Wanneer samenwonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 20:19

De titel zegt het al: wanneer zijn jullie gaan samenwonen?

Ik woon nog thuis bij mijn ouders. Mijn vriend ook. Wij wonen een uur rijden (80 km) bij elkaar vandaan. Ik ben 24, hij is 25 jaar oud en we hebben 1,5 jaar een relatie.

Wij willen beiden al een tijdje het huis uit, maar in ons eentje lukt dat ook niet. Ik heb steeds meer het gevoel te willen samenwonen. Ook om vaker bij hem te kunnen zijn en meer privacy te hebben. Een eigen leven op te kunnen bouwen. Maar voor mijn gevoel is het ook wel erg snel. 1,5 jaar is niet lang. Alleen de situatie maakt het ook gewoon heel moeilijk en steeds moeilijker.

Dus mijn vraag: wanneer gingen jullie samenwonen? Wat vinden jullie ervan om na 1,5 jaar samen te gaan wonen?

Ik ben een beetje bang voor de reacties uit mijn omgeving merk ik.

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:20

Wij woonden ongeveer 10 min bij elkaar vandaan. We zijn na 4 maand gaan samenwonen in een stacaravan achter op het erf van de boerderij van mijn ouders. Gaat al een jaar goed :D

Met mijn ex die een uur verderop woonde zijn we na een jaar , anderhalf jaar gaan samenwonen

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:22

Vind je 1.5 jaar kort? Ik niet :o Lekker doen. In je eentje een huis vinden nu is toch haast onmogelijk en kan me voorstellen dat je op je 24e toch een keer bij je ouders weg wilt. En 80 km bij elkaar vandaan is ook nog flink een eindje. Als het goed voelt, waarom niet?

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:23

Wij zijn na 6 weken gaan samenwonen, mijn man woonde al op zichzelf.

Dit jaar 40 jaar getrouwd :D

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:24

Mijn vriend en ik zaten na 8 maanden al bij de hypotheekadviseur. Inmiddels zijn we ruim 3 jaar verder en verloofd :).

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:27

Niks mis met samenwonen na anderhalf jaar. :D

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:29

Ik zou er niet voor kiezen om van thuiswonen naar samenwonen te gaan, maar that's me. :) Ik denk dat het heel leerzaam is om een tijdje op jezelf te wonen, of dat nou alleen is of in een huis met huisgenoten.
Maar aangezien je zegt dat dat in je eentje niet gaat lukken, kun je het samenwonen gewoon een kans geven toch? Als jullie beiden de optie hebben om terug naar huis te gaan als het fout gaat heb je weinig te verliezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:30

chinou schreef:
Wij zijn na 6 weken gaan samenwonen, mijn man woonde al op zichzelf.

Dit jaar 40 jaar getrouwd :D


Gefeliciteerd! *\o/*
Echt officieel samenwonen deden wij pas na ruim een jaar, maar onofficieel woonde ik al soort-van bij hem vanaf een maand of 6.
Want de afstand was bijna 2 uur enkele reis en dat is dan toch wel lastig :P
Ik heb mijn eigen huurwoning wel nog een jaar aangehouden voor de zekerheid.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:31

Zekerheid heb je nooit. Als het goed voelt gewoon doen. Wij zijn ook binnen 2 jaar gaan samenwonen en hebben ook een huis gekocht waar we nu op aan het wachten zijn.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:37

Wij zijn na 2 jaar gaan samen wonen. Ofja ik ben gewoon blijven plakken en ingetrokken. Mijn vrouw woonde al op zich zelf in een studentenkamer en ik was er gewoon bijna iedere dag. Toen studio voor ons beide aangeboden gekregen en een half jaar later een huis gekocht.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:39

Na 2 maanden ben ik gaan samenwonen :P

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:39

Wij gingen na een half jaar onofficieel samenwonen, en bij 10 maanden officieel. Wel zou ik niet meteen samen een huis kopen, dan kan je eerst even kijken hoe het gaat samen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:40

