Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:21

Ik meld mij ook weer even. Fijn dat er toch een topic hierover open mag zijn. Ik klets later wel weer mee.

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:34

of je nou wel of geen vaccinatie haalt, maakt mij niet uit.
Overigens ben ik wel van plan er 1 te halen.

het enige waar ik mij wel aan stoor is dat iedereen die geen vaccinatie haalt dat ook uitgebreid op socialmedia moet verkondigen.
En dan heb ik het vooral over de filmpjes waarin ze moeten laten zien de oproep te Verschuren of te verbranden. Prima dat je geen vaccinatie haalt, maar doe wel normaal.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:35

Geldt dat dan ook voor iedereen die 'm wel haalt AmyJames?

duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:39

Het is nog steeds een eigen keuze en daar hoeft niemand zich voor te verdedigen of aan te vallen, maar respecteren van elkaar !

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:39

Jeetje, het lijkt wel de hoefijzer discussie die hier op bokt ook steeds weer opbloeit :D

Er zijn mensen vóór en er zijn mensen tegen vaccineren. Dat is een persoonlijke keuze.

Ik kan er wel goed inkomen dat het voor mensen die in de zorg werken, of anderszins tijdens hun (vrijwilligers)werk met veel verschillende mensen in aanraking dringend gewenst is dat ze gevaccineerd zijn. Je zou toch niet op je geweten willen hebben dat je een client/klant/leerling besmet hebt en dat deze persoon door jouw toedoen ernstig ziek wordt.

Ik zou me in alle gevallen goed en objectief laten informeren, bijvoorbeeld door je huisarts of een andere bevriende arts. Er staat zo verschrikkelijk veel onzin over dit onderwerp op internet (zowel pro als contra) dat het voor een normale sterveling niet mogelijk om daar een objectieve waarheid uit te halen.

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:41

Ayasha schreef:
Geldt dat dan ook voor iedereen die 'm wel haalt AmyJames?


wat bedoel je daar precies mee?
ik heb namelijk nog niemand die wel een vaccinatie heeft gehaald zo'n soort filmpje zien maken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:44

AmyJamess schreef:
Ayasha schreef:
Geldt dat dan ook voor iedereen die 'm wel haalt AmyJames?


wat bedoel je daar precies mee?
ik heb namelijk nog niemand die wel een vaccinatie heeft gehaald zo'n soort filmpje zien maken?

Mijn facebook staat vol van mensen met profielfoto's dat ze gevaccineerd zijn (zo'n randje) en statussen en "proud to be vaccinated" sh*t.
Ik reageer er niet op want mensen moeten met hun social media doen wat ze willen. Maar ik vroeg me af of je dat dan ook af keurt. Heb eigenlijk nog geen enkel filmpje van een verbrande uitnodiging gezien ook. :') Wij krijgen ze via mail/app dus zou ook een duur grapje zijn vermoed ik.

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:48

Aah dat dus.
Eerlijk gezegd vind ik dat ook een beetje overdreven.
Doen je toch ook niet als je een griepprik haalt :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:49

Dat bedoel ik dus. Toen de eerste vaccinatie gezet werd was er zelfs een heel nieuwsitem over. Niet informatief over het vaccin he. Nee, over de eerste vrouw die gevaccineerd werd. :') Serieus. Besteed die zendtijd aan duidelijke informatie over het vaccin. Daar heeft de maatschappij daadwerkelijk iets aan. Op dat punt was er nog weinig bekend over het wat en hoe. Dus had dat kwartier gebruikt om een duidelijke uitleg te geven over de vaccins in vredesnaam. Die hele reclame campagne is geen fluit waard omdat ze puur reclame maakt voor "neem een vaccin" ipv dat het zich richt op informeren.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:56

Ik heb mijn oproep drie weken geleden gehad en ben niet gegaan (ook omdat ik niet meer in Nederland woon). In onze omgeving wilt eigenlijk bijna niemand zich laten vaccineren, behalve mijn moeder maar zij is chronisch ziek en heeft daardoor geen afweersysteem. Ik ervaar in onze directe omgeving dan ook niet echt de druk om me wel te laten vaccineren. Wel heb ik het andersom ervaren, dus druk om mij niet te laten vaccineren. Mijn man en ik hebben een tijd getwijfeld, mede omdat ik asthma heb (daarom kreeg ik al zo vroeg een oproep ondanks mijn leeftijd). Toen wij aangaven het nog niet te weten, waren vooral de broer van mijn man en zijn vriendin erg heftig in hun reactie en werden zelfs bijna boos dat wij het uberhaupt overwogen. Uiteindelijk heeft dit ons niet beinvloed in de keuze ons niet te laten vaccineren, maar ik heb het zeker als erg vervelend ervaren dat anderen het nodig vinden hun mening door iemands strot te douwen en anderen dom of ongeïnformeerd durven te noemen omdat jouw mening niet aansluit bij die van hun.

