Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:26

Oef... meld zich!!!
Zwaar fan van alle defensie toestel, hoe meer geluid en snelheid hoe mooier. Luchtmachtdagen met de spitfire, f16 en f35 was dan ook 1 genot.
Komen hier ook heel vaak chinooks en Apache's over om te oefenen met vliegen onder de radar.
Mustang ook zwaar fan van. En ik heb een zwak voor de Lancaster, ik kende een airgunner, staartschutter.

Helikopters doen mij ook altijd omhoog kijken.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:34

Afbeelding
Mustang, de Damn Yankee.

Dat geluid...<3

Elk jaar in Dronten komt er ook een Mustang over na dodenherdenking ... traditie en zo mooi

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:43

<3 ik kijk graag naar het militaire spul.
Poosje terug was een Apache verstoppertje aan het spelen op de heide, machtig mooi om naar te kijken.
_O- en ik heb een hekel aan vliegen...

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:52

Leuk topic!! Schiphol spotter hiero!

Liefste zie ik toch het bakbeest 747 of een A380 in leuk jasjes gestoken haha.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 23:18

Dioxide schreef:
De knopjes en spanbandjes zijn natuurlijk leuk, maar het leukste vindt hij het maken van het load- en de weight and balance sheets.

Er zijn gewichtsrestricties, maximale hoogtes, lading X moet op temperatuur 2-8 graden en lading Y op 15-25 graden, gevaarlijke stoffen die weer niet over naast mogen, etc. Zo veel variabelen! En dan moet je dus binnen de "balans enveloppe" uitkomen met je gewichten en lading zodat het vliegtuig op kan stijgen :D

Tis echt een vet leuke baan! Heel stiekem zou ik het ook willen doen, maar ik ben een slechte rekenaar :')
(Loadmasters gebruiken ook Excel en software uiteraard, maar bij de maatschappij van mijn vriend moeten ze het uit het hoofd kunnen doen)

Mijn werk houdt vooral in bepalen welke vracht op welke van onze kisten gaat en dan airside coördineren/rapporteren of alles vlot verloopt (laden, catering, tanken, etc) met daarnaast bagger veel kantoorwerk :+

Kookaburra schreef:
Ik heb eens een rondleiding en presentatie gehad bij de brandweer van Schiphol. En die gaven inderdaad aan hoe het betreden van 'verboden terrein' vanuit hun werk gaat. Dubbelcheck bij de verkeersleiding, en in de auto zelfs een systeem welke af gaat als ze zonder toestemming op bijvoorbeeld de baan komen.
Ze gaven ook aan dat ze voor het werk de gehele plattegrond van Schiphol kennen. Mocht je ze 's nachts wakker maken en vragen waar vak x is. Dan kunnen ze dat zo aanwijzen.

Brandweer op een luchthaven is een vak apart ook! Zeker op een kaliber Schiphol, daar is de brandweer op Maastricht dan maar klein bij denk ik zo :') Die mannen kunnen ook blindelings in hun pak springen als zo'n pieper gaat, volgens mij nog een tikje sneller dan de "gewone" brandweer.

Klopt. Maar die knopjes en spanbanden zitten wel net daar omdat er van tevoren veel puzzelwerk is gedaan. Wat een gaaf werk! Lijkt me, bij jouwn werk ook, wel een behoorlijke verantwoording. Jullie zorgen samen met de collega's wel voor onder andere de verdeling van lading die in een vliegtuig gaat. En dat gaat uiteindelijk de lucht in. Ik kan op mijn werk een fout permiteren, maar daar kan bij jullie een behoorlijke consequentie aan zitten.

Brandweer is een prachtvak :D Al hebben ze op luchthavens gelukkig niet vaak incidenten waarbij het echt mis is.


CarinaR schreef:
Oef... meld zich!!!
Zwaar fan van alle defensie toestel, hoe meer geluid en snelheid hoe mooier. Luchtmachtdagen met de spitfire, f16 en f35 was dan ook 1 genot.
Komen hier ook heel vaak chinooks en Apache's over om te oefenen met vliegen onder de radar.
Mustang ook zwaar fan van. En ik heb een zwak voor de Lancaster, ik kende een airgunner, staartschutter.

Helikopters doen mij ook altijd omhoog kijken.

Het geluid van een Chinook. Die herken je meteen!


Anne_GTI schreef:
<3 ik kijk graag naar het militaire spul.
Poosje terug was een Apache verstoppertje aan het spelen op de heide, machtig mooi om naar te kijken.
_O- en ik heb een hekel aan vliegen...

Wat gaaf om dat zo te zien!


XiiaaooNaa schreef:
Leuk topic!! Schiphol spotter hiero!

Liefste zie ik toch het bakbeest 747 of een A380 in leuk jasjes gestoken haha.

Dat 'in een leuk jasje gestoken' herken ik wel :D
Je zal ze niet snel op Schiphol spotten... Maar sommige displayteams hebben een hele gave 'striping'.

Niet mijn land. Maar Korea heeft wel een hele mooie uitvoering!

Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23295
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:25

De laatste tijd komen er wel veel bizjets over het park heen in Schiedam. En raad eens wie er steeds te laat is om ze op de foto te zetten? #)

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 10:35

Jij :+

Maar je bent niet de enige. Hier komt regelmatig een traumaheli en ambuheli/waddenheli over. Ik heb ze nog nooit scherp op de foto gekregen.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:51

Kookaburra schreef:
Jij :+

Maar je bent niet de enige. Hier komt regelmatig een traumaheli en ambuheli/waddenheli over. Ik heb ze nog nooit scherp op de foto gekregen.

ik wel, maar toen stond de traumaheli in de tuin van het appartementencomplex waar ik woon..... ook gefilmd toen ie weer opsteeg. Het is een enorm groot ding, als ik hem over zie vliegen, denk ik altijd dat het maar een klein dingetje is.

CoonArt

Berichten: 23295
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:53

Morrie schreef:
Kookaburra schreef:
Jij :+

Maar je bent niet de enige. Hier komt regelmatig een traumaheli en ambuheli/waddenheli over. Ik heb ze nog nooit scherp op de foto gekregen.

ik wel, maar toen stond de traumaheli in de tuin van het appartementencomplex waar ik woon..... ook gefilmd toen ie weer opsteeg. Het is een enorm groot ding, als ik hem over zie vliegen, denk ik altijd dat het maar een klein dingetje is.

Valt vies tegen hè? :') Hier landde een paar maanden geleden ook (hoe bizar!) nét eentje vlak voor de ingang van de BEGRAAFPLAATS... :(

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 12:39

Over heli's gesproken... Hier kwam de PH-HOW, de ambuheli voor vervoer van coronapatiënten, net op ong 150 meter hoogte over :wow:

Ik dacht eerst dat het de traumaheli was die iets verderop zou landen. Hij kwam zo laag over ;)



Inderdaad cru dat hij net bij de begraafplaats lande CoonArt.
De eerste keer dat ik de traumaheli van dichtbij heb gezien was bij een dodelijk motorongeval. Was destijds nog de PH-MMT. Zo jammer dat deze uit de Nederlandse vloot is gehaald.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:45

Dioxide schreef:
Haaaaa, waarom zie ik dit topic nu pas?! *\o/* Geen enthausiast spotter, maar inmiddels werkzaam in de luchtvracht als cargo/ramp supervisor voor Saudia Cargo op LGG. Hier voor als cargo officer op MST gewerkt, dus nu van ground handling naar GSA geswitcht.

En mijn vriend is vliegend loadmaster, dus het gaat hier thuis véél over vliegtuigen :D

Foto's van mijn/ons werk wil ik hier best delen als jullie dat leuk vinden.

Niekj_Jente schreef:
Hier kwam gisteren een ilyushin 62 over.
Ook apart om te zien die staartmotoren.

Had gehoopt hem nog eens te zien vandaag of het weekend maar ben bang dat we hem gaan missen ivm werk

Yep, 2 stuks vanaf MST! Er staat ook nog een IL-76 aan de grond nu.



Oh! Wat baal ik dat ik het weekend vol gepland heb!

Was op stal die dag en hij vloog over en moest echt even 2 keer kijken wat ik zag! Haha

Scheelt dat ze bij ons thuis en op stal overkomen, heb altijd wel iets te kijken

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:52

Op dit moment ben ik op bezoek bij mijn vader in het VU. we hebben een mooi uitzicht op de landende vliegtuigen

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 18:37

Niekj_Jente schreef:
Oh! Wat baal ik dat ik het weekend vol gepland heb!

Was op stal die dag en hij vloog over en moest echt even 2 keer kijken wat ik zag! Haha

Scheelt dat ze bij ons thuis en op stal overkomen, heb altijd wel iets te kijken

Dan wonen wij niet heel ver van elkaar vandaan :D

Nielojram

Berichten: 7810
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 18:01

Afbeelding

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 18:32

_O-

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18005
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:24

_O-

Ik heb nog twee filmpjes van de PH-MMT van twee jaar terug. Als iemand dat leuk vind om te zien, moet ik ze even uploaden.
Afbeelding

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:42

CarinaR schreef:
Oef... meld zich!!!
Zwaar fan van alle defensie toestel, hoe meer geluid en snelheid hoe mooier. Luchtmachtdagen met de spitfire, f16 en f35 was dan ook 1 genot.
Komen hier ook heel vaak chinooks en Apache's over om te oefenen met vliegen onder de radar.
Mustang ook zwaar fan van. En ik heb een zwak voor de Lancaster, ik kende een airgunner, staartschutter.

Helikopters doen mij ook altijd omhoog kijken.


Hier ook, machtig mooi.
Doordeweeks zie ik tijdens mijn werk bijna degelijks een Chinook.
En deze 2 zie ik ook regelmatig (soms ook 3).

Afbeelding

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 20:09

00000000 schreef:
CarinaR schreef:
Oef... meld zich!!!
Zwaar fan van alle defensie toestel, hoe meer geluid en snelheid hoe mooier. Luchtmachtdagen met de spitfire, f16 en f35 was dan ook 1 genot.
Komen hier ook heel vaak chinooks en Apache's over om te oefenen met vliegen onder de radar.
Mustang ook zwaar fan van. En ik heb een zwak voor de Lancaster, ik kende een airgunner, staartschutter.

Helikopters doen mij ook altijd omhoog kijken.


Hier ook, machtig mooi.
Doordeweeks zie ik tijdens mijn werk bijna degelijks een Chinook.
En deze 2 zie ik ook regelmatig (soms ook 3).

[ [url=m/fWxdqn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lockheed Hercules?

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:38

Herculesssss!!!!!
Ik hoorde m laatst hier overkomen, maar was niet snel genoeg met de camara, hij kwam zo onwijs laag over!

Toen ik nog op de boerderij bij mn ex woonde, hebben we ook een keer de Dakota over gehad, dat was onwijs gaaf!
Sally B, heb ik in Duxford ook gezien.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:43

Herculessen klinken ook altijd zo lekker *\o/*

Nielojram schreef:
[ [url=m/J9FReI.jpg]Afbeelding[/url] ]

:')

Mijn oud-collega's gingen met de caravan op vakantie:
Afbeelding

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 03:07

Ik heb in de Dakota gevlogen.
Doosangsten. :')

Afbeelding

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:59

CarinaR schreef:
Herculesssss!!!!!
Ik hoorde m laatst hier overkomen, maar was niet snel genoeg met de camara, hij kwam zo onwijs laag over!

Toen ik nog op de boerderij bij mn ex woonde, hebben we ook een keer de Dakota over gehad, dat was onwijs gaaf!
Sally B, heb ik in Duxford ook gezien.



Die hercules komt hier inmiddels bijna elke dag over, k vind het er heel gaaf uit zien, maar hij vliegt hier wel gruwelijk laag..

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:47

Chinook gespot boven Chaam as we speak!

Pauley

Berichten: 690
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:20

Ik meld mij ook. Ook hier vliegtuig fan. Vooral de warbirds vind ik machtig, maar eigenlijk kijk ik altijd omhoog als ik wat hoor :')
Ga ook elke keer naar de airshow in oostwold :D.
Heb het geluk dat ik daar dicht bij woon, aangezien het de standplaats is van de damn yankee (P51 mustang) en de traumahelikopter er soms komt tanken. Prachtig om te zien en horen :D

Mijn vader vloog ook altijd zelf met ULV vliegtuigen als hobby, dus praktisch gezien opgegroeid met en in deze vliegtuigen.

Stiekeme droom is toch wel om in de luchtvaart te werken.

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:50

Voor de liefhebbers, deze week zijn er veel oefeningen vanaf Volkel (en misschien nog andere vliegvelden maar die weet ik tenminste) en is het zeer interessant om de F16's te zien opstijgen en landen :D