Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:19

Cer schreef:
Moeten die scholen daarvoor geld van de overheid krijgen .. ja toch? Dat is toch overheid ?
En particulier onderwijs, zit dat ook met ventilatie enzo?

Ja van de overheid. Dat is er alleen niet.
Particulier onderwijs is Nederland zo’n klein percentage van het aantal scholen.

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:39

Cer schreef:
En ik meen dat ventilatie wel in de documenten (en zeker tijdens de debatten) genoemd is, maar ze kunnen niet mensen verplichten te ventileren (op kantoor ofzo). Hoe dat op scholen gaat weet ik niet, of er ondertussen subsidies of iets zijn als scholen hun ventilatie moeten aanpassen..


Ik hoor in de persconferenties bar weinig terug over ventileren, al helemaal niet als 1 van de maatregelen.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:47

lenaa_tje schreef:
Iedere school moet een ventilatie melder hebben. Is dat vervolgens met maatregelen dan niet in orde dan is daar niet zo veel aan te doen…
Afgelopen week was het ‘s ochtends om 11 uur al 28 graden in mijn lokaal, extra ventilatie en ramen en deuren open. De melder gaf op alles score D (comfort is onacceptabel aan)


Het vreemdste daaraan is vooral dat we leerlingen dan koste wat kost op school willen houden, terwijl het me qua leeropbrengst hoe dan ook nogal inefficient lijkt. Wie neemt er nog iets zinnigs op onder die omstandigheden?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:14

Ouwe schreef:
Cer schreef:
En ik meen dat ventilatie wel in de documenten (en zeker tijdens de debatten) genoemd is, maar ze kunnen niet mensen verplichten te ventileren (op kantoor ofzo). Hoe dat op scholen gaat weet ik niet, of er ondertussen subsidies of iets zijn als scholen hun ventilatie moeten aanpassen..


Ik hoor in de persconferenties bar weinig terug over ventileren, al helemaal niet als 1 van de maatregelen.

Ventileren moeten mensen voor zichzelf doen.. denk ik? De overheid kan dat lastig verplichten.. nieuwe zaken zoals horeca en bioscopen enzo lijken al goed geventileerd… er zijn daar ook regels voor in nieuwe bouw besluiten ..

Aan wie moeten ze die maatregelen dan precies opleggen en met welk pressiemiddel?

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:19

De overheid heeft ons anderhalf jaar van alles opgelegd, terecht maar juist dit soort zaken als ventileren zou nu een hoofdrol moeten krijgen, niet alleen ivm Corona maar met alle aerosolen overdraagbare ziektes. Dan maak je de kans een stuk kleiner om een griep, verkoudheid of Corona op te lopen. Wel de test capaciteit hoog houden en verder niets.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:28

Eens. Slechte ventilatie is sowieso niet goed. Dat daar zo weinig aandacht voor is vind ik slordig. Dat gaat niet alleen om scholen tenslotte maar veel oudere panden is dit een lastig verhaal.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:44

Maar even concreet: hoe dan?
Welke panden? Particuliere panden?
En is er echt niks mee gedaan ?

Ik denk dat ons bedrijfspand er weinig mee gedaan heeft, maar ze zeggen van wel, dus sja?

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:48

Cer schreef:
Maar even concreet: hoe dan?
Welke panden? Particuliere panden?
En is er echt niks mee gedaan ?

Ik denk dat ons bedrijfspand er weinig mee gedaan heeft, maar ze zeggen van wel, dus sja?

Nou ja begin dan bij de niet particuliere panden waar de overheid op een bepaalde manier wel wat mee te maken heeft. Dat is dus ook niet get geval

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:12

De meeste overheidsgebouwen wel denk, want nieuw of vernieuwd … Maar oude scholen niet… is het probleem dan alleen oude schoolgebouwen?
En komt daar een plan voor misschien nog? Wat zou dat kosten? is dat geld wat nu naar de ondernemers is gegaan?

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:17

Het zou al simpel kunnen om alle gebouwen waar meerdere mensen samenkomen te voorzien van co2 melders. Te hoog dan zorgen voor ventilatie.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:31

Cer schreef:
De meeste overheidsgebouwen wel denk, want nieuw of vernieuwd … Maar oude scholen niet… is het probleem dan alleen oude schoolgebouwen?
En komt daar een plan voor misschien nog? Wat zou dat kosten? is dat geld wat nu naar de ondernemers is gegaan?

