Wanneer samenwonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:21

Ik ben met mijn ex na 1 jaar samen gaan wonen (studio kwam vrij in mijn studentenhuis waar we met z'n 2en in konden, dus was makkelijk). Met huidige vriend na 6 maanden ongeveer. Ik moest toen mijn studentenkamer uit, was toch al vrijwel altijd in zijn appartement en zag het zelf als onzin om eerst een eigen appartement te gaan zoeken, inrichten en vervolgens alsnog altijd samen in hetzelfde huis te zitten. Mocht het fout gaan, zag ik het als "uitstel van executie", dan was ik later gewoon een appartement gaan zoeken. Ik hoefde dus niet een eigen goed huis op te geven om samen te wonen (en in die situatie zit jij ook ;-)

Ik ben het wel eens met Palmera, het voordeel van eerst allebei op jezelf wonen is dat je een beetje kunt zien hoe je allebei bent als je zelfstandig woont. Mijn ex kwam direct bij zijn ouders vandaan en verwachtte echt dat ik alles deed. Mijn huidige vriend woonde al een tijd op zichzelf en is ook veel actiever in het huishouden. Niet dat dat bij alle mannen zo zal zijn, maar je kunt wel zoals Palmera zegt: observeren O:) Het kan ook voor jou heel lekker zijn om even lekker alles zelf te doen, maarja, dat is ook per persoon anders.

In jullie situatie zou ik het wel een beetje omslachtig vinden om eerst allebei een eigen huis te zoeken en dan na een jaar alsnog samen wonen. Dat is pas geld weg gooien (dubbele inrichting e.d.). Ik zou gewoon door goed met je vriend te praten proberen uit te vogelen hoe hij het ziet met jou samenwonen. Ook qua locatie, huishoudelijke klusjes, inrichting (ga eens naar een meubelzaak en kijk eens hoe het is om samen een inrichting te kiezen). Maaaaar, mijn allerbelangrijkste tip is: volg je hart. Doe wat voor jou goed voelt en als dat samen wonen is zonder alles te overdenken: lekker doen. Mensen hebben altijd wel wat te miepen over wat je doet, en geloof mij: die mensen staan echt voor je klaar mocht het toch niet lukken met zn tweeën. Van samen wonen (ook als het niet helemaal lekker loopt) leer je heel veel, over jezelf met name ook ;-)

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:23

Palmera schreef:
Ik zou niet eens willen samenwonen met een man die niet al een aantal jaar alleen gewoont heeft.

Die ook na een hele lange en drukke dag nog snel wat te eten maakt voor zichzelf, die in staat is oervervelende huishoudelijke klusjes met regelmaat uit te voeren, de was niet uit de machine vergeet te halen, het gewoon ziet als er iets moet gebeuren, etcetera.

Van iemand die niet alleen gewoont heeft is het gewoon simpelweg niet duidelijk of die in staat is voor zichzelf te zorgen. Hij kan denken dat hij dat kan, hij kan de mooiste ideeën hebben, maar de uitvoer is een tweede.

En ik heb geen zin in een grote kleuter die onder moeders zorgende vleugels vandaan zich onder die van mij denkt te komen nestelen.
Ik vind alleen wonen, ook als het even allemaal moeilijk en poedersuiker, is een levenservaring. Het is niet erg als het soms chaotisch verloopt als er teveel ballen in de lucht moeten worden gehouden. Het is voor mij wel erg als iemand die levenservaring niet heeft.

Hangt van de persoon af, mijn man kwam ook uit een gezin waar hij weinig hoefde te doen. Maar wel topsporter dus veel discipline en na vier maanden samen gaan wonen. Hij kan alles beter dan ik, behalve kinderen baren. Maar voor de rest, hij kan zelfs breien en haken en voor huishoudelijke klussen draait hij zijn hand niet om. Was voor hem misschien beter geweest om de kat uit de boom te kijken want ik ben nogal gemakkelijk met alles. Maar na meer dan veertig jaar heeft hij blijkbaar nog steeds geen spijt en ik ook niet. Was hij wel zo"n kleuter geweest dan had ik me nog wel even bedacht. Heb mijn vader en moeder en broer als voorbeeld gehad hoe ik het zeker niet wilde.
Ts, gewoon doen, zekerheid heb je nooit in relaties, het is nooit allemaal hosanna dus valt iets vies tegen dan praat je er over. Zorg dat jullie de zaken goed regelen mbt financien en verder, veel succes.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:31

Hier ook geen problemen met samen huishouden doen enz.
We hadden allebei onregelmatige eindtijden en wie als eerste thuis was begon met koken als voorbeeld.
Nee denk niet dat dat perse met thuis wonen te maken heeft, maar met opvoeding en karakter.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:35

Toverbal schreef:
Palmera schreef:
Ik zou niet eens willen samenwonen met een man die niet al een aantal jaar alleen gewoont heeft.

