Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juliette

Berichten: 1167
Geregistreerd: 29-12-13

Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 23:52

Hi bokkers,

Goed, ik moet even mijn ei kwijt. :')

Al een aantal maanden ben ik opzoek naar een studentenkamer in Arnhem. Naar mijn idee heb ik niet heel veel eisen… Maar oh wat is dit ontzettend lastig! Vandaag een online “bezichtiging” gehad waar maar liefst 80 reacties op waren geweest. En niet geworden helaas (ook niet zo gek natuurlijk, met zoveel interesse). Nu heb ik nog maar vier bezichtigingen gehad, ondanks dat ik actief aan het kijken en reageren ben. Maar zo hoorde ik vandaag ook iemand die maar liefst 28 bezichtigingen had voordat zij een kamer had gevonden.. -O-
En zo zakt de moed mij behoorlijk in de schoenen. De tijd begint te dringen en ik moet een kamer vinden voor september, dat levert behoorlijk wat stress op!

Er zijn zoveel studenten opzoek naar een kamer en de verhuurders hebben ze wat dat betreft voor het uitkiezen. En dan nog maar niet te spreken over de huizenmarkt. :\

Ik ben ongetwijfeld niet de enige (kamerzoekende) student, ik dacht wellicht kunnen we wat ervaringen delen? Tips om meer kans te maken? Ik heb geen idee. Ik begin namelijk nogal desperate te worden. :+

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:56

Pb gedaan

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 23:58

Kan je niet kijken in dorpen en steden welke een eigen station heeft zodat je wel een beetje moet reizen, maar niet te veel? Niet heel erg fijn, maar dan heb je in ieder geval een plekje.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 00:00

Facebook is tegenwoordig ook een manier waarop veel kamers aangeboden worden! Meestal heet het iets van 'kamer aangeboden/gezocht <plaatsnaam>'.
En vooral ook aan IEDEREEN vertellen dat je wat zoekt. Delen op social media etc etc.

Ik ben zelf aan mijn kamer gekomen door een gesprek met een mederuiter tijdens een buitenrit :')

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 01:39

Oef ik dacht dat Rotterdam moeilijk was maar Arnhem kan er wat van :/ .
Bij mij heeft Kamernet ontzettend goed gewerkt voor mijn huidige kamer in Heerlen en die van Rotterdam. Wat ik heb gedaan is op heel veel kamers reageren met een persoonlijk berichtje, wie ik ben, welke studie ik ga doen, mijn hobbies en afhangend of ik het naar een huisgenoot of huisbaas schreef verteld wat voor huisgenoot/ huurster ik ben. Uiteindelijk kon ik deze week bij 5 kamers terrecht en ik heb geprobeerd bij allemaal als eerste er te zijn zodat ik niet afgebeld kon worden dat er al een huurder was gevonden. Heb aan kennissen in de stad gevraagd of ik kon overnachten om kamers te bezichtigen.
Het heeft gewerkt %)

Facebook vind ik 3 keer niks voor een kamer zoeken want een verhuurder komt om in de reacties, reageerd bijna nooit terug en er staan heel veel studentenhuizen tussen.

Ik raad aan kamernet en andere kamerzoek websites die met Arnhem te maken hebben en pas op voor scam websites/ scam verhuurders :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:18

Kijken in een plaats als Ede? Goede treinverbinding met Arnhem. En ook studenten uit Wageningen en Ede zelf ( hogeschool) wonen er.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:44

En de andere kant op: Rheden, Dieren en Velp hebben een treinstation met goede verbinding naar Arnhem.
Maar het is heel lastig hier in de regio. Ik hoor niet anders. Succes!

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 07:44

Beste tip is inderdaad om iets buiten de stad te zoeken. Dus een dorpje met goed bus/fiets verbinding of inderrdaad iets op fijne treinafstand.

Niqui

Berichten: 2169
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:39

Herkenbaar. Onze dochter zoekt een kamer in Enschede en is al een aantal keren uitgenodigd om te komen hospiteren. Helaas heeft ze nog steeds geen kamer gevonden.

Onze zoon woont daar in een mannenhuis. Daar komen binnenkort een paar kamers vrij. Hij vertelt dat er héél veel mensen reageren en dat ze meerdere avonden mensen laten komen.

Tips heb ik niet echt voor je. Ze kijken tijdens de hospitatie met wie het beste klikt. Mijn zoon zegt dat het kiezen van huisgenoten best lastig is. Soms blijken mensen achteraf ook tegen te vallen. Dat ze bijvoorbeeld heel veel op hun kamer zitten, terwijl dat huis het belangrijk vindt dat er veel onderlinge contacten zijn. Het is dus goed om je van tevoren (en tijdens de hospitatie) te verdiepen in wat de huidige bewoners belangrijk vinden in een huisgenoot. Maar ja, dat had je natuurlijk zelf ook wel al bedacht :) ,

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:16

vervelend zeg!

