan kun je naar mijn idee gaan denken aan rustige versoepelingen, geen groot feest, maar terras open, winkels weer met beperkt aantal bezoekers open.
Merk je dan dat de zorg dan nog weer meer zakt naar normaal niveau kun je gaan denken aan dit soort feesten.

Dan kan de zorg ook weer eens vakantie nemen (mei vakanties zijn weer ingetrokken) maar ook eens aan de achterstand gaan werken.

Ons lolletje mag daar niet boven staan.

Maar goed dat is wat ik er van vind :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:05

DuoPenotti schreef:
Ik heb geen idee hoeveel groter maxima en cathrien zijn, een heel stuk groter en vooral juist voor de nood heb ik het idee.

Er is inderdaad een Zirop protocol aanwezig.

Ziekenhuis rampen opvang plan.
Dat houd in bij een aanslag bijvoorbeeld, dat er bij de ingang al een triage plaatsvind.
Wie krijgt er hulp en wie niet.
Dan krijg je eigenlijk dat code zwart waar ze nu al steeds voor vrezen.
Daar word gekeken, die patiënt als we die nu opereren maakt die grote kans te overleven. Die mag.
Die patiënt, dat gaat teveel tijd kosten, kans op herstel kleiner dan die andere, die niet.
Terwijl deze wel geopereerd zou worden als hij he enige slachtoffer zou zijn.
Klinkt heel hard maar zo gaat het dan wel.

Dat is hetgeen waar ze nu dus eigenlijk al steeds voor vrezen bij meer corona patiënten dat ze dus zo moeten gaan triageren.


Eigenlijk gaat het op sommige plekken nu al zo, planbare operaties worden uitgesteld omdat het personeel nodig is op de IC en omdat er geen bedden zijn.
Een bevriende arts was vorige week met een kaarsje op zoek naar een IC bed voor iemand die geopereerd moest worden na een ongeval maar die was er niet dus helaas pindakaas de operatie ging niet door.
Alleen mag fase 3/code zwart alleen landelijk ingevoerd worden maar ik denk dat we er dichterbij zitten dan we allemaal denken.

Ik ben best voor test evenementen maar mijn idee is om dat dan eerst wat minder massaal te doen en dan ook met wat voordelen voor de lokale ondernemer ipv zo'n enorm 538 feest.
Ik weet niet zo goed hoe ik dat voor me zie maar ik zou, als ik dat moest organiseren, met de lokale horeca ondernemers/evenementen organisaties in conclaaf gaan hoe we iets kunnen organiseren en dan de lokale horeca/organisaties er ook van laten profiteren, maar het dan klein houden, niet zo enorm massaal.
En op welk moment.. ja dat is lastig. Het ligt nu echt bomvol, de ene na de andere verpleegkundige/zorgmedewerker valt uit door oververmoeidheid, vakanties worden ingetrokken omdat de roosters niet rond te breien zijn, zorgverleners worden in allerijl bijgeschoold hoe ze moeten handelen bij code zwart/fase 3.. Ik denk oprecht dat dit niet het moment is, dat de druk op de ziekenhuizen/IC/eerstelijns zorg eerst omlaag moet.

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:13

Het heeft niks met testevenementen te maken, maar hier even een pagina over zorgkosten:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... onstateerd.

Citaat:
Ja ik mag het van bokt niet zeggen dat er bezuinigd is op bedden, worden ze boos
dus dit is een nogal kinderachtige zin.. :+
Je zou dan denk ik wel kunnen zeggen dat de verhoging van de investering niet in de pas is met de kosten. Dus er is geen geld weggehaald, maar er is niet genoeg bijgekomen..

En DP, wat vind jij dan van iemand als Gommers, van wie het ook zijn werkveld is?
En bijv inderdaad Kuijpers, die ook aangeeft dat het nog wel kan?
Hebben die twee heren er geen verstand van?

Je kunt je dan afvragen of het nog wel te doen is om, ook ivm de hoge kosten, en misschien nog meer van dit soort pandemieen, iedereen alle zorg te verlenen... (maar dat mag je van de ethiek mensen weer niet zeggen :+ )

In relatie tot dit topic, zijn er nu nog proef evenementen, of is nu alles afgelast?

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:18

Die heren hebben er zeker verstand van
Maar vergeet niet dat ze ook een politieke agenda hebben en daar hoort mensen tevreden houden bij.
Ik denk als je die vraagt zonder naar die politieke agenda te kijken dat ze wat anders zeggen.
Zoals het bericht dat ik linkte vanuit de ziekenhuizen, die dus niet die agenda hebben :)

Nee geen kinderachtige zin, gewoon zoals er hier gereageerd word.
Of er wel of geen geld is weggehaald zal me worst wezen er zijn 10.000 bedden plus personeel weg.
En dat terwijl er meer directe zorg nodig is. Dat die honderdste manager die teveel is meer verdient hebben wij niets aan.
En ja daar lopen ze/we nu al een jaar keihard tegenaan.

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 09:19

Nee hoor, begreep dat het grootste proefevenement nu de openstelling van de Efteling is aanstaande zaterdag :D !

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:21

Citaat:
Nee geen kinderachtige zin, gewoon zoals er hier gereageerd word.
Er zijn genoeg mensen die het met je eens zijn... zijn die dan ineens geen 'bokt' meer???

Citaat:
Of er wel of geen geld is weggehaald zal me worst wezen er zijn 10.000 bedden plus personeel weg
Dat is in zoverre een worst dat je letterlijke zin dan dus gewoon niet goed is :Y)

Citaat:
de openstelling van de Efteling

Oh die heb ik even gemist :D Ik begreep wel dat Artis er nog een dag aan kan plakken.. ?

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:08

Cer schreef:
In relatie tot dit topic, zijn er nu nog proef evenementen, of is nu alles afgelast?


Volgens mij gaat verder alles nog vrolijk door. Inclusief mudmasters met 9000 man en songfestival met negen keer 3500 man. Nu duurt het nog wel een paar weken voordat die evenementen plaatsvinden maar ik vraag me serieus af of de situatie dan zo anders is. Ik vind het wel een beetje flauw eigenlijk, zeg dan óf alles af óf laat alles gewoon door gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:11

Lichtenvoorde is ook geannuleerd.

Efteling is iets wat niet direct Nu de zorg nodig kan hebben omdat daar geen alcohol/drugs in het spel is.
Daarnaast het is daar ook erg groot.
En ik neem aan dat de wagentjes niet vol zitten? wachtrijen goed op te delen zijn?
Dat vind ik iets anders als een festival vol tegen elkaar staan zingen en speeksel rond strooien daarbij :P