1,5 jaar is toch niet kort?
Wij waren 2 jaar samen en zijn toen gaan samen wonen, ook 25/24 toen. Voelde helemaal niet als te snel. Ik woonde toen al wel lang niet meer thuis en mijn vriend ook al ruim een jaar niet. Maar was toen ook een praktische en logische keuze om samen te gaan wonen.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:41

Zoals Boooo hierboven ook schrijft,vind ik persoonlijk uit huis gaan en dan gelijk gaan samenwonen wel een risico hebben. Je hebt namelijk nooit alleen gewoond, en dus kom je direct in een relatie en leer je zo niet goed op eigen benen staan, waardoor de kans bestaat dat je sneller afhankelijk kunt worden in de relatie. Het beste zou zijn om eerst alleen een plek te vinden, en vandaaruit te kijken of je daar nog een partner bij in wilt hebben wonen. Zijn jullie ook al langere tijd, bv een aantal weken, samen op vakantie geweest? Ook dat kan een test zijn.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 22-04-21 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 20:42

Dank voor jullie reacties :)
Iedereen hier klinkt heel positief. Dat doet wel goed. Blijkbaar is mijn omgeving wat dat betreft een stuk behoudender. Die vinden dat de relatie minstens een aantal jaar moet zijn en inderdaad beter eerst op jezelf wonen. Maar dat laatste is heel lastig in de huidige tijd.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:44

Op kamers gaan kun je natuurlijk ook aan denken, daar is vaak wel makkelijker aan te komen!

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:45

Ik leerde mijn vriend in Australie kennen, daar een week samen geweest. Daarna ben ik terug naar NL gevolgen, hij naar Nieuw Zeeland. (Veeeeel)App contact gehouden en na 5 maanden ben ik naar NZ gevlogen en direct bij hem (in zijn houseshare) ingetrokken. We zijn nu al ruim 5 jaar samen en hebben een 1 jaar oud zoontje...

Dus samenwonen na anderhalf jaar vind ik niet snel :P

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:46

Na 3 maanden met mijn huidige vriend. We wonen nu al zo'n 17 jaar samen. Hij woonde 185km verderop, dus vanwege de afstand was het gewoon handiger. Hij is bij mij ingetrokken.

Ik ben trouwens vanuit mijn ouders ook meteen gaan samenwonen met mijn ex. We waren toen twee jaar bij elkaar en ik was iets van 20 jaar ofzo. Ik ben niet het type dat alleen kan wonen.
Doe mij maar samen, veel gezelliger.

Dus ga er gewoon voor.

ImkeTarek

Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:47

boooo schreef:
Ik zou er niet voor kiezen om van thuiswonen naar samenwonen te gaan, maar that's me. :) Ik denk dat het heel leerzaam is om een tijdje op jezelf te wonen, of dat nou alleen is of in een huis met huisgenoten.
Maar aangezien je zegt dat dat in je eentje niet gaat lukken, kun je het samenwonen gewoon een kans geven toch? Als jullie beiden de optie hebben om terug naar huis te gaan als het fout gaat heb je weinig te verliezen.

Daar kan ik me idd ook wel in vinden!

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:50

Met mijn ex kocht ik op mijn 19e ons eerste huis. Dat was nieuwbouw. We kenden elkaar 6 maanden toen we het huis kochten.
We zijn 13 jaar samen geweest.

Met mijn huidige vriend kochten we na 3 maanden een huis. We zijn nu 4 jaar samen.

Ik vind dus niet snel iets te vroeg. :+
Als het goed voelt, gewoon doen!

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:51

Ik kocht een huis toen we 1 jaar en 3 maanden samen waren. Huis moest nog gebouwd worden en toen het af was een half jaar later, trok hij bij me in. Daarvoor woonden we allebei nog thuis. (Ik heb wel een periode op kamers gewoond)
We waren toen 22 en 24 jaar en het voelde als een hele logische stap. We zijn vanaf de eerste date meteen veel samen geweest. (Onze ouders woonden in dezelfde straat, dus het was heel makkelijk om een uurtje savonds bij elkaar te zitten ipv ieder 300meter verderop :)) )

Inmiddels 7,5 jaar samen, bijna 3 jaar getrouwd en onze eerste mini versie onderweg. En het belangrijkste van alles: nog steeds heel gelukkig samen.

