Is onderhandelen verleden tijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:52

Als het echt rijp is voor de lappenmand beland het daar hoor, echte rotzooi verkoop ik niet. Maar een rompertje met lichte verkleuring of een jasje met kapotte voering wel.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:56

MarcoBorsato schreef:
Als het echt rijp is voor de lappenmand beland het daar hoor, echte rotzooi verkoop ik niet. Maar een rompertje met lichte verkleuring of een jasje met kapotte voering wel.


Jasje met kapotte voering zou ik persoonlijk nooit kopen.

Ik koop eigenlijk weinig kleding 2e hands. Meestal koop ik gewoon nieuw. Niet dat ik 2e hands niet wil, maar in bijvoorbeeld de kringloop ben ik nog nooit een kledingstuk tegen gekomen waarvan ik dacht: yes! Deze neem ik. Op marktplaats ook niet echt trouwens.

Ik koop veel merkspul op marktplaats voor de hond. Dan heb ik toch een goed merk, voor een stuk minder dan de nieuwprijs.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:58

Het was een kinderjasje maat 80, dat zou je zonder kapotte voering ook niet kopen maar oké, ik schrijf het op, dan vergeet ik het niet.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:58

MarcoBorsato schreef:
Het was een kinderjasje maat 80, dat zou je zonder kapotte voering ook niet kopen maar oké, ik schrijf het op, dan vergeet ik het niet.

Als je het niet breed hebt maar wel handig bent, repareer je zo'n binnenvoering. Ik ken diverse mensen in mijn omgeving die daar niet voor terug deinzen.

Ik kijk ook wel op advertenties waar ogenschijnlijk "rommel" wordt aangeboden. Daar zitten soms dingen tussen die de moeite waard zijn om zo'n partijtje op te kopen. De rest kan dan weg, hetzij prullenbak, hetzij andere liefhebber.

Zo vond ik eens een auto bij een wat vage autohandelaar. Ik zocht onderdelen en de prijs was best laag dus ik gaan kijken. Wat ik nodig had was goed en maakte de prijs van de auto goed (de losse onderdelen was duurder geweest) en er zat een jaar APK op! Op enig moment die auto wat uit elkaar gehaald maar wat ik aantrof was zo goed dat ik 'm opnieuw voor de APK aanbood. Ik had wat slechte plekken gezien en had aangenomen dat de rest niet veel beter zou zijn, bleek die auto verder puntgaaf! Zonde om te slopen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:06

Ik ben juist iemand die vraagt naar de 'laagste prijs' op marktplaats bijvoorbeeld.

Ik heb niks met onderhandelen, ik wil gewoon weten wat je er minimaal voor wilt hebben (dus niet de prijs + onderhandelruimte) en dan ga ik akkoord of niet :')

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:13

Barebackpad te koop voor 170E.

Joke: Wat is je minimale prijs?
Ik: Ik heb al een bod van 170.
Joke: Voor 100 euro haal ik hem morgen op.

...... Nee bedankt Joke.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:16

kwii schreef:
Barebackpad te koop voor 170E.

Joke: Wat is je minimale prijs?
Ik: Ik heb al een bod van 170.
Joke: Voor 100 euro haal ik hem morgen op.

...... Nee bedankt Joke.


:= :=

Ik stuur meestal zoiets als dat ze hem voor 100 euro even mogen aanraken.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:58

Ik zet er regelmatig bv bij als bv een prijs vast is. Of de vraagprijs met daarbij bieden vanaf.

Maar dan nog is lezen voor sommige erg lastig.

Voorbeeld:
Vaste prijs, artikel is nieuw.
Van € 129,95 nu voor € 39,95
* Dan de vraag krijgen, wat wilt u er minimaal voor hebben? Of een bod doen van € 15 incl verzenden.
Pfff sommige _O-

DuoPenotti

Berichten: 29480
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:30

Maar niet lezen is sowieso een punt.
Maten in de tekst zetten en nog vragen hoe lang/hoog is het.
Of is het een cob terwijl er duidelijk staat full.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:33

Goedkope dingen koop ik gewoon voor de prijs die erbij staat. Bij dure dingen onderhandel ik, ook in winkels en bij de garage bijvoorbeeld. Zo heb ik van een nieuwe kledingkast een paar honderd euro afgekletst en van mijn auto 10%. Ik vind het niet leuk, maar het is de moeite dan wel waard om er wat harder in te gaan.

Ik betaal de prijs die ik het waard vind, of minder :o .

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:43

Ja of dan heb je bvb. iets te koop voor een tientje, wat al een keurig nette prijs is voor dat artikel als je het vergelijkt met aanbieders van iets soortgelijks. En dan krijg je van die zevenklappers die er 8 euro voor bieden - en dan is dat bod ook nog inclusief verzendkosten.

Voor iets dat duidelijk niet in een envelop past..... Dan ben je toch wel een aparteling hoor als je serieus denkt dat iemand voor 1 euro opbrengst dat artikel naar je toe gaat sturen :=

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:57

Ik vind onderhandelen echt vervelend en zonde van mijn tijd. Zoekertjes zonder prijs of met bieden sla ik dus sowieso over.

Zeg je gewoon wat je ervoor wilt en dan weten we allebei waar we staan :P veel efficiënter.

DuoPenotti

Berichten: 29480
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:23

Maar onderhandelen doe je toch ook als er een prijs staat?
Tenminste ik wel.
Ik heb ook een hekel aan advertenties zonder prijs.
Want iedereen heeft een bedrag in het hoofd. Realistisch of niet :)
Stel dat is 100 euro en er staat geen prijs bied ik misschien wel 50 en zijn mensen beledigd.
Staat er 100 kan ik best 80 bieden, misschien heb ik het dan misschien komen we op 90 uit. 50 zal ik dan nooit bieden, dat ligt te ver uit elkaar.
En misschien krijg ik bij het eerste bericht al te horen het is vast. Al is mijn ervaring dat dat zelden is :D

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:00

“Je hebt toch een prijs in je hoofd?”

Nou nee, niet altijd. Soms is het een beetje proberen. Soms weet je gewoon niet wat het waard is en dan ga je gewoon proberen en dan hoort daar onderhandelen bij.

Dan zet je gewoon iets hoger in en zie je wel wat er gebeurd. Soms kom je erachter dat je te hoog zit, soms kom je erachter dat je te laag zit.

Als je mij gaat vragen om mijn laagste prijs dan ga je gewoon geen reactie krijgen. Of je krijgt een bedrag hoger dan waar ik waarschijnlijk voor had willen gaan als je gewoon een tegenbod had gedaan. Maar waarschijnlijk reageer ik gewoon niet, zeker niet als het er pas net op staat.

Draai het eens om... jij hebt toch een bedrag in je hoofd wat je er maximaal voor zou willen geven? Zeg dat dan gewoon.

DuoPenotti

Berichten: 29480
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:10

Klopt, dat bedrag heb ik zeker, maar als ik dan zeg 50 (voorbeeld hierboven) dan zeggen mensen schandalig en zijn ze boos en reageren niet eens meer.
Terwijl als er 100 zou staan ik dat niet zou bieden omdat ik dat niet netjes vind.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:12

Oh ik vind ook dat je altijd een vraagprijs moet zetten hoor. Doe ik ook. En als het er niet staat bij anderen doe ik ook geen bod. Maar ik had het over mensen die gaan vragen om de laagste prijs... ja, zo werkt het gewoon niet. Bij mij in ieder geval niet.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:59

Ik vind het niet erg als iemand dat vraagt hoor, wat de laagste prijs zou zijn waarvoor iets weg mag.
Stel je heb iets van 189 euro nieuwwaarde nog helemaal nieuw met kaartjes er nog aan te koop staan voor 125 euro.

Iemand vraagt voor welke prijs die minimaal weg mag.
Dan is de vraag toch gewoon welk bod je nog zou accepteren en dat weet je toch gewoon :?

Je stelt je dan simpelweg even voor dat iemand 120 euro biedt. Doe je dat?
Of 110 euro, of 100 of 80 of weet ik wat. En dan voel je toch vanzelf waar je grens ligt?

Misschien wil je wel helemaal niks zakken, dan zeg je dat :)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:01

pmarena schreef:
Ja of dan heb je bvb. iets te koop voor een tientje, wat al een keurig nette prijs is voor dat artikel als je het vergelijkt met aanbieders van iets soortgelijks. En dan krijg je van die zevenklappers die er 8 euro voor bieden - en dan is dat bod ook nog inclusief verzendkosten.

Voor iets dat duidelijk niet in een envelop past..... Dan ben je toch wel een aparteling hoor als je serieus denkt dat iemand voor 1 euro opbrengst dat artikel naar je toe gaat sturen :=

Hahaha heb zelfs al gehad, € 5,- incl verzenden op een dekje. :wave:


Onderhandelen kan prima, maar lees wel eerst de tekst idd.
Van de week een bieder op een auto. Vp € 6950 en staat niet duur op de markt. Bieden ze via een sms € 3160
Nou sorry ik ga daar niet eens de moeite nemen om te reageren.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:04

pmarena schreef:
Ik vind het niet erg als iemand dat vraagt hoor, wat de laagste prijs zou zijn waarvoor iets weg mag.
Stel je heb iets van 189 euro nieuwwaarde nog helemaal nieuw met kaartjes er nog aan te koop staan voor 125 euro.

Iemand vraagt voor welke prijs die minimaal weg mag.
Dan is de vraag toch gewoon welk bod je nog zou accepteren en dat weet je toch gewoon :?

Je stelt je dan simpelweg even voor dat iemand 120 euro biedt. Doe je dat?
Of 110 euro, of 100 of 80 of weet ik wat. En dan voel je toch vanzelf waar je grens ligt?

