Test met proef evenementen in Corona tijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:14

DuoPenotti schreef:
Lichtenvoorde is ook geannuleerd.

Efteling is iets wat niet direct Nu de zorg nodig kan hebben omdat daar geen alcohol/drugs in het spel is.
Daarnaast het is daar ook erg groot.
En ik neem aan dat de wagentjes niet vol zitten? wachtrijen goed op te delen zijn?
Dat vind ik iets anders als een festival vol tegen elkaar staan zingen en speeksel rond strooien daarbij :P

Dan had je ook bij de feesten alcohol kunnen verbieden en strenger controleren op drugs.

Cer

Berichten: 30197
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:14

DuoPenotti schreef:
speeksel rond strooien daarbij :P

gatverdamme :')
Wat dat betreft zou het voor mij prima zijn als er voor altijd afstandsregels bij evenementen komen :D

Overigens was er vorig jaar over de Efteling ook dikke bakken paniek en toestanden en gezeik, dus dat zal dit jaar wel weer zijn :j :Y)

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:29

DuoPenotti schreef:
Lichtenvoorde is ook geannuleerd.

Efteling is iets wat niet direct Nu de zorg nodig kan hebben omdat daar geen alcohol/drugs in het spel is.
Daarnaast het is daar ook erg groot.
En ik neem aan dat de wagentjes niet vol zitten? wachtrijen goed op te delen zijn?
Dat vind ik iets anders als een festival vol tegen elkaar staan zingen en speeksel rond strooien daarbij :P


In de Efteling gaan ze voor het fietsland juist drukte simuleren. 11 attracties open, minder capaciteit (minder wagentjes), geen anderhalve meter in de wachtrijen.
(Anders dan bij de dierentuinen die onder Testen voor toegang vallen)

DuoPenotti

Berichten: 29796
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:33

Mjelleke, bedankt Mjelleke
hmmm.... of je daar dan weer blij van moet zijn....

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:38

Mjelleke schreef:
DuoPenotti schreef:
Lichtenvoorde is ook geannuleerd.

Efteling is iets wat niet direct Nu de zorg nodig kan hebben omdat daar geen alcohol/drugs in het spel is.
Daarnaast het is daar ook erg groot.
En ik neem aan dat de wagentjes niet vol zitten? wachtrijen goed op te delen zijn?
Dat vind ik iets anders als een festival vol tegen elkaar staan zingen en speeksel rond strooien daarbij :P


In de Efteling gaan ze voor het fietsland juist drukte simuleren. 11 attracties open, minder capaciteit (minder wagentjes), geen anderhalve meter in de wachtrijen.
(Anders dan bij de dierentuinen die onder Testen voor toegang vallen)

Die 1,5 meter in de wachtrijen is terug gedraaid. In de karretjes nog wel zonder 1,5 meter

Cer

Berichten: 30197
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:02

Die 1,5 meter in de wachtrij was nou net zo fijn.... wat jammer dat die is teruggedraaid..
De virtuele wachtrij voor attracties vond ik ook echt super, ik hoop dat ze dat erin houden...

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:12

DuoPenotti schreef:
Elke paar jaar word de Zirop ook nagespeeld zeg maar.
Met figuranten, erg gaaf!!!
Naast die triage is er ook een heel oproepsysteem, dat iedereen thuis automatisch opgebeld word met een oproep dat ze NU! moeten komen.
Dat werd sowieso regelmatig getest maar dan met een een "bandje" van dit is een test :D
Om te kijken of het systeem werkte.
Er is dan een heel protocol met wat iedereen moet gaan doen, waar de pers opgevangen word, echt gaaf om te zien hoeveel er bij komt kijken. Gaaf in test dan :)

Ja de ziekenhuizen zelf snappen die positiviteit voor nu dan ook nog niet.
Want het ligt, hier in het zuiden dan, echt bomvol.
https://www.ad.nl/binnenland/veel-meer- ... ~ab01ea03/

Ja ik mag het van bokt niet zeggen dat er bezuinigd is op bedden, worden ze boos :+
Maar dat is wel zo. De zorg zelf is duurder geworden maar bedden plus personeel zijn er de afgelopen jaren 10.000 minder.
Absurd in een samenleving die groeit en vergrijsd.
Dit is natuurlijk uitzonderlijk, maar in een flink griep seizoen ligt het ook vol. Dat er nachten waren dat er geen enkele ambulance binnen kwam omdat die doorreden naar een ziekenhuis waar wel plek was.
Dat moet in een land als Nederland niet kunnen, het is geen Afrika.

