Is onderhandelen verleden tijd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29735
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:44

Ik zie het ook wel eens op veilingen voor bijvoorbeeld paardenspullen.
Daar heb je rustig de tijd om te bieden, maar mensen lijken niet te beseffen dat er nog btw en veilingkosten overheen komen.
Als ik dan zie wat er soms betaald word voor een product zonder garantie. Dan is het soms gelijk met wat je online zo bij een ruitersport kunt kopen.
Dat begrijp ik ook echt niet.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:46

LWDaisy schreef:
Nayan schreef:
Als ik geen idee heb wat iets nog oplevert dan zet ik het gewoon er op met bieden en dan zie ik het wel. Als ik wel een goede inschatting van de huidige waarde heb bepaal ik een prijs die ik graag zou willen, deze zet ik er als vraagprijs bij, en een minimum bedrag, deze stel ik dan bij het bieden in. Bieden mag van mij namelijk echt prima en soms is het niet haalbaar om je vraagprijs te krijgen, maar inderdaad zoals Verootje zegt 3 euro bieden terwijl mijn vraagprijs 20 euro is (waarbij ik persoonlijk ook vaak echt wel realistisch ben wat een tweedehands product nog waard is) tja dat vind ik gewoon irritant gedrag. Ik zou in dat geval dus 20 euro als vraagprijs en 15 euro als bieden vanaf prijs doen.


Maar dat is toch onduidelijk? Waarom hanteer je 2 prijzen? Wil je er nou 15 of 20 euro voor? Waarom zou iemand 20 euro betalen als je het ook voor 15 euro aanbiedt? Ik vind het nogal dubbel haha. Je "vraagprijs" is 20 euro - dat is dus de prijs die je vraagt. Waarom zou je dan voor minder gaan met "bieden vanaf 15 euro"? Dan geef je, imo, aan akkoord te gaan met 15 euro - laat die vraagprijs van 20 euro dan achterwege, en maak er "vaste prijs" van :D


Omdat er soms best verschil zit tussen wat je er voor hoopt te krijgen en wat de minimum prijs is waarvoor je er afstand van wil doen. Het gebeurt regelmatig dat zoals iemand anders al opmerkte er nog door meerdere partijen geboden wordt en men over mijn vraagprijs heen gaat. Het gebeurt ook wel eens dat ik tot de conclusie moet komen dat wat ik hoop te krijgen blijkbaar teveel gevraagd is. Ik vind zelf juist dat dit een duidelijk kader biedt maar wel met de ruimte om te onderhandelen of te overbieden. Tegelijkertijd voorkom je wel dat er bijv. maar 5 euro geboden wordt. Ik vind het jammer om het bieden volledig uit te schakelen maar dat soort spotbedragen heb ik ook geen zin in, dus vandaar dat ik meestal bieden vanaf inschakel. Ik reageer meestal ook niet direct op een bod, altijd even afwachten of iemand meer biedt. Dat is toch ook net de sport van Marktplaats, als koper zo goedkoop mogelijk en als verkoper zoveel mogelijk voor je producten krijgen?

mvdende

Berichten: 5728
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:00

KarenQ schreef:
mvdende schreef:
Toppunt van "idioot bieden" op vakantieveilingen was toch wel die keer dat er €150 geboden werd, terwijl je onder de kop "nu kopen" de veiling direct kon aanschaffen voor €125....

En 5 minuten later stond de vakantie voor €150 aangeboden op marktplaats.

Ik heb gebeld en uiteindelijk voor €75 een deal gemaakt. Ik blij (1 week vakantie Oostappen park) de originele bieder iets minder.... die was door dom bieden dus €75 kwijt.... want ze had óók nog eens niet goed gelezen en een "kale" kampeerplek gekocht ipv de stacaravan die ze dacht te kopen..


Ze laten zich meeslepen in de jacht. Waardoor ze niet in de gaten hebben dat ze te ver gaan. Kost het nog iets om te bieden? Bij sommige van die sites moet je punten kopen, waarmee je biedt. Dan gaan mensen nog wel eens door omdat ze er dan al zoveel in gestoken hebben...


Nee, meebieden op vakantieveilingen is gratis.

Deze mevrouw had niet gezien dat er een kopje "direct kopen" aanwezig is tegenwoordig op vakantieveilingen.

Ze had ook nog eens over zichzelf heen geboden...

