Is onderhandelen verleden tijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:28

pmarena schreef:
Het lijkt mij dat een verkoper niet voor niets het bieden aanzet, toch?

Het lijkt mij dan eigenlijk best vanzelfsprekend dat iemand nog 1 of 2 avonden wacht of er een beter bod komt voordat die terug reageert. Sowieso als iemand alleen een bod plaatst zonder een berichtje te sturen (weet niet of je dat gedaan had? :) ) dan vind ik het persoonlijk nooit zo heel erg belangrijk want die bieders zonder bericht zijn toch wel heel vaak afhakers.

Als je ècht interesse hebt dan stuur je een berichtje :j Vind ik :P

Sowieso vind ik het niet gek wanneer iemand niet direct reageert.
Als je begin van de avond je advertentie plaatst / checkt of je berichten hebt, dan is het niet zo heel gek wanneer je de volgende avond pas weer kijkt of je berichten hebt. Na je werk zeg maar :)

En dan kan er wel eens wat tussen komen waardoor je daar een avond niet aan toe komt en voilá het is zo weer 2 dagen later :=

Argh dat verhaal van die camera....brr de rillingen over mijn rug, dan sta je daar jezelf anderhalf uur ongemakkelijk te voelen, blegh. Of was het wellicht wat korter maar leek het zo lang :P

Sowieso, dat getrut, moeten wachten op die mensen, je hele dag er omheen plannen / niet vrij zijn om gewoon je ding te doen, dan bellen ze kort van tevoren dat het een stuk later / volgende dag / whatever wordt, of ze komen überhaupt niet opdagen.... dan willen ze ineens toch weer wat anders, ze hebben geen geld of niet gepast geld bij zich, het moet ineens goedkoper terwijl de prijs duidelijk overeengekomen was....bah-bah-bah.


De advertentie was trouwens geen bieden advertentie, maar een advertentie met een vraagprijs. Ik had direct gereageerd dat ik het voor de vraagprijs over wilde nemen.

Als je ergens een vraagprijs bij zet, en je krijgt je vraagprijs geboden, waarom dan nog 2 dagen afwachten?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:32

mvdende schreef:
Als je ergens een vraagprijs bij zet, en je krijgt je vraagprijs geboden, waarom dan nog 2 dagen afwachten?


Wie het meest wilt betalen, krijgt het product. Simpel.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:07

Ik kan me best voorstellen dat je denkt: ik stuur een berichtje dat ik het artikel graag over wil nemen voor de vraagprijs, en dat het dan voor jou is. Maar zolang je nog geen bericht terug hebt gehad dat het artikel voor jou is, kan het natuurlijk ook prima zijn dat de verkoper ook al met andere mensen in gesprek is.

Had ik een keer bij een Facebook-verkoopgroep. Ik zet bij advertenties daar er vrijwel altijd het verzoek bij om bij vragen / interesse even een Messenger berichtje te sturen. Ten eerste omdat mensen die die moeite nemen, vaak wel serieus zijn, en ten tweede omdat ik geen berichtjes onder een advertentie wil missen per ongeluk :=

Maar toen was er ook een keer iemand die heel vervelend ging doen, en vond dat zij het moest kunnen kopen want zij had toch het eerste gereageerd dat ze het wilde voor de vraagprijs. Alleen zij ziet natuurlijk niet dat ik een minuut na het plaatsen van de advertentie al meerdere privé-berichten heb gekregen van andere mensen die het graag willen kopen....

Maar ik denk dat je zelf als verkoper ook liever even biedingen afwacht, als je nog met niemand anders een koop aan het sluiten bent? Als je wel contact hebt gehad om de koop rond te maken en dan gaan ze alsnog met iemand anders in zee en hebben het ineens aan een ander onder je neus door verkocht, dat is wel ontzettend lüllig.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:17

pmarena schreef:
Maar ik denk dat je zelf als verkoper ook liever even biedingen afwacht, als je nog met niemand anders een koop aan het sluiten bent? Als je wel contact hebt gehad om de koop rond te maken en dan gaan ze alsnog met iemand anders in zee en hebben het ineens aan een ander onder je neus door verkocht, dat is wel ontzettend lüllig.

Nou dat.

