Random acts of kindness

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 10:15

Een willekeurige daad van vriendelijkheid is een niet-vooropgezette, inconsistente actie die is ontworpen om vriendelijkheid jegens de buitenwereld te bieden.

-Wikipedia

Doen jullie dit wel eens? Of heb je het welleens ontvangen?

Misschien leuk om ze te delen. Kleine dingetjes kunnen zoveel verschil maken in iemands dag.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:18

Ja hoor, steeds meer merk ik aan mezelf.

Bijvoorbeeld:

- Aangeven bij het stoplicht dat iemands brandstofklepje open staat.
- Zoekende fietsers de weg wijzen.
- Een middag op je (schoon)opa met alzheimer passen, zodat (schoon)oma er even op uit kan op moederdag.

Maar net waar je tegenaan loopt :j

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 10:20

Ik opende dit topic omdat ik door een nieuwsbericht weer moest denken aan een theorie examen dat ik 2 jaar geleden deed(voor vrachtauto bij het cbr).

Je mocht kladpapier gebruiken maar moest het bij vertrek wel weer inleveren. Ik had het niet nodig maar wel iets op geschreven voor de medewerker die het aannam, weet niet meer precies maar iets in de trant van "Have a nice day" met een bloempje erbij getekend ofzo. Ik kan mij zomaar voorstellen dat ze regelmatig boze gezakte mensen zien. De medewerker kon niets zeggen want er waren nog andere mensen bezig maar de brede glimlach en het duimpje omhoog waren duidelijk, het werd gewaardeerd.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:45

Ik heb wel eens koffie betaald voor iemand die haar er achter kwam dat ze haar portemonnee in de auto had laten liggen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:47

Ik help wel eens mensen met dingen tillen, bijvoorbeeld in de trein.
Laatst voor een vluchteling op weg naar een AZC nog een treinkaartje gepind (hij gaf het mij contant) omdat hij geen pinpas had.

Ik vind het wel jammer dat ik dat door corona minder snel doe omdat ik dan dichtbij mensen moet komen. :P

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:52

- Een keer kleine boodschappen afgerekend voor moeder en zoontje die voor me stonden en er niet genoeg geld op hun rekening stond. Ze bleven buiten op me wachten omdat ze het terug wilde overmaken, maar dat hoefde voor mij niet
- Een slaapbank voor mijn nichtje gekocht die in een kleine studio woont en op een oude bank sliep waar je een spontane hernia van kreeg als je er alleen al naar keek
- Een oudere dame helpen met de boodschappen tillen
- Vast nog wel meer, vind het leuk om (kleine) dingen te doen waar anderen blij van worden, mits het in mijn mogelijkheden ligt natuurlijk. Klein gebaar, grote glimlach :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:56

Ik geef vaak mijn parkeerkaartje weg als er nog een half uur op zit ofzo.
En ik laat mensen vaak voorgaan terwijl ze geen voorrang hebben, vooral fietsers en vooral in de regen.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:59

Wij maken een paar keer per jaar iets van taart/cake/pannenkoeken/
wafels/speculoos/... en delen dat uit in de buurt hier. Veel oude mensen, die zijn daar altijd wel happy mee :)

(Anderzijds heb ik met 1 buurvrouw wel ruzie over waar mijn auto volgens haar MAG staan waarbij ik het na een heleboel kinderachtige maar onsuccesvolle acties van haar wel leuk vind om van tijd tot tijd eens terug te pesten := )

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:03

Leuk topic!

Wanneer er iemand voor me staat en je kan bijv alleen ergens pinnen inderdaad voor iemand betalen en dan een tikkie of contant oid als het grote boodschappen zijn. Kleine bedragen heb ik ook weleens betaald.

Ik maak regelmatig foto's omdat ik het soms voor de ander gewoon wil doen en dan wil ik er echt geen geld voor.

Mensen voor laten gaan als ik in de auto zit.

Anonieme kaartjes sturen als ik weet dat iemand ergens mee zit via via maar als ik weet dat het verder niet openbaar is.

