Wanneer samenwonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:48

Wij zijn pas na 2.5 jaar gaan samenwonen. Had van mij ook niet eerder gehoeven. Zagen elkaar alleen op de zaterdagavond en de zondagen. En dat vond ik meer als genoeg in het begin. En woonden beide nog thuis.

Was nogal op mijn vrijheid gestelt :')

Wonen nu tijdelijk in het dorp. Maar kunnen beiden niet wachten om terug te gaan naar het platteland. Als goed is verhuizen we over enkele weken naar zijn ouders. En met een beetje geluk start van zomer de bouw van onze woning bij hun op het erf :D

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:51

Wij kregen na 1,5 jaar ‘per ongeluk’ een huis toegewezen. Geaccepteerd en wonen er nu bijna een jaar, gaat hartstikke goed.

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:54

Mijn vriend en ik zijn dit jaar 2 jaar samen. En we wonen 1,5 jaar samen. Dus ik zou je lekker niet druk maken om de reacties uit je omgeving. Als het voor jullie goed voelt gewoon doen.
Wij hebben dat ook gedaan en wij denken ook al aan de volgende stappen :D

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:03

Wij zijn na een jaar samen gaan wonen.
We waren toen 28 en 29. Ik woonde al jaren op mezelf in een appartementje.
Hij vanuit zijn ouders.
We zijn verhuisd naar een eengezinswoning.

Het was best pittig. Aangezien hij gewend was dat veel voor hem werd gedaan.
Maar ondanks dat is het een goede beslissing geweest :)
We wonen er nu 6 jaar.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:08

In mijn eerste relatie (ik was toen 15) ben ik na 2 jaar gaan samen wonen (toen 17 ) en met 19 hebben we een huis gekocht. Relatie liep na 7,5 alsnog stuk.

In mijn huidige relatie woonde we na 4-5 maanden samen. Dit was wel erg snel. Maar we woonde 75 in bij elkaar vandaan en waren alsnog elke dag samen wat resulteerde in een leeg huis waar wel huur voor betaald werd terwijl we samen in het andere huis waren. Keuze was snel gemaakt en na een probeer periode van een maand mijn huur opgezegd en pony ook verhuisd.

Ik vind 1,5 jaar een prima periode om eens samen een huur huisje te betrekken. Ik zou niet meteen gaan kopen etc en goede afspraken maken over van wie wat is mocht het mis gaan

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:17

Wij waren bijna 3 jaar samen, ik was bijna 22, hij net 26 geworden. Woonden daarvoor bij onze ouders, op een paar honderd meter van elkaar. Maar vooral ik wilde heel graag uit huis. Waren beide net klaar met het hbo en ik kreeg via de woningbouw een klein appartementje toegewezen.
Als ik er aan terugdenk hebben we het volgens mij nooit echt over wel of niet samenwonen gehad, hij ging gewoon met mij mee.
En het was af en toe best pittig hoor! We waren beide veel ruimte gewend en kwamen op nog geen 50m2 terecht. Nu hebben we een fijn koophuis.

Zou inderdaad niet meteen samen een huis kopen! Eerst maar even kijken of hij nog zo leuk is als je hem zoveel ziet :+ En eerst beide alleen gaan wonen zie ik juist als onnodig. Uiteindelijk is je idee toch om samen verder te gaan.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:23

Het is ook vaak een goede test om eens samen Een paar weken op vakantie te gaan zonder anderen er bij. Dus dat je echt alleen op elkaar aangewezen bent. Een huisje huren ergens zodat jullie dan ook voor jezelf moeten zorgen.

Als je elkaar na een week de hersens in slaat dan kun je beter niet gaan samenwonen en wellicht de relatie ook verbreken :D En als je het echt fijn hebt met elkaar die weken dan kun je er wel aan denken samen te gaan wonen

Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:26

Kabayo schreef:
Wij woonden ongeveer 10 min bij elkaar vandaan. We zijn na 4 maand gaan samenwonen in een stacaravan achter op het erf van de boerderij van mijn ouders. Gaat al een jaar goed :D


Hier precies hetzelfde! Tot de stacaravan aan toe op de boerderij. Wonen nu ruim een jaar samen en bevalt heel goed.

Het gevoel is vooral belangrijk ts, als je echt gek bent op je vriend en jullie graag samen verder willen. Gewoon doen :j

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 13:51

Ik en mijn vriend zijn nu 1 jaar samen en hebben al een paar maanden plannen om samen te gaan wonen, helaas is de wachttijd voor een huur woning vrij lang waardoor we nog even geduld moeten hebben. Meestal ben ik al zo'n 5 dagen in de week bij hem.

joycie

Berichten: 2662
Geregistreerd: 05-11-04

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:10

Wij waren ongeveer een half jaar samen toen het erop neer kwam dat het handiger was als hij de hele week bij mij sliep omdat we 2 weekendjes weg gingen achter elkaar. En uiteindelijk is dat zo gebleven. Hij had wel eerst nog een eigen huur appartement, maar na nog een half jaar is daarvan de huur opgezegd en gingen we samenwonen in mijn koophuis.
Paar maanden later gingen we een gezamelijk koophuis zoeken, 8 maanden na officieel samenwonen gingen we daarin. We hadden vlak daarvoor ons geregistreerd partnerschap getekend (we waren toen officieel 1,5 jaar samen). En straks, ongeveer 1 jaar nadat we ons gezamelijke huis kregen, komt ons kindje, en wij zijn dan ruim 2,5 jaar samen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:19

Popstra schreef:
Het is ook vaak een goede test om eens samen Een paar weken op vakantie te gaan zonder anderen er bij. Dus dat je echt alleen op elkaar aangewezen bent. Een huisje huren ergens zodat jullie dan ook voor jezelf moeten zorgen.