Wanneer het wel kan... nu staan de OK's leeg op een spoedoperatie na.
Geen gewone operaties op het moment (dat aantal moet ook nog een keer ingehaald worden, dus als Covid voorbij zou zijn heeft de zorg nog de nasleep.)
Zouden er nu dus meerdere tegelijk binnen komen worden de beademingsapparaten van de OK gebruikt als IC. Absurd natuurlijk. Gelukkig kan het, maar het is echt erg.
De medewerkers van de OK werken nu op de IC om het aantal patiënten te verzorgen.
Dus geen gewone bezetting.
Pas als iedereen weer op zijn eigen werkplek staat, er weer een paar bedden vrij zijn op de IC, dan kun je naar mijn idee gaan denken aan rustige versoepelingen, geen groot feest, maar terras open, winkels weer met beperkt aantal bezoekers open.
Merk je dan dat de zorg dan nog weer meer zakt naar normaal niveau kun je gaan denken aan dit soort feesten.

Dan kan de zorg ook weer eens vakantie nemen (mei vakanties zijn weer ingetrokken) maar ook eens aan de achterstand gaan werken.

Ons lolletje mag daar niet boven staan.

Maar goed dat is wat ik er van vind :)


Ik vind dit dus ook zo bizar, van de bedden en beschikbare zorg op de ic. Al jaren zijn er berichten dat de ic vol ligt vanwege griep in dec, Jan en feb(vanwege de vergrijsing) en er is maar bezuinigd en bezuinigd. Afgelopen jaren stond er ook al flink druk op het personeel. Nu met deze pandemie wordt weer extra duidelijk wat voor zooitje ervan is geworden. Zo weinig plekken voor zoveel mensen waarvan steeds meer 65+ ik snap echt niet waarom de overheid daar niet op geanticipeerd heeft. Pandemie of niet. En dan wordt er door dezelfde overheid geroepen dat we onze waardering moeten uitspreken maar ondertussen doen ze niks investeren in het werkelijke probleem :? Ik heb het dus echt te doen met mensen in de zorg, nu drukte door covid, maar die druk gaat pas afnemen als de boomers onder de zoden liggen (even heel onaardig gezegd want dat zijn ook mijn ouders die ik ook het liefst nog jaren om mij heen heb). Misschien moeten we daar maar eens tegen protesteren.

Wat betreft extra druk op de zorg door drugs/ drank misbruik bij een festival, ik heb ooit iemand voor mijn werk gesproken die bij de ehbo post zat bij een groot festival ( meer dan 10000 bezoekers maar wel een dag dus geen camping). Een jaar werden er 5 mensen opgehaald met de ambulance, de overige jaren minder dan dat. Meestal door suffe ongelukjes. Sporadisch door drank of drugs.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:12

Cer schreef:
Die 1,5 meter in de wachtrij was nou net zo fijn.... wat jammer dat die is teruggedraaid..
De virtuele wachtrij voor attracties vond ik ook echt super, ik hoop dat ze dat erin houden...

Nee dat bedoel ik, die zou er niet zijn in de test maar nu dus toch wel

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:58

Mand schreef:
Olympia schreef:
Startschot 1 mei is ook gecanceld. Prachtige samenleving dit. Bleren om de horeca, terwijl de eventbranche al 13 maanden dicht is minimaal.. bleren dat de samenleving open moet. Dan wordt er getest en is iedereen ineens tegen :roll:


Amen.


Diep triest....

En iedereen heeft gewoon VVD gestemd, terwijl het neo-liberalisme de zorg de das om heeft gedaan en al jaar na jaar alle adviezen omtrent komende pandemieën in de wind heeft geslagen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:03

DuoPenotti schreef:
ingedebruijn schreef:
Wat een geneuzel. Haal dan maar een streep door alles zeg.

hopelijk wel en dat ze dat miljard maar aan zinnige dingen geven.