Ach.. het was jammer voor haar, maar ik kon er stiekem wel hard om lachen om zoveel dommigheid.. en ik heb er een 2e week vakantie aan over gehouden voor €75 zonder een 2e keer véél moeite te moeten doen op vakantieveilingen. (Ik was al een aantal dagen bezig en het lukte steeds niet. Ik kon natuurlijk ook "direct kopen" maar had er een sport van gemaakt om te kijken of ik het niet voor een paar tientjes goedkoper kon krijgen. De 1e week had ik "raak" voor €90, dus wilde eigenlijk niet méér betalen dan dat voor een 2e week)

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:03

Het is wel een beetje een ding van Nederlanders om het onderste uit de kan te halen. Of voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten. En echt onderhandelen snappen we geloof ik niet, want als verkoper wil je het hoogst mogelijke, als koper het laagst mogelijke. Dat levert wel eens onbegrip op :D

Ik heb momenteel mijn westernzadel te koop. Daar is een aardige markt voor hier in Nederland en ik heb een aantal serieus geïnteresseerden die het willen passen en voor de vraagprijs willen overnemen. De vraagprijs is gesteld op een bedrag waar ik ze vaker voor te koop zie staan, dus niets geks.
Ik heb serieus al een aantal keer een bod gehad voor de helft of nog minder. Ik vind het aan de ene kant lef hebben en aan de andere kant belachelijk. Zeker als ze ook nog beledigd zijn wanneer ik er niet mee akkoord ga.

Deze zadels staan overigens ook vaak in Duitsland te koop, voor een hogere prijs en wordt er niet eens onderhandeld, maar gaan ze er zo voor weg. Hier in Nederland gaan we er vaak van uit dat een zadel voor de helft van de prijs weg gaat, maar daar zitten ze nog niet eens zoveel onder de nieuwprijs (mits het zadel er ook nog goed uitziet natuurlijk). En toch raken ze ze kwijt en kopen mensen liever een 2dehands voor een paar 100 euro goedkoper dan een nieuwe voor een paar 100 euro duurder. Terwijl ik dan voor die paar 100 euro meer juist voor een nieuwe zou gaan.

Dus, is het ook niet een beetje een Nederlandse instelling waardoor onderhandelen hier wat stroef verloopt?

mvdende

Berichten: 5728
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:15

Daihyo schreef:
Het is wel een beetje een ding van Nederlanders om het onderste uit de kan te halen. Of voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten. En echt onderhandelen snappen we geloof ik niet, want als verkoper wil je het hoogst mogelijke, als koper het laagst mogelijke. Dat levert wel eens onbegrip op :D

Ik heb momenteel mijn westernzadel te koop. Daar is een aardige markt voor hier in Nederland en ik heb een aantal serieus geïnteresseerden die het willen passen en voor de vraagprijs willen overnemen. De vraagprijs is gesteld op een bedrag waar ik ze vaker voor te koop zie staan, dus niets geks.
Ik heb serieus al een aantal keer een bod gehad voor de helft of nog minder. Ik vind het aan de ene kant lef hebben en aan de andere kant belachelijk. Zeker als ze ook nog beledigd zijn wanneer ik er niet mee akkoord ga.

Deze zadels staan overigens ook vaak in Duitsland te koop, voor een hogere prijs en wordt er niet eens onderhandeld, maar gaan ze er zo voor weg. Hier in Nederland gaan we er vaak van uit dat een zadel voor de helft van de prijs weg gaat, maar daar zitten ze nog niet eens zoveel onder de nieuwprijs (mits het zadel er ook nog goed uitziet natuurlijk). En toch raken ze ze kwijt en kopen mensen liever een 2dehands voor een paar 100 euro goedkoper dan een nieuwe voor een paar 100 euro duurder. Terwijl ik dan voor die paar 100 euro meer juist voor een nieuwe zou gaan.

Dus, is het ook niet een beetje een Nederlandse instelling waardoor onderhandelen hier wat stroef verloopt?


Je hebt volkomen gelijk!

In het buitenland staan wij Nederlanders dan ook vaak bekend als "gierige Hollander" en "kijken, kijken, kijken, maar niet kopen"

Ik zelf óók hoor! Als koper wil ik gráág voor een dubbeltje op de 1e rang (wat vaak mislukt maar soms ook wél lukt) en als verkoper heb ik gráág het onderste uit de kan..... maar ik probeer daar wel realistisch in te zijn. Écht 2e hands artikelen met kaartje zet ik voor ongeveer 75% van de aanschaf waarde op marktplaats om dan rond de 50% uit te komen.

Maar dit gebeurt niet vaak. Meestal is het goed gebruikt 2e hands (of 3e,4e,5e hands) wat ik op marktplaats zet. Dan ben ik al blij als ik er minimaal de prijs voor krijg die ik er zélf voor betaald heb op marktplaats toen ik het artikel kocht. Soms verkoop ik het met winst weer door. Dat is leuk handelen.