Die ook na een hele lange en drukke dag nog snel wat te eten maakt voor zichzelf, die in staat is oervervelende huishoudelijke klusjes met regelmaat uit te voeren, de was niet uit de machine vergeet te halen, het gewoon ziet als er iets moet gebeuren, etcetera.

Van iemand die niet alleen gewoont heeft is het gewoon simpelweg niet duidelijk of die in staat is voor zichzelf te zorgen. Hij kan denken dat hij dat kan, hij kan de mooiste ideeën hebben, maar de uitvoer is een tweede.

En ik heb geen zin in een grote kleuter die onder moeders zorgende vleugels vandaan zich onder die van mij denkt te komen nestelen.
Ik vind alleen wonen, ook als het even allemaal moeilijk en poedersuiker, is een levenservaring. Het is niet erg als het soms chaotisch verloopt als er teveel ballen in de lucht moeten worden gehouden. Het is voor mij wel erg als iemand die levenservaring niet heeft.



Hhahaah, nou die van mij heeft op zichzelf gewoond. Eigen huis, alles zelf verbouwd. Maar kwa huishouden had hij een schoonmaakster en at in de avond nog vaak bij zijn ouders.
Hij heeft een hekel aan het huishouden.

En nu wordt hij verwend door mij. Huishouden wordt gedaan. Brood voor het werk wordt gesmeerd, overhemden worden gestreken.
Ik werk minder en vind het niet erg om te doen. Hij draagt financieel meer bij aan ons onderhoud.

Ik hoef het niet te doen hoor, wij zouden ook hulp in de huishouding kunnen nemen, maar dat vind ik weer zonde van het geld. Ga ik liever 1x keer in de maand samen uiteten.

Koken en de vaatwasser doet hij hij wel.

Maar ts als het goed voelt dan moet je er gewoon voor gaan.

Ja, kijk, hier ren ik dus keihard voor weg.
Dat jij meer doet omdat je minder werkt kan ik inkomen, dat vind ik normaal. Maar dit komt op mij over alsof hij het heerlijk vind om gepamperd te worden en zo'n man knap ik gruwelijk op af.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:42

Wij waren (bijna) 1,5 jaar samen toen we gingen samenwonen. In een huurhuisje. We waren 21 & 24 jaar toen. Na 1 jaar samenwonen hebben we een huis gekocht, waar we na een half jaar in konden. Inmiddels wonen we hier alweer 4 jaar.

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:49

Ik ben na 1 maand gaan samenwonen :o

Scheelde wel dat ik tijdelijk weer thuis woonde en dus geen eigen huis achter liet.

Maar wat andere mensen snel of niet snel vinden doet er imo niet toe. ;)

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:00

Met mijn ex na 2 weken, toch 16 jaar samen geweest.

Met mijn huidige vriend bijna 4 jaar samen en nu ten vroegste wanneer mijn kinderen uit huis gaan. Mijn jongste is 8 :+
Als we ooit samen gaan wonen tenminste.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 11:11

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga het binnenkort dan toch maar eens met hem bespreken.

Het scheelt (wellicht iets) dat wij qua inrichting dezelfde smaak hebben). En ook qua huishouden denken we in grote lijnen (in ieder geval) hetzelfde.

Voor degene die over sociale huur begonnen: ik sta sinds mijn 18e verjaardag ingeschreven. In principe dus 6 jaar. Echter verdien ik teveel voor sociale huur. Ik blijf wel gewoon ingeschreven, je weet maar nooit.

Ik en vriend hebben wel flink kunnen sparen en dus zou kopen moeten kunnen als we het met zijn tweetjes doen. Maar wellicht toch afwegen of huren niet beter is. Het voelt toch een beetje als het weggooien van geld. Dus dat gevoel moet ik wel echt even leren loslaten denk ik.

Alja

Berichten: 25624
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:16

Waarom is huren weg gegooid geld?
Vind dat zo n onzin!

Huren geeft je een dak boven je hoofd, kans op zelfstandigheid en zoveel meer....

