Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 89 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verbeter de wereld: begin bij jezelf: rotonde geadopteerd

 
Profiel   

Vorig jaar bracht ik een bezoek aan een project van GreenBASE, een initiatief van 6 agrariërs uit de Haarlemmermeer. Bermen, akkerranden, sloten en erven bieden volop kansen voor nuttige natuur. Zij leggen rondom hun akkers bloemrijke akkerranden aan. Deze bloemrijke akkerranden trekken insecten aan, die de natuurlijke vijanden zijn voor de plaagdieren in de voedselgewassen. Het bloemenmengsel wordt aangepast aan het gewas dat verbouwd wordt op de akker.


[ img ]
foto Fauna Haarlemmermeer

Meer ruimte voor nuttige natuur is goed voor landbouw én biodiversiteit. Met behulp van deze insecten hoeft de agrariër veel minder gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken. De akkerranden bieden schuilruimte en voedsel aan veel meer dieren in de Haarlemmermeer. En ze bieden de bewoners en bezoekers van de Haarlemmermeer een zee van bloemen.


[ img ]

Wij waren onder de indruk van deze win-win situatie. Ook bermen en rotondes, ingezaaid met één soort gras: dat zou toch veel kleurrijker en met meer biodiversiteit moeten kunnen, dachten wij. Een rotonde ingezaaid met een bloemenmengsel hoeft minder vaak gemaaid te worden dan een grasberm. Wij willen laten zien dat juist bermen en rotondes zich lenen voor meer biodiversiteit. Niet alleen veel mooier voor de bewoners, maar ook heel nuttig voor de natuur. Dus vandaar ons burgerinitiatief voor de inrichting van de Chalet Parket rotonde.


[ img ]

Wereldwijd neemt de biodiversiteit af en ook in de Haarlemmermeer. De afgelopen 25 jaar is een groot deel van de insecten uit ons landschap verdwenen. Insecten zijn van groot belang voor ons ecosysteem: zij zijn de bestuivers van de inheemse planten en vormen de voedselbron voor veel dieren.


[ img ]

Mijn man heeft met zijn bedrijf de rotonde voor 5 jaar geadopteerd. 1250m2.
En ik mag hem inrichten. We hebben de rotonde ingezaaid met veel verschillende bloemen voor de vlinders, kevers en solitair levende wilde bijen en hommels.

De rotonde ligt op de grens van stedelijk en landelijk gebied in de Haarlemmermeer en kan zo een groene corridor vormen.
Wij hebben gekozen voor het zaaien van inheemse kleurrijke meerjarige bloemen met veel stuifmeel en nectar. Omdat de rotonde niet toegankelijk is voor mensen, kunnen we ook kwetsbare bloemensoorten zaaien.

Hier de link naar het bloemenmengsel waar we voor hebben gekozen.
http://chaletparket.nl/chalet-parket-rotonde-vol-bloemen/

Nu groei en bloei!! En duimen dat het lukt om in het eerste jaar al een bloemenzee te krijgen.


[ img ]

Foto's zijn allemaal door mij gemaakt: Fauna Haarlemmermeer
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:45 



 
Profiel   

Mooi project! Hopelijk slaat alles aan en heb je een bloemenpracht dit jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:47 



 
Profiel   

Wat leuk en wat een mooie foto‘s.
Ik maak me echter wel zorgen om beestjes die op zo‘n groene rotonde afkomen.
Is er geen risico dat het juist tot extra veel platte egels komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:48 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Mooi project! Hopelijk slaat alles aan en heb je een bloemenpracht dit jaar.


Bedankt. :o dat hoop ik ook. Vooralsnog is het helemaal kaal en net ingezaaid.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:51 



 
Profiel   

Wauw wat een super initiatief! Wellicht een idee om er ook zo'n mooi insecten hotel bij te zetten? Of mag je er verder niks op plaatsen? Hopelijk komen er steeds meer van dat soort mooie rotondes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:51 



 
Profiel   

Wat mooi. Ik heb zelf de bosrand ingezaaid en heb in mijn tuin 2 wild/ onkruidvakken. Echt genieten met alles wat opkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:52 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wat leuk en wat een mooie foto‘s.
Ik maak me echter wel zorgen om beestjes die op zo‘n groene rotonde afkomen.
Is er geen risico dat het juist tot extra veel platte egels komt?