Zo staat er nu in mijn interessegebied een produkt op marktplaats waar echt belachelijk op geboden wordt. Maar de verkoper is ook bijzonder royaal met info (not). Eén slechte foto en twee regels tekst.

Met goede foto's en de spullen in goede staat, zou het ongeveer 200 - 250 euro waard kunnen zijn, zeker als delen hun originele verpakking erbij hebben.

Er wordt net aan de helft geboden, wat niet raar zou zijn als het produkt in matige en/of duidelijk gebruikte staat zou zijn en zonder originele verpakking.
Dit is echter vanaf de advertentie totaal niet te beoordelen.

Nu zou die verkoper hier ook steen en been kunnen komen klagen, terwijl ie er zelf mede de oorzaak van is! Zet erbij wat je verkoopt en plaats representatieve, scherpe (!!) foto's.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:47

Ik houd best van onderhandelen, zowel als koper als verkoper.

Zet eigenlijk altijd de vraagprijs iets hoger in omdat de meeste mensen toch iets af willen dingen. Die redenatie volg ik ook als koper. Klopt niet altijd dat verschil zie je hier ook in het topic.

Vanmiddag er iets voor 40 euro opgezet, kreeg een bod van 5 euro, heel netjes gereageerd dat ik dat iets te weinig vond maar er best 5 euro af wilde doen, niks meer gehoord haha.

Als ik toch heel veel reactie op iets krijg ga ik toch vasthouden aan mn vraagprijs, soms lukt dat soms niet. Als ik ergens snel vanaf wil heeft iemand geluk.

Ik snap ook echt zeker de tactiek van laag bieden en het gelijk op kunnen halen wel, als iets dan zeker weten snel opgehaald wordt neem ik sneller genoegen met een lager bedrag. Als ik nog een week in spanning moet afwachten of iemand het wel echt op komt halen of de moeite moet nemen het in te pakken en verzenden wil ik daar gewoon extra euro's voor anders is het de moeite niet waard.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:51

Niets zo irritant als mensen die iets bieden, en dan zeg je andere kopers af, en dan doen ze het toch niet. Ga je de afgevallen kandidaten contacteren, maar die hoeven het dan al niet meer. Zo irritant als je iets een week vasthoudt voor een afhaker.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:02

ikke: ja ook dat inderdaad. Maargoed dan kan je altijd nog een berichtje sturen om te vragen naar meer informatie, dan kan het nog goed komen. Ik snap ook wel dat mensen soms denken: oja dat moet ik nog te koop zetten! Het snel-snel online gooien met het idee ik ga er later wel even goed voor zitten / wacht even af of er iemand met interesse is.

Corinep: Hihi, ik vind het juist de moeite van dat gedoe met afhalen niet waard, verstuur 100.000 keer liever... dat kost me véél minder energie :=

Eilleen: nou ook dat! De beste verkopen zijn gewoon dat iemand reageert dat die het graag wil hebben, maakt meteen de betaling over, en ik stuur het meteen op. Dat is voor beide partijen een fijne ervaring :) Ook daarom vind ik dat afhalen zo vervelend, dan moet je nog steeds maar afwachten of dat wel doorgaat. Online heb je direct je betaling en is het duidelijke zaak :j

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:52

eilleen333 schreef:
Niets zo irritant als mensen die iets bieden, en dan zeg je andere kopers af, en dan doen ze het toch niet. Ga je de afgevallen kandidaten contacteren, maar die hoeven het dan al niet meer. Zo irritant als je iets een week vasthoudt voor een afhaker.


Afhalen kan bij mij ondertussen dan ook nog alleen als het dezelfde dag/ binnen 1-2 dagen kan of met aanbetaling van een deel of het gehele bedrag.

Ik ben er inderdaad KLAAR mee om een ophaal afspraak te maken 4,5,6,.. dagen later en dat diegene dan òf 1 dag van te voren afzegt of gewoon helemaal niet meer komt opdagen. Dus dat accepteer ik niet meer. Je kan het snel komen ophalen, aanbetalen, of ik stuur het op..

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:42

Daihyo schreef:
Het is wel een beetje een ding van Nederlanders om het onderste uit de kan te halen. [...] En toch raken ze ze kwijt en kopen mensen liever een 2dehands voor een paar 100 euro goedkoper dan een nieuwe voor een paar 100 euro duurder. Terwijl ik dan voor die paar 100 euro meer juist voor een nieuwe zou gaan.

