Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 08:44

Hoi hoi,

Zoals het er nu naar uit ziet verhuizen we deze zomer naar Drenthe! Ontzettend blij mee, perfect huisje op een perfecte locatie.
Nu is het zo dat ik 2 dochters dadelijk op de middelbare heb (na de school vakantie in de 1e en de 3e), en de afstand tot de school 16 kilometer gaat bedragen. Oftewel bijna uur fietsen.
Nu is mijn moeder van mening dat de kinderen zo'n stuk laten fietsen ongeveer gelijk staat aan kindermishandeling, en ze onwijs veel risico lopen op de weg.

Gezien ik zelf nooit lange afstanden naar mijn school heb hoeven af te leggen, zou ik graag jullie ervaringen en meningen horen! Fietsen jullie kinderen ook zo ver? Of heb je dat zelf vroeger gedaan? Hoe beviel/ bevalt het? Dingen om rekening mee te houden?

We willen wel elektrische fietsen voor de dames gaan aanschaffen, en ze vinden het zelf niet erg (willen ook dolgraag verhuizen).

Alle input is welkom! Bedankt alvast!

Groetjes Wendy

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:45

Hier leven ze nog

En dat zonder elektrische fiets
Dat is miss wel een aanrader

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:46

Toen ik op de middelbare zat, had ik heel wat klasgenoten die 22 km enkele reis moesten fietsen.

Zelf had ik mazzel met 12 km :D

En we werden niet gebracht als het regende. Hooguit als het enorm glad was of enorm sneeuwde.

Akshay
Berichten: 2062
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:47

Prima overleefd. Zocht zelfs een manege independent plaats als school, dus fietste op zaterdag nog een keer die afstand! Zomer, winter, zon, wind en regen.
Enige gevolg, ik vind fietsen geen "fun tijdverdrijf" weet niet of het daardoor komt.
Laatst bijgewerkt door Akshay op 08-06-21 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kimwilliam

Berichten: 1165
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:47

ik fietste elke dag 30km naar mijn school, door de polders door weer en wind zonder elektrische fiets. mijn conditie is nooit meer zo goed geweest als toen. niks mis mee hoor

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:47

Zeker met een elektrische fiets gaat dat prima hoor. Hier hele hordes altijd, 12-14km en ze leven allemaal nog.

En later kan een scooter ook nog.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:47

Haha dat was vroeger doodnormaal en zonder elektrische fiets nog wel. Juist super gezond zoveel sporten!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:48

Ik ben er nooit aan gestorven. En geen elektrische fiets vroeger. We hadden ook geen auto dus door weer en wind.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:48

Ik fietste vroeger 12 km naar school en ik leef ook nog. Wel met een gruwelijke hekel aan fietsen :+
Elektrische fietsen bestonden nog niet. Inmiddels heb ik er wel 1 en dat maakt het al een stuk aangenamer.
16 km is ver. Maar met een elektrische fiets en eventueel de mogelijkheid van OV in de winter is dat helemaal niks geks. Zo gaat dat op het platteland :))

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:48

Hier heb ik het overleefd en ik fietste liever dan dat ik met de bus of trein ging. Moet wel zeggen dat ik een elektrische fiets had en als het sneeuwde ik gebracht werdt door 1 van mijn ouders.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:48

Ik moest 13 kilometer fietsen. Enkele reis. Ook overleefd zonder ebike

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:49

Ik heb 6 jaar lang zover gefietst naar de middelbare school. Net als de 100en andere kinderen hier uit het dorp. Niemand is er minder van geworden.
En dat is een tijdperk dat elektrische fietsen nog niet bekend waren. En denk maar niet dat regen, wind of sneeuw betekende dat we gebracht werden :')

Nee niks mis mee. Ze zullen misschien even moeten wennen. Maar ik kijk nog altijd met veel plezier terug op al die fietstochten met vrienden en de dingen die we meegemaakt hebben!

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:49

Ik leef ook nog.
Ging elke dag 15 km heen en 15km terug.

Ja in de regen was het niet leuk maar verder ach vond ik het niet eens heel erg.
Mijn moeder liet mij alleen als het sneeuwde niet fietsen dan mocht ik met de bus.

Zorg wel voor goede verlichting en een goed regenpak. Ik was altijd 1 van de weinige die een regenpak aan had maar ik was altijd droog terwijl de rest hele ochtend nat was :=

En mijn moeder had met school afgesproken als ik een uur te laat was dat ze moesten bellen naar huis om te controleren of ik wel weg was. Omdat er natuurlijk wel wat kon gebeuren onderweg. (Nou moet ik zeggen dat school daar niet zo goed in was := )

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:51

Ik moest 13km, was heel normaal voor onze school, ging prima. Niet elektrisch. En in weer en wind.

16km elektrisch is echt niet te ver.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:51

Gefeliciteerd met je mogelijke verhuizing.