Ik had dezelfde angst, maar ik heb overlegd met de polderecoloog en andere fauna kenners: de rotonde ligt op een stenen verhoging 60 cm. Te hoog voor egels om op de rotonde te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:54 



 
Profiel   

Ah ok, dat is fijn.
Zou namelijk toch wel enorm rot zijn als er ineens allemaal jonge diertjes onder het verkeer komen.
Ben benieuwd hoe he het gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:57 



 
Profiel   

Wat een mooi initiatief..... je vertelde het toen ik koffie kwam leuten.. :D ben echt benieuwd hoe het gaat groeien en bloeien.

Willen nu wel iedere week een update met foto's. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:57 



 
Profiel   

Dropneus95 schreef
Wauw wat een super initiatief! Wellicht een idee om er ook zo'n mooi insecten hotel bij te zetten? Of mag je er verder niks op plaatsen? Hopelijk komen er steeds meer van dat soort mooie rotondes :D


Hebben we wel over gesproken met deskundigen, maar de meeste insecten die wij willen helpen zijn solitair levende insecten, die liever in kleine stronkjes of onder stenen etc nestelen. Afhankelijk van de insecten die op de rotonde komen leven, willen wij dan aanbieden wat zij nodig hebben.
Zo'n insectenhotel zou goed voor het verhaal zijn, maar het wordt maar weinig echt gebruikt door insecten is mijn ervaring

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:58 



 
Profiel   

Cool project :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 12:58 



 
Profiel   

Mando schreef
Wat een mooi initiatief..... je vertelde het toen ik koffie kwam leuten.. :D ben echt benieuwd hoe het gaat groeien en bloeien.

Willen nu wel iedere week een update met foto's. :o


Dit weekend heeft mijn man officieel zijn reclameborden geplaatst op de rotonde: tegenprestatie :D kan ik de kosten van de inrichting verhalen op zijn reclamebudget :+ {:}


[ img ]


Laatst bijgewerkt door janouk op 31-05-21 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:00 



 
Profiel   

Ja ik zag het. Daar gaat zijn zakgeld weer. *\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:01 



 
Profiel   

Wat een fantastisch plan!!! Hier in de buurt ook veel bloeiende akkerranden, wat een genot om naar te kijken zijn die. En jullie rotonde wordt vast ook heel kleurig, fleurig en nuttig!! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:08 



 
Profiel   

Wij kregen ook een heel klein zakje met bloemzaadjes om de kanten in te zaaien, maar nog niet gedaan, vergeet het steeds.
Maar kan ook nog wat bijbestellen zodat het echt een mooie bloemenzee wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:12 



 
Profiel   

Wat een ontzettend tof idee. Nu vangen boeren voor die akkerranden vaak veel subsidie, soms zelfs zoveel dat de akkerranden met bloemen meer opbrengen dat de landbouwgrond met gewassen. Is zoiets eigenlijk ook mogelijk voor rotondes e.d.?
In ieder geval: heel tof. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:13 



 
Profiel   

Wat een mega mooi initiatief zeg! En ook een best grote rotonde meteen! Kan je er op andere plaatsen ook een adopteren? Of ligt het maar net aan wat er te vinden is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:14 



 
Profiel   

Lau07 schreef
Wat een ontzettend tof idee. Nu vangen boeren voor die akkerranden vaak veel subsidie, soms zelfs zoveel dat de akkerranden met bloemen meer opbrengen dat de landbouwgrond met gewassen. Is zoiets eigenlijk ook mogelijk voor rotondes e.d.?
In ieder geval: heel tof. :D


Goed idee, ik zal eens rond kijken wat de groene subsidie mogelijkheden zijn.


Mando schreef
door Mando » 31 mei 2021 14:12

Wij kregen ook een heel klein zakje met bloemzaadjes om de kanten in te zaaien, maar nog niet gedaan, vergeet het steeds.
Maar kan ook nog wat bijbestellen zodat het echt een mooie bloemenzee wordt.


Zeker doen, want alle kleine beetjes helpen. Zonder insecten geen bestuiving van de bomen en planten.