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:36

Daihyo schreef:
Het is wel een beetje een ding van Nederlanders om het onderste uit de kan te halen. Of voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten. En echt onderhandelen snappen we geloof ik niet, want als verkoper wil je het hoogst mogelijke, als koper het laagst mogelijke. Dat levert wel eens onbegrip op :D

Ik heb momenteel mijn westernzadel te koop. Daar is een aardige markt voor hier in Nederland en ik heb een aantal serieus geïnteresseerden die het willen passen en voor de vraagprijs willen overnemen. De vraagprijs is gesteld op een bedrag waar ik ze vaker voor te koop zie staan, dus niets geks.
Ik heb serieus al een aantal keer een bod gehad voor de helft of nog minder. Ik vind het aan de ene kant lef hebben en aan de andere kant belachelijk. Zeker als ze ook nog beledigd zijn wanneer ik er niet mee akkoord ga.

Deze zadels staan overigens ook vaak in Duitsland te koop, voor een hogere prijs en wordt er niet eens onderhandeld, maar gaan ze er zo voor weg. Hier in Nederland gaan we er vaak van uit dat een zadel voor de helft van de prijs weg gaat, maar daar zitten ze nog niet eens zoveel onder de nieuwprijs (mits het zadel er ook nog goed uitziet natuurlijk). En toch raken ze ze kwijt en kopen mensen liever een 2dehands voor een paar 100 euro goedkoper dan een nieuwe voor een paar 100 euro duurder. Terwijl ik dan voor die paar 100 euro meer juist voor een nieuwe zou gaan.

Dus, is het ook niet een beetje een Nederlandse instelling waardoor onderhandelen hier wat stroef verloopt?

In hoeverre komt zo'n laag bod dan van een handelaar?
Dat zou het wel kunnen verklaren.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:59

Nayan schreef:
LWDaisy schreef:
Maar dat is toch onduidelijk? Waarom hanteer je 2 prijzen? Wil je er nou 15 of 20 euro voor? Waarom zou iemand 20 euro betalen als je het ook voor 15 euro aanbiedt? Ik vind het nogal dubbel haha. Je "vraagprijs" is 20 euro - dat is dus de prijs die je vraagt. Waarom zou je dan voor minder gaan met "bieden vanaf 15 euro"? Dan geef je, imo, aan akkoord te gaan met 15 euro - laat die vraagprijs van 20 euro dan achterwege, en maak er "vaste prijs" van :D


Omdat er soms best verschil zit tussen wat je er voor hoopt te krijgen en wat de minimum prijs is waarvoor je er afstand van wil doen. Het gebeurt regelmatig dat zoals iemand anders al opmerkte er nog door meerdere partijen geboden wordt en men over mijn vraagprijs heen gaat. Het gebeurt ook wel eens dat ik tot de conclusie moet komen dat wat ik hoop te krijgen blijkbaar teveel gevraagd is. Ik vind zelf juist dat dit een duidelijk kader biedt maar wel met de ruimte om te onderhandelen of te overbieden. Tegelijkertijd voorkom je wel dat er bijv. maar 5 euro geboden wordt. Ik vind het jammer om het bieden volledig uit te schakelen maar dat soort spotbedragen heb ik ook geen zin in, dus vandaar dat ik meestal bieden vanaf inschakel. Ik reageer meestal ook niet direct op een bod, altijd even afwachten of iemand meer biedt. Dat is toch ook net de sport van Marktplaats, als koper zo goedkoop mogelijk en als verkoper zoveel mogelijk voor je producten krijgen?


Ik snap de redenering "verschil wat je voor iets hoopt te krijgen en je minimumprijs."
Maar als je die 2 prijzen in een advertentie neerzet, kan je toch nooit meer de prijs krijgen die je hoopt te krijgen? Ik zou, als koper, toch altijd voor de laagste prijs gaan die jij neerzet :) Bieden kan ook als je maar 1 prijs geeft :)

Als ik een artikel tegen kom dat ik graag wil, voor de prijs waaraan het wordt aangeboden, en ik reageer dan ook in dien aard, zou ik wel graag asap antwoord krijgen hoor.
Natuurlijk wil je als verkoper graag een degelijke prijs voor wat je verkoopt, maar ik als koper ga niet zitten wachten tot jij een aantal biedingen hebt ontvangen. Nu voor de prijs die jij vraagt, of niet :D Niet nu? Dan scroll ik verder, even goeie vrienden, maar ik haak als koper dan af.

