Is onderhandelen verleden tijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21739
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:03

Heb wat merkkleding geprobeerd te verkopen via mp maar de biedingen waren zo laag of gewoon niks of berichten met ik bied dit want ik weet niet of het echt is dat ik uiteindelijk een stapel in de kleding container heb gedaan. Hoop dat ze bij iemand terecht zijn gekomen die het heel goed kan gebruiken, dat is ook wat waard.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 00:39

Ik onderhandel ook niet.
Is de vraagprijs te hoog naar mijn mening, dan scroll ik verder.

Geen prijs bij de advertentie; uitermate irritant, helemaal als je dan toch informeert naar de vraagprijs en je krijgt terug; doe maar een bod; het toppunt van irritatie en dan stopt het voor mij ook en kijk weer verder.
Advertenties die dus bij voorbaat al vermelden; doe een bod, click ik net zo hard weer weg



hoor niet meer bij de jongeren, en begrijp ook heel goed het concept van onderhandelen; is ook niet zo moeilijk, dus altijd een beetje flauw als mensen dan als mogelijke reden aanvoeren; ach dat zijn mensen die het spel van onderhandelen niet snappen.......tuurlijk snappen mensen dat wel; is nu niet bepaald rocket science........die mensen vinden, net als ik, dat hele onderhandelspel bloedirritant en gaan liever direct to the point ipv er flauw om heen te draaien om een paar centen eraf te krijgen; wat een tijdverspilling.
Dus nee; gewoon noemen welke prijs je wil hebben en dan beslis ik wel of ik dat wil ja of nee....en in het geval van nee, kijk ik weer verder

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:07

Evelienepien schreef:
@ Nayan + LW Daisy + ikke;
Nou, met jullie laatste posts / quotes hebben jullie dus exact “alle kanten” verwoord van de mogelijkheden +:)+ !!
Waar ik dus tegenaan loop maar niet weet hoe te voorkomen want ja, de een bekijkt het zo en de ander weer anders :))

Het ligt er ook aan over welk materiaal je het hebt.

Kleding is een heel ander onderwerp dan klassieke auto-onderdelen.

Maar probeer eens aan wat ouder computermateriaal te komen. Ik wil een PC upgraden omdat ik gewoon geen zin heb om een hele nieuwe PC te bouwen. Het werkt allemaal prima maar door alle rommel op internet wordt ie wat traag (i3 processor). Geheugen is niet het probleem maar een 4e gen i7 is nog best lastig te vinden.

HopeDreamer

Berichten: 971
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:09

Ik vind het dan weer niet helemaal irritant. Ik onderhandel dan juist wel weer graag. En als ik iets verkoop zet ik het ook wel eens op bieden. Soms weet ik dan gewoon nog niet wat ik er voor wil, dus komt best eens voor dat het voor het eerste beste bod weg mag.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:12

Maar als je niet weet wat je er voor wilt, hoe bepaal je dan of een bod goed is?
Dan ga je toch gewoon alsnog wat onderzoek doen naar de marktwaarde neem ik aan...?

Als je dat meteen doet en gewoon je prijs erbij zet, heb je volgens mij veel meer kans om sneller een koper te vinden :) En bespaar je jezelf grotendeels dat gedoe met mensen die een belachelijk laag bod doen :=

HopeDreamer

Berichten: 971
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:16

pmarena schreef:
Maar als je niet weet wat je er voor wilt, hoe bepaal je dan of een bod goed is? Dan ga je toch alsnog wat onderzoek doen naar de marktwaarde....


Bijvoorbeeld nu we aan het verhuizen zijn, stond alles gewoon op bieden. Dat gaat er gewoon om dat het zsm weg is. En het geld wat we ervoor dan krijgen is mooi meegenomen en wordt in het nieuwe huis gestoken. Zo hadden we een grote werkbank te koop staan, en daar waren mensen echt aan het op bieden. Die was ook binnen 1 dag gereserveerd, en opgehaald.

Ik ben daar best makkelijk in, hoef ook niet de hoofdprijs. Ik heb niet gekeken naar de marktwaarde, maakte me ook niet heel veel uit. Het bod was gewoon genoeg. Mensen waren er ook super blij mee.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:35

xxCYNNxx schreef:
Ik onderhandel ook niet.
Is de vraagprijs te hoog naar mijn mening, dan scroll ik verder.

Geen prijs bij de advertentie; uitermate irritant, helemaal als je dan toch informeert naar de vraagprijs en je krijgt terug; doe maar een bod; het toppunt van irritatie en dan stopt het voor mij ook en kijk weer verder.
Advertenties die dus bij voorbaat al vermelden; doe een bod, click ik net zo hard weer weg


Haha en dan een bod doen en dan terug krijgen 'nou daar kan ik absoluut niet mee akkoord gaan'... Zucht :')

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:02

pmarena schreef:
Maar als je niet weet wat je er voor wilt, hoe bepaal je dan of een bod goed is?
Dan ga je toch gewoon alsnog wat onderzoek doen naar de marktwaarde neem ik aan...?