Muiz schreef
Wat een mega mooi initiatief zeg! En ook een best grote rotonde meteen! Kan je er op andere plaatsen ook een adopteren? Of ligt het maar net aan wat er te vinden is?


Hier in onze gemeente zijn veel rotondes te adopteren. Vaak worden ze door hoveniers of tegelbedrijven geadopteerd: reclame. Maar ik houd niet van tuinen / rotondes met rechte haagjes, bloemen in één kleur, vooral recht en netjes of helemaal betegeld.

Ik houd van een wilde bloemenzee <3 <3 Ik heb ook maanden moeten onderhandelen met de gemeente over mijn idee: ze willen liever recht en netjes. Wat zij rommelig vinden, vind ik juist mooi.
En de insecten vele malen fijner.
We zijn met de gemeente overeengekomen een bloemenmengsel van zo'n 40 soorten.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:18 



 
Profiel   

Ik dacht in eerste instantie ... een rotonde adopteren ? Wat krijgen we nu ? :? :o? :o?
:D

Maar wat een leuk initiatief !

Ik heb er hier bij ons ( BE ) nog niet over gehoord. Maar de weg langs het luchthaventerrein hebben ze wel de volledige berm voorzien van een wilde bloemenzee <3
En we hadden hier deze maand de ' maai - mei - niet - maand ' :D Dus tot nu toe nog op heel veel plekken een weelderige kleurenpracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:39 



 
Profiel   

janouk schreef
Dropneus95 schreef
Wauw wat een super initiatief! Wellicht een idee om er ook zo'n mooi insecten hotel bij te zetten? Of mag je er verder niks op plaatsen? Hopelijk komen er steeds meer van dat soort mooie rotondes :D


Hebben we wel over gesproken met deskundigen, maar de meeste insecten die wij willen helpen zijn solitair levende insecten, die liever in kleine stronkjes of onder stenen etc nestelen. Afhankelijk van de insecten die op de rotonde komen leven, willen wij dan aanbieden wat zij nodig hebben.
Zo'n insectenhotel zou goed voor het verhaal zijn, maar het wordt maar weinig echt gebruikt door insecten is mijn ervaring


Echt een superidee!!! Ik heb niet zo'n grote tuin, maar heb een paar m2 ingezaaid met een bijenbloemenmengsel. Wat betreft de insectenhotels, ik heb er inmiddels 3 omdat ze zo druk bezocht worden door de solitaire bijtjes, heel leuk om te zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:43 



 
Profiel   

Goeie actie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:46 



 
Profiel   

Ahh helemaal mijn straatje dit. Super goed initiatief!

Ik zie hier in de stad dat ze eindelijk wat meer van de grasmaaier wegblijven, zowel de bermen als de parken, eindelijk wat meer bloemen (en insecten!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:46 



 
Profiel   

Zit naar nog wat zaadjes te kijken,

Dit is ook leuk.
Historisch: Ouderwetse Bloemenweide
Historisch: Rustieke of landelijke zonneweide


https://www.allezadenkopen.nl/product/historisch_ouderwetse_bloemenweide/

Waar heb jij besteld en hoe kies je al die blommetjes uit....

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 13:57 



 
Profiel   

@mando
Ik heb me laten adviseren door de plaatselijke boeren en hun zadenleverancier :D ze hebben verstand van de bodemsamenstelling hier in de Haarlemmermeer. Verder zijn er afspraken met de gemeente en de boeren over welke bloemen niet mogen in verband met teveel verspreiden / woekeren zoals distels maar ook geen jacobskruiskurid bijvoorbeeld. En ik heb overleg met Beeheroes gehad met welke bloemen de wilde bijen en hommels de meeste baat hebben .

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 14:05 



 
Profiel   

Wat leuk! Weer eens wat anders dan de geijkte rotonde met strakke lijnen en indien de sponsor het laat afweten een grote onkruidbende.

Op mijn werk zijn we ook bezig om met de groenaannemers stukjes gazon om te vormen naar dit soort bloemenweides en we hebben recent een oude kapotte vijver veranderd naar wadi.

We zijn nu nog aan het uitproberen op kleine schaal en als het slaagt kunnen we het hopelijk groter aanpakken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 14:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 89 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen