Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:20

Ik fietste alleen met 'goed' weer (geen vrieskou, storm of een hele harde wind) (16km), maar leuk was anders. Was altijd heel moe, als ik thuis kwam van school. Ook was het stom dat klasgenoten na 10 minuten al thuis waren en ik nog een uur moest fietsen. De terugweg deed ik er vaak langer dan een uur over, omdat ik moe was. Dit was zonder elektrische fiets, met is het wel te doen denk ik.

Oh, en in de winter was het smorgens nog heel donker en was het te donker om veilig over de niet verlichte smalle fietspaden te gaan, dus dan ging ik ook met het OV

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:23

Betreffende regenbuien, gewoon een droge spijkerbroek mee in een plastic tas is toch geen probleem?

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:27

En als je kijkt hoe vaak het echt regent op de heenweg, net dan, is echt niet vaak.
En terug weg kletsnat is niet erg, dat is thuis droge kleren aan.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:29

Cinderella schreef:
Ineke2 schreef:
Haha dat geloof ik hoor Mindim. Ik had het alleen als kind echt niet gekund en nu nog niet. Ik ben een uitzondering dat weet ik.


Ik weet niet waar je woont, maar in de Randstad ben je echt een uitzondering als je het wél ziet zitten om elke 16 kilometer enkele reis te fietsen. :)) mij niet gezien!

Ik ben trouwens opgegroeid in een stad in Noord Holland en daar zaten de meeste mensen hier ook echt niet op te wachten. En dat terwijl die stad omringd is met dorpen. :D

Ik ben opgegroeid in Rotterdam :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:31

Maar wat wil je dan wanneer je ouders een boerderij hebben die 20 km is verwijderd van de eerste beste middelbare? :')

Vanaf bijvoorbeeld Dalfsen (best een groot dorp) is voor havo/vwo de eerste beste mogelijkheid echt 14 km oid (Zwolle of Ommen). Dan maar niet naar de middelbare school? Of je ouders verhuizen? Of je ouders stoppen met werken om je te brengen? :+

Want echt niet vanaf overal gaat een bus.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:33

MarlindeRooz schreef:
Maar wat wil je dan wanneer je ouders een boerderij hebben die 20 km is verwijderd van de eerste beste middelbare? :')

Vanaf bijvoorbeeld Dalfsen (best een groot dorp) is voor havo/vwo de eerste beste mogelijkheid echt 14 km oid (Zwolle of Ommen). Dan maar niet naar de middelbare school? Of je ouders verhuizen? Of je ouders stoppen met werken om je te brengen? :+

Want echt niet vanaf overal gaat een bus.

Mijn ouders zouden dat nooit doen ( ze leven niet meer overigens), maar beiden hadden geen rijbewijs dus nee die zouden niet op het platteland gaan wonen.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:36

Dat merk je ook wel dat mensen die uit de stad komen vaak ook niet in de gaten hebben dat een bus vaak helemaal geen optie is.
Dan even offtopic over de auto, ja dan moeten ze die maar laten staan, milieu dit en da, hoor je soms.
Maak maar duurder, ze moeten het OV maar nemen.
En dan?

Waar ik voorheen werkte reed ik een klein half uurtje op.
Met de trein 2:40 uur als alles mee zat.

Heb ook op plaatsen gewerkt dat hij voor een ochtenddienst of na een late niet eens meer ging.
Wat dan? :D

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:45

MarlindeRooz schreef:
Maar wat wil je dan wanneer je ouders een boerderij hebben die 20 km is verwijderd van de eerste beste middelbare? :')

Vanaf bijvoorbeeld Dalfsen (best een groot dorp) is voor havo/vwo de eerste beste mogelijkheid echt 14 km oid (Zwolle of Ommen). Dan maar niet naar de middelbare school? Of je ouders verhuizen? Of je ouders stoppen met werken om je te brengen? :+

Want echt niet vanaf overal gaat een bus.


