Random acts of kindness

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:16

Arethe schreef:
Ik kan me niet anders herinneren dat mijn ouders dit altijd al deden en mij zo hebben opgevoed. Wie goed doet, wie goed ontmoet denk ik altijd maar.


Dat zie ik ook zo.
Ik ga er eigenlijk zelfs vanuit dat dit vanzelfsprekend gevonden wordt.
Als je iemand op trap die duidelijk zichtbaar moeite heeft met een koffer of kinderwagen bijv. Dat is toch logisch dat je dan even helpt? Iedereen die dan niet even een hand aanbiedt zou zichzelf op zijn hoofd moeten krabben.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:33

Als ik zie dat iemand hulp nodig heeft, dan help ik.

Bijv, als iemand van de fiets gevallen is, iets helpen tillen, betalen wegens pasweigering of geld tekort.

Afgelopen vrijdag was ik met mijn dochter in de stad, ik had de auto geparkeerd waar je vooraf geld in de automaat moet doen. Aangezien ik niet kleiner had als 2 euro dat erin gegooid waardoor wij dus ruim de tijd hadden ( 1uur en 45 min), wij waren met 30min al weer terug bij de auto. Ik gaf het kaartje aan mijn dochter en vroeg haar het te brengen naar de mevrouw die vlak naast ons kwam staan en haar te vragen of zij er belang bij had.

Mevrouw heeft er dankbaar gebruik van gemaakt en mijn dochter zei in de auto tegen mij: Dat was lief mam en je hebt nu geen geld "weggegooid" want nu maakt de mevrouw er gebruik van.

Ook mij is geleerd: Wie goed doet,die goed ontmoet.

Ik hoop dat mijn 4 kinderen ook mee te geven :j

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:08

Sizzle schreef:
Arethe schreef:
Ik kan me niet anders herinneren dat mijn ouders dit altijd al deden en mij zo hebben opgevoed. Wie goed doet, wie goed ontmoet denk ik altijd maar.


Dat zie ik ook zo.
Ik ga er eigenlijk zelfs vanuit dat dit vanzelfsprekend gevonden wordt.
Als je iemand op trap die duidelijk zichtbaar moeite heeft met een koffer of kinderwagen bijv. Dat is toch logisch dat je dan even helpt? Iedereen die dan niet even een hand aanbiedt zou zichzelf op zijn hoofd moeten krabben.


Precies dit. Kinderen hier waren als kleintjes al behulpzaam. Andere kindjes troosten bij bijvoorbeeld vallen en helpen, voor ze opkomen, als ze gepest werden. Mooi voorbeeld, jongste zoon sloeg een arm om een huilend klasgenootje heen op hun eerste schooldag, 4 jaar.

Laatst omgekeerd met de auto omdat een oudere man uit de auto was gestapt en beetje verward rond liep. Op het moment dat ik er weer was, amper 2 minuten later, werd hij al geholpen door een paar fietsers.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 20:56

Omdat ik vind dat de wereld juist nu extra random acts of kindness nodig heeft een schopje.

Van de week bij de lidl, man voor mij had geen karretje en geen tas, liep te hannesen want het was net teveel om in 1 keer mee te nemen. Dus ik zeg zet de spullen maar in mijn karretje loop ik wel even mee naar de fiets. Man dankbaar verbaasd. Andere man zag het en maakte eerst een flauw grapje. Dus ik zei als we nou allemaal af en toe een handje uit steken. Toen zei die ja dat zie je tegenwoordig niet zo gauw meer, goed bezig hoor!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:32

Ik probeer altijd mijn best te doen, maar ben er niet zo goed in :') .

Iemand met weinig boodschappen voor laten. Geduld hebben en waar nodig is (oudere) mensen helpen.
Afgelopen jaar wel 3x honden van de straat gehaald, 1x zag de buurvrouw van de eigenaar het, 2e keer kwam er een eigenaar aan rennen en de 3e keer was de eigenaar binnen een half uurtje gevonden.

Douce

Berichten: 3506
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:06

Zelf probeer ik ook het een en ander, maar kom nu natuurlijk niet op een voorbeeld van mezelf.

