Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:00

Tamme konijnen in het wild gaan gewoon dood.

Ik vind het schandalig dat niemand zich bekommert om deze dieren en dat ook niet de juiste instantie wordt ingeschakeld om dat wel te doen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:00

Optiwolk schreef:
Update: Volgens hun waren alle konijnen gevangen.
We kregen nog een berichtje dat hij ze uitgezet had in het wild... :wow:

Gisteren merk ik op dat onze gloednieuwe haag, in december aangeplant, toch hier en daar een dor plantje heeft. Voor wie graag een rekensommetje maakt: 150stuks groene beuk van 1m hoog, 8u werkuren met 2 personen.
Vandaag zie ik ... een konijntje knabbelen aan/ rond de haag.

Toch maar even googlen of er geen lokale asielen/ opvangen zijn die graag een valletje willen plaatsen.

Of iemand een loodjesgeweer te leen?

foto maken van het konijn dat er aan zit te knabbelen en naar de politie gaan en de schade verhalen op de buurman.
Eveneens het berichtje tonen dat hij ze uit gezet heeft want dat is illegaal.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:02

Amber_anne schreef:
Tamme konijnen in het wild gaan gewoon dood.

Ik vind het schandalig dat niemand zich bekommert om deze dieren en dat ook niet de juiste instantie wordt ingeschakeld om dat wel te doen

precies dit ;(

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:08

Je vraagt om een loodjesgeweer? Why???

Vang dat dier en zoek er een goed huisje voor.

En als er weer konijnen op je erf komen, dan vang je die ook en breng je ze ook ergens onder. Je buurman is een hufter, maar waarom zou jij dat ook moeten worden? Die dieren hebben er niet om gevraagd. En ze dumpen is schofterig, maar ze schieten al helemaal.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:10

schieten, mits goed gedaan, is minder erg dan ze in de natuur laten verhongeren of pakken door een vos. Dat gaat veel trager.

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 12:18

jiehaaa schreef:
Je vraagt om een loodjesgeweer? Why???

Vang dat dier en zoek er een goed huisje voor.

En als er weer konijnen op je erf komen, dan vang je die ook en breng je ze ook ergens onder. Je buurman is een hufter, maar waarom zou jij dat ook moeten worden? Die dieren hebben er niet om gevraagd. En ze dumpen is schofterig, maar ze schieten al helemaal.


#sarcasme

Ik ben niet snel of flexibel genoeg om ze te vangen.
Plots bukken/ strekken/ springen wordt op 32w zwanger al eens afgeraden ;)


En ik wil best de buurman gaan aanklagen voor dierenverwaarlozing, maar klachten kunnen hier niet anoniem en hoewel ze discreet behandeld worden, als ik en mijn man de enige zijn die bepaalde info weten en dan krijgt hij daarover de politie op z’n dak … goh dat wordt gezellig.
Dan moet ik ook maar even van m’n hart een steen maken, tegen wil en dank.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:20

Dus liever de illegale en voor de dieren rottere weg dan de legale omdat de irritante buurman via de legale irritanter kan worden? :?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:50

Ayasha schreef:
Dus liever de illegale en voor de dieren rottere weg dan de legale omdat de irritante buurman via de legale irritanter kan worden? :?

Dus TS moet welzijn van andermans dieren boven de veiligheid van eigen dieren en gezin stellen?

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:54

Amber_anne schreef:
Tamme konijnen in het wild gaan gewoon dood.


Wilde konijnen ook.

Ts, zijn ze niet te vangen met een vangkooi of een groot net? En daarna op marktplaats ofzo? Of een asiel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:58

tamary schreef:
Ayasha schreef:
Dus liever de illegale en voor de dieren rottere weg dan de legale omdat de irritante buurman via de legale irritanter kan worden? :?

Dus TS moet welzijn van andermans dieren boven de veiligheid van eigen dieren en gezin stellen?

Neen, maar als er wettelijke mogelijkheden zijn volg je die. Je negeert die niet omdat de buurman dan irritant kan worden.

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:02

Zijn er geen (andere) buren die willen helpen? Of iemand van de plaatselijke kinderboerderij? Vrienden, familie? Ik snap wel dat je door jouw toestand zelf niet veel kan. Maar een vangkooi neerzetten zou dan ook een (reeds genoemde) optie zijn.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:05

Ayasha schreef:
Neen, maar als er wettelijke mogelijkheden zijn volg je die. Je negeert die niet omdat de buurman dan irritant kan worden.

En als dat dus jouw gezin en dieren in gevaar brengt nog steeds? De wet is mooi en nuttig, maar dan moet die wel in staat zijn tot het beschermen van de mensen die er aanspraak op maken. Als jij een misdrijf oid meld en de politie kan jouw vervolgens niet beschermen tegen represailles van de dader of diens familie is dat begrijpelijk niet aantrekkelijk. En er kan heel veel zonder dat het bewezen kan worden of strafbaar is (iets met onschuldigen beschermen tegen machtsmisbruik door de overheid en zo).

In een ideale wereld wel, maar daar komt dit probleem niet voor, want dan was buurman een verantwoordelijke diereneigenaar geweest.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:08

Rocamor schreef:
Amber_anne schreef:
Tamme konijnen in het wild gaan gewoon dood.


Wilde konijnen ook.



Goh wat een nuttig antwoord ook

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:10

tamary schreef:
Ayasha schreef:
Neen, maar als er wettelijke mogelijkheden zijn volg je die. Je negeert die niet omdat de buurman dan irritant kan worden.

En als dat dus jouw gezin en dieren in gevaar brengt nog steeds? De wet is mooi en nuttig, maar dan moet die wel in staat zijn tot het beschermen van de mensen die er aanspraak op maken. Als jij een misdrijf oid meld en de politie kan jouw vervolgens niet beschermen tegen represailles van de dader of diens familie is dat begrijpelijk niet aantrekkelijk. En er kan heel veel zonder dat het bewezen kan worden of strafbaar is (iets met onschuldigen beschermen tegen machtsmisbruik door de overheid en zo).

In een ideale wereld wel, maar daar komt dit probleem niet voor, want dan was buurman een verantwoordelijke diereneigenaar geweest.

We hebben het over konijnen, niet over tyrannosaurussen. :?
Als TS landelijk woont dan zal ze sowieso de weide dagelijks moeten controleren. Wij wonen niet eens heel landelijk en hebben wilde hazen op ons land. Die graven niet minder dan tamme konijnen hoor. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-06-21 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:11

Ayasha, ik begrijp je gedachtengang hoor. Maar als de buurman politie op zijn dak krijgt voor die konijnen, dan weet die ook heus wel van wie het komt. Genoeg gekken die dan ‘wraak’ nemen door de paarden iets aan te doen bvb. Slakkenkorrels in het drinkwater is zo gepiept en niet te bewijzen….
Dat risico zou ik ook niet durven nemen, dan schiet ik ze gewoon af helaas.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:12

Poekkie schreef:
Ayasha, ik begrijp je gedachtengang hoor. Maar als de buurman politie op zijn dak krijgt voor die konijnen, dan weet die ook heus wel van wie het komt. Genoeg gekken die dan ‘wraak’ nemen door de paarden iets aan te doen bvb. Slakkenkorrels in het drinkwater is zo gepiept en niet te bewijzen….
Dat risico zou ik ook niet durven nemen, dan schiet ik ze gewoon af helaas.

En daar verwacht je dan geen represailles voor van die gestoorde buurman? :? (en wie is in deze dan feitelijk de gek in de buurt?)
Of heb jij meer gekken in de buurt met geweren bij de hand om konijnen te schieten dat de buurman niet zal weten wie ze geschoten heeft?
Ik volg die gedachtegang niet geloof ik.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:13

De buurman heeft ze toch losgelaten in het wild? Dat zal hem dan worst wezen gok ik zo maar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:16

Dat hoop je dan maar. :) Mij lijkt het ook sterk dat mensen die bv hun katten maar buiten laten lopen, het een worst zal wezen hoe die beesten aan hun einde komen maar op bokt lijkt dat dan toch best een gevoelig puntje. :)

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:20

Dat is toch appels met peren vergelijken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:21

Judass schreef:
Dat is toch appels met peren vergelijken?

Omdat?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:22

Ayasha schreef:
Dat hoop je dan maar. :) Mij lijkt het ook sterk dat mensen die bv hun katten maar buiten laten lopen, het een worst zal wezen hoe die beesten aan hun einde komen maar op bokt lijkt dat dan toch best een gevoelig puntje. :)


Die katten hebben een eigenaar.
Deze konijnen boeit het de eigenaar duidelijk niet. TS kan natuurlijk ook eerst melden dat ze de volgende keer op hun terrein geschoten zullen worden ivm gevaar qua gaten en ziektes. Als je je konijn dan nog laat ontsnappen, tsja.

Of vang ze en breng ze weg/om.
Maar de weg langs de politie is in elk geval een hele lange en zure.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:24

Die eigenaren boeit het ook niet. De kat die verantwoordelijk was voor het feit dat ik twee jaar geleden mijn been brak (en dan heb ik veel geluk gehad dat ik niet meer schade had en dat Sam alleen op zijn lip gebeten had want dat had heel anders kunnen lopen.) is van onze buren. Die riepen me 2 dagen na het ongeval dat ze zágen gebeuren en waarbij ze niet eens vroegen of alles oke was ondanks dat ik een dik kwartier kwijt ben en dus ook een kwartier muisstil gelegen zal hebben, bij zich om te vragen of ik de paardenbloemen uit mijn weide wilde halen want als ze pluches kregen zouden ze zich verspreiden en ook in hun grasmat komen. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-06-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:25

Misschien kun je in overleg met de buurman zeggen, ik zet vangkooien neer en zet de dieren dan op gratis afhalen op marktplaats.

Nee geen zekerheid dat ze dan goed terecht komen, maar beter dan zo laten lopen.
En ik denk dat de buurman blij is met de hulp en hij weet er dan van af.
Wil hij dat niet kun je nog zeggen, dan moet je zelf meer doen.
Maar goed, hij heeft ze nu ook proberen te vangen, dus neemt het probleem wel aan.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:25

Ayasha schreef:
Judass schreef:
Dat is toch appels met peren vergelijken?

Omdat?


Omdat het (helaas) maatschappelijk geaccepteerd wordt dat je katten op straat zwerven en 's avonds weer bij je op de bank ploffen. Lijkt me een ander verhaal dan konijnen naar een bos brengen om te dumpen.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:25

Katten mogen legaal niet bejaagd worden, konijnen wel. Je hebt dan wel een jachtvergunning én een jachtareaal nodig, ik gok dat TS dat niet heeft. Ze zou natuurlijk wel kunnen proberen te achterhalen wie wél de jachtrechten in het gebied heeft en (tijdelijk) dat jachtrecht ook vergunnen op haar weiland. Probleem opgelost door een ander.