Dus, is het ook niet een beetje een Nederlandse instelling waardoor onderhandelen hier wat stroef verloopt?


Ik denk dit ook wel met bepaalde zaken. Zou het daarom in Nederland lastiger zijn om dingen te verkopen en dat je sowieso minder voor krijgt. Ik verkoop over het algemeen alleen maar spullen met een vraagprijs van minder dan 20 euro, dus dan kunnen verzendkosten er nog wel eens inhakken. Maar voor echt dure spullen, kan het dan zijn dat wij hier echt zo zijn dat we dan liever nieuw betalen (incl garantie) dan minder voor iets tweedehands...?

Onderhandelen... ik koop momenteel zelden spullen, ik ben vooral aan het verkopen. Ik zet sommige prijzen inderdaad hoger, zodat er wat vanaf kan. Maar bij populaire dingen, is mijn vraagprijs de minimumprijs. Dan zet ik het bieden vanaf ook op die prijs.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:31

Ik denk dat het verschil met nieuw in de winkel vooral genoeg moet zijn om de moeite waard te zijn. En dat de staat van het artikel daarin natuurlijk ook belangrijk is.

Bij iets als een zadel kan het ook juist voordelig zijn als het al een een beetje ingereden is, maar nog niet zwaar gebruikt zeg maar. Dan kan "licht gebruikt" juist iets zijn dat een extra reden is om een tweedehands aankoop te doen :)

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:39

mvdende schreef:
eilleen333 schreef:
Niets zo irritant als mensen die iets bieden, en dan zeg je andere kopers af, en dan doen ze het toch niet. Ga je de afgevallen kandidaten contacteren, maar die hoeven het dan al niet meer. Zo irritant als je iets een week vasthoudt voor een afhaker.


Afhalen kan bij mij ondertussen dan ook nog alleen als het dezelfde dag/ binnen 1-2 dagen kan of met aanbetaling van een deel of het gehele bedrag.

Ik ben er inderdaad KLAAR mee om een ophaal afspraak te maken 4,5,6,.. dagen later en dat diegene dan òf 1 dag van te voren afzegt of gewoon helemaal niet meer komt opdagen. Dus dat accepteer ik niet meer. Je kan het snel komen ophalen, aanbetalen, of ik stuur het op..

Of de andere kant.. Een mooi artikel gezien (in de hogere prijsklasse) aan de andere kant van het land. Wilde het dolgraag hebben en ze zouden het artikel vasthouden tot zaterdag (het was dinsdag).
Kom je zaterdag na 2,5 uur rijden aan, waren ze vergeten te bellen dat ze het vrijdag al verkocht hadden aan iemand die het eerder kon ophalen.. |o

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:42

Daar krijg je toch wurgneigingen van..... ik heb ook een keer zoiets gehad. Sindsdien maak ik echt hele duidelijke afspraken, geef heel duidelijk aan dat ik het ècht wil en echt kom halen, en heb de dag van tevoren nog even contact (en eventueel 's ochtends nog voor ik wegrij) om te checken of alles nog wel okee is en ik niet voor jan doedel op pad ga.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:07

0091 schreef:
mvdende schreef:

Afhalen kan bij mij ondertussen dan ook nog alleen als het dezelfde dag/ binnen 1-2 dagen kan of met aanbetaling van een deel of het gehele bedrag.

Ik ben er inderdaad KLAAR mee om een ophaal afspraak te maken 4,5,6,.. dagen later en dat diegene dan òf 1 dag van te voren afzegt of gewoon helemaal niet meer komt opdagen. Dus dat accepteer ik niet meer. Je kan het snel komen ophalen, aanbetalen, of ik stuur het op..

Of de andere kant.. Een mooi artikel gezien (in de hogere prijsklasse) aan de andere kant van het land. Wilde het dolgraag hebben en ze zouden het artikel vasthouden tot zaterdag (het was dinsdag).
Kom je zaterdag na 2,5 uur rijden aan, waren ze vergeten te bellen dat ze het vrijdag al verkocht hadden aan iemand die het eerder kon ophalen.. |o


Je had dus óók een aanbetaling kunnen voorstellen...

