Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 89 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verbeter de wereld: begin bij jezelf: rotonde geadopteerd

 
Profiel   

Vandaag staan schoffelen en op deze stukjes zou een bloemenzee moeten komen.
Dank je wel corinne voor je geweldige idee.


[ img ]
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 19:31 



 
Profiel   

Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 19:39 



 
Profiel   

Daar ben ik ook bang voor.
Als het zo moet manlief het maar platmaaien

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 19:41 



 
Profiel   

Mooi initiatief. Wat ik mij wel eens afvraag, is of deze bloemen in bermen niet juist zorgen voor extra 'insecten-verkeersslachtoffers'.
Ik word er altijd een beetje naar van wanneer in de zomer soms hele zwermen insecten zich tegen de autoruit te pletter vliegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 20:24 



 
Profiel   

Bekende rotonde :) kom er geregeld dus ga hem in de gaten houden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 20:43 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?


Vooropgesteld dat de meningen verschillen tussen insecten en mensen wat precies onkruid is. :D

Tip
Grond frezen, twee weken wachten, dan komt onkruid als eerste op. Dan weer de grond frezen of omwerken. En dan inzaaien.
Dan hebben de bloemenzaden een voorsprong op het onkruid, dat eerst zich moet herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 20:58 



 
Profiel   

senna21 schreef
Mooi initiatief. Wat ik mij wel eens afvraag, is of deze bloemen in bermen niet juist zorgen voor extra 'insecten-verkeersslachtoffers'.
Ik word er altijd een beetje naar van wanneer in de zomer soms hele zwermen insecten zich tegen de autoruit te pletter vliegen.


Ja, dat kan zeker gebeuren.niet alleen insecten, maar ook vogels, reptielen, zoogdieren, etc.
De natuur is zo versnipperd in Nederland, dat de bermen een groene verbinding kunnen vormen voor dieren om hun leefgebied uit te breiden en partners te vinden.

Via bermen kunnen insecten de stadstuinen bereiken om ook daar te zorgen voor bestuiving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 21:03 



 
Profiel   

janouk schreef
Sclimpre schreef
Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?


Vooropgesteld dat de meningen verschillen tussen insecten en mensen wat precies onkruid is. :D

Tip
Grond frezen, twee weken wachten, dan komt onkruid als eerste op. Dan weer de grond frezen of omwerken. En dan inzaaien.
Dan hebben de bloemenzaden een voorsprong op het onkruid, dat eerst zich moet herstellen.

Ik zal het volgend jaar zo proberen !

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 21:26 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?


wat voor grond heb je?
om kruidenrijk grasland te krijgen wordt in het algemeen verschralingsbeheer toegepast. op schrale grond wordt kruidenrijk grasland het meest soortenrijk. hoe rijker de grond hoe meer een klein aantal soorten de boventoon gaat voeren. verschralingsbeheer in een notendop houdt in dat je het gras en de kruiden lang laat groeien en tot bloei laat komen. vervolgens maai je het kort en laat het ongeveer een week op het veld liggen zodat de zaden kunnen afrijpen. daarna voer je het afgemaaide materiaal af zodat de voedingsstoffen niet terug in de grond komen. zo wordt het tenminste op mijn opleiding beschreven. zandgrond is het meest geschikt maar klei valt bijna niet te verschralen. dus daar is een kleurrijke aanplant van vaste planten geschikter.

je moet ook een beetje uitkijken met bloemenmengsels. daar zit vaak een flink aandeel eenjarigen bij die of niet goed zaaien in ons klimaat of alleen met speciaal beheer jaar na jaar terug komen. korenbloem bijvoorbeeld handhaaft zich het beste als er jaarlijks geploegd wordt. hoewel die plant zich op losse grond vaak ook met maaibeheer wel redt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 01:47 