Verhuizen :))

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:05

Maranta schreef:
Toen ik op de middelbare zat, had ik heel wat klasgenoten die 22 km enkele reis moesten fietsen.

Zelf had ik mazzel met 12 km :D

En we werden niet gebracht als het regende. Hooguit als het enorm glad was of enorm sneeuwde.


Idem.

En geen elektrische fiets. Hartstikke gezond juist voor je kinderen, krijgen ze een top conditie van.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:09

Cinderella schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar wat wil je dan wanneer je ouders een boerderij hebben die 20 km is verwijderd van de eerste beste middelbare? :')

Vanaf bijvoorbeeld Dalfsen (best een groot dorp) is voor havo/vwo de eerste beste mogelijkheid echt 14 km oid (Zwolle of Ommen). Dan maar niet naar de middelbare school? Of je ouders verhuizen? Of je ouders stoppen met werken om je te brengen? :+

Want echt niet vanaf overal gaat een bus.


Verhuizen :))


In deze tijd

Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:19

Mijn ouderlijk huis ligt ook midden in de polder. Echt heel veel leerlingen van de middelbare school fietsen bij ons tegenwoordig op een elektrische fiets, samen in een groepje of de mensen zonder elektrische fiets hangen aan. Ik vond het fietsen zelf uiteraard lang niet altijd leuk, zeker bij combi van wind en regen niet. Maar voor mij hoorde het er ook bij, ik weet niet beter en kon altijd met klasgenoten fietsen. Het was ook wel echt een gezellige tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:22

Cinderella schreef:
Ineke2 schreef:
Haha dat geloof ik hoor Mindim. Ik had het alleen als kind echt niet gekund en nu nog niet. Ik ben een uitzondering dat weet ik.


Ik weet niet waar je woont, maar in de Randstad ben je echt een uitzondering als je het wél ziet zitten om elke 16 kilometer enkele reis te fietsen. :)) mij niet gezien!

Ik ben trouwens opgegroeid in een stad in Noord Holland en daar zaten de meeste mensen hier ook echt niet op te wachten. En dat terwijl die stad omringd is met dorpen. :D

Hier in de gemeente westerveld 20.000 mensen op 20.000km2.
Fietsen is hier eerder regel dan uitzondering :D

Ik snap dat de gemiddelde randstedeling iets anders tegen de zaken aan kijkt :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-21 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:23

meganvr schreef:
en tegenwoordig loopt er steeds meer “vreemd” volk rond...

Dat was vroeger ook zeker het geval, alleen werd het minder uitgemeten in de krant (als men het thuis al durfde te vertellen).
.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:37

Mijn dochter fietst 10 kilometer en dat gaat prima. Het eerste jaar deed ze er 45 minuten over en inmiddels fietst ze het in 30 minuten! Als het regent breng ik haar met de auto trouwens dus ze fietst niet in weer en wind.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:37

Op de school waar ik werk komen ook veel kinderen op de fiets en moeten zij ver fietsen.

Ze wonen zelfs op zulke afgelegen plekken dat we onze eigen busdienst hebben,omdat er op sommige plekken geen openbaar vervoer is.
Ik zou echt wel even goed uitzoeken of er openbaar vervoer mogelijk is. Mijn ervaring is dat kinderen toch echt wel moe zijn van zoveel km fietsen en dan nog een hele dag school, weer naar huis fietsen en dan huiswerk maken. Niet ieder kind kan dat aan.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:59

Maar lichamelijk moe is iets compleet anders dan geestelijk moe. Juist dat uurtje lichaamsbeweging en dan na wat drinken aan het huiswerk. Je ziet het grote verschil met vroeger ook heel erg bij de basisschool . We wonen in een klein dorpje maar vanaf dat ze konden fietsen was het onder begeleiding naar school , 3 kilometer. Bijna alle kids van buitenaf kwamen zo en diegene op 500 meter van school werd met de auto gebracht. Niet normaal. Als kind is op een fiets naar school gaan beter dan in de bus of trein weer direct met je neus op de telefoon.
Gewoon lekker buiten bezig en daar knapt iedereen van op en je krijgt er conditie van.