Testen is onzin, als dadelijk de meeste een vaccin hebben gaat alles weer door en is dit weggegooid geld.
Een test die niet meer gebruikt gaat worden maar wel verschrikkelijk duur is.
Het is nu alleen maar een kwestie van nog ff geduld.
Ja ik begrijp dat dat na een jaar zuur klinkt, maar dat is wel waar het om draait.


Dat is banketstaaf.

NA vaccinatie dien je immers EN nog steeds een mondkapje te dragen EN 1,5 meter afstand te houden en wordt tevens gezegd dat besmetten en/of herbesmetten niet uitgesloten is.
Dit virus is er, en zal blijven of vervangen worden door een ander virus. We moeten ermee leren leven dat de planeet en onze eigen gezondheid onder druk staan doordat we zo slecht omgaan met onze leefwereld en eigen gezondheid.
Iedereen denkt maar dat dat vaccin de heilige graal is..... :')

Verder wil ik niet vervelend doen.... maar als het in de zorg zo druk is, hoe kan het dan dat jij echt vrijwel de hele dag op Bokt zit? Dat red ik niet eens....

DuoPenotti

Berichten: 29796
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:06

als je dat werkelijk zou willen weten had je me een pb kunnen sturen :j

Anoniem

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:08

Zo lekker toontje krijgt dit topic ineens :r

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 13:18

Een beetje gezellig houden graag :D !

En bij Efteling wordt inderdaad drukte gesimuleerd door wat dingen af te sluiten.
Er zijn wel 8000 mensen welkom, klinkt zo veel.. Kan me niet voorstellen dat je normaal ook met zo velen in de Efteling loopt :P .

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:24

Josien_ schreef:
Een beetje gezellig houden graag :D !


Nou, het is niet bepaald gezellig dat een goed gereguleerd evenement door maatschappelijke druk om zeep geholpen wordt.
Dit gaf mensen die al 13 maanden hun werk niet meer kunnen doen ook uitzicht op inkomen. Ieder geslaagd evenement biedt immers weer perspectief voor meer evenementen.

Voor mensen in loondienst of met een uitkering is het wellicht lastig voor te stellen hoe het is je eigen broek op te houden.

Alle voorgaande bijeenkomsten (legaal of illegaal) hebben geen hysterische gevolgen gehad, en cijfers tonen tevens aan dat drank- of drugsgerelateerde opnamen nihil zijn.
Dit is uit emotie om zeep geholpen en dat vind ik een hele slechte zaak.

DuoPenotti

Berichten: 29796
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:28

En dan bestaan er ook nog mensen zonder uitkering, want daar doelde je toch weer op.
En die moeten ook maar zien hoe ze de broek ophouden :j
Nederland is nu eenmaal niet zo goed geregeld als dat vele denken.

En toch vind ik doorgang van een groot feest niet kunnen.
Niet nu, misschien wel over een maand.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:06

Ninx schreef:
Verder wil ik niet vervelend doen.... maar als het in de zorg zo druk is, hoe kan het dan dat jij echt vrijwel de hele dag op Bokt zit? Dat red ik niet eens....


:') :') :')

Oh, even vergeten dat mensen in de zorg geen leven meer buiten hun werk mogen hebben het afgelopen jaar.

Ik kan wel 1000 redenen verzinnen waarom mensen op bokt zitten terwijl ze ook in de zorg werken.

Josien_ schreef:
Een beetje gezellig houden graag :D !

En bij Efteling wordt inderdaad drukte gesimuleerd door wat dingen af te sluiten.
Er zijn wel 8000 mensen welkom, klinkt zo veel.. Kan me niet voorstellen dat je normaal ook met zo velen in de Efteling loopt :P .


Ja, dit is een normale (nog redelijke rustige) dag in de Efteling. Op een wat drukkere dag zijn er zo’n 15000 mensen.

