Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:40

ik fietste net een rondje en zag een enorm vliegtuig, het leek alsof het stil in de lucht hing, heel bizar. Ik durfde niet te stoppen om op de app te kijken wat het voor kist was en waar ie naartoe ging.

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:03

de concorde! 1 keer gezien toen ik in Londen was, alweer een tijd geleden
heb zelf ook nog gevlogen (beechcraft bonanza), heb de selectie vliegopleiding gedaan bij de luchtmacht (in 1987, waar blijft de tijd...)
(gelijktijdig met Willem Alexander op de rijksluchtvaart school in Eelde)

later op Uilenstede gewoond toen ik in Amsterdam studeerde, toen schudde je 's nachts nog uit bed door de Russische vrachtvliegtuigen, alles komt daar zo laag over dat zelfs de kat onder bed vluchtte
Laatst bijgewerkt door Charlotte124 op 29-03-21 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:20

Captain schreef:
Ik heb in de Dakota gevlogen.
Doosangsten. :')

[ [url=m/mGBl2v.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vet!! Die kost klinkt zoooo gaaf hé! Hij kwam ook altijd op MST om jaarlijkse rondvluchten te doen, helaas wat boven budget om eens mee te vliegen.

Morrie schreef:
ik fietste net een rondje en zag een enorm vliegtuig, het leek alsof het stil in de lucht hing, heel bizar. Ik durfde niet te stoppen om op de app te kijken wat het voor kist was en waar ie naartoe ging.

Misschien een C17? Die vliegen vaak onder de radar, maar ze zijn de laatste tijd weer veel te spotten her en der.

Captain

Berichten: 21412
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:21

Best een bedrag inderdaad! :j Ik had het geluk gratis mee te kunnen, ik werkte toen nog op Lelystad Airport en kreeg van [***] te horen dat de piloot voor het verlengen van zijn brevet moest vliegen met passagiers maar dit mochten ze niet in rekening brengen. Dus ik heb gratis een rondje mee gevlogen. O:)

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:57

Vanmiddag 2 heli's van de luchtmacht omgeving Gorinchem, iemand een idee welke het waren?
Gevonden! Het waren de Airbus Helicopters - AS532 U2 Cougar Mk2
Laatst bijgewerkt door 00000000 op 29-03-21 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:58

net de traumaheli heel laag vlak boven me, kwam helemaal uit Helmond en moest terug naar A'dam (volgens P2000)

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:18

Ik ga mij hier ook maar eens melden. Heb niet per se iets met vliegtuigen, maar ik ben een jaar of acht geleden een stuk dichter bij Schiphol gaan wonen en toen kwam het letterlijk dichterbij :)) Ik kende Flightradar24 als website, leuk om vrienden en familie te kunnen volgen tijdens een vliegreis. Op de dag dat ik verhuisde heb ik ook de app geïnstalleerd. Nu weet ik tenminste waar ik naar zwaai als hier iets laag overkomt :+ Vooral vrachtvliegtuigen maken maar langzaam hoogte en dat komt hier dan met een flink geraas over. Niet alleen die dikke cargo-vluchten naar China en Zuid-Afrika, zelfs de dagelijkse avondvlucht van DHL naar Leipzig kan er wat van.

Verder is vliegveld Hilversum hier vlakbij. Op mooie dagen altijd drukte in de lucht, af en toe een parachutist (maar nu even niet) en de Lifeliner 1 van het VUmc komt er tanken. Ook leuk om een ijsje te gaan eten bij het frietkot aan de overkant van de weg en dan zie je al die kleine vliegtuigjes laag overkomen om te landen. Maar ik heb geen idee van types, ik herken nog net een Cessna.

Een paar jaar terug heb ik het vliegtuig met de Rolling Stones gevolgd, vanaf het moment dat ze bij Zeeland het land binnen kwamen vliegen tot het moment dat ze hier een bochtje boven Weesp maakten richting Schiphol. Ik zag het toestel in de verte, te ver om een fatsoenlijke foto te kunnen maken. Maar hee, ze waren het wel. :P

Vanmiddag cirkelde hier een hele tijd een heli rond. Dan moet ik toch altijd even op de app kijken. Volgens de app was het 'een rode' van een private owner. Ben verder niks wijzer geworden. :+

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 18:30


Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:36


Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:46

@Kookaburra: Dat zou 'm heel goed kunnen zijn! Volgens mij was dit ook de foto die erbij stond. Ik maak soms een screenshotje om later nog wat te kunnen googelen, maar dat heb ik nu niet gedaan. Ik weet ook niet meer hoe laat het was, dus dat wordt lastig terugzoeken met de playbackfunctie van Flightradar24.

Dat heb ik net wel gedaan voor het vliegtuig dat Morrie noemde. Ik vond rond die tijd (11:40 UTC, 13:40 onze tijd) wat vliegtuigjes die dit aan het doen waren, maar dat waren maar kleine toestellen. Ik kan geen groot vliegtuig terugvinden dat lang bleef hangen, dus misschien toch een C17 zoals al werd genoemd (hoera, ik ken dus nog een type :)) ).

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:52

Leuk topic! Ik ben best regelmatig op vliegveld Teuge te vinden, vooral als gezelschap voor mijn vriend als hij aan zijn auto's werkt, maar ook regelmatig om lekker te kijken naar alle vliegtuigen of om zelf af en toe mee te vliegen (en soms zelf een stukje sturen, yay!). Mijn schoonvader heeft een Yak 52 staan in de hangar waar de auto's ook staan, dus dat type vliegtuig herken ik inmiddels uit duizenden :D
Hier in de buurt oefenen ze ook regelmatig, altijd leuk om te kijken naar alle loopings en het formatie liegen.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:53

even gegoogeld op c17, die was het niet, het was een spierwit vliegtuig en het zag er anders uit, volgens mij ook 2 motoren en geen 4.
De volgende keer zal ik toch maar even stoppen en kijken, maar dat is zo'n gedoe: mondkapje op, want ik schijt bagger buiten, ik fiets het liefst hard door

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:58

Ik ben nu echt heel benieuwd wat voor kist je bedoelt, Morrie :')

Tweemotorig en "afwijkend"/groot zou ik zeggen een Airbus A300 Beluga, maar die zit normaal niet echt laag boven NL. Je kunt trouwens wel héél goed de vorm herkennen als hij op een kilometer of 5 hoogte over komt.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 29-03-21 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:58

Dat klinkt mij dan toch in de oren als een vliegtuig dat luchtfoto's aan het maken was om 3D-beelden te fabriceren. Er was rond die tijd ook nog een vliegtuig bezig met een rondje IJsselmeer, kwam recht over Almere en Hilversum terug. PHWMA, er staat geen foto bij, maar dat zou ook een Cessna moeten zijn, dus ook niet zo heel groot.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:59

Screenshotje dan maar :)) Rond 11.15 UTC opgestegen en anderhalf uur later terug.

Afbeelding

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:03

nee het was zeker geen Cessna en die van de screenshot komt niet eens bij mij in de buurt

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:06

Intussen even vriendje aan het stalken, die is nu onderweg naar Abu Dhabi.

Afbeelding

Onze thuisbasis Luik ligt vandaag helemaal plat door (weer) een staking, dus mijn airline heeft uitwijkers naar m'n oude home base Maastricht en vriendlief moest met de taxi naar Parijs CDG om op te kunnen stappen :')

Kan echt niet wachten tot ik m'n luchthavenpas weer heb en kerosine kan snuiven *\o/*

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:07

Afbeelding
Ook even teruggekeken en ik denk dat deze het was

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:11

Maar zit je nu niet bij zondag 28 maart te kijken? :o

Die van China Southern Cargo komen hier idd wel enorm laag over.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:12

Gezien de tijd en datum (staat nu op 28-3) kan dat niet Morrie. UTC is 2 uur vroeger dan onze tijd, dus als jij rond 13.30 die kist gezien hebt dan kun je best rond 11.30 terugzoeken op FL24.