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 20:01

Nogmaals bedankt voor alle jullie reacties, meningen en ervaringen!!

De dames zelf geven aan het geen probleem te vinden. Wisten het bij het bekijken van dit huis, en kozen er zelf ook voor.

Er is een bushalte direct voor ons huis. We zitten niet met een geld probleem, dus buskaartje kan er vanaf. Echter als ze om half 9 op school moeten zijn.....:

Afbeelding

Verbinding is gewoon bagger. Maar bij slecht weer met de bus is in theorie een mogelijkheid.

Het van de winter wegbrengen met de auto en terug laten fietsen wel een hele goede tip hier! Moet alleen ook passen met ons werk.

Qua fietsgroepjes heb ik nog geen idee. Ik weet wel dat de buurjongen van het nieuwe huis ook die afstand fiets, en met een groepje fietst.

Nogmaals iedereen bedankt!!!!!!

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:06

Welkom op het platteland. :D
Tegenwoordig zie je al veel jongeren met een e-bike voor dit soort afstanden, maar hele volksstammen kinderen die gewoon per fiets naar school gaan.
Ik denk dat dit kinderen juist een goede basisconditie geeft.
Zitten is het nieuwe roken....

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:13

Citaat:
Ik weet niet waar je woont, maar in de Randstad ben je echt een uitzondering als je het wél ziet zitten om elke 16 kilometer enkele reis te fietsen. :)) mij niet gezien!


Als voormalig bewoner van de Randstad: er is het Groene Hart.

Elke dag Roelofarendsveen - Leiden per fiets is in 'de Veen' volstrekt normaal.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:19

Hier vroeger ook 15 km fietsen enkele reis
Ver voor er elektrische fietsen bestonden :+

Zodra je in dorps gebied woont zitten scholen niet direct altijd om de hoek na de basisschool
Goed voor de conditie ;)

Maar ook nu fietsen de kinderen hier in de dorpen gewoon 10 tot 18 km heen en weer naar school en spreken ze ook gewoon af met mensen na school
En van de bus hoef je het buiten stedelijk gebied echt niet te hebben das een drama , vroeger al niet best
En tis er niet beter op geworden zeg maar


En met een elektrische fiets word het nog makkelijker ook (en sneller waarschijnlijk ;) )

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:39

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik weet niet waar je woont, maar in de Randstad ben je echt een uitzondering als je het wél ziet zitten om elke 16 kilometer enkele reis te fietsen. :)) mij niet gezien!


Als voormalig bewoner van de Randstad: er is het Groene Hart.

Elke dag Roelofarendsveen - Leiden per fiets is in 'de Veen' volstrekt normaal.

Het Groene Hart is buiten de ring dus dat bestaat niet. {:}

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:48

Waar ze grote afstanden fietsen deden ze dat vroeger al en nu nog steeds. Dat is niet opeens anders nu. Ik merkte ook dat de ouders die het zelf ook gedaan hebben, het normaal vinden. Waar wij het dus best heftig en spannend vonden. Ik denk dat ik 50% van de keren wegbrengen of ophalen de smoes zelf verzonnen heb :p

Voor dit huis 8jr in een dorp gewoond waar echt alles wel bij de hand was. Om de hoek een bs en echt een ramp qua auto's die de kinderen brachten en haalden. Asociaal parkeren, asociaal rijden en echt veel overlast. Meerdere bs in het dorp en dorpen ernaast hebben hun eigen bs, dus meesten hoeven echt niet met de auto te komen.
En ik snap echt dat ze het combineren met doorrijden naar het werk bijv, maar zelfs danvond ik wel dat je zelf ook kon zien dat het gewoon echt te druk was en een grote chaos, ook tussen de middag bijv.

