Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is dit ?fossieltje?

 
Profiel   

Das waar, of het nou iets bijzonders is of niet en of ik er achter ga komen wat het is of niet, de zoektocht is leuk :D

Ik heb hiernaast ook nog naturalis en de mineralen nlc benaderd, dus even afwachten of daar nog ergens reactie van komt. Van de Walter kant is het stil. Maar ik geef weer een gil als ik reactie van iemand heb of meer weet :'D

Zat er aan te denken om het anders ook op de oervondstchecker te gooien, dan krijg ik sws reactie, ook als het niet te determineren valt door die mensen. Maar die checker is bedoelt voor vondsten van de maasvlakte... Ik zie af en toe mensen met vondsten die niet van de maasvlakte zijn daar op, maar ik doe dat zelf liever niet want dan voel ik me erg tot last.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 16:40 



 
Profiel   

Oh! Naturalis heeft geantwoord :):) :):)
Zegt dat het idd een klein versleten fossieltje is en "iemand moet een keer zoiets gezien hebben denk ik om er een oordeel over te kunnen geven." En dat diegene mijn vraag doorstuurt naar natuurvraag@naturalis, dus even afwachten weer! Vind het al heel fijn dat ik een reactie heb gekregen van Naturalis, had daar niet op gerekent :=
Enthousiasme level staat weer op 200% :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 17:10 



 

Ohhh dat is echt superleuk!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 17:17 



 
Profiel   

Lunameyza schreef
Ik heb zowaar 1 hele reactie van de 5 uitgegooide lijntjes! :):)
Had een mail met beschrijving + foto's naar de oude aarde gestuurd, en iemand daarvan zegt met een vrij zekere toon dat het geen fossieltje is maar iets van ijzer wat door mensen gemaakt is. Misschien een plaatje met openstaande ijzeren randjes en door het weggeroeste ijzer zijn de gleufjes ontstaan. Het ijzer is zich gaan binden met zand/klei en heeft zo voor het stenen effect met ronde randjes gezorgd.

In ieder geval, dit is wat die persoon er van zegt! Ik weet niet meer wat ik moet denken :') De een zegt zeker te zijn dat het ijzer is, de ander zegt zeker te zijn dat het een fossieltje is haha

Edit: Als ik het stukje er weer bij pak denk ik echt niet dat het ijzer is... Het is duidelijk afgebroken en dan zou ik daar ijzer moeten kunnen herkennen toch? Ook vrij zeker dat het plaatje er om heen niet van ijzer is aangezien de structuur puur op steen oid lijkt. Maar wie ben ik met mijn weinige verstand er van :')


Ik vind het ook op ijzer lijken. Heb je weleens gietijzer gezien, dat heeft ook zo'n soort korrelstructuur. Maar zoiets is aan de hand van een foto eigenlijk niet te zeggen.

Ik vind vooral de vorm niet op een fossiel lijken, meer een soort plaatje, met rare bobbels; misschien van iets dat afgebroken is. Maar zelfs dan heb ik geen flauw idee wat het zou kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 17:26 



 
Profiel   

Lunameyza schreef
Oh! Naturalis heeft geantwoord :):) :):)
Zegt dat het idd een klein versleten fossieltje is en "iemand moet een keer zoiets gezien hebben denk ik om er een oordeel over te kunnen geven." En dat diegene mijn vraag doorstuurt naar natuurvraag@naturalis, dus even afwachten weer! Vind het al heel fijn dat ik een reactie heb gekregen van Naturalis, had daar niet op gerekent :=
Enthousiasme level staat weer op 200% :D


Oh leuk dat je ook hier reactie hebt gehad... ben benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 17:26 



 
Profiel   

Dat is fijn. Hopelijk komen zij met de oplossing.
Een andere optie om te vragen is nog het Valkhof museum in Nijmegen.
Dit aangezien dit dingetje is gevonden langs de Rijn. Dat is in de buurt van de zogenaamde Via Romana.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 17:28 



 
Profiel   

Nog een reactie *\o/* Van Het Kristal.