Het is voor mij inmiddels (mede daardoor) ook een gespreksonderwerp geworden wat ik liever vermijd. :n

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:57

Ik heb mezelf laten enten, mijn man laat zich (voorlopig) niet enten.

De enige reden dat hij zou vaccineren is op niet in quarantaine te moeten als we op vakantie gaan :')

Ik laat hem de vrije keuze. Ik ent mezelf 1x in de 10 jaar tegen tetanus, verder niks. Maar als astma-patiënt, werd ik heel nerveus van het zien van alle covid-afdelingen in het ziekenhuis.

Ik was heel anti-vaccin, maar na al die tijd snak ik ook naar wat vrijheid. Ik kreeg pfizer en een vriendin die daar werkt kreeg 1 van de allereersten maaaaanden geleden. Vandaar dat ik het toch gedurfd heb.

Iedereen heeft recht om te accepteren of weigeren.

Iedereen is baas over eigen lijf dus niemand zou daar mogen over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:01

AmyJamess schreef:
of je nou wel of geen vaccinatie haalt, maakt mij niet uit.
Overigens ben ik wel van plan er 1 te halen.

het enige waar ik mij wel aan stoor is dat iedereen die geen vaccinatie haalt dat ook uitgebreid op socialmedia moet verkondigen.
En dan heb ik het vooral over de filmpjes waarin ze moeten laten zien de oproep te Verschuren of te verbranden. Prima dat je geen vaccinatie haalt, maar doe wel normaal.

Ik heb nergens op social media staan dat ik geen vaccin neem.

Enige reden waarom ik geen vaccin neem, is dat de langere termijn bijwerkingen niet bekend zijn.

Daarnaast heb ik nu 2 x corona gehad. Waarbij ik de eerste keer 3 weken benauwd op bed heb gelegen + nog maanden restklachten. 2e keer had ik milde klachten. Dus ik heb vertrouwen in mijn geheugencellen :D

Mijn zusje(hartpatiënt)en oma(dialysepatiënt en diabetes) krijgen wel enorm veel commentaar. Ook van familieleden. Beide willen ze geen vaccin en vind het enorm rot voor ze, dat hun keuze niet gerespecteerd worden. Beide hebben ook al corona gehad.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:18

Ook ik laat me niet vaccineren en voel hier op bokt niet de druk omdat dat ver van me af staat. Voel iets meer druk van vrienden en wordt helemaal gestoord van alle reclame op tv of radio om je wél te laten vaccineren. Zolang een hoop gevolgen op de lange termijn niet bekend zijn geen prik voor mij. En zeker nu niet in de zomer heeft het voor mijn idee weinig effect.
Mijn vriend heeft zich wel laten vaccineren, als mensen wel willen is dat hun keus en ga ik niet over in discussie.
Wat ik wel heel irritant vind wat je wel of niet mag zonder prik.
Heb zelf in december corona gehad en niet echt ziek geweest heb meer last van de overgang en alle ongemakken

Zit net radio 1 te luisteren naar een arts die wereldwijd bezig is met ook andere ziektes en die geeft aan groeps immuniteit bestaat eigenlijk niet of zal heel kort bestaan.

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:23

Napie schreef:
Misschien moeten we gewoon stoppen met het openbaar maken van je vaccinatiestatus. Dat gaat toch helemaal niemand wat aan of je wel of niet gevaccineerd ben. Dan is er ook geen druk en geen gezeur.

Jawel,t.o.v. mensen waarvan ik weet dat ze wel gevaccineerd zijn voel ik me losser in de omgang omdat ik denk dat ik niet door ze besmet kan worden.Maar ik respecteer het volkomen als iemand die spuit niet zou willen.Ik ben zelf wel gevaccineerd ondanks dat ik ook wel twijfels had.Maar het kon zo niet verder vond ik.Sommige sociale samenkomsten waar ik vroeger heenging gaan nu pas weer beginnen als iedereen gevaccineerd is werd me gezegd.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:24

Ik moet even kwijt dat ik het een opluchting vind dat er in dit topic een prettig gesprek plaatsvindt tussen mensen met verschillende visies. Ook wel verhelderend hoe verschillend e.e.a. ervaren wordt en dingen als vaccinatiebrief verbranden had ik nog nooit van gehoord en ook niet tegengekomen, bijzonder :+.
Ik heb mijn brief ook ontvangen maar heb deze op mijn bewaarstapeltje gelegd, wie weet neem ik em later alsnog.
Wat ik erg lastig vond in de discussies uit andere topics was dat mensen soms voor mij wilden bepalen dat ik mij dan langer aan de maatregelen moest houden of bijvoorbeeld geen recht op een IC- bed had. Dan denk ik: dat zeg je toch ook niet tegen een roker of een persoon met overgewicht...