Wel vergeet ik nooit hoe iemand me zag vallen op de fiets, vroeg hoe het ging en of ze me weg moest brengen. Ik zei dat het niet hoefde, maar gelukkig had deze vrouw een goed inschattingsvermogen. 100 meter verder stopte ze weer en ben ik zonder spurten ingestapt.

Nog steeds dankbaar voor. :D

lisanne87

Berichten: 1041
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:32

Poosje geleden ging ik broodjes halen bij de winkel met mijn kinderen. Een kassa verder was een mevrouw met 3 kinderen en een paar boodschappen. Brood, koek etc. Ze had niet genoeg saldo. Laat de koekjes maar hier zei ze. De caissière moest daarvoor een sleutel hebben voor de kassa. Ik was net klaar en liep er langs, ik betaal wel zei ik. Oh zei de caissière, maar dan heb ik de sleutel nodig voor alleen de koek. Ik betaal alles wel zei ik. Oh dat is echt heel aardig zei ze. Buiten wilde de mevrouw me graag terugbetalen met wat ze nog wel op de rekening had staan, dat hoefde niet zei ik. Ik hoop dat ze zich niet opgelaten voelde.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:39

Ik vind dit echt heel goed en kan altijd enorm blij zijn als iemand iets voor mij doet. Hoe klein ook.

Zelf probeer ik dat ook geregeld te doen als het zich voordoet.
Heb een vriendin die veel op mijn kindjes let, wil daar niks voor hebben dus gister een kleinigheidje gegeven. Zo blij als dat ze was!

De postbode een flesje water aanbieden bij warm weer.
Komt geregeld voor in de supermarkt dat ik iets een hoog rek pak voor een kleiner persoon of iemand in scootmobiel ofzo.

Verder schiet me even niks in maar ik ben van mening dat we met zn allen door dat soort dingetjes de wereld een beetje mooier kunnen maken!

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 07:47

Mooi topic!
Ik probeer dit ook te doen.
Meest emotionele reactie kwam van twee Jehova’s getuigen die tijdens erg warm weer langs de deur kwamen. Ik vroeg (nadat ik ‘geen interesse’ had aangegeven) of ze misschien een flesje water wilde omdat het zo warm was. Ze waren een beetje vriendelijkheid niet echt gewend...

rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:24

Op de kermis in de vakantie stond ik mijn kleingeld bij elkaar te zoeken zodat mijn kinderen in een attractie konden en toen kwam er een jongeman die vroeg willen ze erin, dus ik zo ja moet even mijn kleingeld bij elkaar zoeken. Komt hij ineens met 2 kaartjes voor mijn kinderen aan. Superlief, stond ook echt met mijn mond vol tanden.
Ik had het geld wel, maar had zoveel muntjes dat ik die eerst wilde opmaken.
Later ook bij van die muntjes schuif machines. Kregen we punten van een stel tieners. Die hadden genoeg voor hun prijs dus mochten mijn kinderen de rest.
Toen wij uiteindelijk een prijs hadden uitgezocht hadden we ook nog over dus die heb ik ook weer aan iemand gegeven die druk stond te rekenen wat ze kon kiezen.

Tijdje terug in de Lidl, stond een Poolse man voor me die echt 5 boodschappen had ofzo, maar hij kwam tekort. Dus hij had een zak spliterwten terug gedaan, maar die heb ik bij mijn boodschappen gedaan. Enorm kleine moeite.

Ik heb ook wel eens een dementerende man in een rolstoel bij onze tuin gevonden, bleek dat hij al heel lang daar te staan. Uiteindelijk politie gebeld, want hij wist niet meer waar hij heen moest. Die hebben zijn familie kunnen achterhalen, maar die moesten een half uur rijden om hem terug naar het verzorgingstehuis te brengen wat voor ons 10 minuten lopen was. Dus we hebben hem in zijn rolstoel weer terug gebracht. Ze hadden het daar dus nog niet eens gemerkt. Terwijl een kennis van ons hem al uren eerder had zien rondrijden.