(ik mag geen teksten van mails kopieëren en hier op bokt zetten, toch? zo onhandig om het in eigen woorden om te zetten :') )
Maargoed, daar hebben twee mensen er naar gekeken en kan er ook niet zo gezegd worden wat het is en dat het belangrijk is om te weten wat voor soort steen het is, aangezien in zandsteen ook de afdrukken kunnen zitten en dat het fossiel zelf weg is (zoals de binnenkant van een plant of een schelp). Maar heb zel f geen idee wat voor soort steen het kan zijn. Ze zeiden dat een torenslak (turritella) niet uitgesloten kan worden en als ik google kan ik me daar best goed in vinden, zoals deze afbeelding: https://www.mindat.org/photo-723306.html al weet ik dan nog niet waar de inkepingen vandaan komen.
En verder zeggen ze ook dat het iets gebakken van klei kan zijn, dat zou de inkepingen kunnen verklaren zodat er lucht zit in het bakwerk :)

Erg fijne inzichten! Vind het zo interessant allemaal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 21:04 



 
Profiel   

Ik heb een laatste determinatie van Naturalis! Iemand van Natuurvraag@naturalis zegt dat het een bedriegertje is, een limoniet steentje met toevallige structuren :) Een steentje is misschien een anticlimax voor de volgers van dit topic maar ik laat het hier bij, voor mij is Naturalis wel het belangrijkste waar ik een determinatie van kon krijgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:24 



 
Profiel   

Haha, allemaal verschillende antwoorden. Echt een anti-climax :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:40 



 

jibberjabber schreef
Het zou Limoniet kunnen zijn. Veel gevonden op de maasvlakte en het bezorgt mij soms hoofdbrekens als ik het vind om het goed te kunnen determineren. De kleur en uiterlijk evenals de vorm doen mij wel vermoeden dat dit geen fossiel is want het past wel erg goed bij Limoniet.

jibberjabber gaat door voor de koelkast! *\o/* Wel leuk dat je reacties hebt gekregen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 22:31 



 
Profiel   

Lunameyza schreef
Ik heb een laatste determinatie van Naturalis! Iemand van Natuurvraag@naturalis zegt dat het een bedriegertje is, een limoniet steentje met toevallige structuren :) Een steentje is misschien een anticlimax voor de volgers van dit topic maar ik laat het hier bij, voor mij is Naturalis wel het belangrijkste waar ik een determinatie van kon krijgen :)



Jammer dat het niet is wat je had gehoopt. Om nu toch wel een keertje een fossiel te vinden wil ik je uitnodigen om een dagje met mij de maasvlakte op. Ik kan je garanderen dat we een fossiel zullen vinden. En anders mag je eentje bij mij uit komen zoeken (behalve de mammoetkies die we zelf hebben gevonden en nog een kies waarvan ik niet weet van wie deze is..... }:0 ) Zelf met mijn fossieltjes al een paar keer naar Futureland geweest (waar ik "complimenten" kreeg over mijn zoekvondsten *\o/* ) om te laten vertellen wat ik nu eigenlijk allemaal gevonden heb. Het zoeken is ook zo ontzettend leuk om te doen. Je kunt ook georganiseerd door Futureland een zoektocht doen. En dan de boottocht door de Haven er achter of ervoor doen. E.e.a. afhankelijk van het tij. Maar laat gerust weten of ik je, en misschien willen er meer mee, kan gidsen. Maken we er een gezellig dagje van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 21:22 



 
Profiel   

Wat een ontzettend lief aanbod jibberjabber! <3 Het is alleen dat ik helemaal in het oosten van het land woon en ik leef op het OV, waardoor het 3,5 tot 4 uur duurt om alleen al op de maasvlakte te komen... Anders had ik dat echt ontzettend leuk gevonden en ik waardeer het aanbod enorm! Ik heb de maasvlakte in ieder geval wel op de planning staan deze zomer, maar dan met waarschijnlijk familie met een auto := Door dit onderzoek naar mijn mooie steen heb ik pas de maasvlakte ontdekt, ik wist er eerder niet van af dat het opgespoten zand was met zo enorm veel fossielen, en ik heb door mijn zoektocht ook die Futureland zoektocht gevonden en daardoor ook de Oervondstchecker waar ik nu echt elke dag op kijk om te kijken wat voor gave dingen mensen daar vinden := Zo te zien wordt er best vaak een prachtig mooie mammoet kies gevonden daar! Heb je de kies waarvan je niet weet van wie het is al op de oervondstchecker gezet?

