Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:38

bigone schreef:
En met miljoenen nog niet of slechts gedeeltelijk gevaccineerden kan het daar zomaar weer uit de hand lopen.



De situaties mbt % vaccineren in de EU en UK zijn behoorlijk vergelijkbaar. Het grootste verschil is de grotere variëteit in de fabrikanten in de EU. Dat is een bewuste strategie geweest trouwens,

Het zal imo geen drama worden, hooguit een golfje.
Ondertussen steeds hoger % gevaccineerd en hopelijk dan niet eer dan een hobbel met de herfst, daarna geen enthysterie meer, geen certificaat als toegangsbewijs meer, etc.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 12:48

Sizzle schreef:
Mee eens Secricible, behalve dan met verkoudheid naar opa dat was al niet echt sociaal wenselijk in mijn ogen.
Ik vind het zelf met mijn intacte immuunsysteem niet erg om af en toe verkouden te worden van een ander, dat moet ook „geupdate“ worden in je systeem om op de laatste stand van mutaties te blijven.
Een bewustzijn creeren dat er ook mensen zijn die in een fragiele situatie zitten lijkt me verder wel wenselijk.
Een goed midden vinden is niet vanzelfsprekend. Er is altijd een groep die je ergens mee benadeeld.

Mondkapjes voor breed publiek geloof ik sowieso niet in dus daar zou ik nooit voor stemmen.


Wellicht drukte ik me verkeerd uit. Ik vind dat opa dat zelf moet kunnen beslissen. Ipv opgelegde maatregelen van buiten- of bovenaf.
M.i. zijn die te rechtvaardigen bij een dreiging van een maatschappelijke ramp zoals bij deze pandemie. Maar normaal niet.

Cer

Berichten: 30170
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:12

Ik vind het wel interessant..wat is er op tegen om een paar keer (hopelijk 1x en misschien nooit) je baccillen bij je te houden?

Of moeten mensen die niet ziek zijn, altijd zichzelf beschermen jaarrond, tegenover mensen die wellicht 1x per jaar ziek zijn en geen moeite hebben hun baccillen te verspreiden? Zoiets?

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:13

Cer schreef:
Ik vind het wel interessant..wat is er op tegen om een paar keer (hopelijk 1x en misschien nooit) je baccillen bij je te houden?

Of moeten mensen die niet ziek zijn, altijd zichzelf beschermen jaarrond, tegenover mensen die wellicht 1x per jaar ziek zijn en geen moeite hebben hun baccillen te verspreiden? Zoiets?

Ja dat denk ik wel helaas
Saai maar gezond leven is het..

Nee hoor prima

DuoPenotti

Berichten: 29747
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:15

Verkouden ergens op bezoek deed ik niet en ga ik ook niet doen.
Maar wat werk betreft heb ik nooit thuis kunnen werken en geen werkgever gehad die dan vond dat een ziekmelding oké was dan.

Cer

Berichten: 30170
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:30

Er staan twee vragen in mn post Echwel.. welke bedoel je? :')

DP: wat altijd zo was kan in de toekomst wellicht veranderen? Mijn werkgever is ook een zeikerd met ziekmelden, maar faciliteerd nu wel van alles voor thuiswerken, ook strakjes :j

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:31

MarlindeRooz schreef:
Maar de dag dat mondkapjes hier verplicht worden bij een verkoudheid emigreer ik.


Eh ... vertel eens in welk land ze veel soepeler zijn omgegaan met mondkapjes? Ben benieuwd waar je heen wilt gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:32

MoniqueT schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar de dag dat mondkapjes hier verplicht worden bij een verkoudheid emigreer ik.


Eh ... vertel eens in welk land ze veel soepeler zijn omgegaan met mondkapjes? Ben benieuwd waar je heen wilt gaan.


Nou idd, van Europa geloof ik het laatste land dat mondkapjes verplichtte en voor zover ik het heb gevolgd 1 vd eersten die het nu helemaal afschaffen?

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:33

Dat denk ik wel ja. Wij hópen dat we in juli eindelijk buiten de mondkapjes af mogen.