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:25

Als je druk ervaart, hoeft dat nog niet te betekenen dat er druk is. Ervaring is subjectief.

Als je bang bent voor druk binnen een bepaalde groep (bijvoorbeeld Bokt) waarom deel je dan dat je je niet wilt laten vaccineren. Wat voegt het toe voor je?

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:54

rien10 schreef:
Als je druk ervaart, hoeft dat nog niet te betekenen dat er druk is. Ervaring is subjectief.

Als je bang bent voor druk binnen een bepaalde groep (bijvoorbeeld Bokt) waarom deel je dan dat je je niet wilt laten vaccineren. Wat voegt het toe voor je?

Omdat mensen graag meningen uitwisselen,willen"sparren"?

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:01

Ik ben het wel met Rien eens. Afgelopen weekend had ik een buiten samenkomst met een groep mensen en het vaccineren is niet ter sprake gekomen en dat geeft wel een rust. Dus als je inderdaad die druk ervaart is het waarschijnlijk handiger om er niet over te beginnen. Want die druk voel je inderdaad van mensen die er anders over denken dan jij, vooral op sm, waar je er bijna niet omheen kunt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:02

rien10 schreef:
Als je druk ervaart, hoeft dat nog niet te betekenen dat er druk is. Ervaring is subjectief.

Als je bang bent voor druk binnen een bepaalde groep (bijvoorbeeld Bokt) waarom deel je dan dat je je niet wilt laten vaccineren. Wat voegt het toe voor je?

Als je druk ervaart in je omgeving is het soms fijn om te horen hoe anderen dat aanpakken/daarmee om gaan.
Waarom delen mensen relatie/familie problemen op bokt?
In wezen is deze druk niets anders dan een probleem binnen bepaalde relaties met mensen.

nynke: je hoeft er niet zelf over te beginnen om de vraag te krijgen he. :) Ik begin nooit over vaccinaties, sterker nog, ik mijd corona in het geheel als gesprek omdat ik het niet boeiend vind om het er over te hebben.Heb inmiddels alle meningen en argumenten al tientallen keren gehoord, ik verwacht niets nieuws meer. Maar heb wel al verschillende keren de vraag gekregen. :)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:04

Dat klopt, maar daar hoef je niet op te antwoorden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:11

Nee, dat klopt. Het "leuke" is dat als je niet antwoord of aan geeft dat je die discussie niet aan wil gaan. Men er gewoon van uit gaat dat je je niet laat/wil laten vaccineren. En dat men dan alsnog eenzijdig de discussie start. :+ IK ben dan een vrij bruut type dat gewoon zegt "Ik zei toch dat ik de discussie niet aan wilde gaan?" maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo mondig is. :)

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:12

anjali schreef:
rien10 schreef:
Als je druk ervaart, hoeft dat nog niet te betekenen dat er druk is. Ervaring is subjectief.

Als je bang bent voor druk binnen een bepaalde groep (bijvoorbeeld Bokt) waarom deel je dan dat je je niet wilt laten vaccineren. Wat voegt het toe voor je?

Omdat mensen graag meningen uitwisselen,willen"sparren"?

Sparren is toch ook tegen argumenten krijgen?

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:13

Ayasha schreef:
Nee, dat klopt. Het "leuke" is dat als je niet antwoord of aan geeft dat je die discussie niet aan wil gaan. Men er gewoon van uit gaat dat je je niet laat/wil laten vaccineren. En dat men dan alsnog eenzijdig de discussie start. :+ IK ben dan een vrij bruut type dat gewoon zegt "Ik zei toch dat ik de discussie niet aan wilde gaan?" maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo mondig is. :)

Precies. “Nee dank je. Het is voor mij geen gespreksonderwerp”.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:15

Ik had in Januari al voor prik kunnen gaan, ik ging pas 10 mei voor de 1e.

Ik ben niet per se voor of tegen vaccineren, maar ik ben wel heel erg tegen het opdringen van waarom wel/niet.

Ieder is baas over eigen lijf en moet vooral zo blijven.

Mensen die vinden dat het verplicht moet worden heb ik geen begrip voor :n

Ik haal binnenkort mijn 2e maar ben niet van plan er een jaarlijks terugkerend feestje van te maken.

En zoals Beau van de week er een tv show van maakt.. ik vind het belachelijk.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:16

Het is niet erg argumenten en tegen argumenten maar het gevoel je te moeten verdedigen voelt soms erg als druk omdat het soms erg ver gaat en dat kan natuurlijk van 2 kanten zijn.