Iets kleins kan de ander zijn dag goedmaken.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:10

Ik heb eventjes geleden een oud stel dat minstens 10 min van de bewoonde wereld aan het wandelen waren thuis gebracht toen er opeens een wolkbreuk was, het regende zo hard, ik kon het niet aanzien.

Vrachtwagens voorlaten met invoegen, sowieso sociaal rijgedrag :+ behalve als je onnodig links rijdt of met 95 inhaalt.

Mensen in een scootmobiel/rolstoel helpen met boodschappen doen, of glas weg gooien.

Gratis kopje koffie/water aan thuisbezorgd mensen geven als ze wachten in de broodjeszaak..

Ik ben best aardig, soms dan :+

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:42

Toevallig laatst ontvangen, de buurvrouw had iets gelezen van mij op Instagram en kwam een bosje bloemen met chocolade langsbrengen.

Volgens mij doe ik het bij anderen ook, maar sta er niet zo bewust bij stil.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:07

Jazeker, en ik merk dat hoe vaker ik het doe, dat dit mij ook nóg meer aanzet om het vaker te doen. Het is maar net de situatie waar ik dan tegenaan loop.

De wereld lijkt mij soms nogal boos en natuurlijk gehaast. (Vooral in de westerse landen, als ik mijn vrienden zo hoor.) Voor mij zelf maakt het altijd echt mijn dag goed als iemand iets liefs en leuks voor mij doet. Ook op werk. Ik ben werkzaam in de klantenservice en de meeste klanten die ik op een dag spreek staan er (denk ik) gewoon niet echt bij stil dat ze ook tegen 'maar een' persoon praten. Juist de klanten die dan toch iets liefs zeggen kunnen zomaar mijn hele dag goed maken! Of als iemand iets voor mij pakt in de supermarkt (ik ben nogal klein) als ik er niet bij kom. Dat soort dingen.

Omdat ik voor mijzelf weet dat het zo'n verschil kan maken, vind ik het juist altijd fijn en leuk om dit soort dingen ook voor anderen te doen. Of iedereen het waardeert? Dat weet je natuurlijk niet, maar het kan maar zo :)

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:14

Jahoor, laatst zag ik een vrouw in de Karwei in haar eentje proberen een buis door te zagen met een ijzerzaag. Ze was aan het emmeren want die buis ging uiteraard alle kanten op. Toen ben ik er naar toe gegaan en heb ik geholpen met de buis vasthouden zodat ze hem kon doorzagen.
Kleine dingen maar je helpt er mensen mee. Kost niks en je doet er goed mee. Net als met een aardig woord of een lach.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:56

Ja hoor. Ik heb een keer gehad dat ik ontzettend moest haasten om de trein te halen. Ik ging van mijn werk met een oude fiets naar het station. Op het station kwam de trein al aan. Dus ik haasten. Ben ik in de snelheid vergeten mijn fietssleutel uit mijn slot te halen. Kom ik aan op mijn station. Wil ik daar in de auto stappen. oliebol. Waar is mijn sleutelbos? Hing die dus nog in de fiets met al mijn andere sleutels. Ik met mijn moeder en haar auto teruggereden. Heeft iemand mijn fiets op slot gedaan en de sleutelbos onder het tasje van mijn zadel gestopt. Ik was zo blij! Echt niet normaal. Zo slim. Helaas geen briefje dus ik heb de persoon niet kunnen bedanken.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:04

Doet me denken aan: https://carlosmomentjes.nl/ :D

Ik probeer regelmatig dit soort dingen te doen. Iets leuks voor iemand te kopen spontaan, kaartje versturen, iemand voor laten, iemand een fijne wandeling toewensen.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:20

Regelmatig, random acts of kindness is echt iets wat een rode draad in mijn leven speelt. Ik ben heel onbaatzuchtig en probeer altijd iedereen te helpen waar ik kan. Ook al ken ik die mensen bijvoorbeeld niet, zijn het voorbijgangers of mensen "online" waar ik al wat langer mee spreek.