Ik snap dat dat "eng" is, vind ik namelijk óók hoor! Maar soms is het wél de enigste manier om zeker te zijn van de gemaakte afspraak.

Zo stonden er tijdens de vorstperiode een paar nieuwe noren te koop op 20 minuten rijden. Voor €37,5 dus het liep STORM met de reacties. Ik bellen en de verkoper deed erg lastig. Had een bod van €40 en wilde mijn bod van €45 eigenlijk niet accepteren. Uiteindelijk zijn we met €50 en direct betalen overeen gekomen.

Gaf aan dat ik de volgende dag zou komen ophalen, maar een kwartiertje later toch gebeld of ik het diezelfde middag nog kon komen halen.

Natuurlijk is het dan spannend, dat het niet tóch verkocht is ondertussen. Maar dan had ik aangifte van diefstal gedaan! Gelukkig waren de schaatsen er nog.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:20

0091 schreef:
Of de andere kant.. Een mooi artikel gezien (in de hogere prijsklasse) aan de andere kant van het land. Wilde het dolgraag hebben en ze zouden het artikel vasthouden tot zaterdag (het was dinsdag).
Kom je zaterdag na 2,5 uur rijden aan, waren ze vergeten te bellen dat ze het vrijdag al verkocht hadden aan iemand die het eerder kon ophalen.. |o


Zo zeg, da's behoorlijk crap.

Aan de andere kant: als je iets heel graag wilt hebben dan zou ik er zelf voor kiezen om het vooraf te betalen (of in elk geval een aanbetaling te doen) zodat je zeker weet dat het artikel van jou is.

Neemt niet weg dat het niet netjes is om niet af te bellen hoor, dat hoort gewoon niet.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:49

mvdende schreef:
Je had dus óók een aanbetaling kunnen voorstellen...

Ik snap dat dat "eng" is, vind ik namelijk óók hoor! Maar soms is het wél de enigste manier om zeker te zijn van de gemaakte afspraak.

Ik denk dat die verkopers gewoon het geld hadden teruggestuurd met: sorry al verkocht en opgehaald.

Aanbetalen geeft helemaal geen zekerheid dat je het artikel ook krijgt.

Als de verkoper zegt, ik hou het voor je vast tot X, dan heeft hij dat ook te doen.
En stel hij ziet er van af omdat hij het eerder/sneller kan verkopen zorg je iig geval dat je het laat weten.
Iemand 2,5 uur laten rijden en dan zeggen: oh sorry.. is echt asociaal.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:06

Brainless schreef:
mvdende schreef:
Je had dus óók een aanbetaling kunnen voorstellen...

Ik snap dat dat "eng" is, vind ik namelijk óók hoor! Maar soms is het wél de enigste manier om zeker te zijn van de gemaakte afspraak.

Ik denk dat die verkopers gewoon het geld hadden teruggestuurd met: sorry al verkocht en opgehaald.

Aanbetalen geeft helemaal geen zekerheid dat je het artikel ook krijgt.

Als de verkoper zegt, ik hou het voor je vast tot X, dan heeft hij dat ook te doen.
En stel hij ziet er van af omdat hij het eerder/sneller kan verkopen zorg je iig geval dat je het laat weten.
Iemand 2,5 uur laten rijden en dan zeggen: oh sorry.. is echt asociaal.


Zulke eikels houden ook echt geen rekening met een aanbetaling.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:46

pmarena schreef:
Daar krijg je toch wurgneigingen van..... ik heb ook een keer zoiets gehad. Sindsdien maak ik echt hele duidelijke afspraken, geef heel duidelijk aan dat ik het ècht wil en echt kom halen, en heb de dag van tevoren nog even contact (en eventueel 's ochtends nog voor ik wegrij) om te checken of alles nog wel okee is en ik niet voor jan doedel op pad ga.


Ik doe het ook zo. Ik laat heel duidelijk weten dat ik écht kom, en neem van tevoren ook nog even contact op voor de zekerheid. Zodra ik thuis vertrek, stuur ik ook nog een berichtje met de te verwachten aankomsttijd.

Laatst na heel veel gedoe mijn bed verkocht gekregen. Rond model, nogal groot, dus lastig; niet iedereen heeft er de plaats voor. Een aantal geïnteresseerden die het echt wilden en zeker zouden komen - nooit meer iets van gehoord.