Maar zo n "eind" fietsen. :D ik leef ook nog. Mijn vwo zat 17 km verderop. Openbaar vervoer was er bijna niet. Of wel de bus was eerst 3 km fietsen dan ruim een uur in de bus (omweg) en dan nog 2 km lopen voor ik op school was. Of de trein en eerst 7 km fietsen en daarna nog 2 km lopen. :)) Dus niet veel keuze.

Gewoon eerst op een versnellingsloze fiets. Later de drie versnellingsfiets van mijn vader, net als de denk ik 1000 andere leerlingen van de school. En niemand is er aan doodgegaan voor zover ik weet.

Even trainen, de route uitvissen en zolang ze niet jonger zijn dan 12 kunnen ze het heus wel aan.
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-06-21 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:52

Ik denk dat het wel food is for thought maar ze krijgen er niets van!

Mijn broer moest verder fietsen en ik minder 13 km en ik heb er niets aan over gehouden!.
Bij ons was dat normaal in de regio, je wist niet beter.

en idd de electrische fiets scheelt dure bus kaarten en met de scooter heb ik ook 20 km gereden naar mijn opleiding elke dag....en dat ging prima hoor!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:53

Met een electrische fiets moet het helemaal goed komen. Dan hoeven ze niet zoveel energie in het fietsen te stoppen en zijn ze dus niet moet als ze op school aankomen. Ze willen zelf ook graag verhuizen schrijf je en ze vinden het niet erg.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:54

Er zal inderdaad nog nooit iemand aan gestorven zijn, maar ik vind het wel iets waar je over na moet denken. Ik moest 12 km fietsen en vond dat soms echt wel zwaar. Niet qua fysiek, maar wel qua tijd en ongezelligheid. Ik fietste een groot stuk alleen, dat scheelt wellicht ook.
Verder had ik het best druk met huiswerk, sport en de paarden en dan snoepte de reistijd veel van alle tijd af.
Mijn vriendinnen zaten al drie kwartier aan hun huiswerk/sport, terwijl ik nog bij moest komen ;)

Met andere woorden, ik zou er niet zo licht over denken als hierboven wordt gedaan. Zelf zou ik het voor mijn kind niet willen, maar dat is ook door hoe ik het zelf ervaren heb.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:54

Ik zou het nooit doen.. Had zelf al een bloedhekel aan fietsen. Zeker met harde wind of regen. En dan hoefden wij maar een kwartiertje. Ik weet niet of een elektrische fiets voor mij het verschil het gemaakt maar het is natuurlijk altijd fijner dan zelf ploeteren.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:54

Ik heb respectievelijk 12, 15 en 17km naar school gefietst, zonder e-bike. Nooit aan dood gegaan.

Het is wel fijn als er een goede busverbinding is voor het geval het echt hondenweer is.

EDIT: Wat er gezegd wordt over verveling is wel echt een ding geweest voor mij. Je bent er gewoon veel tijd aan kwijt en ik fietste inderdaad altijd alleen. Daar was geen flikker aan, maar echt ''erg'' was het niet.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 08-06-21 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:55

Mwah, vroeger wist je niet beter. Voor nu zou ik inderdaad een electrische fiets doen. Mijn dochter heeft hem ook en vanaf dat moment vindt ze fietsen leuk. En met regen/sneeuw breng ik haar want dat haatte ik vroeger zelf ook :D
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 08-06-21 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:56

Nee hoor, ik leef ook nog :))
Eerste 3 jaar heb ik 18km enkele reis moeten fietsen (uiteraard nog geen electrische fiets) en de laatste 3 jaar ging ik naar een andere school en was het nog 'maar' 14km.

Uiteraard was het, met name de eerste periode, wel vermoeiend. Helemaal in combinatie met voor het eerst naar de middelbare school gaan, misschien goed om eens te kijken hoe dat verloopt en of je daar niet soms even wat 'ruimte' moet geven door ze bijv. een keer weg te brengen. Het moet natuurlijk niet ten koste gaan van school.
Maar ik was met een aantal weken wel gewend, en had in die jaren wel de conditie van een beer :))
Laatst bijgewerkt door Muurp op 08-06-21 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:56

Ik moest vroeger ook een eind fietsen, en toen waren er nog geen e-bikes en mobieltjes. Ik denk dat het wel goed komt.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:57

16km heen en weer 16km terug is best een pittige afstand. Niemand gaat er dood van, ik heb vroeger ook veel km’s afgelegd met naar school fietsen. Of ik er altijd bij mee was? Nee, vooral wanneer het regende of waaide is dat echt ver en zwaar. Maar een E-Bike zou toch wel heel prettig zijn voor je meiden, verwacht ik. Naast dat het makkelijker fietsen is scheelt het ook een hoop tijd, en met vreselijke tegenwind kom je dan misschien nog iets vooruit. {:}

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:57

En nog een keer hetzelfde verhaal bevestigd. Als kind jarenlang van en naar school op 12km afstand. Dagelijks met de (niet elektrische) fiets, eender hoe het weer was. En ja, soms had ik er een hardgrondige hekel aan, als het stormde, hagelde, fel regende of sneeuwde. Maar ik ben er niet slechter van geworden.