Zo heb ik diverse mensen aan een baan geholpen door mijn netwerk in te zetten en te helpen met hun brief/CV, kook ik vaker voor mijn vrienden die er een hekel aan hebben, biedt altijd een luisterend oor, geef gemakkelijk spullen aan een ander die het nodig heeft, mijn paard laatst weggegeven aan haar verzorgsters omdat ik het zo fantastisch vind hoe ze met haar klikten, etc.

En nu voel ik me best een egotripper dat ik dit post omdat er altijd iemand onbaatzuchtiger zal zijn dan ik maar ik ben oprecht zo lief als dat ik groot ben :o
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 12-05-21 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:29

Ik heb inmiddels al een paar keer boodschappen af gerekend bij geweigerde kaarten. En dan liefst ook op zo'n manier dat degene wiens kaart geweigerd is zich niet beschaamd voelt. Gewoon zeggen "Laatst deed mijn kaart dat ook, kan zijn dat de chip stuk is, even naar je bank bellen en het wordt opgelost!" en af rekenen voor de persoon in kwestie.

Een kind dat gevallen was met de fiets naar huis gebracht, fiets in de koffer (ik een grote koffer) en kind in de auto. Een keer eentje die terug kwam van school. Een keer een kind dat met begeleiders een tocht aan het maken was. Kind had ASS en begeleider was niet bekend in deze omgeving dus die waren erg blij dat ik stopte gezien ze op een weg waren waar weinig mensen zouden stoppen.

Brief/kaartje sturen als ik weet dat mensen het zwaar hebben of ziek zijn.

Ik zit twee keer per week in een kine praktijk en mijn kine loopt consequent uit dus ik zit eigenlijk altijd te tekenen. Op een dag was er een man waarvan ik vermoed dat hij hersenletsel had opgelopen die me kwam zeggen dat hij de tekening zo leuk vond (pre corona tijd dus hij kon langs me komen zitten en mee kijken.)
Die heeft de tekening mee gekregen. :)

Wanneer ik in de oefenzaal zie dat iemand die aan het revalideren is het moeilijk heeft. Dan leg ik altijd even contact. Gewoon om die persoon de kans te geven om eventueel even te praten of te luchten. :) Ik weet hoe zwaar revalideren is en ook hoe moeilijk het is om begrip te vinden bij de mensen rondom je. Hoe goed men het ook met je voor heeft. Het is gewoon erg moeilijk om te begrijpen hoe zwaar en moeilijk revalideren is als je weet dat je nooit meer de oude wordt. :)

Een meisje dat geselecteerd was voor een kampioenschap en daar erg naar uit keek haar paard was de avond voor het afreizen geblesseerd geraakt. We gingen als team en hadden allen kleding besteld met het logo op van onze regionale en onze namen zowel voor op de wedstrijd als als herinnering.. Meisje in kwestie vroeg of het nog mogelijk was om te annuleren. Ik vertelde haar rustig dat dat geen probleem was en dat ik haar kleding wel zou overnemen (zelfde maat.) maar we overtuigden haar met het hele team om toch naar de wedstrijd te komen zonder paard om bij de prijsuitreiking te zijn. Dat lukte uiteindelijk en toen ze aankwam heb ik haar even apart geroepen en haar haar kleding gegeven (met haar naam op en de verdere bedrukking die iedereen had.) om de teleurstelling een beetje minder proberen te maken. :)

Ik vind het heerlijk om mensen met zulke dingen gewoon op te monteren.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:24

Deur open houden voor mensen. Maar ja dat vind ik gewoon fatsoen.
Buurman zijn boodschappentas op mijn scootmobiel gezet en thuis gebracht.

Kaartjes sturen, ook via Bokt.
Vaak spullen weggeven.

Het maakt de wereld zoveel mooier als mensen aan elkaar denken.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 16:31

Ik probeer ook zoveel mogelijk kleine dingetjes te doen.