Als je dat meteen doet en gewoon je prijs erbij zet, heb je volgens mij veel meer kans om sneller een koper te vinden :) En bespaar je jezelf grotendeels dat gedoe met mensen die een belachelijk laag bod doen :=


Gezien onderzoek: Maar wat als je een artikel hebt (wat 2e hands niet te vinden is) en gewild is?
Of je nieuw (2e hands) iets hebt & onderzoek naar zelfde product hebt gedaam en daar de prijzen van ziet, die zoveel uit een lopen; dat je er voor jezelf alsnog niet uitkomt?
Je blijft toch verkoper in dit geval maar ikke dus nog steeds geen vraagprijs want op achteruit ga ik altijd maar graag zo min mogelijk en dus geen idee!!
Kan je ze op bieden zetten maar krijg je fantasie prijzen?!

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:29

Nou dan zet je het toch gewoon te koop voor een fijne prijs die realistisch lijkt? Zakken kan altijd nog als zich dan geen koper meldt en er zijn altijd mensen die toch een bod doen ook al vraag je daar niet om :)

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:46

HopeDreamer schreef:
pmarena schreef:
Maar als je niet weet wat je er voor wilt, hoe bepaal je dan of een bod goed is? Dan ga je toch alsnog wat onderzoek doen naar de marktwaarde....


Bijvoorbeeld nu we aan het verhuizen zijn, stond alles gewoon op bieden. Dat gaat er gewoon om dat het zsm weg is. En het geld wat we ervoor dan krijgen is mooi meegenomen en wordt in het nieuwe huis gestoken. Zo hadden we een grote werkbank te koop staan, en daar waren mensen echt aan het op bieden. Die was ook binnen 1 dag gereserveerd, en opgehaald.

Ik ben daar best makkelijk in, hoef ook niet de hoofdprijs. Ik heb niet gekeken naar de marktwaarde, maakte me ook niet heel veel uit. Het bod was gewoon genoeg. Mensen waren er ook super blij mee.

Zo vond ik een partijtje spullen waar echt flauw op geboden werd. Dus ik bied mee, wordt een keer overboden, ga daar overheen en krijg per kerende post een bericht dat het geaccepteerd was terwijl het partijtje ook wel wat meer op kunnen brengen. Ik had niet eens de moeite genomen om het berichtje serieus aan te passen omdat ik niet verwachtte dat mijn bod geaccepteerd zou worden.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 22:31

Jeetje, ik kijk even niet op bokt en we zitten al op pagina 7!
Mooi om te zien dat er veel verschillende meningen en ervaringen zijn, en het (meestal dan) heel netjes besproken wordt.

Mijn situatie zit zo:
Ik heb een zadel een half jaar geleden gekocht, setprijs (boomloos western zadel, twee pads, fenders, beugels) 1400 euro. Ik ben van plan een nieuw zadel te kopen met een vrij hoge prijs (rond de 3200 euro) en wil natuurlijk zo veel mogelijk geld terug krijgen voor het boomloze western zadel zodat ik minder aan mijn spaarrekening hoef voor de nieuwe. Daarom heb ik dat zadel als complete set nu voor 1000 online staan.

Ik krijg echter op de plekken waar de vraagprijs erbij staat 0 reactie, en bij de plekken zonder vraagprijs komt er alleen reactie tot de vraagprijs gezegd wordt :+

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:36

Persoonlijk is mijn ervaring dat met zadels(of eigenlijk vrij veel artikelen) ongeveer de helft van de prijs word aangehouden.
Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van "geluk" soms heb je iets máánden online staan, soms een week.. tja

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:21

De vraagprijzen variëren ook enorm vind ik. Als je exact hebt wat iemand zoekt en er is weinig aanbod, dan kan je best nog een goede prijs krijgen. Maar er zijn ook veel koopjesjagers en 500-600 euro lijkt sowieso een soort grens waar mensen liever niet overheen gaan.

Je hebt sowieso best kans dat je je zadel sneller kwijtraakt als je puur het zadel te koop zet, voor een lagere prijs dan de hele set. En dan in je advertentie zet dat de toebehoren ook over te nemen zijn.

Prijs voor alleen zadel schrikt wat minder af ;)

Je zadel is ook wel een vrij aparte natuurlijk.... het is een beetje een allegaartje tussen Engels en western en daar moet je maar net een liefhebber voor treffen...

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 23:28

Ja dat klopt inderdaad, al is het wel dé oplossing voor korte/lichte western zadels :D

Bedankt voor de tips!

