Twee weken lang elke dag een boete?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:31

Neon schreef:
Bezwaar aantekenen... je moet ook de kans krijgen om je fout te herstellen... je wist niet dat je maar 50 mocht... en je hebt in de tijd tussen het moment dat je te hard had gereden en dat je de bon hebt gekregen geen kans gehad om het te herstellen... heel grote kans dat je maar 1 boete hoeft te betalen...


Je hebt toch elke dag de kans om wel de toegestane snelheid te rijden?
Je kan op de borden kijken daar staat aangegeven hoe hard je mag en binnen de bebouwde kom is dat sowieso overal 50.

XxLMMxX
Berichten: 3127
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:32

Bezwaar maken. Mijn broer werd twee keer beboet voor fiets fout parkeren of iets dergelijks geloof ik. Had ook geen kans gehad zijn gedrag te beteren. Geloof dat het uiteindelijk in zijn voordeel uitviel. Je kunt het in ieder geval proberen....
Zal per situatie verschillen. Weet van een vriendin die tijdens haar eerste werkweek meerdere keren op dezelfde plek te hard reed en wel moest betalen

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:38

Tja, tenzij je echt niet had kunnen weten dat je daar 50 moest heb je pech. Maar over het algemeen is het in NL redelijk duidelijk of ligt dat aan mij? Heb t ook wel eens gehad hoor, 2 bij dezelfde. Gewoon niet goed opgelet..

Pech, sterkte met de boetes! :(

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:54

Ik ben vooral benieuwd waarom je dacht dat je er 60 mocht - want als dat een redelijke verwachting was dan zou ik bezwaar aantekenen. Ooit hebben ze bv in Utrecht een stuk weg waar je eerst 70 mocht, teruggebracht naar max 50 door de bordjes met 70 weg te halen, en zonder 'verkeerssituatie gewijzigd' of 'let op, 50'. Maar je ziet niet dat er een bord niet staat in een situatie die je al kent, want meestal let je op andere dingen.
In zo'n situatie zou ik beslist bezwaar hebben aangetekend.

Als er zoiets speelt zou ik dat dus zeker doen.
Als dat niet speelt en het bij nader inzien wel duidelijk was dat het 50 was kun je het proberen, maar weet ik niet hoe dat uitpakt en zou ik de uitkomst accepteren hoe die komt.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:05

Mkango schreef:
Ze kreeg die boete pas nadat ze er twee weken lang elke dag te hard reed, dat heeft niets te maken met een ezel en een steen (één steen, geen twee - het gaat er juist om dat het dier zich niet aan dezelfde steen stoot :)) ).


Nou nee, ze is pas 50 gaan rijden toen ze de boete in huis kreeg. Lijkt mij dat daar een paar dagen/weken overheen gaan?

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:08

Mkango schreef:
purny schreef:
Autorijden is anticiperen, zou een mooi verhaal worden zeg.
Voortaan gewoon gelijk 50 rijden scheelt je een hoop boetes

Leuk, op de snelweg. :')

Als je op de snelweg matrixborden tegenkomt met 50 omdat je in een file of wegwerkzaamheden terecht komt heb je vaak een aantal km de tijd om tot de snelheid te komen. Dus gas los laten en niet op je remmen gaan staan tenzij je niet anders kan.
Bovendien is autorijden gewoon anticiperen op de omgeving. Het moet volgens mij echt wel aangegeven staan met borden.

Autumnn

Berichten: 8060
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:14

Hé wat, dat zou toch mooi wezen dat je de tijd “moet” krijgen om je rijgedrag aan te passen _O- je rijdt zowel op dag 1, 2 en 3 toch te hard? Dat zou dus betekenen dat, ik weet niet wat jij een redelijke termijn zou vinden om je “rijgedrag aan te passen”, maar dat je binnen die termijn dus lekker door mag gassen omdat je nog in die termijn zit :D :D :D

Ik ben ook wel heel benieuwd naar de gedachtegang van men die zegt dat je de kans moet krijgen om je fout te herstellen. Waarom denken jullie dat? Is daar een bron voor? Nogmaals, of je nu 58 rijdt op dag 1, dag 2 of dag 3, je rijdt nou eenmaal te hard. En ja, dat jij die wegen niet kent hoe hard je daar mag. Als je 50 mag zal het in de bebouwde kom zijn? Dan weet je toch dat je geen 60 mag?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 11-06-21 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Niece
Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:15

Dit zou mij ook kunnen gebeuren :=
Ik zou bezwaar proberen te maken maar er niet vanuit gaan dat je in het gelijk gesteld wordt.


Purny, dat is hoe het hoort maar in de praktijk zijn dingen soms wel eens anders en ligt de aandacht op iets anders dan elk bordje spotten. Als ik denk ik mag 60 en ik zie geen bord, dan let ik de volgende keer weer op of ik een bord zie maar als ik dan weer geen bord zie dan geloof ik t ook wel weer. Of ik kijk naar het rijgedrag van de bestuurders om me heen, maar dat zegt ook niet alles natuurlijk

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:17

Ik had ook 4x een boete bij dezelfde flitspaal. De eerste begreep ik nog, de 3x daarna niet want reed netjes 80 op de teller waar je 80 mocht.

Toen ben ik met tomtom aan gaan rijden, bleek mijn auto dus bijna 90 te rijden terwijl hij op de teller maar 80 aangaf. In elke snelheid gaf hij het op de teller dus lager aan, ik vroeg me altijd al af of ik nu altijd degene was die pech had met de 'slome slakken' voor me. Maar ik reed dus altijd harder dan ik doorhad :+

Het was een dure les. En ik ben op die plek voortaan met 70 op de teller gaan rijden. En overal met een flitser dus goed snelheid gaan verlagen zodat ik zeker weten veilig zat :o

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8348
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:19

Hoe is de weg ingedeeld ter plekke? Als een 50 weg of als een 60 weg? Als de weg ingedeeld is als 60 weg zou je misschien nog kans kunnen maken met een bezwaar, anders heb je denk ik pech.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:22

Autumnn schreef:
Hé wat, dat zou toch mooi wezen dat je de tijd “moet” krijgen om je rijgedrag aan te passen _O- je rijdt zowel op dag 1, 2 en 3 toch te hard? Dat zou dus betekenen dat, ik weet niet wat jij een redelijke termijn zou vinden om je “rijgedrag aan te passen”, maar dat je binnen die termijn dus lekker door mag gassen omdat je nog in die termijn zit :D :D :D


De 'redelijke termijn' is dus het moment dat je de boete ontvangt omdat je op dat moment pas voor het eerst kennis hebt dat je iets verkeerd doet.

En dat is helemaal niet zo heel gek. Hoewel het heel normaal gevonden wordt om aan te nemen dat mensen expres regels overtreden doen heel veel mensen dat helemaal niet. Ze willen zich best aan de regels houden, maar hebben soms een situatie verkeerd in hun hoofd, maken fouten, hebben soms iets niet door.
Maar het doel van boetes is niet om zoveel mogelijk geld te innen maar om gedrag te veranderen. Bij veel mensen is 1x geconfronteerd worden genoeg. En dan zijn de extra boetes (die je niet krijgt omdat je het expres fout deed) best zuur. Ik snap de frustratie heel goed, juist als iemand het niet fout wil doen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:28

Je kunt zéker bezwaar maken. Bekijk de situatie, waarom dacht je dat je er 60 mocht? Is de situatie wel overzichtelijk? Staat alles duidelijk aangegeven?
Er is enige tijd terug in het nieuws geweest dat er veel onterecht wordt beboet en regelmatig bezwaar wordt toegekend.
Dus ga er even voor zitten en schrijf een goed onderbouwd bezwaar. Nee heb je, ja kun je krijgen! ;)

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 01:50

Muiz schreef:
Hoe is de weg ingedeeld ter plekke? Als een 50 weg of als een 60 weg? Als de weg ingedeeld is als 60 weg zou je misschien nog kans kunnen maken met een bezwaar, anders heb je denk ik pech.

Als het binnen de bebouwde kom is en er staan geen 60 borden geldt gewoon 50 als limiet.
Ook al is de weg ingericht als een 80 of 100 km weg.

Rennie89
Berichten: 37272
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 02:25

Zou vanaf nu met flitsmeister gaan rijden, weet je altijd hoe hard je waar mag rijden ;)

Ik rijd met flitsmeister en mijn dashcam die een geijkte km snelheid aangeeft (rijd op mijn snelheidsmeter 111, dashcam 104, bij traject controle, uitgaande van de 4 km correctie en nog nooit een bekeuring en ik rijd toch altijd wel harder dan de rest). Ik heb (klopt af) nog nooit een bekeuring gekregen op de snelweg (wat best een wonder is :’) ) . Alleen 3 x uit m’n nachtdienst bij een flitspaal in 2 weken tijd (was 50 km toegestaan) , vergat die paal elke keer en dus elke keer 3 km na correctie te hard gereden :j -O- gebeurd mij nooit meer. Maar na je nachtdienst ben je ook gewoon een zombie. Was 3 jaar geleden zij het niet langer gebeurt, daarna niks meer * klopt af *

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 04:58

Agh wees blij dat je de 1e boete zo snel al hebt, er zijn tijden geweest dat je hem 3 maanden later eens binnen kreeg, dat zijn dan toch wat meer boetes :)*

Maar vraag me nu wel af wat voor situatie het is dat je 60 hebt gereden, ik moet ook zeggen ging laatst ergens naartoe, wist niet zeker hoe hard ik mocht dus maar 50 gaan rijden, zaten er wel mensen te duwen maar keek later en was gewoon binnen bebouwde kom dus 50

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 05:44

Neon schreef:
Bezwaar aantekenen... je moet ook de kans krijgen om je fout te herstellen... je wist niet dat je maar 50 mocht... en je hebt in de tijd tussen het moment dat je te hard had gereden en dat je de bon hebt gekregen geen kans gehad om het te herstellen... heel grote kans dat je maar 1 boete hoeft te betalen...

