Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:22

Optiwolk schreef:
Het konijntje is gevangen en naar de opvang.

Ja, dat is nog het enige nuttige aan de berichten idd.


Dat is goed nieuws, Optiwolk. Al is het niet mijn plaats, toch wil ik je bedanken dat je je daarvoor hebt ingezet.

Dat de rest van de losgelaten konijntjes ook maar goed terecht mag komen, al is hun kans een stuk kleiner.

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:44

Optiwolk schreef:
Het konijntje is gevangen en naar de opvang.

Ja, dat is nog het enige nuttige aan de berichten idd.

Heel fijn om dit te lezen, super dat jullie de opvang gecontacteerd hebben, scheelt toch weer 2 konijnen die écht gedumt zijn :(

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:26

Losgelaten konijntjes redden zich meestal prima en zul je nog lang in de omgeving zien. Wanneer ze echter van verschillend geslacht zijn, zul je binnenkort nog veel meer zien. En ook wilde konijntjes zul je tegenkomen. Worden ze gepakt door een vos of een marter, dan nemen ze misschien zo af dat ze uiteindelijk verdwijnen. Voor een konijn is een vos of een marter een snelle dood en heel wat beter dan jaren lang geisoleerd in een hok of klein stukje tuin te leven en regelmatig opgepakt te worden.

Wij hebben hier ook wilde konijnen en de konijnen van de buren hebben zich ook vermeerd en lopen overal rond. Mijn bak en weides zijn regelmatig gatenkaas van nestjes, die weer dicht worden gemaakt. Voor mij betekent het gewoon heel goed de bak na te lopen voordat ik iets in de bak ga doen.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:33

Vroeger hadden wij ook konijnen in de bak, maar de truc daartegen is toch echt om minstens dagelijks te rijden. Geen een meer gezien na een tijdje. En nog een leuke oplossing voor mij ook O:)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:38

Helaas werkte dat bij mij niet. Terwijl ik alles weer dichtgooide, lag mevrouw konijn met haar bekje vol gras, gewoon te wachten tot ik klaar was.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:20

Je begon eerder ook over wilde konijnen, maar daar gaat dit topic toch niet over? Ts heeft last van tamme konijnen en dat is een probleem wat opgelost kan worden want die dieren horen daar niet te lopen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:49

Telpeva moet ze dan ook alle wilde konijnen gaan invangen? Je kunt de tamme misschien vangen, hoewel ik denk dat die niet allemaal gesteriliseerd zijn, en zich nu al behoorlijk aan het vermeerderen zijn. Dus dan zal dat "probleem" nog niet weg zijn.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:51

Bij ons zitten er heel veel konijntjes maar uit de weides waar de paarden op lopen blijven die gewoon uit. Dus wilde konijnen hoeven niet per se een probleem te zijn.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:18

Dinopino schreef:
Telpeva moet ze dan ook alle wilde konijnen gaan invangen? Je kunt de tamme misschien vangen, hoewel ik denk dat die niet allemaal gesteriliseerd zijn, en zich nu al behoorlijk aan het vermeerderen zijn. Dus dan zal dat "probleem" nog niet weg zijn.

We praten denk ik langs elkaar heen, jij gaat er van uit dat ts ook last moet hebben van wilde konijnen, maar ik zeg dat dat nergens staat (of ik moet er overheen hebben gelezen). Wilde konijnen komen niet overal voor, niet elke paardenhouder heeft last van wilde konijnen, in sommige gebieden heb je gewoon 0 wilde konijnen. Ts zegt dat ze last heeft van tamme konijnen, dus geen last van wilde konijnen, waarom zou ze wilde konijnen dan moeten aanpakken? Misschien leven die daar niet eens :)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:27

Ah dus wanneer de tamme losgelaten konijnen zich zouden kruisen met wilde konijnen, dan blijft ze nog steeds last houden van tamme konijnen.Ik snap het. Wanneer er geen wilde konijnen zijn, dan is er nog steeds een kans dat ze last krijgt van de loslopende tamme konijnen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:30

Maar nu niet meer want de tamme konijnen zijn weg... Konijnenprobleem is opgelost dus.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:42

Ah dat is mooi. Dan is ze daar van verlost. eind goed al goed.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 21:54

Ik dacht dat ik het al even eerder vermeld had: wilde konijntjes zien we hier zelden of nooit. We zitten in het buitengebied, maar wel landbouw (dus grond wordt bewerkt) en van de vier aangrenzende percelen, zijn er drie met een hond waarvan twee jachthonden.

Het is een heel fijne organisatie voor mee samen te werken in ieder geval!
We hebben ook een aantal zwerfkatten, en daarvoor heeft ze ook een vangkooi achtergelaten. Ik moet nog even bekijken wanneer ik die uitzet, dat onze eigen pocketpanter er niet inzit natuurlijk. Op zich mogen deze blijven lopen van mij, houdt de muizen dan weer onder controle, maar castratie/ sterilisatie is vast een goed idee.

Buurman laat zich overigens momenteel niet zien of horen. Eerlijk is eerlijk, hij weet niet dat ik een organisatie heb aangesproken om het te laten vangen etc. Ik heb hem enkel laten weten dat we "verdere stappen gingen ondernemen".
Volgens mij nijpt hij ze een beetje, want hij heef al problemen genoeg met het gerecht.
-hoestbui die klinkt als enkelband-
Lekker rustig wel :+

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:29

Dat hij zich nog maar lang mag blijven nijpen dan, hebben jullie tenminste rust.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:13

Meerdere vliegen in 1 klap dus, geweldig! Konijn gevangen, katten worden geholpen en de buurman is koest. Wat wil een mens nog meer?

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 14:36

Nog even een tussenstand:

Moederpoes lag op een dag gewoon dood op onze oprit. We waren s avonds rond 23h thuis, niets gezien. Mijn man vertrekt om 7u30 en ik krijg een berichtje dat ze achter de band van mijn auto ligt. Uit het zicht van ver af, maar toch op een plek dat je het zou zien als je even buiten moet.
Ik heb de kleintjes dan maar gevangen met de kooi die er stond, en die organisatie is ze ook komen ophalen. Ze schatte de kleintjes week of 4-6, nog te klein om alleen te zijn dus.
Mamapoes heeft een mooi grafje incl kruisje gekregen op ons erf - stukje waar paard niet staat.
Ik heb de organisatie een leuke gift gestort op hun bankrekening. Heeft het me alsnog geld gekost, maar ze zijn drie keer hierheen gekomen…

Onze tuinaannemer krijg ik even niet te pakken nog mbt de haag.

Qua geluid is het nog steeds erg rustig, maar het is ook slecht weer geweest natuurlijk… die ene dag dat het goed weer was moest de muziek net eventjes wat luider. Nadeel aan de regen is dat ik bij een halve droge dag ook direct gras moet/kan afrijden, en laat ik dat liefst met onze lawaaierige zitmaaier doen.

Gesprekje met advocaat levert op dat vaststelling toch via politie moet, maar dit enkel over geluid zal gaan. Konijnen gaan we nooit moeten winnen.
Ze raadt aan indien het nog paar keer voorvalt de buren aan hun andere zijde aan te spreken. Met twee sta je ook sterker dan alleen.

Buurman was gisteren buiten toen ik paard eten ging geven, heb maar even vriendelijk gezwaaid en goedenavond gezegd. Moet nu niet de trut gaan uithangen ook…

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:11

Optiwolk schreef:
Update: Volgens hun waren alle konijnen gevangen.
We kregen nog een berichtje dat hij ze uitgezet had in het wild... :wow:

Gisteren merk ik op dat onze gloednieuwe haag, in december aangeplant, toch hier en daar een dor plantje heeft. Voor wie graag een rekensommetje maakt: 150stuks groene beuk van 1m hoog, 8u werkuren met 2 personen.
Vandaag zie ik ... een konijntje knabbelen aan/ rond de haag.

Toch maar even googlen of er geen lokale asielen/ opvangen zijn die graag een valletje willen plaatsen.

Of iemand een loodjesgeweer te leen?


Mag ik je er even op wijzen dat schieten met een luchtbuks of loodjesgeweer op een dier niet alleen illegaal is, maar je zo'n dier ook vaak alleen maar kwetst (=ziek schiet). Niet zelden ontkomt zo'n konijn of haas en sterft een lange, pijnlijke dood door dit soort idioten.

Maar ik lees dat het probleem al enigszins is opgelost.

Overigens veranderen tamme konijnen in de vrije wildbaan in lopend vossenbanket, maar soit.