Ik vind het enorm belangrijk dat mijn kinderen zien dat je soms met een klein gebaar een verschil voor iemand kan maken.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:38

Wij waren vandaag de ontvangende kant van een random act of kindness. Op een camping in Noorwegen was een Rus koekjes aan het bakken. Of we er ook één wilden. Nou, graag! Vervolgens kregen we ook nog een stapel mee <3

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:44

Ik vind dit een heel mooi topic. En het doet me heel goed om te zien dat er nog heel veel mensen zijn die zo iedere dag een klein beetje goeds doen.
Ik probeer het ook zo vaak mogelijk.
Bv ik had heel veel komkommers in de moestuin dus heb ik komkommersalade ingemaakt en cake geweckt en heb deze dan bij de oudere mensen in de straat langs gebracht. Nog even een praatje gehouden en weer verder.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:47

Ik houd altijd can dit soort berichten. Geeft je weer moed dat de mensheid niet alleen maar ellende is.
Al staan er wel dingen bij die ik niet kindness zou noemen, maar vrij normaal. Maar toch gebeurd het vaak, vooral bij mensen die van de fiets vallen. Iedereen fietst gewoon door… en Dan vragen mensen zich af waarom ik niet zo’n hoge pet op heb van de mensheid.

Voorrang geven waar dat niet hoort moet overigens verboden worden. Tenminste, wel als mensen ineens in druk verkeer op de rem stampen. Levensgevaarlijk… maar als de situatie het toelaat doe ik het zelf ook hoor, verregende fietsers voorrang geven.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:49

Een lieve en hard werkende collega van mij heeft het niet makkelijk met haar directe collega's...

Nu was er iets gebeurt waardoor het hele bedrijf plat lag en juist die ondergewaardeerde collega wist een oplossing.

Ik heb de volgende dag een cadeautje met een briefje - ik heb m'n handschrift verandert- op haar bureau gelegd.

Ze vindt het super maar weet niet waar het wegkomt,nu denken ze dat het van hoger hand afkomstig is en dat vind ik prachtig want dan wordt ze misschien ook wat meer gewaardeerd door haar collega's.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:50

Ohja zeg je van de fiets gevallen;
In het voorjaar nog met een jong meisje (6j?) wat van haar fiets was gevallen gewacht op mama.
Grote zus was er wel bij maar mama was toch heel blij dat ik was bijgebleven.
Was bij een druk centrum en op 1 jongeman na (die in paniek was en niet goed wist wat te doen) fietste reed iedereen verder. Zo sneu.

leintje_

Berichten: 4200
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:56

Zojuist op het station, was een beetje aan het klungelen met mijn spullen terwijl ik van de trap liep. Ik loop op dit moment met krukken, dus ik kan wel van de trap, maar het is soms een beetje onhandig als ik een handtas bij me heb. Er kwam iemand naar me toe en zij heeft mijn tas en tweede kruk voor me gedragen, echt heel vriendelijk :)

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:06

Toch even omhoog schoppen :o

Afgelopen maandag bij een winkel met vliegtuigmodellen: heel net jochie, helemaal enthousiast dat hij naar die winkel mocht en bevlogen van alles aan het vertellen tegen zijn moeder over de vliegtuigmodellen die hij zag.

Aan mijn autosleutels hing een collectors item sleutelhanger, gemaakt van een stukje KLM Boeing 747. Op de parkeerplaats gewacht tot jochie en mama naar buiten kwamen en hem die sleutelhanger gegeven :D Kind en mama waren helemaal perplex en ik vond het zo leuk om zo'n klein gebaar te kunnen maken <3

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 21:26

Ik wilde vandaag iets van 40 cent kopen in de kringloopwinkel, je kan daar alleen contant betalen, ik had alleen een tientje bij me maar ze wilde dat ik kleiner betaalde dus kon het niet kopen(waarom ze nog steeds geen pinapparaat hebben is mij echt een raadsel). De vrouw die voor mij was stond nog in te pakken en betaalde het voor me. Ik bood aan om het terug te betalen maar dat hoefde niet.

Ik zou het ook gedaan hebben(al meermaals gedaan) maar zo leuk om een keer aan de andere kant te staan.

vionnesem

Berichten: 1366
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: vlijmen

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:44

Zo was er laatst bij het tanken, het was een onbemande benzinestation. En daar was een man die de banden van zijn auto wilde oppompen, maar er ging 1euro in die automaat.

Meneer had geen kleingeld en had al verschillende mensen gevraagd of ze misschien geld konden wisselen, werd eigenlijk door iedereen afgewimpeld.

Ik had helaas geen losse euro maar alleen een twee euro munt. Deze man wilde het terug geven maar had maar 1.70 in kleingeld. Toen ik aangaf dat ik niets terug wilde en hij die 2 euro wel mocht hebben was hij ook zo dankbaar!

Ook vaak inderdaad met punten op de kermis bij de muntenschuifapparaten. Als we daar punten van over hebben of weg gaan geven we die altijd aan andere

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:28

Hier gebeurt het vaak bij de tolpoortjes dat mensen niet gezien hebben dat je alleen door die slagboom kunt met een telecard. Hoop gedoe, moet je in de rij achteruit en dan naar het bemande poortje waar je wel kunt pinnen.
Meestal als ik achter zo iemand sta spring ik uit mijn auto en loop ik even met mijn card naar het poortje om ze door te laten.

En inderdaad, altijd even het vriendelijke praatje, de kassière vragen tot hoe laat ze nog moet vandaag, even troosten als je een kind ziet huilen, de eenzame man tegenover de Jumbo even een praatje mee maken, etc.
Maar dat is gewoon wie ik ben, zoals ik wil dat de wereld eruit ziet. Verbonden met elkaar.
Ik merk dat ik dat nu met de corona tijd juist vaker doe.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:35

Ik ga sinds vorig jaar, elke week voor de buurvrouw inkopen doen. Ze heeft kanker en is slecht te been.
Het is maar een kleine moeite!

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 23:04

Als er een dakloos iemand bij de supermarkt staat vraag ik meestal of ik iets voor ze kan halen. Als ze een hond bij zich hebben haal ik daar ook altijd iets voor.

Ik heb een keer op het station van iemand een dagkaart gekregen die nog geldig was, daar heb ik mee gereisd en bij het station waar ik eruit ging heb ik hem weer doorgegeven.

Van de week twee tassen vol met tijdschriften, boeken, hobbyspullen, zeep/shampoo en andere dingen in goede/nieuwe conditie naar een weggeefwinkel gebracht. Waar mensen die onder de armoedegrens zitten gratis kunnen winkelen.

Waar ik nu zo even op kom.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:47

Topic om blij van te worden.

Mijn zoon werd laatst door een andere fietser aangereden.
Hij is afgestapt om de ‘dader’ te helpen met het stuur recht zetten en krat vastmaken.
Zelf had hij last van zijn lijf.
Wat ben ik dan enorm trots op hem.

Ik stond in de supermarkt te kijken naar Dolce Gusto cups, kon mijn smaak niet vinden.
Was een oudere mevrouw aan het beeldbellen met haar dochter.
Oudere mevrouw tegen dochter, nee ze hebben geen Dolce Gusto.
Dus ik, jawel hoor welke zoekt u?
Stonden we samen met haar dochter te kletsen. Met de goede cups ging de vrouw weg.
En dochter die in quarantaine zat was blij.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:18

Laatst nog een situatie meegemaakt, weet niet of het geheel hier onder valt.
Ik stond buiten te roken bij m’n ouders en hoorde iemand roepen vanuit park. Meteen m’n man en vader opgetrommeld dat ze NU mee moesten komen.
Was een mevrouw in het donker van een stoepje gereden en omgevallen met haar scootmobiel, ze kon niet bij haar telefoon en lag in het donker op het natte gras. Mijn jas meteen onder haar geschoven, snelle check van haar lichaam gedaan en vervolgens gezamenlijk voorzichtig opgetild en in haar scootmobiel gezet. Ik ben naar m’n moeder gerend om te vertellen dat er iemand even mee kwam en vanuit het huis contact opgenomen met haar dochter.
Mijn hart brak echt toen mevrouw vertelde onderweg naar de voedselbank te zijn en dus nu geen eten heeft kunnen halen. Haar dochter heeft haar opgehaald met de auto en de volgende dag heeft zij de scootmobiel opgehaald. Wij hebben een kaartje geschreven en daarin wat geld gestopt omdat we het ons echt aantrokken.

Toevallig net een kaartje gehad van haar met daarin kerstwensen, een bedankje en dat haar knie gelukkig weer goed gaat. <3

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:05

Arethe wat en mooie hulp van jullie.