Plaats gerust fotos van je gave vondsten als je wil, ik ben erg nieuwsgierig! (of andere mensen die wat te delen hebben, hoeven niet persé fossielen te zijn maar artefacten vind ik ook helemaal gaaf *D )

Ik zit ondertussen nog elke dag in de gaten te houden hoe hoog het water staat in de Rijn, maar dat gaat op het moment niet helemaal de goede kant op :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 10:37 



 
Profiel   

Als je in het oosten woont moet je eens naar Rheine (dl) gaan.
Daar zit een kalksteengroeve en daar kan je bergen fossielen vinden.
Overigens moet je wel toestemming vragen aan de eigenaar van de groeve en moet je een helm op.
Ik ga samen met een vriendin regelmatig naar DL zoeken naar mineralen en fossielen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:51 



 
Profiel   

door dit topic krijg ik nu zin om zondag ergens naar toe te gaan om fossielen te zoeken. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 15:59 



 
Profiel   

ClaudiaHS, daar heb ik inderdaad van gehoord! Moet ik maar eens naar kijken :)

Momo94, haha doen!! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 15:38 



 
Profiel   

Lunameyza schreef
ClaudiaHS, daar heb ik inderdaad van gehoord! Moet ik maar eens naar kijken :)

Momo94, haha doen!! :D


Ik heb het aan mijn vriend voorgesteld en zie zegt ooh! dan ga ik mee! Dus ik ga morgen een poging doen tot fossielen zoeken. :P

Wel even bijna 2 uur voor heen rijden, maar ach ook een keer lekker op het strand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 15:46 



 
Profiel   

Leuk zeg! Ga je naar de maasvlakte of ergens anders heen? Laat je het weten als je wat leuks vind? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 15:58 



 
Profiel   

wij gaan naar de maasvlakte. :D
Tuurlijk! Zal hier foto's laten zien. Alleen het is voor ons wel de eerste keer.. dus verwacht nog niet te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 16:01 



 
Profiel   

Lunameyza schreef
Ik heb een laatste determinatie van Naturalis! Iemand van Natuurvraag@naturalis zegt dat het een bedriegertje is, een limoniet steentje met toevallige structuren :) Een steentje is misschien een anticlimax voor de volgers van dit topic maar ik laat het hier bij, voor mij is Naturalis wel het belangrijkste waar ik een determinatie van kon krijgen :)


Hebben zij het ding in handen gehad?
Of is hun conclusie op foto's gebaseerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 17:55 



 
Profiel   

Hier wat foto's van onze collectie.
[ img ]
Een gedeelte, voornamelijk bot. [ img ]
Met links boven een bijzonder zwaar gedeelte van het scheenbeen van een mammoet.
[ img ]
De bruine stukjes zijn limoniet. Ik heb daar verder niet veel meer van. (ik laat het liggen). Maar het kan iedere vorm zijn.
[ img ]
Ook weer eens stuk bot maar met een verhoging. Ik weet helaas niet de herkomst.
[ img ]
Dit is wel een klein juweeltje. Wordt zelden tot nooit gevonden (en hoe leuk is dat dat als je het wel vindt _/-\o_ ).

Bij Futureland vertellen ze ook uit welke periode je vondst dateert. Als jij goed kunt aangeven op welk gedeelte van het strand je vondst is gevonden dan weten zij uit welke laag het zand is opgegegraven en daarmee weten zij uit welke periode dat afkomstig is <3 .
Het zoeken en vinden en laten determineren geeft je een kijkje in het verleden. De vondst van de mamoetkies vond ik zo bijzonder. Heb je iets in je handen wat zo ontzettend lang geleden tussen Nederland en Engeland op de steppe heeft geleefd.
Ik hou nu op hoor, maar kan er uren over vertellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 20:36 



 

Mooie collectie heb je daar, jibberjabber! Spot ik daar nu ook een stuk vuursteen op de foto, onder dat grote stuk spongieus bot?

Fossielen zijn cool. Het blijft inderdaad bijzonder om iets vast te hebben wat duizenden, zo niet miljoenen jaren geleden hier heeft rondgelopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 20:43 



 
Profiel   

Goed gezien Culaccinno. Zelf denk ik dat het gebruikt is als fileermesje. Zo een vorm heeft het. Liggen overigens veel vuurstenen op het strand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 20:52 



 

Gaaf! Ja he. Leuk trouwens dat Futureland zo behulpzaam is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 21:42 



 
Profiel   

Wat gaaf jibberjabber! En dat heb je op de Maasvlakte gevonden? Ik woon niet al te ver weg, maar ik zou waarschijnlijk met gewone stenen aankomen. Geen idee waar ik op moet letten, haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 21:48 



 
Profiel   

Ik heb ooit een botfragment en een kies gevonden op de 2e maasvlakte. Kies is geen mammoet formaat maar eerder rund.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 22:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen