Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 09:27

Omdat Bokt op alles een antwoord heeft maar ook vooral veel inzichten ...

Onze buurman ging deze winter door een heftige breuk met zijn partner, waar hij ook twee kinderen mee heeft.
Die kinderen vroegen in de lente achter konijnen dus ... nu hebben ze konijnen.

Heel leuk, alleen gaan deze steeds door de omheining heen (dat is gewoon Betafence/ Bekaertdraad) en komen ze op onze weide gras eten en in de schaduw van de bomen putten graven.
Niet zo leuk, want ondanks dat mijn dressuurpaard nu tijdelijk thuis op rust staat, wil ik toch geen gebroken pootjes door konijnengangen. Als mijn tijd als baby-incubator er op zit wil ik toch graag terug snel in het zadel zitten. 8-)

Buurman is helaas niet zo volwassen, telkens als we hen op iets wijzen waar wij last van hebben (dieren, muziek) zet hij zijn muziek de volgende keer (nog) een standje harder.

Dingen die ik reeds geprobeerd heb:
- Met de huisbaas (buurman huurt) erover spreken. Gevolg: muziek 3 weken hard, daarna vaatje bier en verontschuldigingen
- Buurman erover aanspreken. Hij zegt "Oh das niet fijn" en ... daar stopt het
- Halfbroer buurman (die woont in) erover aanspreken. Die maakt zich dan kwaad, nieuw liefje van de buurman ook. Goed, we zitten al zover, zij vinden het dus ook niet fijn.
Konijnen worden ook trouwens regelmatig gevangen door halfbroer maar ja... 1/ 2 ochtenden later hebben wij weer bezoek.
- Met buurman en mijn man messenger gesprek om bvb aan te geven "He ik kan de muziek tot binnen horen en ben nog aan het werk" of foto van de konijnen door te sturen. Als hij al reageert is het meestal een mopje ("Ik hoef mijn konijnen niet te zoeken, ik weet waar ze zitten - bij de buren") of gewoon niet.
Nadat nieuw liefje zich kwaad gemaakt heeft hebben ze de omheining 'aangepast' en gaan ze de konijnen 'wegdoen' want 'kinderen kijken er toch niet naar. Dit is intussen 1 week geleden.
Ik heb dit bewust via Messenger gedaan om al een stukje 'bewijs' te verzamelen dat het dus blijft duren.
Ik stuur ook echt niet elke dag dat ik een konijn spot op onze wei - ik denk 2x/week? Ik maak wel elke dag een foto. Nogmaals 'bewijs' verzamelen.
- Ik heb bij de lokale politie geïnformeerd: geluid is enkel overlast als het tot op straat hoorbaar is. Buurman zijn terras zit aan de achterkant van het huis, dus dat gebeurt nooit. In het gemeente/ politiereglement staat niets over dieren op andermans eigendom.

Wat ik nog kan doen:
- Nogmaals huisbaas contacteren en euh... oordopjes op de boodschappenlijst zetten?
- Dierenbescherming tippen - dit kan helaas niet anoniem. Dit kan omdat de konijnen (en oa zo'n 30 kippen) ook geen schaduw hebben en met veel te veel op een te klein oppervlak zitten.
Maar als buurman er dan opkomt dat wij het waren, moet ik misschien professionele gehoorbescherming gaan zoeken.
- Even uitpluizen hoe het in België zit wat je moet/kan/mag doen als dus andermans dieren op jouw eigendom zitten


Dus Bokt: help mij!
Hoe lossen we dit netjes op zonder dat dit een regelrechte burenruzie wordt?


En voor wie het nog niet doorhad: hoewel de grens een steenworp ver is, woon ik toch ècht in België. Dingen zoals Rijdende Rechter bestaan hier dus niet maar hebben hier dus ook geen zeggenschap.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:32

Euh je jager bellen .. op konijnen mag gejaagd worden toch...

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:35

Vangen en naar het asiel brengen?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:35

Misschien niet helemaal hoe het zou moeten, maar kan je zelf niet fijnmazig gaas ingraven aan jouw kan van de schutting? Ik begrijp dat er nu te grof gaas is waar ze doorheen gaan?

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:39

Stroomdraad onderlangs? Dan blijven ze ook wel weg.

Helaas maakt dat voor de muziek niets uit.

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:40

Wat vervelend. Kan niet iemand die je kent de dierenbescherming tippen?

Je kan ook de konijnen vangen als ze bij jullie op de wei zitten en naar het asiel brengen

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:40

Het is 1 week geleden dat de buurman zei dat hij de konijnen weg zou doen? Even afwachten dan maar, en vraag het volgende week of het al gelukt is om een nieuwe baas te vinden voor de beesten.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:45

Ik zou de konijnen vangen en wegdoen (opvang, Marktplaats?). Konijnengangen zijn letterlijk levensgevaarlijk voor je paard en je hebt aantoonbaar genoeg pogingen ondernomen om buurman zijn verantwoordelijkheid te laten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:45

Vangen en naar asiel brengen

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:52

Veel reacties dat je de konijnen moet vangen en naar het asiel moet brengen.
Hmm. Misschien de juiste oplossing tegenover de buurman. Maar voor de kinderen?
Nee, die kunnen er echt verdriet van krijgen.
Buurman zegt natuurlijk wel dat ze er niet naar om kijken, maar als ik je bericht lees zijn ze nog niet zo oud dat ze (de kinderen) daar zelf verantwoordelijk over kunnen zijn. Dat blijft toch echt de ouder.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 09:54

Ik zou idd een (extra) stroomdraadje kunnen hangen maar:
- de omheining is (door ons) vernieuwd nadat zijn (nuja, zijn ex) paard die vernield heeft. Oké, de palen waren rot, maar zonder 500kg gewicht dat het gras aan onze kant leuker vond dan aan hun kant konden die best nog rondje mee. De kost hiervan is gedeeld met de huisbaas.
Er is toen ook afgesproken met de huisbaas dat elk zijn dieren op zijn domein houdt en er van de omheining afgebleven wordt. Daarom staat er voor mijn paard dus ook een (drie) stroomdraadje voor
- Ik moet toch geen kosten maken omdat HIJ te lui is om deftig voor zijn beesten te zorgen?

Over de konijnen vangen: ik ga ook geen tijd/ geld in vallen etc steken. Bovendien kan ik me niet (snel genoeg) bukken om die krengen met de hand te vangen.
Daarom dat ik twijfel over dierenbescherming - iemand die weet of zij vallen plaatsen en komen controleren?


Ze zaten net in de voortuin, waar net nieuw gras gezaaid is en beplanting geplaatst. Toch maar weer even foto gemaakt en doorgestuurd op het 'groepje'...

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:56

Ja maar gaat een stroomdraadje werken? Daar graven ze toch gewoon onder door?

Citaat:
Over de konijnen vangen: ik ga ook geen tijd/ geld in vallen etc steken. Bovendien kan ik me niet (snel genoeg) bukken om die krengen met de hand te vangen.


Hond nemen of lenen?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:03

snorkel1986 schreef:
Euh je jager bellen .. op konijnen mag gejaagd worden toch...

In Nederland dankzij de PvdD gelukkig niet meer! Arme konijntjes,die kunnen er niets aan doen.Maar wel dient de buurman zijn dieren op zijn eigen erf te houden,dat vind ik zeker.Want jouw reden dat jouw paard zijn been zou kunnen breken in een konijnenhol is zeker waar.Ik zou een bemiddelaar zoeken.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:05

Tamme konijnen los laten is in Nederland in elk geval verboden, iets met faunavervalsing, dus het niet mogen introduceren van nieuwe soorten.

Konijn is trouwens net zo breed inzetbaar als kip in de keuken. Heb je nog ruimte in de vriezer? Mogelijk dat met combi strafbaar en hij nachten wakker ivm huilende kinderen er wat gaat gebeuren.