Ik had natuurlijk wel de luxe positie dat het huis destijds gewoon van mij was en dat ook bleef als onze relatie stuk zou lopen.
Maar zoals al eerder gezegd is: garanties krijg je toch niet. En tegenwoordig is het bijna onbetaalbaar om alleen een huis te kunnen betalen. Dus als het voor jullie allebei goed voelt en jullie allebei je relatie serieus nemen, lijkt me dit een prima vervolg stap. :)

Veel plezier met jullie huizenjacht.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 20:55

Sabri schreef:
Zoals Boooo hierboven ook schrijft,vind ik persoonlijk uit huis gaan en dan gelijk gaan samenwonen wel een risico hebben. Je hebt namelijk nooit alleen gewoond, en dus kom je direct in een relatie en leer je zo niet goed op eigen benen staan, waardoor de kans bestaat dat je sneller afhankelijk kunt worden in de relatie. Het beste zou zijn om eerst alleen een plek te vinden, en vandaaruit te kijken of je daar nog een partner bij in wilt hebben wonen. Zijn jullie ook al langere tijd, bv een aantal weken, samen op vakantie geweest? Ook dat kan een test zijn.


Vlak nadat we wat kregen is corona begonnen natuurlijk. Dus geen lange reis naar het buitenland. Wel vakantie van 2 weken in Nederland. Ging helemaal prima. Verder samen in quarantaine gezeten 10 dagen lang, dat doet ook wat haha.

Wat verstaan jullie onder niet op eigen benen leren staan? Ben even heel benieuwd. Opzich ken ik mezelf als iemand die juist heel zelfstandig is. Doe nu ook zelf mijn eigen was, maak het huis schoon, verschoon bed, help mee met koken, wassen, boodschappen, etc. Daarnaast pas ik op het huis als ouders weg zijn of op vakantie. Maar wellicht vergis of verkijk ik me er toch op?

Plan is wel om gelijk een huis te kopen. Ik vind het zonde om te huren voor meer geld dan als we wat zouden kopen. Maar wellicht is dat dan iets wat heroverwogen moet worden.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:55

Ik ben pas na zes jaar gaan samenwonen. Was toen 28. Vriend 31. Voor ons beide eerste keer samenwonen in een relatie :')

Soms voelde ik wel een beetje druk (van de buitenwereld), maar inmiddels denk ik; we kiezen gewoon voor wat wij willen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 22-04-21 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:57

Tja, wij gingen samenwonen op date 2 :+
Hij ging mee naar mijn huis, blijf daarna nog een nachtje, en nog 1 en nog 1 en....
Kortom; hij is geen dag meer weggeweest en heeft na anderhalve maand al zijn spullen maar verhuisd naar mij. We zijn nu ruim 5,5 jaar verder.

Ik vind anderhalf jaar dus zeker niet kort, maar samenwonen vanuit huis zou ik geloof ik ook niet doen. Snap dat je minder mogelijkheden hebt zo alleen, maar ga eerst lekker op jezelf wonen voordat je gaat samenwonen.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:57

Mijn persoonlijke ervaring en de ervaring die ik veel om mij heen zie gebeuren: als je gaat kopen, staat er meteen meer stress/druk op jullie dat het wel goed moet blijven gaan, want ja dan moet je het weer verkopen met al het gedoe eromheen.
Anderhalf jaar is best lang, als het goed voelt, zou ik voor een leuk huurhuisje gaan kijken! :j
Kopen is direct next level. Zoals ie boven mijn reactie kan zien, kan het ook goed gaan, maar het kan ook averechts werken. Ik zou dat zelf niet meer aandurven.