Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:57

neetoch schreef:
Wow...

Eh, ik weet niet helemaal hoe dit te interpreteren :D

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 06:24

Werk tegenover een grote priklocatie in het midden van het land en woon tegenover een kleinere priklocatie in een dorp verderop en ik kan je zeggen dat het op beide locaties, met name de laatste weken , erg druk is!
Dus die ruim 80/85% vaccinatiegraad die zie ik ook wel langskomen dagelijks.

Mijn schoonmoeder en schoonzus, zijn de enige in de familie die zich niet laten vaccineren.
Had het vorig jaar al aan mijn man gezegd, wedden dat je moeder en zus zich niet laten vaccineren als het zover komt, en welja ik kreeg gelijk.
En als je hun argumenten hoort, ze weten allemaal beter dan de mensen die er voor gestudeerd hebben. Denk, zal me hier niet populair mee maken, dat het ook bepaalde types zijn (over het algemeen dan) mijn schoonmoeder en schoonzus zijn veganistisch, yoga en zijn helemaal zenn, zulke type's :+

Maar ondertussen is mijn schoonmoeder wel bang om het te krijgen en in het ziekenhuis te belanden

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 06:54

Ook ik laat me niet vaccineren en heb hier ook al menig reactie op gehad.
Maar ik ga me niet verantwoorden, ik draai t om.
Als zij vragen waarom niet dan vraag ik waarom wel.
Dan krijg hoef ik niet te antwoorden.
Hun antwoord is 9 van de 10 keer: Omdat we anders nergens naartoe mogen/kunnen.
Hier laat ik t bij, ieder zijn keuze en denk er t mijne van.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:23

Zolang we de vaccinatiegraad halen maakt het me weinig uit. Alleen dat argument "anders mogen we niks", daar heb ik het wat moeilijker mee.
Er wordt toch niks verboden als je geen vaccin neemt? Voorlopig moet je wel nog vaker testen en na een reis in quarantaine, maar het plan is toch dat dat ook ophoudt eens het nodige aantal mensen zijn prikken heeft gehad? Je hoort zo ontzettend vaak dat argument dat dat oneindige testen en die maatregelen nog heel lang gaan blijven doorlopen en dat men "niets gaat mogen". Waar komt dat vandaan?

Moest het nu om ebola gaan of iets van soortgelijke aard, dan zou voor mij vaccinatie wel verplicht mogen zijn. Maar daar is de sterftegraad 1 op 2 en die is nog besmettelijker nee?

Wat betreft zwangerschappen: ik ken ook dames die zwanger zijn en die inderdaad plots versneld hun oproep kregen. Dat is een situatie waarbij ik dan zelf wél meer getwijfeld zou hebben om die prikken te halen.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:24

Ik heb van werkelijk níemand een negatieve reactie gehad. Maar misschien komt dat omdat het me écht niet interesseert wat een ander ervan vindt of wat een ander doet qua vaccinatie. Ik maak er ook geen gespreksonderwerp van. Ze mogen het vragen, ze krijgen een antwoord zonder verantwoording. Allemaal zelf weten, alleen ik doe het niet ;-)

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:45

karrij schreef:
Werk tegenover een grote priklocatie in het midden van het land en woon tegenover een kleinere priklocatie in een dorp verderop en ik kan je zeggen dat het op beide locaties, met name de laatste weken , erg druk is!
Dus die ruim 80/85% vaccinatiegraad die zie ik ook wel langskomen dagelijks.

Mijn schoonmoeder en schoonzus, zijn de enige in de familie die zich niet laten vaccineren.
Had het vorig jaar al aan mijn man gezegd, wedden dat je moeder en zus zich niet laten vaccineren als het zover komt, en welja ik kreeg gelijk.
En als je hun argumenten hoort, ze weten allemaal beter dan de mensen die er voor gestudeerd hebben. Denk, zal me hier niet populair mee maken, dat het ook bepaalde types zijn (over het algemeen dan) mijn schoonmoeder en schoonzus zijn veganistisch, yoga en zijn helemaal zenn, zulke type's :+

Maar ondertussen is mijn schoonmoeder wel bang om het te krijgen en in het ziekenhuis te belanden


Van alle mensen die ik ken die zich niet laten vaccineren (inclusief mijzelf) voldoet er niemand aan dat stereotype. Maargoed, ik mijd zelf de veganistische yoga types een beetje, dus zou me ook straf lijken :+