Het probleem is niet alleen oude schoolgebouwen. Of ingeval wat is dan oud.. dit staat nog geen 15 jaar.

De enige eis die de overheid nu heeft gesteld en waar geld naar toe is gegaan zijn co2 melders.
Als je dan vervolgens niet meer kan luchten dan wat je doet, loop je dus vast.
Maar co2 melders in kantoren etc. Lijkt mij een goed idee. Dat is ook wel makkelijker gewoon te luchten dan klassen met 30 leerlingen

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:41

lenaa_tje schreef:
Maar co2 melders in kantoren etc. Lijkt mij een goed idee. Dat is ook wel makkelijker gewoon te luchten dan klassen met 30 leerlingen


Ik vind dit een goed idee. Voortaan voornamelijk meten op plekken waar de uitkomst waarschijnlijk geen gedoe geeft*. Het is niet per se nieuw (de geluidsmetingen van Schiphol en de fijnstofmetingen van Utrecht zijn je hierin voor gegaan) maar als principe klinkt het toch goed.

(Wat bij kantoren overigens helpt is dat de computers ook geen zin hebben in 28 graden of warmer, en als je de temperatuur omlaag krijgt, lukt het met de CO2 ook wel.)

* Het heeft zelfs een naam: het Streetlight Effect - de nadruk daarin is net iets anders (het zoeken naar informatie op de plek waar je het makkelijkst kunt vinden, vs het zoeken naar informatie waar je het minste last van hebt). Maar het ligt er in elk geval dicht tegenaan en is een goede omschrijving van een 'observational bias'

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:46

Cer schreef:
Maar even concreet: hoe dan?
Welke panden? Particuliere panden?
En is er echt niks mee gedaan ?

Ik denk dat ons bedrijfspand er weinig mee gedaan heeft, maar ze zeggen van wel, dus sja?


Op zijn minst benoemen in de persconferenties? Net zoals ze handen wassen benoemen? Dat valt ook niet te controleren.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:01

Ben ik naïef als ik dacht dat elk groot pand/bedrijf de ventilatie wel op orde had?
Ook voor Corona was het prettig voor de medewerkers om in een goede luchtkwaliteit te werken en een goed geventileerde ruimte als je er 40u per week doorbrengt. Ik kijk er van opmaat het blijkbaar niet standaard is.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:31

Zeer naïef, hahaha. Veel moderne gebouwen hebben niet eens ramen die open kunnen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 00:20

Sheran schreef:
Zeer naïef, hahaha. Veel moderne gebouwen hebben niet eens ramen die open kunnen.



Klopt, ik werkte in zo'n kantoorpand van 20 verdiepingen en geen raam kon open.
Wel een soort climat-control/ventilatie, maar dat gaf ontzettend veel problemen en storingen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 06:41

Ehm, sja, als er airco of climate control in zit (of je verdiepingen zijn te hoog) dan mogen de ramen idd niet open :+

Bij ons kunnen de ramen op een kier, maar dat moet je echt niet doen als t buiten 30 graden is, dat is voor de airco weer niet tof..
dus dat de ramen niet open kunnen zegt niks.

Een bedrijf moet de ventilatie op orde hebben .. dat is wat t is zeg maar ..
en gezien dat er met enige regelmaat hepa filter apparaten uitverkocht zijn denk ik dat er best veel mensen hebben meegekregen dat ventilatie belangrijk is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:00

Onze dochter zit in een gloednieuw schoolpand. Gemeente schrok wel toen ze zagen hoe kostbaar het klimaatsysteem ging worden. Maar daardoor hebben ze nu wel het beste van het beste qua ventilatie staan. Ze meten doorlopend de luchtkwaliteit, en hebben nog nooit problemen er mee gehad. Gemeente wilde dit eigenlijk niet perse in het pand hebben maar de directeur heeft het slim gespeeld, en het er door gekregen. Komt nu helemaal mooi uit.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:14

Ik keek net even op google, en toen zag ik meteen deze:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/onderwijs-en-kinderopvang/basisonderwijs-en-speciaal-onderwijs/corona-en-ventilatie-schoolgebouwen

Korte samenvatting:
Nog niet alle schoolgebouwen voldoen aan de wettelijke normen voor ventilatie. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Landelijke Coördinatieteam Ventilatie. Het kabinet stelt € 360 miljoen beschikbaar om scholen te helpen de ventilatie op orde te krijgen.