Ik merk dat de jongeren hier veel sneller alles met de auto doen waar alles wat meer uitgestrekt is, als het dorp waar alles bij de hand is en volgende dorp aansluit en ook uitgebreid is.

Qua weer houden de scholen er hier wel rekening mee. Met sneeuwval viel ov uit en hebben scholen ook vroeger de deuren gesloten, zodat iedereen voor ov stopte met rijden naar huis kon.
Maar heb vanwege slechte verbinding mn zoon wel een keer 's ochtends weg willen brengen, terwijl de weg egwoon verdwenen was. Sneeuw was te hoog, er reed niemand en je kon echt niet zien wat weg, sloot of land was. Heb hem toen toch afgemeld en alle begrip. Later werd toen ook ov stil gelegd en de scholen vroegr gesloten.
Maar dat zijn uitzonderingen en gebeurt een keer.

Door onweer laten fietsen over die hele open stukken heeft ook niet echt mn voorkeur. En iedereen kan wat vinden, maar uiteindelijk is het toch mijn kind en mijn keus of ik dan in de auto stap. Hadden daarom een fietsendrager gekocht en dat was super makkelijk.

Toen hij dus extra voetbalde lieten we hem ook niet 's avonds alleen terug fietsen. Hij ging van school naar voetbal, daar huiswerk en wat eten en trainen. Je wil ook nog ergens wat rust voor je kind.

Ik zou zelf niet zo snel een elektrische fiets kopen of even kijken wat de rest heeft. Ik heb een elektrische fiets en mijn man niet. Samen fietsen is wel een dingetje. Ik hou me in, maar je gaat snel veel harder.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 06:17

Wendy_Komen schreef:
Nogmaals bedankt voor alle jullie reacties, meningen en ervaringen!!

De dames zelf geven aan het geen probleem te vinden. Wisten het bij het bekijken van dit huis, en kozen er zelf ook voor.

Er is een bushalte direct voor ons huis. We zitten niet met een geld probleem, dus buskaartje kan er vanaf. Echter als ze om half 9 op school moeten zijn.....:

[ [url=m/lk28gi.png]Afbeelding[/url] ]

Verbinding is gewoon bagger. Maar bij slecht weer met de bus is in theorie een mogelijkheid.

Het van de winter wegbrengen met de auto en terug laten fietsen wel een hele goede tip hier! Moet alleen ook passen met ons werk.

Qua fietsgroepjes heb ik nog geen idee. Ik weet wel dat de buurjongen van het nieuwe huis ook die afstand fiets, en met een groepje fietst.

Nogmaals iedereen bedankt!!!!!!

Geef het ook even aan bij de school. Die hebben vaak klassen met leerlingen uit dezelfde dorpen zodat ze samen kunnen fietsen.
Ook heb ik leerlingen die bijv. Wel met de bus komen maar dan vanuit huis eerst 5km fietsen om zo een betere verbinding te nemen. (Zuid oost Drenthe)
Wij hebben trouwens leerlingen die wel 30 km van school wonen

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 06:52

Hier 20 km enkele reis, dus 40 op een dag. Als er schoolfeest was fietste ik nog een keer op en neer.
Met een simpele fiets, zonder versnellingen.

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 07:18

Het enige wat ik jammer vond, was niet het fietsen van die afstand, maar dat zo veel dan op zo’n afstand zit.

Veel van mijn vrienden woonden dicht bij de school. Dat betekende automatisch dat na een feestje naar huis fietsen niet goed ging (vaak alleen, donker, door het bos). Daarnaast was ‘even’ afspreken voor een uurtje ook vaak niet praktisch. Alle leuke activiteiten (terrasje, sporten) zaten altijd erg ver weg, dus ik kon nooit te lang blijven.

De afstand naar school vond ik dus echt het probleem niet. De dingen eromheen vond ik een stuk vervelender, ook met electrische fiets.