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:28

Poekkie schreef:
Van alle mensen die ik ken die zich niet laten vaccineren (inclusief mijzelf) voldoet er niemand aan dat stereotype. Maargoed, ik mijd zelf de veganistische yoga types een beetje, dus zou me ook straf lijken :+


Oh de mensen die ik ken die niet vaccineren ook helemaal niet. Eén iemand die helaas wel veel in complottheorieen gelooft (en dit zelf ook altijd ter sprake wil brengen) gelooft, totaal geen vegan hipster, en een dame die wat zweverig is en ook bezig is met homeopathie enzo. Onze hele familie laat zich vaccineren (wat ik persoonlijk fijn vind - we kunnen elkaar weer gaan zien!), de directe familie heeft allemaal al een prik gehad of een afspraak. Ik probeer zo min mogelijk mensen te mijden op basis van vooroordelen.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:47

Arabesk schreef:
Mizora schreef:
Uit de laatste meetronde blijkt dat het ook cirkelgebonden is. Van de mensen die zich laten vaccineren, laten de meeste vrienden of familie zich vaccineren (87%), bij de mensen die zich niet laten vaccineren is dit maar een (relatief) klein deel (28%). De mensen die nog twijfelen zitten daar tussenin (60%).

https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... bereidheid


Logisch dat de antivaxers denken dat vrijwel niemand zich laat vaccineren want ze kennen bijna niemand die zich laat vaccineren.

De antivaxers hebben dus wel een zeer beperkte kennissenkring, want 5% van de bevolking is tegen vaccinatie :+

95% is voor vaccinatie en de andere 5% twijfelt nog.


Lees ik het verkeerd of kloppen de getallen niet> voor:95%, tegen:5%, twijfelt:5% =105% ?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:53

Ze heeft het verkeerd genoteerd. Het is 90% voor, 5% twijfelt, 5% tegen.

Overigens een zeer positief aantal, want daarmee is het minder ingrijpend voor de wel-vaccineerders dat er een groep niet-vaccineerders is. En voor de niet-vaccineerders een grotere kans dat ze en geen covid krijgen en de maatregelen volledig (inclusief testen) opgeheven worden, in ieder geval voor het binnenland, omdat het aantal besmettingen door groepsimmuniteit laag blijft. Hierdoor zal de druk om toch te vaccineren (in ieder geval voor mensen die weinig naar het buitenland reizen) hopelijk afnemen.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:59

Ik vind het dan wel bijzonder dat hier zoveel niet-vaccers zitten. Als je de poll moet geloven, 27 %. En 15% die twijfelt. Niet bepaald een doorsnede van de Nl. bevolking.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:08

Poll?
Ik deelde eerder twee links voor belgie en daar liggen de cijfers toch iets anders, vooral onder jongeren.
Nog steeds de meerderheid, dat wel.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:10

Fitzroy schreef:
Ik vind het dan wel bijzonder dat hier zoveel niet-vaccers zitten. Als je de poll moet geloven, 27 %. En 15% die twijfelt. Niet bepaald een doorsnede van de Nl. bevolking.


Die poll (van bokt in een ander topic) is begin december opgezet, toen zijn ook de meeste stemmen geplaatst. Dan zit je tussen stemronde 8 en 9 in. Stemronde 8 wild 58% hem wel, stemronde 9 wilde 80% hem wel.
Als je dan ook nog kijkt naar de leeftijdsgroep(en) 16(-24)-39, dan wilde bij ronde 8 48-58% hem en bij ronde 9 70-75%. Ondertussen is dat 82-84%.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:40

Winged schreef:
Inmiddels heb ik met een huisarts (Nederlands, toevallig een vriendin) gesproken en zaken heel goed aangehoord. Uiteindelijk ben ik er wel van overtuigd dat het voor mij wel een goede keuze is om te vaccineren. Daarnaast wil ik wel weer graag kunnen reizen.

Maar ik ben ook van mening dat iedereen zelf een keuze moet kunnen maken. En die luxe hebben we. Alleen vind ik het wel jammer dat er een opiniemaker (Maurice) als betrouwbare bron wordt gebruikt. Dat snap ik niet en ik ben wel benieuwd waarom mensen hem als betrouwbare bron zien.