Zo zou het moeten werken. Ik weet van iemand die met dat argument succesvol is geweest.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8348
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 06:50

Brainless schreef:
Muiz schreef:
Hoe is de weg ingedeeld ter plekke? Als een 50 weg of als een 60 weg? Als de weg ingedeeld is als 60 weg zou je misschien nog kans kunnen maken met een bezwaar, anders heb je denk ik pech.

Als het binnen de bebouwde kom is en er staan geen 60 borden geldt gewoon 50 als limiet.
Ook al is de weg ingericht als een 80 of 100 km weg.


Ik schrijf ook niet dat als de belijning niet klopt binnen de benouwde kom dat je lekker gassen mag omdat er geen limiet is, maar als de essentiële herkenbaarheidskenmerken niet kloppen op de weg heeft het zin om bezwaar aan te tekenen. 9/10 keer wordt de bon dan vernietigd.

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 07:28

Bezwaar maken mag altijd, dat is een recht wat je hebt.
Als je een boete krijgt, zit er ook een uitleg bij hoe je bezwaar kunt maken.
Als jij de boetes onterecht vindt, dan kun je gebruik maken van je recht om bezwaar te maken.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 07:46

Tip: rijdt eens met Google Maps en kijk wat het verschil in snelheid is tussen de km teller van de auto én Google Maps.

Ik weet dat mijn teller tussen de 5 en 10km naar beneden afwijkt.

Rijdt ik nét onder de 60 op de teller, is het 50 op Google Maps.

Dus zolang ik strak op mijn auto teller blijf rijden, heb ik geen boete aan mn broek.

DuoPenotti

Berichten: 29828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 07:48

Bijna alle tellers wijken af naar beneden in vergelijking met navigatie.
Wil ik precies 80 rijden is dat 86 op de teller met mijn auto.

Ik rijd dus altijd 86 :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101917
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 07:53

Ik rijd altijd 110 op de snelweg, dan rij ik 104/105 in het echt en ik heb nog geen boete gehad. :)
Maar ik rij idd altijd met Google als ik ergens heen moet waar ik het niet ken.
Verder weet ik overal hoe hard ik mag.

Maar ik heb het ook eens gehad, op een 80 weg stond blijkbaar de traject controle aan of een flitser. Ik reed idd 86 dus boete op de heenweg en op de terugweg. :+

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:38

Ts ik zou even goed kijken of er wel een bord van 50 staat en of de situatie misschien niet duidelijk staat aangegeven. Als dit het geval is heb je wellicht nog een kans maar anders denk ik inderdaad dat je flink pech hebt.

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:10

De redenering voor het vinden dat men 'recht op herstel' heeft, is vermoedelijk gebaseerd op het ne bis in idem beginsel. Je mag niet twee keer gestraft worden voor hetzelfde feit.

Lees deze link eens: https://www.elhannouche.nl/eenmaal-te-h ... een-boete/
Bezwaar maken kan verder geen kwaad, bereid het goed voor en geef redelijke argumenten. In dit geval zou je er eventueel ook een beroep op coulance in kunnen doen. En dan is het een kwestie van 'nee heb je, ja kun je krijgen'.

xxPaige
Berichten: 809
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Re: Twee weken lang elke dag een boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:19

Bezwaar aantekenen kan en mag altijd. Wellicht kan je iets uitleggen/ aantonen dat het een onduidelijke situatie is. Maar of ze daar coulant in zijn vraag ik mij af. Te hard is te hard immers.. :o

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:53

Maddy_Paola schreef:
Agh wees blij dat je de 1e boete zo snel al hebt, er zijn tijden geweest dat je hem 3 maanden later eens binnen kreeg, dat zijn dan toch wat meer boetes :)*

Maar vraag me nu wel af wat voor situatie het is dat je 60 hebt gereden, ik moet ook zeggen ging laatst ergens naartoe, wist niet zeker hoe hard ik mocht dus maar 50 gaan rijden, zaten er wel mensen te duwen maar keek later en was gewoon binnen bebouwde kom dus 50


Ik heb momenteel dadelijks een stuk gehad waar borden staan met wegwerkzaamheden 50. Ik rij dan netjes 50 ook al zijn ze niet aan het werk op dat moment. Zelf denk ik maar zo die mensen willen ook veilig thuis komen. Vervolgens heb je allemaal duwende en knipperende auto's achter je en staan ze langs je bij het stop licht en dan krijg je toch een preek en gescheld en een middelvinger naar je toe... en dan denk ik als je gekeken had.. :+ Ik heb zelf ook het geld niet voor boetes, dus ben overal wel voorzichtig met snelheid. :o