Paar keer iemand zien vallen met de fiets, gelijk even gestopt en omgekeerd om te vragen of het ging.

Wegwerkzaamheden hek aan de kant gezet voor man in een scootmobiel.

Jonge meisjes die bij de kruidvat hevig aan het rekenen waren waarvan er eentje 15 cent te kort zou hebben om nog een ijsje te kopen gaf ik een euro.

Man voor mij die boodschappen deed, net niet genoeg bij zich had dus 1 voor 1 dingetjes terug deed, vervolgens tegen de cassiere gezegd dat ze de danoontjes en limonade er bij mij bij mocht doen voor die meneer, cassiere en man grote ogen en erg dankbaar.

Een vrouw die dr handen vol had met spullen een big shopper aangegeven omdat ik die toevallig leeg bij me had.

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:33

Oude vrouwtjes helpen bij de parkeerautomaat, wat zijn ze toch goed van vertrouwen of ik zie er betrouwbaar uit maar dat zegt soms ook niks.

Een compliment geven als je iets denkt zoals wat een mooie ogen heb je of wat een gave schoenen etc.

Zelf waardeer ik het enorm als ik opeens een compliment krijg (vroeger veel gepest om mijn rode haar maar de complimenten nu zijn heel fijn)

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:34

Ik word blij van dit topic. Mijn moeder moest een nieuwe bril, het eerste montuur dat ze opzette stond geweldig, maar was duur. Toen heb ik haar op moederdag geld gegeven en mijn zusje ook zodat ze het montuur gratis heeft. Maar ook gewoon iemand iets geven omdat ik weet dat ze het mooi vindt maar niet kan kopen. Een doodgereden poes oppakken en in de berm leggen, gewoon iets aardigs voor iemand doen. Iets aardigs zeggen omdat ik weet hoe goed dat voelt als je hoort dat je er leuk uit ziet.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 18:08

Ohja ik heb laatst ook een doodgereden kat van een donkere 80 km weg afgehaald. Even aangebeld bij de mensen om te vragen of het hun kan was, hij was waarschijnlijk van de buren dus we hebben m nog even in een doosje gedaan en ze zouden de buren even bellen. Fijner dan dat ie helemaal onherkenbaar van straat moeten schrapen.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:11

Vorige week 2 dames naar het treinstation gebracht die net de bus hadden gemist en anders ruim een half uur in de regen moesten wachten.Met de auto was het nog geen 10 minuten.

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:16

Ik kan me niet anders herinneren dat mijn ouders dit altijd al deden en mij zo hebben opgevoed. Wie goed doet, wie goed ontmoet denk ik altijd maar.

Laatst anoniem een bosje bloemen naar ex collega gestuurd waarvan ik wist dat ze het lastig had, spontane kaartjes naar vriendinnen als zijzelf of hun kindjes iets speciaals hebben (bijv ziekenhuis bezoek voor oren), mooie kinderkleding apart houden voor iemand haar kindjes omdat zij het niet zo breed, hebben, keer boodschappen betalen als pas weigert, flesje water aanbieden als iemand gevallen is of aan ouderen bij de vorige hittegolf (liggen standaard in de auto), meisje die flink gevallen was met de fiets thuis gebracht.
Ik probeer anderen altijd zo te behandelen/helpen als ik zelf zou willen worden in zo’n situatie

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Random acts of kindness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:05

- Ik geef regelmatig mijn "plas"bonnetje van een tankstation weg. Ik ga vaak alleen om te plassen, en als er dan iemand in de rij staat bij de kassa, geef ik die mijn bonnetje, scheelt die persoon toch weer 50 cent!
- Oudere dame was met een jonger iemand aan het "hannessen" op Antwerpen station. Ze liep arm in arm, maar had ook 2 koffers bij zich, 1 grote en 1 zo'n kleine handbagage koffer. Zij wilde naar beneden, ik naar boven. Heb bovenop de trap haar koffer gepakt, voor haar naar beneden gedragen en toen weer doorgegaan (naar boven).