Ik zou echt graag een goede reden horen om gevaccineerd te worden. Voor mij als persoon dan. Ik heb Corona gehad, het is symptoom-loos verlopen en ik heb het idee dat gezonde mensen het gewoon aankunnen. Ik heb mij ook nog nooit tegen een griep laten enten, en daarmee wil je toch eigenlijk ook geen oude mensen aansteken? Maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Laat kwetsbare mensen zich enten en iedereen die wil. Ik vind het alleen kwalijk om hele jonge mensen en kinderen in te enten tegen Corona. Met een enting is het ook niet gezegd dat je een ander niet kunt aansteken.

Ik wil ook graag reizen, en ik ben in het einde van lockdown ook nog gewoon op vakantie geweest. Er zijn genoeg landen waar dat met alleen een test prima gaat. En vervolgens geen mens naar heeft gekeken, maar dat dan terzijde. Ik vind een enting halen, om dingen te kunnen een slechte reden. En dat is de enige reden die ik om me heen hoor. En dat is toch ook niet gezond?

Maurice de Hond is jaren lang, al zo lang als ik me kan herinneren, een toonaangevende opiniepeiler geweest. En nu ineens wordt hij weggehoond. Terwijl veel dingen die hij zegt (cijfers naast elkaar leggen) gewoon kloppen. Hij gaf in het begin al aan dat het meest besmettelijke de aerosolen waren, daar wilde niemand aan, en nu is het ineens wel zo. Waarom is iemand die kritisch is direct een mafketel?

Naar mijn idee laten de meeste mensen zich helemaal gek maken. Terwijl uit meer hoeken geluiden komen (ook hier in Oostenrijk) dat de lockdown en de mondmasker maatregelen niets hebben geholpen. De meeste mensen hebben zich thuis besmet, en intussen maken we de economie kapot. Why?

Maar ik volg al die nieuwsdingen al lang niet meer, wordt er alleen maar gefrustreerd van ;-) En alle provaxxers, de fanatiekelingen, denken die nou echt dat druk uitoefenen maakt dat ik ga enten? De enige druk die ik voel is van het "niets meer mogen", maar dat wacht ik rustig af. Voorlopig kan ik hier alles nog doen met een test, dus prima.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:43

Over het griepvaccin. M’n vader liet zich inenten voor het griepvaccin vanwege mantelzorg van m’n oma ook liet hij niemand binnen met griep/verkoudheidsklachten. Ook juist bij die klachten is het belangrijk om voorzichtig te zijn.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:47

Dat is in jullie geval wel verstandig denk ik. Ook een griep kan voor oude mensen heel erg dodelijk zijn. En sommige oudjes van 94 krijgen griep of Corona en zijn een week later weer fit.

Voor mij is het nog steeds fascinerend dat de ene er geen last van heeft en een ander zo verschrikkelijk ziek kan worden. Maar goed, dat was met een griep waarschijnlijk ook zo, alleen dachten niet veel mensen daar over na.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:49

Natuurlijk is dat zo. Het enge aan Corona vind ik dat het veel minder voorspelbaar lijkt.
En ja ik ben het levende voorbeeld dat griep nare gevolgen kan hebben voor jonge gezonde mensen.
Maar dat percentage is bij Corona veel hoger.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 12:51

Hè hè, eindelijk lijkt het topic in de goede richting te gaan...

Ik kreeg vooral van heel dichtbij een boze reactie toen ik zei dat ik me sowieso niet met AZ zou laten vaccineren. Dat is al een tijd geleden. Ik heb laatst uitgelegd waarom ik mij (nog) niet wil laten enten en dat werd door één persoon (die erg pro-vaccin is) geaccepteerd en begrepen. Zij heeft het uitgelegd aan die bovenstaande die dit ook begrijpt en accepteert en er niet over begint tegen mij, maar me ook zeker niet afstoot. In tegendeel! Ik lijk dichterbij te staan dan ooit!

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:52

Mizora schreef:
Die poll (van bokt in een ander topic) is begin december opgezet, toen zijn ook de meeste stemmen geplaatst. Dan zit je tussen stemronde 8 en 9 in. Stemronde 8 wild 58% hem wel, stemronde 9 wilde 80% hem wel.
Als je dan ook nog kijkt naar de leeftijdsgroep(en) 16(-24)-39, dan wilde bij ronde 8 48-58% hem en bij ronde 9 70-75%. Ondertussen is dat 82-84%.