Als je elkaar na een week de hersens in slaat dan kun je beter niet gaan samenwonen en wellicht de relatie ook verbreken :D En als je het echt fijn hebt met elkaar die weken dan kun je er wel aan denken samen te gaan wonen

Als mijn vriend 2 weken vrij heeft, dan ben ik blij dat ie na die 2 weken gewoon weer aan het werk gaat.

Ben gek op hem, maar mijn hele ritme ligt overhoop :') En we kunnen ons flink ergeren aan elkaar :+ Omdat ik sommige dingen net anders aanpak.

Maar communicatie is de sleutel :D En zou ook niet zonder hem kunnen.

Maar dat is dus wel de reden dat hij 40 uur per week blijft werken, wanneer ik volgend jaar de boerderij overneem. 24/7 bij elkaar zou niks voor ons zijn :')

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:25

Wij hadden een beetje aparte situatie, we woonde beide in hetzelfde complex met studio’s. Schuin onder elkaar. Dus al vrij snel van de ene studio een slaapkamer gemaakt en de andere een woonkamer. Na ik denk een maand of 2/3. Na 14 maanden hebben we samen een woning gehuurd en daar wonen we nu al ruim 2 jaar.

Wij hebben een soort proefdraaien gedaan door hoe we de studio’s gebruikte. Maar als het goed voelt, voelt het goed en lekker gaan samenwonen. Anders kun je altijd wel iets bedenken om niet te gaan samenwonen.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:28

chinou schreef:
Wij zijn na 6 weken gaan samenwonen, mijn man woonde al op zichzelf.

Dit jaar 40 jaar getrouwd :D


ik was sneller :+

Even on topic voor ts. Ik zou rustig eens oriënteren naar jullie mogelijkheden. Ik zou het als je gelukkig bent met elkaar prima aandurven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:06

Mijn man is 9 jaar ouder en huurde een huis. Hij woonde een dik half uur bij me vandaan dus niet zo ver. Maar door omstandigheden wilde ik heel graag het huis uit. :)
Ik ben een week na onze eerste date met hem naar een huwelijksfeest gegaan van vrienden van hem en omdat ik toen nog herstellende was van een zware operatie reed ik 's nachts niet graag met de auto (zeker niet na een druk feest.) dus ik zou bij hem blijven slapen. En eigenlijk ben ik toen soort van daar gebleven. _O- Ging thuis geleidelijk aan spullen halen en van het moment dat mijn hond mee "mocht" (ze mocht al lang mee maar ik ben een idioot die het niet durfde te vragen. :') ) ben ik officieus in getrokken. Officieel werd het pas toen ze 2 jaar later trouwde omdat het een heel gedoe is met adres verzetten en hij toen nog een huisgenoot had. Maar toen woonde we gewoon al samen.

Inmiddels zijn we tien jaar samen waarvan bijna 8 jaar getrouwd (augustus)

Samen op vakantie gaan vind ik dus geen goede test. De keren dat wij samen op hotel gaan (voor wedstrijden hoofdzakelijk want we reizen beide niet graag.) merk ik dat we echt niet functioneren zoals thuis. En we wonen al 10 jaar samen. :+ Dat zou echt geen representatie zijn voor samen wonen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-04-21 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:08

Er is geen termijn. Voorbeeld, onze nieuwe buren, jong stel, kenden elkaar al 10 jaren. Samenwonen ging al na een paar maanden mis omdat hij niet kon wennen aan nieuwe omgeving.
Ik ben gaan samenwonen nadat wij elkaar op 2 korte vakanties gezien hebben. Gezien de afstand niet vaker. Zij heeft vaste baan opgezegd, koffer gepakt en vliegtuig genomen. Het is nu 15 jaren geleden en nog steeds bij elkaar.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 23-04-21 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:14

Samen op vakantie gaan als je al heel wat jaren bij elkaar bent en woont is heel wat anders dan wanneer je nog niet samen woont!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:19

Waarom zou dat anders zijn?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:29

Ik kreeg een half jaar nadat ik mijn vriend leerde kennen een pup in huis, en in zijn appartement waren huisdieren verboden, dus sinds die tijd woonde hij bijna alleen nog bij mij in huis. Het heeft nog zeker een half jaar geduurd voordat hij de huur van zijn eigen woning heeft opgezegd, maar eigenlijk woonde we dus al na een half jaar samen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:32

Als je al een hele tijd samen bent en woont dan ken je elkaar al door en door.
Als je net samen bent en vaak in het bijzijn van anderen omdat je nog bij je ouders woont is toch anders
Als je dan paar weken op vakantie bent en op elkaar aangewezen is dat een mooie proef.