Dus qua scholen doen ze er dus wel aan, alleen zeggen ze dat denk ik niet in de persconferenties omdat dat niet perse nodig is. De overheid zal dat op een andere manier met de scholen communiceren denk ik.

Kantoorgebouwen, en vnl oude kantoorgebouwen.. hoe gaan ze dat daar verplichten dan? Net als bij mensen thuis? (ik heb, meen ik, in de winter wel een paar keer gehoord dat mensen thuis moesten ventileren en dat in de zomer mensen sowieso meer de ramen open zouden hebben).. dan zeggen ze er toch wel wat over?
Buiten dat ventilatie (goede ventilatie) geregeld is via de arbo:
In kantoorruimten wordt geadviseerd om een minimale luchtverversing van 30 m³/uur per persoon te hanteren bij licht fysiek inspannende werkzaamheden en 50 m³/uur bij fysiek zwaarder inspannende werkzaamheden. Voor scholen adviseert de GG&GD een minimale luchtverversing van 40 m³/uur en liever nog 50 m³/uur.
Geen idee of dat voldoende is ivm covid?

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:19

Bij de fysio staat alles al de hele winter open. Was echt niet prettig, net als met dat warme weer. Of je zat in de kou en tocht oefeningen te doen of in de hitte want zowel verwarming als airco hebben geen nut als alles open staat. Juist omdat aangegeven werd dat ventilatie belangrijk is. Er is dus wel wat over gezegd.

Ik denk alleen dat het sowieso slecht gesteld is in heel veel gebouwen met ventilatie en luchtkwaliteit :=

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:29

@cer tja.. wat ze er niet bij vertellen is wat de wettelijke norm is. Wij voldoen aan de wettelijke norm maar toch is het op een zomerdag 28 graden in mijn lokaal en zegt de co2 melder dat het niet oké is. Lijkt mij dus ook niet oké.
Ik herken wat SusanH zegt. Gemeentes zijn hier echt niet makkelijk mee en beknibbelen het liefst op dit soort zaken.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:31

Maar wat ik daar zo lastig aan vindt, is dat een school daar toch wat mee moet doen?
Of moet Rutte zeg maar persoonlijk daar die ventilatie komen repareren? Dat vind ik soms zo lastig aan 'ze moeten iets doen met ventilatie".. want wie zijn 'ze' precies en wat moeten ze dan doen?

Want aan de ene kant willen we in NL niet betutteld worden (en dat is knap gebleken ook de afgelopen periode) en aan de andere kant moeten er wel overal regeltjes en controles voor komen... ?

Dat daarnaast de overheid niet echt soepel werkt, ben ik het helemaal mee eens..
Dan kom je denk al snel in de klachten of het mediatraject terecht?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:34

Is dan de CO2 niet in orde of zit er ook een temperatuurinstelling of luchtvochtigheid meter op? Indien het laatste dan kun je nou niet verwachten dat het met open ramen groen is in de zomer. Dan is de licht buiten namelijk ook buiten de Arbo grenzen.
Ofwel, als de bediener niet precies weet wat gemeten wordt dan is het niet perse zinvol.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:38

Er valt niks te repareren aan je ventilatie systeem als je aan de gestelde normen voldoet. Dus krijg je geen geld.
Wij kregen wel geld om ons gehele dak vol zonnepanelen te zetten zoals moet van de overheid.
In het begin van dit schooljaar hebben scholen de media ook opgezocht. Toch is er weinig opgelost. Je voldoet aan de norm en temperaturen boven de 23 graden buiten zijn volgende de overheid uitzonderingen dus hoeft er voor die uitzonderingsdagen niks te veranderen.

Inderdaad met ramen open zetten en vervolgens de deur moet het voldoende veranderen. Ervaring leert dan met een temperatuur van boven de 24 graden dat geen effect meer heeft. Maar goed uitzonderingsdagen die afgelopen 2 weken. Alle 4 zit erop. Temperatuur, luchtvochtigheid, luchtkwaliteit.
En ik verwacht geen wonderen hoor maar dat beetje extra ventilatie wat geleverd wordt dan en deuren en ramen open heeft nauwelijks effect.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 21-06-21 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:40