Natuurlijk hangt het af van het artikel dat je verkoopt. Er zullen vast spullen zijn die erg in trek zijn, en waarbij het als verkoper interessant kan zijn op biedingen te wachten, om zo toch de max. prijs te kunnen krijgen. Tenzij je een koper als mij tegenkomt natuurlijk, iemand die niet wil liggen wachten en er een spelletje van wil maken.
Als het om standaard spullen gaat, de dertienineendozijn-spullen, zou ik als verkoper al blij zijn dat iemand het wil overnemen voor een schappelijke prijs. Dan ga ik niet het risico lopen kopers kwijt te spelen door het bied-spelletje, of doordat het daardoor te lang duurt.

mvdende

Berichten: 5728
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:19

LWDaisy schreef:
[
Ik snap de redenering "verschil wat je voor iets hoopt te krijgen en je minimumprijs."
Maar als je die 2 prijzen in een advertentie neerzet, kan je toch nooit meer de prijs krijgen die je hoopt te krijgen? Ik zou, als koper, toch altijd voor de laagste prijs gaan die jij neerzet :) Bieden kan ook als je maar 1 prijs geeft :)

Als ik een artikel tegen kom dat ik graag wil, voor de prijs waaraan het wordt aangeboden, en ik reageer dan ook in dien aard, zou ik wel graag asap antwoord krijgen hoor.
Natuurlijk wil je als verkoper graag een degelijke prijs voor wat je verkoopt, maar ik als koper ga niet zitten wachten tot jij een aantal biedingen hebt ontvangen. Nu voor de prijs die jij vraagt, of niet :D Niet nu? Dan scroll ik verder, even goeie vrienden, maar ik haak als koper dan af.

Natuurlijk hangt het af van het artikel dat je verkoopt. Er zullen vast spullen zijn die erg in trek zijn, en waarbij het als verkoper interessant kan zijn op biedingen te wachten, om zo toch de max. prijs te kunnen krijgen. Tenzij je een koper als mij tegenkomt natuurlijk, iemand die niet wil liggen wachten en er een spelletje van wil maken.
Als het om standaard spullen gaat, de dertienineendozijn-spullen, zou ik als verkoper al blij zijn dat iemand het wil overnemen voor een schappelijke prijs. Dan ga ik niet het risico lopen kopers kwijt te spelen door het bied-spelletje, of doordat het daardoor te lang duurt.


Dit dus.

Als een verkoper iets op marktplaats zet en ik wil dat artikel voor de vraagprijs overnemen, dan wil ik eigenlijk snel een antwoord op mijn "bod"

Verkopers die vervolgens 24 uur of langer nergens op reageren maken mij echt zó verschrikkelijk kwaad! Je wéét toch dat als je iets op marktplaats zet, dat daar reacties op gaan (kunnen) komen?! Zeker als het een goed gewild item is.

Niets irritanter als koper dat je iets gaafs ziet voor een gave prijs en dat er vervolgens op geen enkele manier contact te krijgen is met de verkoper...

Ja 1 of 2 dagen later, als er dik tegen mij op geboden is, en dan met het hoogste bod in zee gaan, terwijl ik de eerste was en als de verkoper gelijk gereageerd zou hebben.....

Zo krijg je mij goed neidig.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:37

Ikke: het leek een particulier. Maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:56

mvdende schreef:
Niets irritanter als koper dat je iets gaafs ziet voor een gave prijs en dat er vervolgens op geen enkele manier contact te krijgen is met de verkoper...

Ja 1 of 2 dagen later, als er dik tegen mij op geboden is, en dan met het hoogste bod in zee gaan, terwijl ik de eerste was en als de verkoper gelijk gereageerd zou hebben.....

Zo krijg je mij goed neidig.


Zo'n verkoper ben ik. :=

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 17:57

Ik moet eerlijk toegeven dat ik, als ik merk dat er nog geboden wordt, zeker niet in zee ga met de eerste de beste (en dus ook laagste). De koper wil het laagst mogelijke bedrag, de verkoper het hoogste, en zo zal het waarschijnlijk ook altijd blijven...

DuoPenotti

Berichten: 29735
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:03

Ja dat is het mooie van mensen die tegen elkaar opbieden. Als verkoper dan :D
Ik ga dan ook niet tegen de eerste zeggen het is voor jou.

Wel als ik dat overeen ben gekomen. Komt er dan nog een hoger bod heb ik als verkoper pech.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:05

mvdende schreef:
Verkopers die vervolgens 24 uur of langer nergens op reageren maken mij echt zó verschrikkelijk kwaad! Je wéét toch dat als je iets op marktplaats zet, dat daar reacties op gaan (kunnen) komen?! Zeker als het een goed gewild item is.

Niets irritanter als koper dat je iets gaafs ziet voor een gave prijs en dat er vervolgens op geen enkele manier contact te krijgen is met de verkoper...

Ja 1 of 2 dagen later, als er dik tegen mij op geboden is, en dan met het hoogste bod in zee gaan, terwijl ik de eerste was en als de verkoper gelijk gereageerd zou hebben.....

Zo krijg je mij goed neidig.