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:33

Cer schreef:
Er staan twee vragen in mn post Echwel.. welke bedoel je? :')

DP: wat altijd zo was kan in de toekomst wellicht veranderen? Mijn werkgever is ook een zeikerd met ziekmelden, maar faciliteerd nu wel van alles voor thuiswerken, ook strakjes :j

2de deel :D

DuoPenotti

Berichten: 29747
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:41

Cer schreef:
Er staan twee vragen in mn post Echwel.. welke bedoel je? :')

DP: wat altijd zo was kan in de toekomst wellicht veranderen? Mijn werkgever is ook een zeikerd met ziekmelden, maar faciliteerd nu wel van alles voor thuiswerken, ook strakjes :j

Nee kan niet in fysieke beroepen.
Daarnaast als je ziek bent moet een collega, die vrij was, op komen dagen.

Ik las eens ergens dat 40% niet thuis kan werken.

Cer

Berichten: 30170
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:45

Echwel schreef:
Cer schreef:
Er staan twee vragen in mn post Echwel.. welke bedoel je? :')

2de deel :D


Ah :D

Dus .. mensen die schadelijke stoffen verspreiden zoals rook moeten wel ruimte maken voor anderen, maar mensen die eventueel schadelijke baccillen (een virus, whatever) hoeven dat niet..
Interessant punt wel :j
(even longkanker en stank buiten beschouwing laten..)

Dus straks kan het zo zijn dat iemand die Covid heeft (wat hopelijk echt nog 'slechts' een verkoudheid is) kan hoesten en niesen op plekken waar andere mensen zijn en dat andere mensen dan eigenlijk 'altijd' het risico kunnen lopen het ook te krijgen (hetzij in lichtere, hetzij in zwaardere vorm)..
En dat kwetsbare mensen zich jaarrond moeten beschermen omdat ze anders in een soort roulette lopen, terwijl iemand die niest, wellicht 2 dagen per jaar dan even uit moet kijken (kapje op, niet in de drukte)..
Zoiets? <- advocaat vd duivel he, gewoon even hypotetisch

Oh DP, ja dat is logisch.. dat stond er in eerste instantie niet bij vermeld.. :)
Maar dan kan dat dus nog steeds een haard zijn (of dat was het misschien altijd al, ook afgelopen periode?)

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:50

Maar dat is toch nooit anders geweest
Op terassen rookt men lekker door.
En verkouden het openbaar vervoer in, bioscoop en stel dat je je festival dan zou afzeggen...

Om mijzelf te beschermen doe ik dat allemaal dus niet,

Cer

Berichten: 30170
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:55

Maar (ik vind op terrassen roken niet oke hoor trouwens) dan zou je nog binnen kunnen gaan zitten, want je weet zeker dat ze daar niet mogen komen.
Tegen covid (of weetikveel-ietsanders) kan je je binnen ook niet beschermen want daar mogen ze komen..
Roken in een bus/tram mag niet, in een bushokje ook niet etc.. (ik snap je zin over OV en festival niet, zegt het festival dan af? )
Nou goed, doet niet ter zake want we weten niet hoe het gaat lopen, maar ik vind het wel een interessant gesprek :j

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:43

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Mondkapjes voor breed publiek geloof ik sowieso niet in dus daar zou ik nooit voor stemmen.



Béétje meer sociaal bewustzijn echter; zoals wel naar opa/oma maar met kapje als je verkouden bent, zou normaal moeten zijn/worden.


Aangezien er een 2019 Nature study is dat liet zien dat aerosole overdracht (wel droplet) van infuenza niet geremd werd door een chirurgisch masker is dat voor mij pure schijnveiligheid.

DuoPenotti

Berichten: 29747
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:45

Een chirurgisch masker is toch eigenlijk ook gemaakt voor bacteriën niet voor virussen.
Voor een chirurg die staat te opereren en geen bacteriën de wond in ademd.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:46

DuoPenotti schreef:
Een chirurgisch masker is toch eigenlijk ook gemaakt voor bacteriën niet voor virussen.
Voor een chirurg die staat te opereren en geen bacteriën de wond in ademd.