Kan deze geweest zijn:
Afbeelding

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:14

Karin schreef:
Maar zit je nu niet bij zondag 28 maart te kijken? :o

Die van China Southern Cargo komen hier idd wel enorm laag over.

nee, mijn man heeft hem op een ander programma opgezocht, was echt vandaag.

Hij is de echte vliegtuigenfreak hier in huis, hij doet ook aan flightsimulator. Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar bij mij storten ze meteen neer :')

@Dioxine die vliegt de verkeerde kant op, die ik zag was tussen 12.10 en 12.20 (nagezocht op de fietsapp) en ging richting Schiphol

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:23

Ik heb niet echt wat met vliegtuigen op zich, maar kijk wel alle videos van "the flight channel" en "74 Gear" op youtube.

Hier in Portugal komen helicopters best wel vaak over in het bosbrandseizoen en ik zit nu toevallig op de lijn naar Lissabon vanaf het ziekenhuis in Santiago de Cacem, dus 112 heli´s zie ik ook vaak.

Vandeweek kwam een helicopter veel te laag en veel te hard over vliegen, alle buren hadden het er over. Zaterdag kwam hij weer over, weer zo laag, maar nu langzaam. We gissen dat het een privégebeuren is van de Amerikaan die een groot landgoed heeft opgekocht of de buitenlanders die het landgoed naast het mijne hebben opgekocht er een hotel gaan bouwen. Maar het kunnen ook anderen zijn. We hebben in deze hoek veel celebs. Madonna en Cristiano Ronaldo komen hier in de buurt paardrijden bv, prinses Cristina van Monaco heeft hier in de buurt een huis en Keith Richards geloof ik ook om maar een paar te noemen.
Dat was wel een mooi modern elegant ding, gitzwart.
Als hij weer eens langs komt zal ik op details als nummers en logos letten.

Vergeet not te melden dat de ex van een vriendin van me een brevet heeft en dat ik wel eens mee ben geweest in een Cesna, over Noord Holland toen ik nog jong was, jaren 80.

nonnekee

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Spakenburg

Re: Heli/vliegtuig-liefhebbers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:29

Oehh leuk topic! Aviation student meldt zich *\o/*.
Ik heb zelf ook 3 vlieglessen gehad in een Piper en een keer in de 737 simulator gevlogen.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:48

In de categorie (te) gekke dingen die ik in de lucht heb gedaan:

Mijn uitzicht op de gletsjer (foto van een analoge foto, dus niet zo'n beste kwaliteit)
Afbeelding

Met zo'n heli (postcard from the past)
Afbeelding

Alweer twintig jaar geleden, februari of maart 2001 (Bokt bestond net). In de weken ervoor of erna (ik weet even mijn exacte route niet meer) ben ik ook nog uit een vliegtuig gesprongen bij Lake Taupo. Met parachute uiteraard :+ Daar heb ik ook nog foto's van.

Verder vind ik vliegen eigenlijk niet zo leuk. Het is voor mij meer een noodzakelijk kwaad als ik naar een bestemming wil die over land wat lastig te bereiken is of waarbij de reis dan te lang duurt. Ik ben er inmiddels wel achter waarom ik vliegtuigen en heli's zo intrigerend vind (net als enorme schepen): vanwege de techniek. Het is toch geweldig dat zoiets blijft vliegen (of drijven)?

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:25

Morrie schreef:
@Dioxine die vliegt de verkeerde kant op, die ik zag was tussen 12.10 en 12.20 (nagezocht op de fietsapp) en ging richting Schiphol

Ik was nog steeds nieuwsgierig en heb de playbackfunctie op 10:00 UTC gezet. Het enige toestel van formaat dat in het daaropvolgende halfuur overvloog was er eentje van Aeroflot van Moskou naar Londen om 10:15 uur. Ik ben nu dus nog steeds heel benieuwd naar die mysterieuze kist. :))