 
Profiel   

Wat een gaaf proest zeg! En een goed initiatief. Nu hopen op een prachtige bloemenzee en veel insecten.
Hier in de buurt hebben ze ook van die bloemenranden bij de akkers. Zelf heb ik een border in onze voortuin vorig jaar ingezaaid met bloemen. Vorig jaar al een mooie mix gehad van bloemen, dit jaar is het afwachten wat er weer opkomt en bij komt. Tot nu toe lijkt net nog een veldje met onkruid maar de eerste knoppen komen al uit. Heerlijk vind ik het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 02:49 



 
Profiel   

axel_1997 schreef
Sclimpre schreef
Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?


wat voor grond heb je?
om kruidenrijk grasland te krijgen wordt in het algemeen verschralingsbeheer toegepast. op schrale grond wordt kruidenrijk grasland het meest soortenrijk. hoe rijker de grond hoe meer een klein aantal soorten de boventoon gaat voeren. verschralingsbeheer in een notendop houdt in dat je het gras en de kruiden lang laat groeien en tot bloei laat komen. vervolgens maai je het kort en laat het ongeveer een week op het veld liggen zodat de zaden kunnen afrijpen. daarna voer je het afgemaaide materiaal af zodat de voedingsstoffen niet terug in de grond komen. zo wordt het tenminste op mijn opleiding beschreven. zandgrond is het meest geschikt maar klei valt bijna niet te verschralen. dus daar is een kleurrijke aanplant van vaste planten geschikter.

je moet ook een beetje uitkijken met bloemenmengsels. daar zit vaak een flink aandeel eenjarigen bij die of niet goed zaaien in ons klimaat of alleen met speciaal beheer jaar na jaar terug komen. korenbloem bijvoorbeeld handhaaft zich het beste als er jaarlijks geploegd wordt. hoewel die plant zich op losse grond vaak ook met maaibeheer wel redt.


Dank voor je uitleg. Ik heb het tot nutoe altijd bekeken als iets eenjarigs. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je het eigenlijk stilaan moet opbouwen.
Wij hebben leem, dus vrij vruchtbaar. Ik kan eventueel wat zand eronder mengen, het gaat maar over een beperkte oppervlakte.
Als je maait en het maaisel laat liggen, dan neem ik aan dat je de onkruiden eruit moet halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 11:12 



 
Profiel   

onkruid moet je wel bestrijden. maar dat gaat waarschijnlijk beter in de lente voor het bloeit. afgemaaide kruiden sorteren is nogal een priegelwerk. (bij grotere oppervlaktes en wegbermen zal een gemeente de moeite meestal niet eens nemen om onkruid te bestrijden tenzij er echte plaagkruiden in staan.) het hangt er ook weer vanaf wat voor onkruid je hebt. (welke plantjes je als onkruid beschouwt.) in het algemeen heb je wortelonkruid en zaaionkruid. wortelonkruid is meestal het hardnekkigst. zaaionkruid is bij droog weer met een schoffel al onder de duim te houden.

zevenblad bijvoorbeeld zou in een bloemenmengsel op wat rijkere grond goed op zijn plek zijn. want het is inheems, ecologisch waardevol en meerjarig en het krijgt fraaie witte schermbloemen. maar in de siertuin is het een zeer hardnekkig woekerend wortelonkruid.

Japanse duizendknoop is echt berucht. dat is een invasieve exoot die meters diep wortelt, bijna onuitroeibaar is en door een een haarscheurtje in de fundering je woonkamer in groeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 11:52 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Hoe zorgen jullie dat zo een bloemenweide/bloemenrotonde geen onkruidveld wordt? Ik probeer dat al een paar keer: alles kaal maken en dan bloemenmengsel zaaien. Maar ik krijg nooit het resultaat van veel bloemen en weinig onkruid. Wat doe ik verkeerd?


dat kan in de zuurtegraad en voeding van de bodem zitten! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 17:58 



 
Profiel   

senna21 schreef
Mooi initiatief. Wat ik mij wel eens afvraag, is of deze bloemen in bermen niet juist zorgen voor extra 'insecten-verkeersslachtoffers'.
Ik word er altijd een beetje naar van wanneer in de zomer soms hele zwermen insecten zich tegen de autoruit te pletter vliegen.