Uiteindelijk toch iemand die me wel de indruk gaf dat hij het bed oprecht wilde. Afgesproken op een zondag om 13u. Kwartje na was hij er - ja we komen even kijken. Hmm. Natuurlijk, als ik iets tweedehands koop bekijk ik het artikel ook graag voor ik het meeneem, maar ik had op voorhand al 2x laten weten dat hij echt voor groot vervoer moest zorgen. Ja doen we. "Ohja bed is goed, we rijden nu naar huis om iets te eten en komen dan terug met de grotere wagen". Ja doe maar rustig, ik heb verder niks te doen hoor :+ Uiteindelijk toch een deel van het bed in die eerste wagen gekregen, waardoor ik toch al geruster was dat ze een uur of 2 later nog zouden terug komen voor de rest van het bed. Niet helemaal de manier waarop ik het graag gezien had, maar ik was ondertussen al blij dat ik er vanaf raakte.

Als koper, als er verzonden wordt, maak ik meteen het bedrag over. In al die jaren maar 1x opgelicht geweest voor een klein bedrag (ging om een boek). Zo heb ik het als verkoper ook het liefste, dus zo koop ik dan ook. Ik laat ook altijd weten via welke bank ik het geld heb overgemaakt, als de verkoper een andere bank heeft weet die ook meteen dat het daardoor misschien iets langer kan duren :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:36

pmarena schreef:
Sowieso is afhalen de grootste ergernis wat mij betreft, met stip op 1. Zelden dat het géén gezeik en/of gedoe oplevert, ik heb er in de rol van verkopende partij echt een vreselijke hekel aan, zo'n afhaalafspraak :n


Grappig. Ik doe nooit opsturen of op laten sturen. Alles met afhalen.

Heb eigenlijk ook nooit gehad dat dat gedoe gaf. Nooit gehad dat mensen niet komen of toch zonder vertrekken. Zelf afhalen ook nooit gedoe gehad.

1 keer toen ik mijn kapotte auto verkocht. Had geen zin aan onderhandeling bij de auto. Dus ben heel duidelijk geweest dat de prijs die we vooraf afgesproken had vast staat en dat onderhandelen bij de auto geen zin heeft en ook niet op prijs stel. Toen hij dat toch ging proberen heb ik dat gewoon afgekapt. “Dan houdt het op, fijne dag”. Later is hij het via mail toch nog gaan proberen, maar voet bij stuk gehouden. En uiteindelijk is hij hem alsnog voor de oorspronkelijke prijs komen halen. Hij vond me een goede onderhandelaar :') , normaal had hij het makkelijker zei die. Haha.

Een stukje onverschilligheid is wel welkom bij kopen en verkopen in het algemeen.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:50

Nou zo'n verhaal schaar ik wel onder gedoe :P

Op mensen moeten wachten, (en afwachten of ze überhaupt gaan komen....) je hele dag er omheen moeten plannen, dan komen ze weer een uur later en kan je nog steeds geen kant op, toch proberen wat van de prijs af te krijgen, geen of te weinig geld bij zich hebben of het ding niet meteen mee kunnen nemen....blèh. Kost mij veel te veel tijd en energie joh :=

Ik heb er echt een pesthekel aan :')

Soms gaat het wel probleemloos, maar het is veel vaker een vervelende ervaring dan een goede en daardoor zie ik er dan al tegenop :=

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:53

Ja ik ook. Was niet zo duidelijk. Maar bedoelde. De enige keer dat ik wel wat gedoe had...

Dat was dus dat verhaal. Maar gewoon standje “bot” en “onverschillig”, als het je niet zint afkappen. En door.

Ik ben sowieso veel thuis. Dus nergens heen kunnen is nooit zo’n probleem hier. Als ze de tijd nog niet precies weten vraag ik meestal of ze een half uur voor ze er zijn een appje willen sturen. Dan kan ik wel gewoon de hond gaan uitlaten bijvoorbeeld.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:42

Ik plan afhalen alleen in, als ikzelf of partner er is. Nu met het thuiswerken zijn we sowieso veel thuis, maar ook dan geef ik een tijd. En als ik om 3 uur afspreek met het idee dan kan ik rond 4 uur boodschappen doen, dan ben ik ook gewoon weg.