Ik ben een van die mensen die inderdaad wel 30+ bezichtigingen heeft gehad in totaal (over meerdere zoektochten) Ik weet echt niet meer hoeveel kan ook nog meer zijn geweest, het is ook wel weer even geleden.

Wat ik vooral zou zeggen is geef niet op, laat inderdaad aan veel mensen weten dat je wat zoekt zo ben ik er ook wel is tussen gekomen!

Zorg voor een leuk bericht om je zelf voor te stellen, dit hoeft niet te zakelijk, maar laat even weten wie je bent en zeg ook iets grappigs. Ik heb zelf ook wel is aan de andere kant gestaan en een huisgenoot gezocht, en het aantal berichten dat je krijgt met dat iemand bijvoorbeeld netjes is of het geen probleem vindt om schoon te maken zijn echt enorm. Het is niet erg om te vermelden, maar je kan bijvoorbeeld ook laten weten wat je favoriete gerecht is. Probeer echt in een berichtje al te laten doorschemeren wie je bent en als je veel humor hebt kan een leuk grapje ook! (naar huisgenoten ik heb zelf nooit gehad dat de huurbaas koos)


Voor de rest is het ook wijs om goed te kijken naar op wat voor kamers je reageert. Als ze specifiek zoeken naar iets waar je inpast maak je veel meer kans (bijvoorbeeld specifiek op zoek naar een eerste jaars). Als je net niet aan "eisen" voldoet kan je ook gewoon reageren. Zoals bijvoorbeeld als je 19 bent en ze zoeken iemand van 20+. Het heeft aan de andere kant minder zin om te reageren op kamers die expliciet opzoek zijn naar masterstudenten (of misschien werkende) als je zelf net aan je eerste jaar gaat beginnen. Maar als je hiervoor wel al een studie hebt gedaan en dit een tweede bachelor is zou je bijvoorbeeld weer wel kunnen reageren, omdat je dan meer "ervaring" hebt in het studenten leven.

Wees daarbij ook weer niet te kritisch in wat je zoekt, je kan altijd weer verhuizen. Als je eenmaal op kamers zit wordt dat makkelijker. Ik ben ook begonnen met tijdelijke kamers, en kamers waarvan ik wist dat ik er niet meerdere jaren wou blijven wonen, een dak boven het hoofd heeft prioriteit.


al met al zijn alle afwijzingen ontzettend klote, zeker als je voor elke teleurstelling ook nog is een stuk moet reizen :(

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:42

Hier nog iemand met moeite -O-
Ik zoek een kamer in Breda, het allerliefst een studio want ik ben graag op mezelf, maar ik zie ook dat dat in zo’n korte tijd niet realistisch is helaas. Heb me al overal en nergens ingeschreven (maar ik weiger Kamernet, wat een idiote bedragen tel je daar voor neer :wow: ), en hou Facebook groepen nauwlettend in de gaten. Dit is mijn tweede opleiding en een kamer is geen must, want de reistijd is ongeveer hetzelfde als bij mijn eerste opleiding, maar het zou wel leuk zijn om eindelijk op mezelf te kunnen :o. Ben daarom wel een beetje kieskeurig en reageer niet op elke kamer die vrijkomt. Hoe de kamer eruitziet maakt me niet zoveel uit maar vind het wel belangrijk dat ik me op mijn gemak voel bij mijn huisgenootje(s). Het is fijn dat er voor mij geen haast bij zit, maar telkens afgewezen worden, net te laat zijn of gewoon helemaal geen bericht terugkrijgen begint op den duur wel vervelend te worden, dus ik snap je gevoel volledig!

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:59

Niet een tip voor het hospiteren, maar zijn er geen woningcorporaties die kamers aanbieden? Ik zit zelf in Amsterdam, dus ken Arnhem niet zo goed, maar weet wel dat volgens mij Room ook kamers aanbiedt in Wageningen. Vaak hebben dat soort websites met studentenwoningen via woningcorporaties hele lange wachtrijen, maar eerstejaars die ver weg wonen krijgen voorrang. Iedereen die ik ken die in zo’n situatie zat heeft op die manier via Studentenwoningweb of Room (maar nogmaals dit is Amsterdam) een kamer kunnen vinden :)

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:07

Kamermarkt Arnhem volgen op Facebook! Mijn dochter studeert er nu een jaar. Vorig jaar een dagje naar daar gereden en hadden toen keus uit 2, dus mij viel het toen ontzettend mee. Maar veel geluk gehad zo te lezen.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Het leed… wat een studentenkamer zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:13

Ik denk dat via via het beste werkt. Ik werk op een studentencomplex in een andere stad. Dit jaar is alles via huidige bewoners binnen gekomen en is er niet geadverteerd op kamernet. Dus vertel je medestudenten en vrienden dat je wat zoekt en schrijf desnoods kamerverhuurders aan dat je interesse hebt als er wat vrij komt

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:20

Een kamer zoeken, echt wat een hel is dat. Ik studeer zelf in Nijmegen, en ik begin ook wel een beetje de hoop te verliezen als ik heel eerlijk moet zijn. Nu heb ik wel een kamer via een makelaar, wat opzich een prima en betaalbare uitkomst is voor een (tijdelijke) kamer. Al hangt dat erg af van het huis, sommige zijn heel gezellig en andere zijn dat niet. Zelf heb ik helaas geen geluk ermee dus ik ben al een jaar aan het zoeken naar iets anders. Ik hou wel van een beetje contact en samen eten en dat heb ik nu absoluut niet, naast het feit dat mijn 30 jarige huisgenoot er een zwijnenstal van maakt.

In Arnhem en Nijmegen heb je ook de SSHN, ben je daar al ingeschreven? Zijn kamers op basis van loting, dus je moet wel geluk hebben, maar over het algemeen zijn het fijne complexen!

Juliette

Berichten: 1167
Geregistreerd: 29-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 11:33

Iedereen bedankt voor de reacties en pb's! :) Het is toch fijn om je zorgen te delen en te weten dat je niet de enige bent bij wie het hospiteren lastig is.

Er is inderdaad een grote facebook pagina waar elke dag veel kamers worden aangeboden. Daar ben ik ook actief op aan het reageren. Wat tabaflab zegt kan ik me wel in vinden. De helft van de tijd wordt er niet eens op je gereageerd, dat is wel jammer en frustrerend. |o

Ik ben me inmiddels ook aan het oriënteren op Velp, maar veel verder dan dat is eigenlijk geen optie. Ik ga naar school in Wageningen en moet stage lopen in Nijmegen, dus het moet wel nog een beetje centraal liggen. Mijn sociale leven ligt juist in Arnhem, dus daarom daarvoor gekozen.

Dankjewel voor de goede tips Pabie, ik heb inmiddels een berichtje wat ik naar studentenhuizen stuur en een ander, formeler berichtje voor huisbazen etc. De aanhouder wint, hopelijk. :D

Frustrerend Summerfly! Hopelijk kom je snel iets leuks tegen. :(:)

Ik ga me meteen inschrijven bij SSHN, thanks voor de tip Kashmino! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:03

Maar waarom dan niet Ede? Vanuit Ede heb je ook een goede verbinding met Nijmegen, je bent zo in Wageningen en in Arnhem. Of Wageningen zelf. Is echt een gezellige studenten stad. En via Ede ben je weer zo in Arnhem en Nijmegen.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:35

Niet te veel aantrekken van dat er niet gereageerd wordt. Ik heb ook aan de andere kant gezeten en heb wel alles beantwoord maar met de hoeveelheid berichten die wij binnenkregen snap ik dat niet iedereen altijd op alles reageert.

Het is belangrijk om je zelf dus beetje leuk voor te stellen en een foto er bij doet het ook altijd goed. Het is ook goed om ergens in op te vallen, dus als je een beetje gekke hobby hebt kan je dit zeker vermelden. Als je 50 berichten leest blijven de gekkere dingen toch beter hangen dan het zoveelste bericht van iemand die van drankjes dansjes en festivals houdt :p

Hou er rekening mee dat als je je naam geeft je waarschijnlijk ook op Social media opgezocht wordt.


Maar het is echt verschrikkelijk dat het een soort van solliciteren is. Zelf hospiteren was nooit leuk, de andere kant trouwens ook niet. hopelijk helpt dat ook wat het idee dat niemand t echt leuk vindt

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:40

En Renkum/Heelsum?Ligt naast Wageningen waar van alles te doen is en op fietsafstand..En met de bus is het niet ver naar Arnhem.Alleen heeft Renkum geen bruisend dorpshart.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 23:23

Summerfly schreef:
Hier nog iemand met moeite -O-
Ik zoek een kamer in Breda, het allerliefst een studio want ik ben graag op mezelf, maar ik zie ook dat dat in zo’n korte tijd niet realistisch is helaas. Heb me al overal en nergens ingeschreven (maar ik weiger Kamernet, wat een idiote bedragen tel je daar voor neer :wow: ), en hou Facebook groepen nauwlettend in de gaten. Dit is mijn tweede opleiding en een kamer is geen must, want de reistijd is ongeveer hetzelfde als bij mijn eerste opleiding, maar het zou wel leuk zijn om eindelijk op mezelf te kunnen :o. Ben daarom wel een beetje kieskeurig en reageer niet op elke kamer die vrijkomt. Hoe de kamer eruitziet maakt me niet zoveel uit maar vind het wel belangrijk dat ik me op mijn gemak voel bij mijn huisgenootje(s). Het is fijn dat er voor mij geen haast bij zit, maar telkens afgewezen worden, net te laat zijn of gewoon helemaal geen bericht terugkrijgen begint op den duur wel vervelend te worden, dus ik snap je gevoel volledig!


Het bedrag wat je voor kamernet kwijt bent is het dubbel en dwars waard (ik weet dat het veel geld is per maand maar je krijgt er een betrouwbare kamerzoek website voor terug) en als je geen kamer vind na 3 maanden dan krijg je het geld terug