Ik zelf had altijd enorme bonje op vakanties met mijn ex waar ik ( gelukkig) nog niet mee samen woonde. Met mijn huidige vent waarmee ik wel ben gaan samen wonen had ik altijd top vakanties. We wonen nu dan ook al 27 jaar bij elkaar

Maar ik antwoord op de TS haar openings post. Daarin vraagt ze of het niet te snel is

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:34

Juist op vakantie wordt veelal alles voor je gedaan. Wat leer je dan van elkaar? Of je elkaar kan uit staan als de omstandigheden ideaal zijn en er geen omstaanders zijn? :?

Nee, uiteindelijk heb je geen garanties. Maar er zijn genoeg verhalen van koppels die elkaar op vakantie leren kennen, samen gaan wonen en dan concluderen dat het dagelijkse leven met stress van het werk en huishouden toch een ander paar mouwen is dan met z'n tweetjes vakantie vieren.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:37

Ayasha schreef:
Juist op vakantie wordt veelal alles voor je gedaan. Wat leer je dan van elkaar? Of je elkaar kan uit staan als de omstandigheden ideaal zijn en er geen omstaanders zijn? :?

Nee, uiteindelijk heb je geen garanties. Maar er zijn genoeg verhalen van koppels die elkaar op vakantie leren kennen, samen gaan wonen en dan concluderen dat het dagelijkse leven met stress van het werk en huishouden toch een ander paar mouwen is dan met z'n tweetjes vakantie vieren.


Nooit wezen kamperen zeker _O-

Maar verder met je eens hoor, vind het ook geen vergelijking. Gewoon samen gaan wonen als het van beide kanten goed voelt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-04-21 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:38

Nope. Camperen doe ik niet aan. :+ Chronisch ontstoken darmen lenen zich niet tot kampeertochtjes.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:43

Even snel door dit topic scrollend: dit is hard gegaan en ik ben TS na de eerste pagina niet meer tegengekomen. Ik zou haar in elk geval willen vragen: is allebei op jezelf wonen geen optie? Dan heb je privacy bij de seks en hoef je toch niet meteen de godganse dag op elkaars lip te zitten.

Maar dit is misschien de logica van mijn studentenbubbel. Iedereen in mijn omgeving is op zijn 18e op kamers gegaan, daarna in het studentenleven tegen een of meerdere relaties aangelopen en na een tijdje latten pas gaan samenwonen. En nu hebben ze meestal gezinnen en dergelijke. Wat hierboven al meerdere keren gezegd werd, is een waarheid als een koe: het is voor elk stel verschillend of en wanneer samenwonen een goed idee is.

Bedenk wel: voor je het weet zit je vast aan iets wat niet zo gemakkelijk meer los gaat. Een latrelatie kun je met één vingerknip beëindigen ("ik stop ermee" - "oké, zoek ik iemand anders"). Samenwonen en dan uit elkaar gaan wordt een hele strijd. Een vriend van mij, die precies even oud is als ik, is nu negen jaar samen met zijn partner. Ze hebben twee kinderen maar vooral nul chemie en nu ook knallende ruzie. Die man moest van zijn "vriendin" een paar maanden in een B&B slapen. Eigenlijk moeten die twee gewoon uit elkaar gaan, maar dat zou zwaar poedersuiker zijn voor de kinderen en bovendien: vind maar eens een behoorlijk huis in deze tijd.

Op basis van wat ik bij anderen heb meegemaakt, zou ik zeggen: wacht met samenwonen tot de fut er juist uit is. Dan weet je nl. of je elkaar ook zonder verliefdheid nog de hele dag kunt uitstaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wanneer samenwonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:19

Nou na een flink half jaar met een hersenschudding + een lockdown + beide klein wonen weet ik wel zeker dat wij elkaar niet opeens afmaken als we samen in 1 huis wonen. Er waren momenten dat ik hem zelfs eigenlijk al niet kon verdragen als hij alleen maar ademde van de overprikkeling (hersenschudding). Als je dan geen ruzie krijgt dan krijg je dat niet zo snel.

En als je dan 5 jaar verkering hebt en dan samen gaat wonen. Kan het net zo goed weer uit gaan natuurlijk. Vind dat echt zo'n onzin. Het kan altijd uit gaan. Er zijn nog mensen die op hun 60e gaan scheiden.

TheNovelist

Berichten: 1497
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:27

Mijn vriend en ik wonen/woonde 114 km van elkaar vandaan. Beide bij onze ouders. Nu sinds 2 maanden ben ik bij hem en zijn ouders ingetrokken en heb ik werk in de buurt gevonden zodat we opzoek kunnen naar een huisje uiteindelijk. Dit na 2,5 jaar :)
Hij is 25 en ik 21 op het moment
Als het goed voelt er voor gaan!