Geen spuug voornamelijk :P
Maar inderdaad, tegen bacterien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34683
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:49

secricible schreef:
Sizzle schreef:
Ik denk oprecht dat veel mensen zich nog steeds niet realiseren dat opa ook omkiept als je met een ander virus binnenloopt dan covid.
De vader van onze buurman is recent overleden aan noro, ondanks de strenge covid regels sleep je gewoon met hetzelfde gemak een andere moordenaar mee.


Natuurlijk sleep je mee. Maar dat deden we voor corona ook.
Ik heb deze discussie vorige zomer ook gevoerd onder het mom van "wT als straks corona weg is"
Feit, mensen overlijden aan virussen en bacteriën. Maar laten we alsjeblieft niet bij ieder virusje de kwetsbaren en ouderen (verplicht) ophokken of vereenzamen.
Voor corona ging ik óók met een snotneus naar oma. Ik hoop echt dat dat niet verandert. Laten we niet ineens streven naar een steriele wereld.


Ik wilde iets soortgelijks schrijven maar je was me voor. Vorige week hadden we een vermoeden van noro op het werk. Meest erge vond ik dat er meteen cliënten in de stress schoten, omdat misschien de boel op slot moest. Misschien niet volgens protocol maar wij zijn niet zo streng geweest als de arts ons wilde laten zijn. Gelukkig was het met een kleine week over.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:58

Maar Cer, kwetsbare mensen worden toch jaarlijks gevaccineerd tegen griep? En nu ook tegen Corona.
Dus wat is nou het probleem? Die ene keer dat je verkouden word?
Mensen moeten eens niet zo panisch leven. Dat is nog erger dan die keer dat je wat te pakken krijgt.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:00

Popstra schreef:
Maar Cer, kwetsbare mensen worden toch jaarlijks gevaccineerd tegen griep? En nu ook tegen Corona.
Dus wat is nou het probleem? Die ene keer dat je verkouden word?
Mensen moeten eens niet zo panisch leven. Dat is nog erger dan die keer dat je wat te pakken krijgt.

Lang niet alle kwetsbaren , nog geen 50 % komt opdagen voor de griepprik. Behalve vorig najaar , toen was het 65 % . En waar een corinavaccin je voor dik 90 % beschermd is dat bij influenza maar 50 %.

Cer

Berichten: 30170
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:04

Ik zeg niet dat mensen panisch leven.. ik doe een hypotetische veronderstelling :j

En niet alle kwetsbaren kunnen geprikt worden, dat is denk wel een issue..
Dus wat is nou die ene keer dat je verkouden wordt (en jong bent / niet kwetsbaar etc) het probleem van het opzetten van het kapje?

in tegenstelling tot een kwetsbare die dan 365dagen per jaar zichzelf moet beschermen, waarvan het de meeste dagen waarschijnlijk niet nodig is omdat diegene geen zieke mensen tegenkomt maar dat weet diegene niet als ie de deur uit gaat :)

Echwel

Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:06

Zelfs met griepprik loop je risico soms

Dus moet je zelf altijd voorzichtig zijn...
Kwestie van leren ermee omgaan
En niet naar anderen wijzen maar zelf bedenken war wijs is

tienus63

Berichten: 12099
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:06

Ik ben benieuwd of er volgend jaar een cocktail influenza/covid-vaccin is.
Voor nu beide prikken in de arm.
Ik ben er blij mee.

Cer

Berichten: 30170
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:11

Kunnen mensen die niet met het covid vaccin geprikt kunnen worden wel met de griepprik geprikt worden? of zit daar nog verschil in? En is voor mensen dan de griep eventueel net zo gevaarlijk als covid?
ik heb geen idee.. :)

tienus63

Berichten: 12099
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:16

Voor mensen met een PID aandoening is de griepprik schone schijn.
Het schaadt ze niet, maar de effectiviteit van de spuit wordt erg in twijfel getrokken om dat bij hen de afweer niet werkt.
Wat betreft het covid vaccin, sommige artsen raden hun PID patiënten aan de vaccinatie te halen.
Anderen zeggen we weten eerlijk gezegd niet hoe het de eiwitten gaan reageren bij jullie en of het toch niet een overdrive aan reactie veroorzaakt zoals het virus doet en laten de keus bij de patiënt.
Deze groep is toch als extreem voorzichtig.