Moet je voor de Efteling trouwens ook betalen voor dat test-event? Ga toch niet zo’n duur kaartje kopen als je ook nog 2x moet testen en de helft dicht is en je ook nog in de rij voor attracties moet staan. :o

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:07

Volgens mij mogen abonnement houders en mensen op dat vakantiepark komen dus die hebben al in principe een kaartje.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:11

Oh wat slecht, ik heb deze vraag al een keer gesteld in dit topic en kreeg toen hetzelfde antwoord :')
Herinner me het nu pas }:0
Had ik al gezegd dat ik graag weer naar de Efteling ga? :7

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Test met proef evenementen in Corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:12

Maakt niet uit hoor *D

Ik ben ook met smacht aan het wachten. Kreeg een mail met korting voor mijn verjaardag.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 03:33

DuoPenotti schreef:
Testen is onzin, als dadelijk de meeste een vaccin hebben gaat alles weer door en is dit weggegooid geld.

Tuurlijk niet! Dan komt er wel weer een nieuwe super gevaarlijke variant (wat dan achteraf opnieuw wel mee blijkt te vallen) en een heel media circus en dan begint het hele gezeik weer van voren af aan. Hoorde je Hugo de Jonge niet tijdens de persconferentie praten over dat we (op voorwaarde dat blablabla) een mooie “ZOMER” kunnen hebben? Oftewel na de zomer weer opsluiten en dan begint alles weer opnieuw, ditmaal met een splitsing in de maatschappij waarbij mensen die niet meedoen compleet worden uitgesloten van het (zogenaamd) “sociale” leven

Nog eens iets anders... wat ik eigenlijk best wel mis in de “experimenten” (wat die testevenementen dan zouden moeten zijn), is de controlegroepen. Als je een evenement van bijv 2500 man organiseert, moet je eigenlijk ook 2500 mensen die niet zijn geselecteerd, gaan volgen. Kijken hoeveel van hen corona krijgen. Want je weet niet waar iemand corona oploopt, op het testevenement of diezelfde dag in de supermarkt. En eigenlijk moet je ook een evenement met 2500 man hebben waarbij er niemand is getest en er geen maatregelen zijn. Kijken of daar wél uitbraken van komen of dat er ook dan niks aan de hand is

Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:15

Dorine92 schreef:
Nog eens iets anders... wat ik eigenlijk best wel mis in de “experimenten” (wat die testevenementen dan zouden moeten zijn), is de controlegroepen. Als je een evenement van bijv 2500 man organiseert, moet je eigenlijk ook 2500 mensen die niet zijn geselecteerd, gaan volgen. Kijken hoeveel van hen corona krijgen. Want je weet niet waar iemand corona oploopt, op het testevenement of diezelfde dag in de supermarkt.

Nee. Het doel is niet om te onderzoeken of en waar het virus wordt overgedragen. Het doel is gedrag van (groepen) mensen in bepaalde situaties te onderzoeken. Althans, dat is zo bij de Fieldlab activiteiten. Testen voor toegang weet ik niet.

De bezoekers, of deelnemers zo je wil, worden onderverdeeld in groepen en elke groep krijgt een eigen opdracht (=zich houden aan een aantal maatregelen, of juist niet). Vervolgens volgt men in welke mate de groepen zich houden aan de opdracht. En dat gedrag bepaald dan uiteraard wel weer in hoeverre een besmette aanwezige het virus kan verspreiden. En zo wil men een risico-inschatting kunnen maken welke evenementen wel weer kunnen, en wat daar dan voor nodig is.


Dorine92 schreef:
En eigenlijk moet je ook een evenement met 2500 man hebben waarbij er niemand is getest en er geen maatregelen zijn. Kijken of daar wél uitbraken van komen of dat er ook dan niks aan de hand is

Ook nee. Zo'n evenement zegt niets. Zonder testen weet je niet of er een besmette persoon bij zit (of meerdere). Als er geen besmette personen tussen zitten, zullen er ook geen uitbraken volgen. De volledig onterechte conclusie is dan dat je niet hoeft te testen en er geen maatregelen nodig zijn.
Als je al een "controle-evenement" zou willen doen, dat zul je bewust een besmette persoon ertussen moeten zetten en dan iedereen nadrukkelijk opvolgen. Maar zo'n evenement zal geen vergunning krijgen omdat het niet ethisch is mensen bewust bloot te stellen aan een ziekte.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:31

Dorine92 schreef:
DuoPenotti schreef:
Testen is onzin, als dadelijk de meeste een vaccin hebben gaat alles weer door en is dit weggegooid geld.

Tuurlijk niet! Dan komt er wel weer een nieuwe super gevaarlijke variant (wat dan achteraf opnieuw wel mee blijkt te vallen) en een heel media circus en dan begint het hele gezeik weer van voren af aan. Hoorde je Hugo de Jonge niet tijdens de persconferentie praten over dat we (op voorwaarde dat blablabla) een mooie “ZOMER” kunnen hebben? Oftewel na de zomer weer opsluiten en dan begint alles weer opnieuw, ditmaal met een splitsing in de maatschappij waarbij mensen die niet meedoen compleet worden uitgesloten van het (zogenaamd) “sociale” leven

Nog eens iets anders... wat ik eigenlijk best wel mis in de “experimenten” (wat die testevenementen dan zouden moeten zijn), is de controlegroepen. Als je een evenement van bijv 2500 man organiseert, moet je eigenlijk ook 2500 mensen die niet zijn geselecteerd, gaan volgen. Kijken hoeveel van hen corona krijgen. Want je weet niet waar iemand corona oploopt, op het testevenement of diezelfde dag in de supermarkt. En eigenlijk moet je ook een evenement met 2500 man hebben waarbij er niemand is getest en er geen maatregelen zijn. Kijken of daar wél uitbraken van komen of dat er ook dan niks aan de hand is


Zo’n onderzoek komt natuurlijk nooit door de ethische commissie.
Je kan niet zomaar alles onderzoeken wat wenselijk zou zijn ;)

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:32

Roodvos schreef:
Dorine92 schreef:
Nog eens iets anders... wat ik eigenlijk best wel mis in de “experimenten” (wat die testevenementen dan zouden moeten zijn), is de controlegroepen. Als je een evenement van bijv 2500 man organiseert, moet je eigenlijk ook 2500 mensen die niet zijn geselecteerd, gaan volgen. Kijken hoeveel van hen corona krijgen. Want je weet niet waar iemand corona oploopt, op het testevenement of diezelfde dag in de supermarkt.

Nee. Het doel is niet om te onderzoeken of en waar het virus wordt overgedragen. Het doel is gedrag van (groepen) mensen in bepaalde situaties te onderzoeken. Althans, dat is zo bij de Fieldlab activiteiten. Testen voor toegang weet ik niet.

De bezoekers, of deelnemers zo je wil, worden onderverdeeld in groepen en elke groep krijgt een eigen opdracht (=zich houden aan een aantal maatregelen, of juist niet). Vervolgens volgt men in welke mate de groepen zich houden aan de opdracht. En dat gedrag bepaald dan uiteraard wel weer in hoeverre een besmette aanwezige het virus kan verspreiden. En zo wil men een risico-inschatting kunnen maken welke evenementen wel weer kunnen, en wat daar dan voor nodig is.


Dorine92 schreef:
En eigenlijk moet je ook een evenement met 2500 man hebben waarbij er niemand is getest en er geen maatregelen zijn. Kijken of daar wél uitbraken van komen of dat er ook dan niks aan de hand is

Ook nee. Zo'n evenement zegt niets. Zonder testen weet je niet of er een besmette persoon bij zit (of meerdere). Als er geen besmette personen tussen zitten, zullen er ook geen uitbraken volgen. De volledig onterechte conclusie is dan dat je niet hoeft te testen en er geen maatregelen nodig zijn.
Als je al een "controle-evenement" zou willen doen, dat zul je bewust een besmette persoon ertussen moeten zetten en dan iedereen nadrukkelijk opvolgen. Maar zo'n evenement zal geen vergunning krijgen omdat het niet ethisch is mensen bewust bloot te stellen aan een ziekte.

Tuurlijk hoef je er niet bewust besmette mensen tussen te zetten.. dat gebeurt irl ook niet.
Die laatste zin vind ik erg overdreven. Mensen die risicogroep zijn doen hier heus niet aan mee, en die gaan irl ook niet naar een dergelijk evenement zolang ze risico lopen. De mensen die mee willen doen, riskeren in principe een verkoudheid of griepje

Lous

Berichten: 24251
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:28

Euh...538 had dat. 4 groepen van 2500 man met elke bubbel eigen regels en eigen voorzieningen. Geen contact mogelijk met andere bubbels.

Booooo
Berichten: 6513
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:30

Ook de Efteling gaat niet door..


Afbeelding