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:48

Mja alleen ziet het er meer uit als een Engels model waar dan toevallig westernfenders aan hangen...
ik denk dat het "echte westernruiters" niet erg aanspreekt maar je het van een enthousiaste recreant moet hebben, die dit zadel dan ook nog interessanter moet vinden dan de optie om zelf iets naar wens te laten maken waarbij je met 1000 euro ook een heel eind komt.

Ik denk echt dat je grootste kans zit in het aanbieden van het zadel los, en de toebehoren apart erbij zetten in de advertentie :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:59

Nala schreef:
Jeetje, ik kijk even niet op bokt en we zitten al op pagina 7!
Mooi om te zien dat er veel verschillende meningen en ervaringen zijn, en het (meestal dan) heel netjes besproken wordt.

Mijn situatie zit zo:
Ik heb een zadel een half jaar geleden gekocht, setprijs (boomloos western zadel, twee pads, fenders, beugels) 1400 euro. Ik ben van plan een nieuw zadel te kopen met een vrij hoge prijs (rond de 3200 euro) en wil natuurlijk zo veel mogelijk geld terug krijgen voor het boomloze western zadel zodat ik minder aan mijn spaarrekening hoef voor de nieuwe. Daarom heb ik dat zadel als complete set nu voor 1000 online staan.

Ik krijg echter op de plekken waar de vraagprijs erbij staat 0 reactie, en bij de plekken zonder vraagprijs komt er alleen reactie tot de vraagprijs gezegd wordt :+



Dat is dan wel een beetje het ding. Het moet inderdaad maar net passen. Voor de hele set bespaart iemand 400 euro. Maar dan neem ik bv jouw zadel, en dan moet ik iemand laten komen om het te passen. Dan ben ik zo al 100-150 euro. Dus dan is mijn 'winst' nog maar 250-300 euro. Voor een zadel waar ik ook geen garantie op heb (ga ik even van uit).
Als ik een zadel nieuw koop bij iemand die het komt passen, dan weet ik dat het past, en heb ik garantie. Als ik dan iets koop van 1000-1500 euro, heb ik wel 200-300 over voor de garantie dat het past en dat ik uberhaupt garantie heb.

Het is voor jou wel heel zuur, maar ik denk dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Er gaat zoveel mis met tweedehands zadels, en dan zit je ermee. Daarnaast is je doelgroep inderdaad ook wel heel specifiek.
De tip om het zadel alleen aan te bieden is wel een goeie. En dan een aparte prijs voor de rest van de spullen. Veel mensen nemen het er toch wel bij, en dan lijkt het zadel goedkoper, en zijn mensen eerder geneigd om het wel te doen.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 08:33

Ik heb me gisteren weer eens tot Vakantieveilingen laten verleiden.
Heb daar al mooie koopjes kunnen doen!

Verbaas me, zo ook gisteren, wel altijd over de manier waarop sommigen bieden. Echt waar, het is toch net de bedoeling om daar iets voor een zo laag mogelijke prijs te kunnen kopen? Van 1 euro naar 20 euro gaan vind ik echt super irritant. Moest dan ook heel hard lachen met de nickname die iemand had --> "Hou het laag idioten". Hij/zij had imo wel gelijk hoor!

De 2 hoogtepunten waren 2 mensen die tegen zichzelf boden :')

Uiteindelijk wel weer een aantal koopjes kunnen doen, maar ik snap die manier van bieden soms echt niet. Als je nog 10 minuten te gaan hebt, waarom dan al de prijs kei hoog opdrijven?

DuoPenotti

Berichten: 29745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 08:42

Die grens van 600 bij zadels valt me ook op.
Plus mensen lijken amper op leeftijd te kijken. Ik zie oude merk zadels 100 goedkoper staan dan het zelfde merk 15 jaar nieuwer. Ik denk dat veel kopers de leeftijden niet eens herkennen en alleen de prijs zien.
En dan blijft de nieuwere staan.

DuoPenotti

Berichten: 29745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:40

Nala schreef:
Jeetje, ik kijk even niet op bokt en we zitten al op pagina 7!
Mooi om te zien dat er veel verschillende meningen en ervaringen zijn, en het (meestal dan) heel netjes besproken wordt.

Mijn situatie zit zo:
Ik heb een zadel een half jaar geleden gekocht, setprijs (boomloos western zadel, twee pads, fenders, beugels) 1400 euro. Ik ben van plan een nieuw zadel te kopen met een vrij hoge prijs (rond de 3200 euro) en wil natuurlijk zo veel mogelijk geld terug krijgen voor het boomloze western zadel zodat ik minder aan mijn spaarrekening hoef voor de nieuwe. Daarom heb ik dat zadel als complete set nu voor 1000 online staan.

Ik krijg echter op de plekken waar de vraagprijs erbij staat 0 reactie, en bij de plekken zonder vraagprijs komt er alleen reactie tot de vraagprijs gezegd wordt :+

Ik heb je zadel net bekeken.
Het lijkt, let op: lijkt , alsof er krasjes op zitten.
Ik denk dat dit door het soort leer komt en dat het geen krasjes zijn.
Zijn die weg te poetsen?

En heb je de rekening nog, zit er nog garantie op het zadel?
Zo ja vermeld dat ook duidelijk.

Maar heel rot denk ik ook inderdaad dat de mensen het verschil in 2e hands nieuw, zonder kunnen passen te klein vinden.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:43

Ik vind veel advertenties op Marktplaats onrealistisch. Je ziet veel rommel met absurd hoge prijzen of juist realistische prijzen waarop je bied en de verkoper nooit een antwoord geeft.

Zo hadden wij vorige week onze auto te koop staan, omdat er ondertussen te veel voor de deur staan. We hadden de auto in eerste instantie aangeboden bij de ANWB om na te gaan hoeveel deze waard zou zijn. Vervolgens de auto met tweehonderd euro meer op Marktplaats gezet ivm het onderhandelingsproces. Vervolgens krijgen we zulke onrealistische reacties; goed Nederlands is voor veel mensen op Marktplaats sowieso al niet weggelegd. Krijg je reacties met: ''VP'' of biedingen welke de helft lager zijn dan dat de auto waard is. Terwijl in de advertentie netjes een omschrijving staat met de vraagprijs en nog lezen mensen niet of reageren heel kortaf met een vraag. Wij hebben niet eens meer de moeite gedaan om te reageren en hebben de advertentie dezelfde dag er nog af gehaald. Wat een ellende dat Marktplaats :=

ikke

Berichten: 37599
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:49

LWDaisy schreef:
Ik heb me gisteren weer eens tot Vakantieveilingen laten verleiden.
Heb daar al mooie koopjes kunnen doen!

Verbaas me, zo ook gisteren, wel altijd over de manier waarop sommigen bieden. Echt waar, het is toch net de bedoeling om daar iets voor een zo laag mogelijke prijs te kunnen kopen? Van 1 euro naar 20 euro gaan vind ik echt super irritant. Moest dan ook heel hard lachen met de nickname die iemand had --> "Hou het laag idioten". Hij/zij had imo wel gelijk hoor!

De 2 hoogtepunten waren 2 mensen die tegen zichzelf boden :')

Uiteindelijk wel weer een aantal koopjes kunnen doen, maar ik snap die manier van bieden soms echt niet. Als je nog 10 minuten te gaan hebt, waarom dan al de prijs kei hoog opdrijven?

Omdat je de aanbieder bent?

DuoPenotti

Berichten: 29745
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:05

Dat heb ik bij vakantieveiligen vaker gedacht ikke :j

Gaat alles inderdaad met een euro omhoog en ineens bam 20 erbij, en dat is bij bijna elk item.
Ik heb ook vaak gedacht dat zijn van die robots die er tussendoor komen.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:15

Zou ik me op zich ook best wel wat bij voor kunnen stellen als ze dat automatisch doen, want voor regelmatig 5 euro stoppen bedrijven er wel mee denk ik....

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:07

Toppunt van "idioot bieden" op vakantieveilingen was toch wel die keer dat er €150 geboden werd, terwijl je onder de kop "nu kopen" de veiling direct kon aanschaffen voor €125....

En 5 minuten later stond de vakantie voor €150 aangeboden op marktplaats.

Ik heb gebeld en uiteindelijk voor €75 een deal gemaakt. Ik blij (1 week vakantie Oostappen park) de originele bieder iets minder.... die was door dom bieden dus €75 kwijt.... want ze had óók nog eens niet goed gelezen en een "kale" kampeerplek gekocht ipv de stacaravan die ze dacht te kopen..

KarenQ
Berichten: 511
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:27

mvdende schreef:
Toppunt van "idioot bieden" op vakantieveilingen was toch wel die keer dat er €150 geboden werd, terwijl je onder de kop "nu kopen" de veiling direct kon aanschaffen voor €125....

En 5 minuten later stond de vakantie voor €150 aangeboden op marktplaats.

Ik heb gebeld en uiteindelijk voor €75 een deal gemaakt. Ik blij (1 week vakantie Oostappen park) de originele bieder iets minder.... die was door dom bieden dus €75 kwijt.... want ze had óók nog eens niet goed gelezen en een "kale" kampeerplek gekocht ipv de stacaravan die ze dacht te kopen..


Ze laten zich meeslepen in de jacht. Waardoor ze niet in de gaten hebben dat ze te ver gaan. Kost het nog iets om te bieden? Bij sommige van die sites moet je punten kopen, waarmee je biedt. Dan gaan mensen nog wel eens door omdat ze er dan al zoveel in gestoken hebben...