Dit is ook altijd mijn twijfelgevalletje. Vooral als ik deze initiatieven zie in bermen naast de autoweg of snelweg :=
Rotonde is in dat opzichte wel gunstiger.


Ik vind het een mooi idee!

En ik las nog ergens 'subsidie voor boeren'... Dat is helaas niet overal zo. Gelukkig hier en daar wel gezamelijke initiatieven waardoor ze met korting grote partijen bloemengsel in kunnen slaan.
Maar afijn. Dit zal per gemeente en provincie wel verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 18:09 



 
Profiel   

Toen ik vroeger klein was, heel lang geleden, zaten de auto ruiten helemaal onder de insecten als ue een tijd gereden had. Moest je soms bij het tankstation je vooruit en je koplampen wassen.
Zoveel insecten kwam je onderweg tegen langs de weg.

Maar nu......af en toe een gesneuvelde insect op mijn voorruit. Er zijn zo weinig insecten.

Rondom de rotonde wordt langzaam gereden door in- en uitvoegend verkeer.

De rotonde is groot, 1250m2 en voor veel insecten zal het de woonplek worden. Veel insecten trekken niet verder dan een paar honderd meter. Veel wilde bijen hebben een kleine actieradius: de afstand die zij kunnen vliegen tussen nest en voedsel is beperkt en verschilt per soort. Het vliegbereik van kleine bijen kan beperkt zijn tot enkele tientallen meters, voor andere bijen is dat meestal niet meer dan 300 of 500 meter, enkele uitzonderingen daargelaten

Maar ik kan niet voorkomen dat insecten zullen overlijden in het verkeer.dat is in Nederland niet te voorkomen. En als mensen willen dat de planten in hun tuin bestoven worden, dan zullen we insecten ook in stad en dorp moeten lokken.

Voor meer info over wilde bijen
https://www.wildebijen.nl/hulpvoorbijen.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 20:32 



 
Profiel   

Mooie uitleg over de noodzaak om wilde bijen te helpen


Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 20:54 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Er komen steeds meer bloemen op de rotonde en veel insecten vandaag gezien

Van hommels, bijen, vlinders,krekels En daar doen we het voor

Het begin is er

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 11:15 



 
Profiel   

dat is mooi aan het worden. veel korenbloemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 11:18 



 
Profiel   

Leuk project janouk.

Ik heb vorig jaar een heuvel die net aangelegd was op ons terrein ingezaaid. Ik heb het zeer waarschijnlijk te dik ingezaaid en te vroeg volgens de pakjes, maar daardoor had ik wel een enorme bloemen zee en weinig onkruid. Op het stuk wat ik later gedaan had, volgens de verpakking, weinig tot geen bloemen en heel veel onkruid.

Dit jaar nog steeds veel bloemen op dezelfde plek als vorig jaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 11:27 



 
Profiel   

janouk schreef
[ [url=m/Sy2cdz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ckjmxr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LMYzQE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er komen steeds meer bloemen op de rotonde en veel insecten vandaag gezien

Van hommels, bijen, vlinders,krekels En daar doen we het voor

Het begin is er


Heel mooi! En die zweefvlieg op de foto is dénk ik een Citroenpendelvlieg, en die is al wat minder veel voorkomend (toch in België) dus meteen al een mooie waarneming :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 11:41 



 
Profiel   

Het wordt echt mooi ! Die korenbloemen vind ik echt prachtig !

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 11:42 



 
Profiel   

Oh wat leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 17:27 



 
Profiel   

Wat mooi.

Bij mij komt er niets op maar ik heb wel heel veel vlinders in de vlinderbomen
Vorig jaar 6 neer gezet.


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 19:14 



 
Profiel   

https://www.hcnieuws.nl/lokaal/overig/6 ... r-insecten

In onze courant :list:

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 13:14 



 
Profiel   

Leuk, ik las het
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-21 13:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 89 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen