Algemeen coronatopic #6

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:42

Oh maar als de temperatuur wel normaal is, en bijv in de winter, dan werkt het wel? Of ventileert het dan ook niet?

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:45

Cer schreef:
Oh maar als de temperatuur wel normaal is, en bijv in de winter, dan werkt het wel? Of ventileert het dan ook niet?

In de winter ventileert het voldoende maar bij alle temperaturen boven de 23 graden niet. Dat is een erg groot gedeelte van je schooljaar.
Dan zijn de eisen die je als overheid stelt dus gewoon niet voldoende. Ook boven de 23 graden wordt er lesgegeven, worden er toetsen en examens gemaakt.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:46

Cer schreef:
Ik keek net even op google, en toen zag ik meteen deze:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/onderwijs-en-kinderopvang/basisonderwijs-en-speciaal-onderwijs/corona-en-ventilatie-schoolgebouwen

Korte samenvatting:
Nog niet alle schoolgebouwen voldoen aan de wettelijke normen voor ventilatie. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Landelijke Coördinatieteam Ventilatie. Het kabinet stelt € 360 miljoen beschikbaar om scholen te helpen de ventilatie op orde te krijgen.

Dus qua scholen doen ze er dus wel aan, alleen zeggen ze dat denk ik niet in de persconferenties omdat dat niet perse nodig is. De overheid zal dat op een andere manier met de scholen communiceren denk ik.

Kantoorgebouwen, en vnl oude kantoorgebouwen.. hoe gaan ze dat daar verplichten dan? Net als bij mensen thuis? (ik heb, meen ik, in de winter wel een paar keer gehoord dat mensen thuis moesten ventileren en dat in de zomer mensen sowieso meer de ramen open zouden hebben).. dan zeggen ze er toch wel wat over?
Buiten dat ventilatie (goede ventilatie) geregeld is via de arbo:
In kantoorruimten wordt geadviseerd om een minimale luchtverversing van 30 m³/uur per persoon te hanteren bij licht fysiek inspannende werkzaamheden en 50 m³/uur bij fysiek zwaarder inspannende werkzaamheden. Voor scholen adviseert de GG&GD een minimale luchtverversing van 40 m³/uur en liever nog 50 m³/uur.
Geen idee of dat voldoende is ivm covid?



Hier was enkele maanden terug een artikel over op de televisie. Er is geld beschikbaar maar scholen moeten alsnog zoveel zelf betalen dat het niet te doen is. Op die 360miljoen was toen ook nog nauwelijks aanspraak gemaakt.

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:51

Cer schreef:
Maar wat ik daar zo lastig aan vindt, is dat een school daar toch wat mee moet doen?
Of moet Rutte zeg maar persoonlijk daar die ventilatie komen repareren? Dat vind ik soms zo lastig aan 'ze moeten iets doen met ventilatie".. want wie zijn 'ze' precies en wat moeten ze dan doen?

Want aan de ene kant willen we in NL niet betutteld worden (en dat is knap gebleken ook de afgelopen periode) en aan de andere kant moeten er wel overal regeltjes en controles voor komen... ?

Dat daarnaast de overheid niet echt soepel werkt, ben ik het helemaal mee eens..
Dan kom je denk al snel in de klachten of het mediatraject terecht?


Het probleem met het budget vanuit de overheid, hoewel het lijkt te gaan om een ruimhartig bedrag, is dat je maximaal 30% van de kosten als subsidie kunt krijgen. (https://www.rvo.nl/subsidie-en-financie ... jzer/suvis). De overige 70% moet bij elkaar geschraapt worden door gemeente/scholen, en dát geld is er dan weer niet...

Dus nee, Rutte hoeft niet hoogstpersoonlijk de ventilatie te komen regelen (liever niet zelfs, er zijn vast een hoop professionals die dat een stuk beter kunnen). Maar wanneer er geld beschikbaar wordt gesteld op zo'n manier dat het overgrote deel van de gemeenten hier vervolgens weinig mee kan, is misschien óók niet de oplossing.
(hoewel het er op de website trouwens op lijkt dat er wél een hoop aanvragen gedaan zijn, dat is positief. punt blijft dat lang niet alle scholen hier aanspraak op kunnen maken)

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:57

Ik had het idee dat er altijd al eisen gesteld werden aan ventilatie en temperatuur in scholen (en in kantoren). Is daar dan in al die jaren (vanaf de jaren 30 ofzo denk?) niet zoveel mee gedaan?

Verder heb ik geen verstand van ventilatie, ik zou niet weten of het aan het systeem ligt dat het niet werkt boven de 23 graden, of dat dat aan de eisen ligt. (en hoeveel dagen per jaar het boven de 23 graden is, waarbij de besmettingen bij warm weer sowieso terug lopen, dus moet er voor hele hete dagen dan rekening gehouden worden met extra besmettingsgevaar ... geen idee?)

Maar, het ging dus wel over ventilatie (er werd gezegd 'er wordt te weinig aandacht besteed aan ventilatie)..
Het probleem is blijkbaar dat er op sommige plaatsen niets mee gedaan wordt / kan worden.. zoiets?

En kan dat dan alleen maar duur? Ik dacht dat ik ook wel gelezen had dat mensen een 'goedkope' oplossing (of eenvoudig ofzoiets, ik weet het niet meer precies) hadden.

Overigens zou ik helemaal niet weten hoe het werkt. Ik zou denken dat mechanische afzuiging (omhoog ofzo) wel werkt (dan verdwijnen de virusdeeltjes omhoog). Ik zou denken bij circulerende luchtstromen (of ventilatoren of iets) dat je dan juist alles in t rond gaat verspreiden?

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:16

Cer schreef:
Ik had het idee dat er altijd al eisen gesteld werden aan ventilatie en temperatuur in scholen (en in kantoren). Is daar dan in al die jaren (vanaf de jaren 30 ofzo denk?) niet zoveel mee gedaan?

Verder heb ik geen verstand van ventilatie, ik zou niet weten of het aan het systeem ligt dat het niet werkt boven de 23 graden, of dat dat aan de eisen ligt. (en hoeveel dagen per jaar het boven de 23 graden is, waarbij de besmettingen bij warm weer sowieso terug lopen, dus moet er voor hele hete dagen dan rekening gehouden worden met extra besmettingsgevaar ... geen idee?)

Maar, het ging dus wel over ventilatie (er werd gezegd 'er wordt te weinig aandacht besteed aan ventilatie)..
Het probleem is blijkbaar dat er op sommige plaatsen niets mee gedaan wordt / kan worden.. zoiets?

En kan dat dan alleen maar duur? Ik dacht dat ik ook wel gelezen had dat mensen een 'goedkope' oplossing (of eenvoudig ofzoiets, ik weet het niet meer precies) hadden.

Overigens zou ik helemaal niet weten hoe het werkt. Ik zou denken dat mechanische afzuiging (omhoog ofzo) wel werkt (dan verdwijnen de virusdeeltjes omhoog). Ik zou denken bij circulerende luchtstromen (of ventilatoren of iets) dat je dan juist alles in t rond gaat verspreiden?


Nouja, ik werk op het moment in een schoolgebouw uit 1963.. Dat betekent dat er geen mechanische ventilatie ís, er kunnen alleen wat ramen open (en de deuren). Het volledig aanleggen van een mechanische ventilatie is wel nogal duur ja, en de ramen + 1 deur per lokaal MOETEN open om volgens de CO2 meter de luchtkwaliteit voldoende te houden. Dat is in de winter niet echt een optie want nogal koud.

Hoewel vervelend, is dat overigens volgens mij niet het probleem dat werd aangekaart; tijdens de persconferenties wordt er zelden benadrukt dat goede ventilatie belangrijk is, naast afstand, handen wassen en testen.
Wanneer het advies voor mensen thuis ontvangen wordt gegeven, kan er toch prima in 1 moeite door worden aangegeven dat het - naast afstand houden - aan te bevelen is om voldoende ramen en deuren open te zetten en je huis goed te ventileren?

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:22

Citaat:
tijdens de persconferenties wordt er zelden benadrukt dat goede ventilatie belangrijk is, naast afstand, handen wassen en testen.
Wanneer het advies voor mensen thuis ontvangen wordt gegeven, kan er toch prima in 1 moeite door worden aangegeven dat het - naast afstand houden - aan te bevelen is om voldoende ramen en deuren open te zetten en je huis goed te ventileren?


Nou ja in principe mocht je een hele tijd niet meer dan 1 iemand op visite.. als die bij je uit de buurt blijft, hoef je niet bijzonder intens te ventileren denk :')

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:06

Cer schreef:
Nou ja in principe mocht je een hele tijd niet meer dan 1 iemand op visite.. als die bij je uit de buurt blijft, hoef je niet bijzonder intens te ventileren denk :')



Want 1 persoon kan je niet besmetten :o?

Maar goed, ik ventileer tóch al.
Ook in NL had ik het grootste deel van het jaar de zijdeur naar de salon open. Zálig.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:07

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
Nou ja in principe mocht je een hele tijd niet meer dan 1 iemand op visite.. als die bij je uit de buurt blijft, hoef je niet bijzonder intens te ventileren denk :')
Want 1 persoon kan je niet besmetten :o?