Volgens ronde 9 is het 77% ja, 3,3% ja maar ik wil eerst weten of ik corona heb gehad.
14,8% twijfelt nog en slechts 4,3% zegt nee. De tweede grafiek geeft een vaccinatiebereidheid van 83% aan. Bij deze data wordt ook aangegeven dat hoe jonger de persoon, hoe minder de vaccinatiebereidheid. Bokt heeft een relatief jong publiek, dat zou kunnen meespelen in hoe de resultaten hier afwijken van het landelijk gemiddelde.

(Bron: https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/ma ... bereidheid)

Onderaan deze pagina staat een - voor mij - vrij geruststellend grafiekje, slechts 2% haalt informatie over vaccineren van Social Media. Nog eens 2% van Bekende Nederlanders....

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:53

Open gesprek is sowieso toch altijd goed?
M’n vader heeft een kennis die m’n vader niet meer wil zien want hij is ingeënt… tja…
Zij was zo boos dat hij zich liet inenten.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 12:54

Zullen we stoppen met al die percentages? Het heeft in mijn ogen niets te maken met het onderwerp van dit topic.

lenaa_tje schreef:
Open gesprek is sowieso toch altijd goed?
M’n vader heeft een kennis die m’n vader niet meer wil zien want hij is ingeënt… tja…

Dit is ook niet oké! Ik zou hier ook heel boos over worden. In mijn ogen ben je dan geen vriend (of goede kennis in dit geval). Iedereen moet vrij zijn in zijn keuze.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:56

Esperanza, een goede reden om te vaccineren? Omdat een coronabesmetting lijkt op een loterij. Je kunt absoluut niet van tevoren aangeven dat jong en gezond er zonder kleerscheuren uit komen, vooral jong, vrouwelijk en gezond niet. Ik ken een 100 jarige, zonder problemen door corona heen gefietst en ik ken redelijk wat jonge gezonde mensen die drie maanden of langer na een, vaak lichte besmetting nog in de lappenmand liggen. Vandaar dat ik de eerste prik heb gehaald, ook de kinderen gaan hem halen en in mijn familie en vriendenkring maar twee stellen die het niet doen, waarvan het ene stel echt compleet wappie is en de andere een fervent FvD aanhangers echtpaar. En bij wel vaccineren in familie kring hebben we het over 65 personen.
Wat betreft eigen kinderen, ik heb ze aangeraden( al in het begin) om geen AZ ( zelf wel mee geprikt) te nemen en even later werd dat ook officieel afgeraden, maar voor Pfizer staan ze in de startblokken.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:04

Agossie schreef:
Zullen we stoppen met al die percentages? Het heeft in mijn ogen niets te maken met het onderwerp van dit topic.

lenaa_tje schreef:
Open gesprek is sowieso toch altijd goed?
M’n vader heeft een kennis die m’n vader niet meer wil zien want hij is ingeënt… tja…

Dit is ook niet oké! Ik zou hier ook heel boos over worden. In mijn ogen ben je dan geen vriend (of goede kennis in dit geval). Iedereen moet vrij zijn in zijn keuze.

Nee dat klopt! Ben ik ook met je eens. Ik hoop wel dat het nog bijtrekt en dat deze bizare scheiding in de samenleving weer verdwijnt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:09

Esperanza schreef:
Ik zou echt graag een goede reden horen om gevaccineerd te worden. Voor mij als persoon dan. Ik heb Corona gehad, het is symptoom-loos verlopen en ik heb het idee dat gezonde mensen het gewoon aankunnen. Ik heb mij ook nog nooit tegen een griep laten enten, en daarmee wil je toch eigenlijk ook geen oude mensen aansteken? Maar daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Laat kwetsbare mensen zich enten en iedereen die wil. Ik vind het alleen kwalijk om hele jonge mensen en kinderen in te enten tegen Corona. Met een enting is het ook niet gezegd dat je een ander niet kunt aansteken.

Een goede reden is dat 10% van de mensen, ook na een mild verloop van de ziekte, tot 6 maanden ernstige restklachten heeft die gedeeltelijk of volledig arbeidsbelemmerend zijn en 1% van de mensen/besmettingen na 6 maanden nog steeds deze ernstige restklachten heeft en daar nauwelijks tot niet meer van lijkt te herstellen (ondertussen al 12-15 maanden bij mensen van de eerste golf), hierbij dus langdurig gedeeltelijk of volledig arbeidsongeschikt zijn geworden.