Misschien wil je wel helemaal niks zakken, dan zeg je dat :)


Maar diegene weet toch ook wat die maximaal wil geven? Kan die toch ook gewoon bieden dan.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:11

Die bieder moet een partijtje gaan zitten raden naar het bedrag waarvoor het weg mag. Jij als verkoper wéét het. Dat vind ik het verschil :)

Verkoper kan bvb. vinden dat het voor 115 euro ex. verzending ook wel weg mag, maar dat 115 inclusief verzending te gek wordt. Die kan dus direct zeggen naar welk bedrag die nog wil zakken.

Een bieder moet maar een gooi doen: wil je het voor 100 euro verkopen?
Verkoper: nee sorry dat vind ik te weinig.
Bieder: voor 110 euro inclusief verzendkosten dan?
Verkoper: nee sorry dat vind ik te weinig.
Bieder: voor 115 euro inclusief verzending....?

Zo blijf je toch bezig..... veel te veel gedoe, kan je toch beter gewoon meteen zeggen voor welk bedrag het weg mag, dan is het voor iedereen duidelijk waar die staat :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:18

Nee, dat is geen verschil, dat is vanuit 1 kant bekijken.

De verkoper moet gaan zitten raden waarvoor de koper het wel wil hebben. Dat is toch exact hetzelfde?

De een wil zo min mogelijk betalen, de ander wil er zo veel mogelijk voor krijgen. Waarom moet 1 kant dan het maximale zakken?

Als verkoper zeg je dan niet “dat is te weinig”, maar doe je ook weer een tegenbod.

Het mag weg voor het gemiddelde tussen wat ik er idealiter voor wil krijgen en wat jij er idealiter voor wilt geven.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:23

Ik snap dat je het als hetzelfde kan zien, maar toch vind ik het dat gevoelsmatig niet.
Zowel als verkoper als koper zie ik het zoals ik hierboven stel :)

De verkoper hoeft niet te raden, die moet gewoon zeggen waarvoor het weg mag :P
En dat is gewoon de prijs waarvoor je er als verkoper nog een goed gevoel bij hebt, het is niet alsof je uitgeknepen wordt ofzo? :)

De situatie is ook niet gelijkwaardig vind ik. Gezien verkoper het artikel altijd graag wil verkopen (daarom zet je het te koop) maar degene die naar de prijs informeert het artikel niet per-sé wil kopen maar het een kwestie kan zijn van misschien is dit wel leuk om te hebben, maar geen geval van echt op zoek zijn.

Als verkoper moet je dan iets meer je best doen vind ik omdat jij de partij bent die het meest baat heeft bij het vinden van iemand die de deal rond wil maken. Ga het een potentiële koper dan niet te moeilijk maken vind ik dan :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:37

pmarena schreef:
Ik snap dat je het als hetzelfde kan zien, maar toch vind ik het dat gevoelsmatig niet.
Zowel als verkoper als koper zie ik het zoals ik hierboven stel :)

De verkoper hoeft niet te raden, die moet gewoon zeggen waarvoor het weg mag :P
En dat is gewoon de prijs waarvoor je er als verkoper nog een goed gevoel bij hebt, het is niet alsof je uitgeknepen wordt ofzo? :)

De situatie is ook niet gelijkwaardig vind ik. Gezien verkoper het artikel altijd graag wil verkopen (daarom zet je het te koop) maar degene die naar de prijs informeert het artikel niet per-sé wil kopen maar het een kwestie kan zijn van misschien is dit wel leuk om te hebben, maar geen geval van echt op zoek zijn.

Als verkoper moet je dan iets meer je best doen vind ik omdat jij de partij bent die het meest baat heeft bij het vinden van iemand die de deal rond wil maken. Ga het een potentiële koper dan niet te moeilijk maken vind ik dan :)


De verkoper wil het verkopen voor een zo hoog mogelijk bedrag als wat de koper er voor wilt geven.

Het is wel gelijkwaardig, want de verkoper wil het wellicht verkopen, maar wie zegt dat dat aan jou moet, of aan de eerste de beste? Misschien wil die wel gewoon afwachten wat mensen bereid zijn te geven ipv gelijk zijn laagste grens in te zetten.

De koper heeft er net zoveel baat bij. Die heeft wat die wil zonder de nieuwprijs te hoeven betalen.

Een tweedehands verkoop als een gunst aan de verkoper zien... wouw, dat is wel een heel bijzondere kijk op het geheel.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:15

Citaat:
Wie zegt dat dat aan jou moet, of aan de eerste de beste?


Dat vraag ik me ook af, wie dat zegt?
Je haalt er wel wat aannames bij hoor.....

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:02

Vind ik niet. Ik draai enkel jou argumenten om, waarmee ik probeer aan te geven hoe ontzettend onlogisch en eenzijdig gedacht ik ze vind.