Dat is toch heerlijk, de echte ambacht van het onderhandelen.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:10

mvdende schreef:
LWDaisy schreef:

Ik snap de redenering "verschil wat je voor iets hoopt te krijgen en je minimumprijs."
Maar als je die 2 prijzen in een advertentie neerzet, kan je toch nooit meer de prijs krijgen die je hoopt te krijgen? Ik zou, als koper, toch altijd voor de laagste prijs gaan die jij neerzet :) Bieden kan ook als je maar 1 prijs geeft :)

Als ik een artikel tegen kom dat ik graag wil, voor de prijs waaraan het wordt aangeboden, en ik reageer dan ook in dien aard, zou ik wel graag asap antwoord krijgen hoor.
Natuurlijk wil je als verkoper graag een degelijke prijs voor wat je verkoopt, maar ik als koper ga niet zitten wachten tot jij een aantal biedingen hebt ontvangen. Nu voor de prijs die jij vraagt, of niet :D Niet nu? Dan scroll ik verder, even goeie vrienden, maar ik haak als koper dan af.

Natuurlijk hangt het af van het artikel dat je verkoopt. Er zullen vast spullen zijn die erg in trek zijn, en waarbij het als verkoper interessant kan zijn op biedingen te wachten, om zo toch de max. prijs te kunnen krijgen. Tenzij je een koper als mij tegenkomt natuurlijk, iemand die niet wil liggen wachten en er een spelletje van wil maken.
Als het om standaard spullen gaat, de dertienineendozijn-spullen, zou ik als verkoper al blij zijn dat iemand het wil overnemen voor een schappelijke prijs. Dan ga ik niet het risico lopen kopers kwijt te spelen door het bied-spelletje, of doordat het daardoor te lang duurt.


Dit dus.

Als een verkoper iets op marktplaats zet en ik wil dat artikel voor de vraagprijs overnemen, dan wil ik eigenlijk snel een antwoord op mijn "bod"

Verkopers die vervolgens 24 uur of langer nergens op reageren maken mij echt zó verschrikkelijk kwaad! Je wéét toch dat als je iets op marktplaats zet, dat daar reacties op gaan (kunnen) komen?! Zeker als het een goed gewild item is.

Niets irritanter als koper dat je iets gaafs ziet voor een gave prijs en dat er vervolgens op geen enkele manier contact te krijgen is met de verkoper...

Ja 1 of 2 dagen later, als er dik tegen mij op geboden is, en dan met het hoogste bod in zee gaan, terwijl ik de eerste was en als de verkoper gelijk gereageerd zou hebben.....

Zo krijg je mij goed neidig.


Yep, ik ben ook zo haha, ik kan daar ook niet tegen!
Ik biedt die prijs die je vraagt, hoezo wil je het nog een week aankijken? Je verkoopt het toch nu? Verkoop dan maar aan een ander hoor, ik zoek wel iets anders dan :D

Mocht een verkoper dat nu letterlijk neerpennen, "artikel x te koop, ik beslis op datum x" zou ik daar meer mee kunnen leven. Eerlijk, dan zou ik wss niet eens meer reageren, dan scroll ik vrolijk verder, want ik zoek dat artikel nu en niet "misschien ben jij het volgende week wel". Doei, daar wacht ik niet op :+


Ik heb destijds mijn auto voor een appel en een ei verkocht, omdat er een hoop kosten aan waren, en omdat hij ook niet gekeurd was. Dat allemaal ook uitgebreid en eerlijk beschreven.
De vraagprijs was 400 euro - ik had toen tegen mezelf gezegd "de eerste die mij in netjes Nederlands mailt, mag hem komen ophalen". En daar heb ik me dan ook aan gehouden. Gezien de vele reacties die ik per direct kreeg, had ik kunnen wachten, misschien meer kunnen krijgen - maar dat risico neem ik dus niet. Een week later kunnen de helft van de verkopers al afgehaakt zijn. Nee, doe ik niet. De eerste die rond mijn prijs zat en netjes Nederlands sprak, is de auto komen ophalen :j

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:13

Shaggy09 schreef:
mvdende schreef:
Verkopers die vervolgens 24 uur of langer nergens op reageren maken mij echt zó verschrikkelijk kwaad! Je wéét toch dat als je iets op marktplaats zet, dat daar reacties op gaan (kunnen) komen?! Zeker als het een goed gewild item is.

Niets irritanter als koper dat je iets gaafs ziet voor een gave prijs en dat er vervolgens op geen enkele manier contact te krijgen is met de verkoper...

Ja 1 of 2 dagen later, als er dik tegen mij op geboden is, en dan met het hoogste bod in zee gaan, terwijl ik de eerste was en als de verkoper gelijk gereageerd zou hebben.....

Zo krijg je mij goed neidig.


Dat is toch heerlijk, de echte ambacht van het onderhandelen.


Op de markt in Turkije misschien, maar op MP toch niet? :+
In de kringwinkel onderhandel je toch ook niet?

OEPS, toch wel, bedenk ik me nu. Wij hebben dat ooit gedaan bij een parasol. 50 euro, en er bleek een scheur in te zitten. 25 euro, en hij zat in de auto :+

Maar over het algemeen hou ik me daar dus niet mee bezig :+ Ik ga akkoord met de vraagprijs - of niet, en dan scroll ik gewoon verder :)

DuoPenotti

Berichten: 29735
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is onderhandelen verleden tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:19

En dan zie je een leuk item maar scrollt verder, wat een zonde zonder te proberen of je het ook niet voor de prijs kunt hebben die je wel aanstaat.

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:28

LWDaisy schreef:
Op de markt in Turkije misschien, maar op MP toch niet? :+
In de kringwinkel onderhandel je toch ook niet?

Waarom anders heeft Marktplaats die funktie erop staan??

Op de beurs doe ik dat ook, uit principe. Beetje afhankelijk van het onderwerp gaat daar gewoon 10 - 20% vanaf. Eigenlijk altijd de spullen mee gekregen voor minder dan de vraagprijs.

Kijk, ik ga niet 80 euro bieden voor iets waar men 200 euro voor vraagt. Maar kom ik dan op een andere stand dezelfde spullen (in betere staat) tegen voor 90 euro, probeer ik dat voor 75 mee te nemen en in dit geval kwamen we op 80 euro uit. Deal.

Maar ik ben ook niet flauw; bood iemand een produkt aan voor 4 tientjes (waar 60 - 80 eigenlijk normaal is) en vertelt er netjes bij wat ermee aan de hand is, dan schat ik in en neem het mee (in dit geval) of niet. Soms neem je de gok dat het te repareren is, wat in dit geval een half uurtje knutselen was.

Zo kwam ik ook een produkt tegen, vroeg ie 120 voor. Nou, weet je, 100 euro, take it or leave it. Dat was blufpoker want het produkt was die 120 op zich wel waard maar ik mocht het voor 100 euro meenemen. Had ie nee gezegd, even goede vrienden.

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:53

LWDaisy schreef:
Ik snap de redenering "verschil wat je voor iets hoopt te krijgen en je minimumprijs."
Maar als je die 2 prijzen in een advertentie neerzet, kan je toch nooit meer de prijs krijgen die je hoopt te krijgen? Ik zou, als koper, toch altijd voor de laagste prijs gaan die jij neerzet :) Bieden kan ook als je maar 1 prijs geeft :)


Klopt, maar dan moet je dus 'bieden vanaf' instellen vanaf je vraagprijs (= misschien te hoog = misschien kopers mislopen omdat ze die prijs te hoog vinden) of bieden gewoon open zetten en in je advertentie je vraagprijs zetten. Dat levert geregeld de meest idiote biedingen op en daar kan ik dan weer totaal niet tegen :') Vooral ook omdat je dan van die mensen hebben die zien dat er 3 euro geboden is op iets en denken ik ga dan wel 3,5 bieden! Dat is mij gewoon teveel ergernis. Ik loop dan inderdaad wel het risico dat jij ziet staat 'Vanaf 15' en 15 biedt en het daarvoor uiteindelijk krijgt terwijl jij ook 20 had willen betalen. Aan de andere kant kan het ook zijn dat jouw buurman dat ding net zo graag wil en we uiteindelijk op 25 uitkomen, wat ik weer niet had kunnen weten als ik alleen een vaste prijs hanteer.

LWDaisy schreef:
Als ik een artikel tegen kom dat ik graag wil, voor de prijs waaraan het wordt aangeboden, en ik reageer dan ook in dien aard, zou ik wel graag asap antwoord krijgen hoor.
Natuurlijk wil je als verkoper graag een degelijke prijs voor wat je verkoopt, maar ik als koper ga niet zitten wachten tot jij een aantal biedingen hebt ontvangen. Nu voor de prijs die jij vraagt, of niet :D Niet nu? Dan scroll ik verder, even goeie vrienden, maar ik haak als koper dan af.


Het snel antwoord willen krijgen snap ik ook wel, daar probeer ik natuurlijk ook wel een middenweg in te zoeken. Het ligt er ook aan, plaats jij jouw bod een half uur nadat ik mijn advertentie er op gezet heb ja dan wacht ik écht nog wel even af... Komt er binnen 12 uur geen tweede bod dan ga ik akkoord met jouw bod. Heb je dan al wat anders, tja, pech gehad dan heeft mijn gok verkeerd uitgepakt. Verkoop ik iets waar ik snel van af wil, lage waarde, niet populair, of staat er al langer op, dan ga ik natuurlijk wel akkoord zodra ik het bod zie (wat ook niet automatisch direct is want ik zit natuurlijk niet naast de computer te wachten totdat mensen geboden hebben).

En ik verkoop ook regelmatig hetzelfde product (tweedehands artikel voor dieren) waarvan ik gewoon weet wat de waarde is, geen zin in gedoe heb en het altijd voor een vaste prijs er op zet dus het is voor mij gewoon echt heel afhankelijk van wat het is. Dat is het ding ook gewoon denk ik, je moet een beetje kunnen inschatten wat gewild is en waar je blij mee mag zijn dat je er van af komt.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:12

mvdende schreef:
Als een verkoper iets op marktplaats zet en ik wil dat artikel voor de vraagprijs overnemen, dan wil ik eigenlijk snel een antwoord op mijn "bod"

Verkopers die vervolgens 24 uur of langer nergens op reageren maken mij echt zó verschrikkelijk kwaad! Je wéét toch dat als je iets op marktplaats zet, dat daar reacties op gaan (kunnen) komen?! Zeker als het een goed gewild item is.

Niets irritanter als koper dat je iets gaafs ziet voor een gave prijs en dat er vervolgens op geen enkele manier contact te krijgen is met de verkoper...

Ja 1 of 2 dagen later, als er dik tegen mij op geboden is, en dan met het hoogste bod in zee gaan, terwijl ik de eerste was en als de verkoper gelijk gereageerd zou hebben.....

Zo krijg je mij goed neidig.

Tja, ..
Als ik er iets op zet voor 50E en ik krijg gelijk bericht ; "daarvoor wil ik hem nu/vandaag nog komen afhalen" en er wordt ondertussen meer geboden dan die 50E, dan wacht ik ook even af.

Had ooit eens klein bagagewagentje er op staan voor 50E, meteen bericht: ja ik wil hem voor 50E .
En intussen kreeg ik meer berichten en de prijs ging flink omhoog op MP, uiteindelijk verkocht voor 125E.

Een vraagprijs is een uitnodiging tot bieden.
En de verkoper mag/kan bepalen of hij met een bod akkoord gaat of niet.
Zolang ik niemand terug stuur; kom maar halen voor jouw bod, ben ik vrij te wachten om te zien wat er gaat gebeuren.

Daarnaast ook al vaak meegemaakt dat ik wel met het eerste bod akkoord ben gegaan, dat ze het over 3 dagen komen halen, gelijk op reserveren heb gezet en dat ze het laatste moment afmelden.

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:03

Sowieso is afhalen de grootste ergernis wat mij betreft, met stip op 1. Zelden dat het géén gezeik en/of gedoe oplevert, ik heb er in de rol van verkopende partij echt een vreselijke hekel aan, zo'n afhaalafspraak :n

mvdende

Berichten: 5728
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:06

Brainless schreef:
mvdende schreef:
Als een verkoper iets op marktplaats zet en ik wil dat artikel voor de vraagprijs overnemen, dan wil ik eigenlijk snel een antwoord op mijn "bod"

Verkopers die vervolgens 24 uur of langer nergens op reageren maken mij echt zó verschrikkelijk kwaad! Je wéét toch dat als je iets op marktplaats zet, dat daar reacties op gaan (kunnen) komen?! Zeker als het een goed gewild item is.

Niets irritanter als koper dat je iets gaafs ziet voor een gave prijs en dat er vervolgens op geen enkele manier contact te krijgen is met de verkoper...

Ja 1 of 2 dagen later, als er dik tegen mij op geboden is, en dan met het hoogste bod in zee gaan, terwijl ik de eerste was en als de verkoper gelijk gereageerd zou hebben.....

Zo krijg je mij goed neidig.

Tja, ..
Als ik er iets op zet voor 50E en ik krijg gelijk bericht ; "daarvoor wil ik hem nu/vandaag nog komen afhalen" en er wordt ondertussen meer geboden dan die 50E, dan wacht ik ook even af.

Had ooit eens klein bagagewagentje er op staan voor 50E, meteen bericht: ja ik wil hem voor 50E .
En intussen kreeg ik meer berichten en de prijs ging flink omhoog op MP, uiteindelijk verkocht voor 125E.

Een vraagprijs is een uitnodiging tot bieden.
En de verkoper mag/kan bepalen of hij met een bod akkoord gaat of niet.
Zolang ik niemand terug stuur; kom maar halen voor jouw bod, ben ik vrij te wachten om te zien wat er gaat gebeuren.

Daarnaast ook al vaak meegemaakt dat ik wel met het eerste bod akkoord ben gegaan, dat ze het over 3 dagen komen halen, gelijk op reserveren heb gezet en dat ze het laatste moment afmelden.


In mijn geval was ik gedurende vele uren de enigste met een bod.

Als ik 's avonds om 20:00 een bod plaats, dan verwacht ik eigenlijk dezelfde avond of anders de volgende ochtend wel een reactie.

Ik snap best dat er genoeg mensen zijn die hun telefoon niet continu in hun handen vast geplakt hebben (Ik heb mijn mobiel bijna 24 uur per dag binnen bereik)

Maar doe dan 2x -3x per dag even een check op berichten op marktplaats.

En niet pas ruim 36 uur later. Want inderdaad in 36 uur kan er veel gebeuren en kan er vaker geboden worden.

Echter als verkoper heb ik het laatste paar keer óók gehad, dat ik iets op marktplaats zette, en binnen enkele uren meerdere biedingen had binnen gekregen. Terwijl ik al met de 1e "in gesprek" was. Ik ben van mening: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Ik heb toen zeker €7,50 misgelopen. Maar jammer dan.... Ik ga dus niet het vuile spelletje spelen van zeggen: ok, ik ga akkoord om vervolgens te zeggen: ik heb een hoger bod, dus onze afspraak vervalt...

Ik probeer altijd snel te reageren, maar zéker binnen 24 uur. Vaker eerder binnen een paar uur.

Dat heeft in het verleden dus wel eens ervoor gezorgd dat ik een hoger bod mis liep, maar ik vind snel reageren zelf óók fijn, dus waarom dan niet als verkoper ook gewoon vlot dingen afhandelen. ..

mvdende

Berichten: 5728
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:11

pmarena schreef:
Sowieso is afhalen de grootste ergernis wat mij betreft, met stip op 1. Zelden dat het géén gezeik en/of gedoe oplevert, ik heb er in de rol van verkopende partij echt een vreselijke hekel aan, zo'n afhaalafspraak :n


Amen!

Laatste iemand die 1,5 uur met mijn camera heeft rondgelopen om uit te proberen. Na 1,5 uur: tja, ik weet niet of de camera wel 100% goed werkt...

Toen brak mijn klomp -:(- je hebt verdorie anderhalf uur foto's lopen maken met dat ding, dan zie je toch dat hij het doet.....

Ik ben toen best een beetje boos geworden... zeg dan direct bij binnenkomst en 2-3 foto's dat je er geen vertrouwen in hebt... my best! Maar niet 1,5 uur later pas.

pmarena

Berichten: 48195
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:15

Het lijkt mij dat een verkoper niet voor niets het bieden aanzet, toch?

Het lijkt mij dan eigenlijk best vanzelfsprekend dat iemand nog 1 of 2 avonden wacht of er een beter bod komt voordat die terug reageert. Sowieso als iemand alleen een bod plaatst zonder een berichtje te sturen (weet niet of je dat gedaan had? :) ) dan vind ik het persoonlijk nooit zo heel erg belangrijk want die bieders zonder bericht zijn toch wel heel vaak afhakers.

Als je ècht interesse hebt dan stuur je een berichtje :j Vind ik :P

Sowieso vind ik het niet gek wanneer iemand niet direct reageert.
Als je begin van de avond je advertentie plaatst / checkt of je berichten hebt, dan is het niet zo heel gek wanneer je de volgende avond pas weer kijkt of je berichten hebt. Na je werk zeg maar :)

En dan kan er wel eens wat tussen komen waardoor je daar een avond niet aan toe komt en voilá het is zo weer 2 dagen later :=

Argh dat verhaal van die camera....brr de rillingen over mijn rug, dan sta je daar jezelf anderhalf uur ongemakkelijk te voelen, blegh. Of was het wellicht wat korter maar leek het zo lang :P

Sowieso, dat getrut, moeten wachten op die mensen, je hele dag er omheen plannen / niet vrij zijn om gewoon je ding te doen, dan bellen ze kort van tevoren dat het een stuk later / volgende dag / whatever wordt, of ze komen überhaupt niet opdagen.... dan willen ze ineens toch weer wat anders, ze hebben geen geld of niet gepast geld bij zich, het moet ineens goedkoper terwijl de prijs duidelijk overeengekomen was....bah-bah-bah.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-03-21 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:16

mvdende schreef:
Ik ben van mening: wie het eerst komt, wie het eerst maalt...

Wel de eerste waarvan ik het bod accepteer.. maar op MP wacht ik echt even af wat de biedingen doen.
Helemaal als ik snel meerdere berichten krijg en ik als meerdere biedingen zijn binnen een paar uur.

Vaak verkoop je iets voor (veel) minder dan je vraagprijs omdat er minder vraag naar is (of omdat je prijs toch aan de hoge kant is) en soms heb je geluk omdat iets echt gewild is en je daardoor meer krijgt dan gepland.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:16

Ik reageer ook niet altijd binnen 24 uur. Soms plaats ik iets ‘s avonds, moet ik de volgende dag de hele dag werken, dan sta ik om 7uur op, in de ochtendspits met 2 kids kijk ik niet op mijn telefoon, op mijn werk ook niet, maar ga ik pas ‘s avonds als het schorriemorrie weer op bed ligt even rustig kijken op mijn telefoon. En als de boel dan ontploft is met reacties neem ik idd het hoogste bod.