Dát zeg ik niet.... dat maak je er zelf van :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:09

Oeps... Waren die staatshoofden niet gevaccineerd dan ? :P

Citaat:
Top G7 in Britse Cornwall blijkt superverspreider: aantal besmettingen stijgt met 2.450 procent
De top van de Groep van Zeven (G7) in het Engelse graafschap Cornwall blijkt een superverspreider geweest te zijn. Dat schrijft de Britse krant ‘inews’.

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:12

Het gaat vast om de hele entourage die mee gaat met dit soort overleggen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:13

Ik had verwacht dat die toch ook allemaal zouden gevaccineerd zijn of zie ik het weer te optimistisch ? :D

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:16

Stijgt met 2.450 procent? dat is wel heel veel..
Verder... ik kan helemaal niks met die regel ..wat staat er eigenlijk? :')

Buitendatmensendiegevaccineerdzijnogsteedsbesmettelijkkunnenzijn... Dacht ik al een paar keer gelezen te hebben :j

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:33


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:51

Nu denk ik 2 dingen.

Is het mogelijk om een superverspreider op voorhand eruit te filteren?

En:

Hoe ziek zijn de mensen die besmet en gevaccineerd zijn nu daadwerkelijk geworden?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:58

Dat zijn 2 bijzonder goede vragen :D

Ik mag toch hopen dat al die mensen ook vooraf getest werden ? Of doen ze zoiets niet bij vips ? :P

Hoe ziek die mensen worden, zal de nabije toekomst uitwijzen als ik het goed lees in het artikel.
Er zijn in die graafschappen ook nog mensen die niet volledig gevaccineerd waren zoals de jongeren waar de delta-variant toch veel meer impact op schijnt te hebben.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:00

SusanH schreef:
Hoe ziek zijn de mensen die besmet en gevaccineerd zijn nu daadwerkelijk geworden?

Hier ben ik vooral heel nieuwsgierig naar. Hoeveel effect heeft het vaccin, welk vaccin is er gebruikt en hoeveel prikken hebben ze gehad.

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:45

Ik denk vooral:

Superspreader in het kwadraat, want dat volk gaat nu de hele wereld over.

Delta variant steekt juichend zijn spikejes de lucht in...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:47

Femke_Tweety schreef:
Delta variant steekt juichend zijn spikejes de lucht in...


't Is niet om mee te lachen, maar hier krijg ik toch echt een geweldig beeld bij.... :')

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:06

Pandora2 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Delta variant steekt juichend zijn spikejes de lucht in...


't Is niet om mee te lachen, maar hier krijg ik toch echt een geweldig beeld bij.... :')


Ik zeg: Hongarije, top feest voor spike.
Delta spike is daar dominant maar testen op de terugweg naar huis niet nodig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:18

Pandora2 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Delta variant steekt juichend zijn spikejes de lucht in...


't Is niet om mee te lachen, maar hier krijg ik toch echt een geweldig beeld bij.... :')


Dat is een kadoo voor een cartoonist 8-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:26

Wat ik trouwens ook niet snap, 1 van de spelers van Schotland testte positief. Ze zitten in een bubbel toch?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:19

Sizzle schreef:
Ik zeg: Hongarije, top feest voor spike.
Delta spike is daar dominant maar testen op de terugweg naar huis niet nodig.


Doe daar ook maar St Petersburg bij. Ook EK voetbal. En topscores voor de deltavariant daar :')
Er mag al geen eten meer verkocht worden in de fanzones.
Onze nationale ploeg verblijft telkens zo kort mogelijk in Rusland omwille van de niet-zo-nauwe-maatregelen.

De russen zijn nu aan een reclamecampagne voor Sputnik begonnen. Zou werkzaam zijn tegen alle varianten :+
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 21-06-21 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:20

SusanH schreef:
Wat ik trouwens ook niet snap, 1 van de spelers van Schotland testte positief. Ze zitten in een bubbel toch?


Geen idee hoe het met die nationale ploeg zit. Hier bij ons zitten ze idd in een bubbel.
In Tokio is een atleet van Oeganda positief getest en daar mogen de andere atleten van die ' bubbel ' ook niet trainen las ik.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:17

Over voetbal gesproken; ik viel zowat om van verbazing toen ik de tribune in Bukarests zag; een zee aan mensen schouder aan schouder zonder masker in zicht...

En ik over straat met verplicht masker hier met 2 gevallen in de regio :roll:

Donderdag komt de ministerraad bij elkaar om te bespreken en besluiten hoe wat met de maskers. Buiten niet meer verplicht is een hamerstuk doch er wordt nu van méér afschaffen gesproken. Ben benieuwd.
Gaat in elk geval wel goed hier +:)+

Nu de heel zomer aan verbetering nog voor de boeg dus goede hoop voor de winter :j