Het hebben van onderliggende ziektes of je leeftijd blijkt hier geen invloed op te hebben, het wel of geen ziekenhuisopname (verpleeg, ic maakt wel uit) maar heel beperkt. Kinderen lijken zelfs een verhoogd risico op long covid (langdurig, niet longen) te hebben, terwijl het risico op ziekenhuisopnames en sterfte bij hen veel lager is dan bij volwassenen. Enten bij kinderen is dus zeker ook in hun eigen belang.

Daarnaast zijn er ook veel meer jonge gezonde mensen ziekenhuisziek door covid dan door de griep. Zelfs als je thuis zuurstof ontvangt vanwege covid behoor je nog steeds tot de milde gevallen, normaal gesproken bij de groep zouden we het over doodziek hebben. Dit vertekent de heftigheid van de ziekte voor veel mensen.

Hoewel thuisbesmettingen inderdaad een flink deel van de besmettingen zijn, zou de ziekte heel snel doodlopen als dit vrijwel de enige besmettingen zijn. De besmettingen binnen een gezin lopen nu eenmaal hard op qua telling, het gaat zo maar om 2 a 3 extra besmettingen. Het moet echter eerst een huishouden in komen, om daar te kunnen huishouden. Uit Brits onderzoek blijkt dat als iemand toch corona krijgt na vaccinatie, de kans dat hij zijn huisgenoten aansteekt 35-50% minder is.

De economische schade door de langdurig arbeidsongeschikten door long covid zal de komende jaren duidelijk worden, maar is hoogstwaarschijnlijk groot. Ook de impact op de zorg is aanzienlijk De uitval in de zorg door burnout, (versnelde) omscholing en ook long covid slachtoffers zorgt voor een extra tekort aan zorgpersoneel, terwijl het inhalen van de achterstanden in de reguliere zorg en de verhoogde zorgvraag vanuit de long covid slachtoffers juist een verhoogde personeelsbehoefte geeft. Ook zorgt dit voor extra zorgkosten, die bij Nederland sowieso al zeer hoog zijn (meer dan een kwart van de totale overheidsuitgaven).

Overigens is dit verder waarschijnlijk een onderwerp dat beter past in de topics viruswaanzin of het algemene coronatopic (ik ben zelf alleen in viruswaanzin actief).

Ik spreek overigens zelf ook niet af met mensen die bewust niet vaccineren. Vaak (niet altijd) zie je bij deze mensen ook minder (tot geen) besmettingsontwijkend gedrag (afstand houden, mondkapje dragen, niet de drukte opzoeken) en dat betekent dat ze een flink verhoogd risico vormen. De kans dat ik in het ziekenhuis beland met covid is heel klein. De kans dat het mij mijn bedrijf kost (startende onderneming, zeer weinig klantcontact) is heel groot.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:17

Dat doe ik dus niet. Ik vraag niet of mensen niet gevaccineerd zijn en ga er vanuit dat mensen eerlijk zijn over het houden aan de maatregelen.
Ook mensen die snotteren etc. Kunnen gewoon verkouden en negatief getest zijn

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 13:21

Ik houd mij gewoon aan de maatregelen, ik houd afstand, was mijn handen en doe waar nodig mijn mondkapje op.
Mizora schreef:
Ik spreek overigens zelf ook niet af met mensen die bewust niet vaccineren. Vaak (niet altijd) zie je bij deze mensen ook minder (tot geen) besmettingsontwijkend gedrag (afstand houden, mondkapje dragen, niet de drukte opzoeken) en dat betekent dat ze een flink verhoogd risico vormen. De kans dat ik in het ziekenhuis beland met covid is heel klein. De kans dat het mij mijn bedrijf kost (startende onderneming, zeer weinig klantcontact) is heel groot.

Ik snap dat jij je eigen bedrijf wil beschermen, maar ik vind dit een beetje 'over één kam scheren'. Dit kan jou ook klanten kosten. Ik laat mij heel bewust niet vaccineren en jij bent van mening dat ik me dan ook niet aan de maatregelen houd, dus wil jij niet met mij afspreken. Dit voelt als discriminatie.