Vermoeiend is het zeker als je buren hun activiteiten zo uitvoeren dat het over de erfgrens komt en vervolgens weigeren te snappen dat de vrijheden daar dus eindigen.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:08

Ik snap niet waarom de konijnen en/of kinderen hier onder moeten lijden...
Er bestaat toch wel een andere oplossing gericht naar de buurman toe?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:10

tamary schreef:
Tamme konijnen los laten is in Nederland in elk geval verboden, iets met faunavervalsing, dus het niet mogen introduceren van nieuwe soorten.

Konijn is trouwens net zo breed inzetbaar als kip in de keuken. Heb je nog ruimte in de vriezer? Mogelijk dat met combi strafbaar en hij nachten wakker ivm huilende kinderen er wat gaat gebeuren.

Vermoeiend is het zeker als je buren hun activiteiten zo uitvoeren dat het over de erfgrens komt en vervolgens weigeren te snappen dat de vrijheden daar dus eindigen.


Waarom is dat strafbaar? Een tam konijn schieten in je eigen tuin?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:12

Kan je niet tegen de buren zeggen dat je vanaf morgen gif legt daar? Ook tegen de kinderen, weten ze heel goed dat papa schuldig is als de konijnen weer eens ontsnappen. En dan effectief potjes zetten (al zit er niets giftigs in, voor het zicht).

Maar mijn eerste oplossing zou toch echt zijn vangen en wegbrengen.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:15

Je geeft al aan dat volgens de buurman de kinderen niet meer om kijken naar de konijnen, dan vangen en weg brengen, hoef je ook geen schuldgevoel te hebben. Het is van de zotte maar als je overlast hebt van andermans dieren zal je helaas zelf acties moeten nemen, wij hadden last van de hond van de buren, die pieste en poepte bij ons en gaten graven. Waren wij ook niet blij mee.

Wat betreft de geluidsoverlast: elke keer melden bij de huurbaas, die wordt dat ook wel een keer zat, bellen wanneer de muziek zo hard staat en dan vlakbij de erfgrens gaan staan zodat hij goed het zelf ook kan horen. Ze worden het vanzelf een keer zat. Leuk is helaas anders.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:16

Poekkie schreef:
Kan je niet tegen de buren zeggen dat je vanaf morgen gif legt daar? Ook tegen de kinderen, weten ze heel goed dat papa schuldig is als de konijnen weer eens ontsnappen. En dan effectief potjes zetten (al zit er niets giftigs in, voor het zicht).

Maar mijn eerste oplossing zou toch echt zijn vangen en wegbrengen.

Heb ik toen ook gezegd tegen de buren, maakte ze helemaal niets uit... Sommige mensen zouden het bij een knuffelbeest moeten laten en niet een echte

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 10:18

magdabouma schreef:
Ik snap niet waarom de konijnen en/of kinderen hier onder moeten lijden...
Er bestaat toch wel een andere oplossing gericht naar de buurman toe?


En die is?


Hond nemen of lenen: wij hebben zelf een kat. Die overigens niet bij hun in de tuin komt, want ze hebben zelf een hond. Die is gelukkig te groot om door de draad te gaan :')


Ik denk niet dat de kinderen er zoveel last van zullen hebben eerlijk gezegd. Ze hebben blijkbaar ook een cavia binnen waar er niet voor gezorgd wordt, aldus nieuw vriendinnetje.
Nu vind ik dat wel zielig, maar heb ik persoonlijk daar dus geen last van en kan ik me daar over zetten.

En ja, we hebben nog plaats in de vriezer, maar gezien het twijfelachtige houden van dieren dat hij doet, wil ik niet weten waar die dieren vandaan komen/ wat ze al dan niet gekregen hebben van medicatie/ ... 8-)


Nog een update: hij stuurde net terug dat hij ze terug ging proberen vangen. Ga even wachten met antwoorden en dan aangeven dat dat echt geapprecieerd wordt, maar dit weinig uitbrengt als de omheining niet 'goed' is.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:19

Poekkie schreef:
tamary schreef:
Tamme konijnen los laten is in Nederland in elk geval verboden, iets met faunavervalsing, dus het niet mogen introduceren van nieuwe soorten.

Konijn is trouwens net zo breed inzetbaar als kip in de keuken. Heb je nog ruimte in de vriezer? Mogelijk dat met combi strafbaar en hij nachten wakker ivm huilende kinderen er wat gaat gebeuren.

Vermoeiend is het zeker als je buren hun activiteiten zo uitvoeren dat het over de erfgrens komt en vervolgens weigeren te snappen dat de vrijheden daar dus eindigen.


Waarom is dat strafbaar? Een tam konijn schieten in je eigen tuin?

Het loslaten dus buiten je eigen erf laten komen van bv konijnen is strafbaar omdat ze dan daar zelfstandig kunnen gaan leven en voortplanten ten koste van de inheemse soorten flora en fauna. We zien daar voorbeelden van wereldwijd van die verdringing door exoten die per ongeluk of doelbewust zijn losgelaten (als muis, rat, kat, konijn met bv nu de giga muizenplagen in Australië en de ernstige bedreiging van de kiwi vogel in Nieuw-Zeeland) (of geplant bv kudzu, japans knoopkruid) en die zich daar rap kunnen vermeerderen door geen natuurlijke vijanden en zat geschikt voedsel.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:21

Kidde schreef:
Misschien niet helemaal hoe het zou moeten, maar kan je zelf niet fijnmazig gaas ingraven aan jouw kan van de schutting? Ik begrijp dat er nu te grof gaas is waar ze doorheen gaan?

Dit dus..

Het is echt de ellende niet waard.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:27

(Laten) vangen en naar een opvang laten brengen.
Denk dat dit op het moment de beste oplossing is?

Ophalen kost de buurman sowieso moeite...
En als hij ze niet op haalt ben je er ook meteen vanaf :')


Qua muziek helpt het de politie, vooral wijkagent vaak als hij even bij jou thuis mee kan luisteren. Als die het ook als hard ervaren maken ze er meestal wel werk van.
Moest wel heel erg lachen om je incubator uitspraak :+

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:33

@ tamary: dank voor de uitleg. Ik had het verkeerd begrepen dan, dacht dat je bedoelde dat TS strafbaar was als ze ze in de vriezer zou steken. Denk helaas wel dat een zaak ivm loslaten tamme konijnen erg moeilijk wordt en de moeite niet waard.

Voor geluidsoverlast idd steeds elke keer blijven bellen. Opname maken en noteren welke datum en welke tijdstippen. Ga gerust eens langs op het politiebureau zelf om daar verhaal te halen hoe je dit het best aan kan pakken. Ze zouden je wel verder moeten helpen dan.

Mijn buurman heb ik ooit lawaai tijdens de examens afgeleerd door een vuvuzela te kopen en elke keer beginnen terugblazen als hij zijn muziek opzette of instrument ging spelen :') maar dit gaat muziek van een ander kaliber zijn gok ik :'). Al vraag ik me af of er geen optie is om die nachtmuziek ook te cancelen op die manier. Bvb zelf er altijd een hoge fluittoon doorheen drammen na een bepaald uur.

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:54

Wat vervelend. Buurman kan of wil het probleem duidelijk niet in zijn eentje oplossen. Kunnen jullie het niet samen oplossen?

Samen fijn mazig gaas spannen waar de Nijntjes niet doorheen kunnen en een schaduw doek bij de action halen?

Soms heeft iemand gewoon een klein zetje in de rug nodig en met een vriendelijke gezamenlijke oplossing houd je de relatie gezellig, dat scheelt stress en veel negativiteit.
Hierna loopt hij vast een tandje harder voor jullie om beter zijn best te doen om in het vervolg geen overlast te veroorzaken?