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:17

Ik vind "huren is geld weggooien!!!" altijd zo een kul. Stel je koopt een huis samen en het gaat binnen een paar maand mis dan ben je nog veel meer geld "kwijt " dan dat je rustig met huren zou beginnen. Daarnaast is het geen geld weggooien. Je betaalt voor een dak boven je hoofd. Ik zou ook nooit kiezen voor beide rechtstreeks uit huis samenwonen, het eerdergenoemde zelfstandige aspect en het leren omgaan met alleen jezelf is goud waard.

En wanneer samenwonen dat is zoals je in dit topic ziet geheel afhankelijk van bepaalde factoren. :j

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:25

Wanneer je kunt kopen, ook goed alleen dan moet je dus goede afspraken maken en op papier zetten zodat een huis niet als een molensteen om je nek hangt mocht het toch fout gaan.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:39

Huren geeft ook enorm veel zeker zekerheid kwa vaste lasten en onvoorziene kosten. Met een eigen huis kun je veel geluk maar ook veel pech hebben. Als je veel pech hebt legt dat meteen ook veel druk op een relatie. Bovendien kun je vanuit een huur situatie vaak veel beter inschatten hoeveel ruimte je echt zou willen hebben.
Bij kopen heb je tevens ook het risico om veel geld te verliezen voor niets.
Maar je moet uiteindelijk doen waar jullie je het beste bij voelen: jullie leven, jullie geld.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:45

Wij woonden na een paar maanden al praktisch samen in twee appartementen, na vijf maanden de knoop doorgehakt en officieel gaan samenwonen. Nog drie maand later hebben we samen een huis gekocht.
Dus ja, het kan ook allemaal gewoon heel snel gaan. Bij eerdere relaties had ik daar niet aan moeten denken, dus volg vooral je gevoel.
En inderdaad, kopen kan prima, maar je moet wel goede afspraken maken. Een samenlevingscontract is dan een mooie oplossing als je nog niet aan trouwen toe bent.

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:50

Alja schreef:
Waarom is huren weg gegooid geld?
Vind dat zo n onzin!

Huren geeft je een dak boven je hoofd, kans op zelfstandigheid en zoveel meer....

Het heeft voordelen idd, maar ik vind het persoonlijk ook weggegooid geld.

Als ik thuis kon blijven wonen, had ik wellicht mee betaald voor boodschappen enzo, maar minder dan wat ik voor huren heb uitgegeven al die jaren. Had ik een hele mooie eigen inleg voor een koophuis van kunnen sparen.

Dus in die zin vind ik het weggegooid geld :)

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:52

bigone schreef:
Wanneer je kunt kopen, ook goed alleen dan moet je dus goede afspraken maken en op papier zetten zodat een huis niet als een molensteen om je nek hangt mocht het toch fout gaan.


Precies dat. De koopprijzen zijn nu zo hysterisch dat je vaak wel samen moet kopen, maar dan zit je financieel wel meteen aan elkaar vast.
Dan moet je wel echt zeker van je zaak zijn.

En jullie wonen ver uit elkaar, dan moet je een plek vinden waar je samen kunt aarden.
Dus misschien eerst huren via de makelaar is helemaal geen gek idee.
Dan kan je wennen aan elkaar en eventueel een andere woonplaats, zonder dat je aan iets vast zit.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 11:53

Het voelt voor mij als weggooien van geld omdat je op een koophuis aflost. Na 30 jaar is het als het goed is helemaal van jezelf. Bij huren niet. Ik zie het bijvoorbeeld bij mijn opa die al 60 jaar hetzelfde huis huurt. Die had inmiddels huis 2 al afgelost kunnen hebben. Dat voelt zonde van het geld. Mijn ouders gaan verhuizen en hebben straks een dikke 2 ton winst.
En natuurlijk kan het ook anders lopen. Mijn ouders wilden 5 jaar geleden al verhuizen, maar toen stond huis zelfs nog onder water.
Maar dat is dus puur echt mijn gevoel. Ik ga het in ieder geval bespreken met mijn vriend. Ben benieuwd hoe hij erover denkt.

zonnebloem18

Berichten: 24845
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:59

Je kan een jaartje huren ook zien als investering. Je leert samenwonen, komt er beter achter wat je zoekt in een huis, je kan rustig kijken waar je iets zou willen kopen. Desnoods ga je eerst gemeubileerd wonen zodat je niet meteen met kosten van meubels zit zodat je bij het kopen van een huis meteen kan kopen wat bij dat huis past.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:59

Als je koophuis binnen jaar weer moet verkopen dan ben je nog veel duurder uit. Dat is pas weg gegooid geld.

Waarom niet eerst half jaar dan eerst huren om uit te proberen?

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:01

Wij zijn ook meteen gaan kopen, vonden huren ook weggegooid geld. Als je al een huurhuis krijgt gevonden.
Ja het kan mis gaan, maar daar vanuit gaan is ook niet de juiste instelling om samen te gaan wonen :D

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:03

Winst is zelden echt winst als je ook het onderhoudt meeberekend tenzij je echt een fikse overwaarde hebt.
Huis van mijn ouders is amper meer waard geworden maar wel moest de fundering gerenoveerd worden door gezakte grondwaterstand. Dat is dus gewoon net zo nutteloos geld.

iirrssjjee

Berichten: 5945
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:11

Wij zijn bewust begonnen met huren. Juist omdat je er zo "makkelijk vanaf" komt. Gaat het mis, is het heel makkelijk, je zegt je huur op en je hebt er geen gezeur meer van! Daarna zijn we gaan gaan kopen.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:24

Wij zijn na 3 maanden gaan samenwonen. :+ waren vanaf het begin dolverliefd, maar tegelijkertijd voelde het heel normaal. Hij net klaar met studie dus weer thuiswonend, en ik ook nog thuiswonend. We waren vanaf het begin eigenlijk constant bij elkaar, en toen zagen we het plekje waar we nu woonden op huurwoningen.nl. Goed besproken, goed objectief gekeken maar weet je, het zit gewoon goed. En dan kan je jezelf allemaal dingen opleggen van "is dit niet veel te vroeg" enzo, maar waarom zou je eerst allebei ergens apart gaan wonen terwijl je toch je hele toekomst met elkaar wil en daar ook erg zeker van bent.

Dus ja, nu bijna 8 maanden samen en daarvan 5 samenwonend. Maar het is heerlijk en het gaat perfect, en het is gewoon volledig in balans. :j

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:35

Wij wonen nu samen (na 1,5 jaar). Maar we hebben wel een beetje een uitzonderlijke situatie :+

We hebben in augustus een nieuwbouwwoning gekocht. Deze is pas in juni/juli 2022 klaar. In oktober raakte ik zwanger. Ik had een koopwoning, maar erg ver bij zijn huis en werk vandaan. Hij woonde (weer) bij zijn ouders. Die hebben een grote woning, waar hij de bovenverdieping voor zichzelf heeft.

Als ik niet zwanger was geweest hadden we nog even niet samen gaan wonen. Maar nu met de kleine man op komst hebben we besloten mijn woning te verkopen en bij zijn ouders te gaan wonen tot ons huis klaar is. Ik ben in juni 2021 uitgerekend, dus dan zal hij 1 zijn. Het gaat erg goed bij mijn schoonouders. We hebben een eigen woonkamer, kinderkamer en slaapkamer. We eten wel gezamenlijk. Het is erg wennen, maar de beste oplossing.

Alles dus een beetje in een andere volgorde gedaan :D . Maar ben heel blij dat we het zo hebben kunnen oplossen!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:45

Het is ook maar net wat de situatie is. Mijn ex wilde na 3 jaar nog niet samenwonen want die had het lekker hij hotel mama. Die hoefde echt niks te doen. Eten werd nog voor hem opgeschept. Kon letterlijk nog geen maaltijd koken. Echt intense medelijden met zijn volgende vriendin. Als die haar niet bedondert zit ze met een volwassen kind opgescheept.

Mijn huidige vriend woont al ruim 10 jaar op zichzelf. Is schoon, opgeruimd en zelfstandig. Maar die zit nu op het randje afstuderen - werk zoeken. Dus het gaat heel erg afhangen waar hij gaat werken of we samen ergens gaan wonen of dat de situatie nog even zo blijft. We wonen 80 km (2uur enkele reis) uit elkaar dus dat is wel echt heel storend in drukke levens. Nu met corona heb je daar tijd voor maar straks niet meer.

In mijn ideale scenario gaan er na de zomer ergens samen wat zoeken. Dan zijn we 1 jaar en 3 maanden samen oid.

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:47

Ik woonde binnen een maand vooral bij mijn toen vriend en zijn ouders in.
Zij waren nooit thuis ivm eigen zaken.
Ik had eerder een jaar op mezelf gewoond.

Schoonouders kwamen thuis te zitten en dat was niet leuk voor ons.
Dus na 1,5 jaar relatie in ons koophuis gaan wonen.
Nu 24 jaarsamen en 21 jaar getrouwd.

Het kan altijd mis gaan.