Fishing en maandag 200 euro kwijt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 19:08

Nee haar pinpas heeft ze nog.

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:10

marleen_usar schreef:
De ING zag de dag en het tijdstip en toen was ze niet thuis en lag haar telefoon op tafel hier.

Misschien hier achteraan gaan, waar was ze op dat tijdstip, en met wie? Is daar iets gebeurd?

Ik moest ook denken aan contactloos betalen trouwens, dat kan met 50 euro per keer zonder dat er een pincode voor nodig is. Pas boven de 50 euro wordt er om een pincode gevraagd dacht ik

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Fishing en maandag 200 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:22

wat verschrikkelijk frustrerend is dit zeg. sterkte!!

Biebz

Berichten: 5531
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Fishing en maandag 200 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:27

Ik krijg idd dit via de link in je profiel. Misschien dat er toch een lek ergens bij je eigen gegevens zit?
Afbeelding

Mijn ervaring met ing is juist dat ze erg alert zijn en snel rekeningen blokkeren.
Ik wou aantal maanden terug een nieuwe telefoonabonnement afsluiten en toestel kopen.
Blijkbaar is dat fraude want ing vond deze aankoop verdacht. Mijn rekening was direct geblokkeerd en mijn pas kon ik doorknippen. Moest eerst wachten op een nieuwe.

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:28

Wat een gek verhaal. Het lijkt alsof je het overzicht niet helemaal hebt.

Ten eerste is het absoluut onmogelijk om geld van de rekening te halen zonder dat er eerst gephished is naar je gegevens. Als dit wel mogelijk zou zijn zouden ze wel erg dom zijn want dan zou ik de rekening van een miljonair uitkiezen, die mist die 50€ af en toe niet eens.
Ga dus echt even alles af waar je gephished bent. (Of je dochter)

Ten tweede, als het steeds om 50€ gaat lijkt me dat er geskimd is en daarmee wordt gepind.

Ten derde, waarom is de rekening nog niet geblokkeerd?
Blokkeer gelijk de rekening, kunnen ze er niks meer mee en ga dan met de ING bellen dat je een nieuwe rekening wil.

En als laatste, zorg dat iemand je helpt, van het sociaal domein van de gemeente oid.

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:23

Absolem schreef:
marleen_usar schreef:
Ze heeft niks aangeklikt en de politie zegt dat dit heel vaak gebeurd. Nee weigeren van een incasso kan niet zegt de ING.



Weigeren van een incasso kan zeer zeker wel. Beetje een lutser die zegt van niet.


Men opend de ING app.

Men klikt service rechtsonderin aan

Men klikt "je rekening" aan.

Vervolgens klik je op incasso's bekijken.

Je wordt dan omgeleid naar de website van ING zelf
Incasso's worden twee dagen voor het afschrijven aangekondigd. Zodra ze aangekondigd worden kun je ze blokkeren.

Problem solved. Alstublieft :D


Dit kan niet wanneer je bijv. wat besteld hebt of met achteraf betalen..dan zou iemand Wel de spullen ontvangen en dan de incasso ook kunnen weigeren ...dan is het bedrijf dus z'n spullen kwijt EN z'n betaling
Laatst bijgewerkt door Tieme op 19-06-21 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:36

Als het rekeningnummer NL56DEUT0265186420
Is dan heeft ze toch echt zelf iets gekocht. Dit is een algemeen rekeningnummer van buckaro die van vele winkels webshops en bedrijven de betalingen regelt.
Je kan ook dingen op afbetaling kopen of achteraf.
Bij mij zijn diverse keren met dit nummer incasso's van m'n rekening gehaald. En dan van verschillende bedrijven die dan betalingen laten regelen via buckaroo. zoals decathlon, ticketcounter en de incasso van de woningstichting
Allemaal dingen die ik zelf besteld heb of zoals in laatste geval een incasso voor heb ondertekend.
.
Je zegt dat haar telefoon thuis lag en het via een iPhone gedaan is.
Misschien heeft ze dit bij een vriendin gedaan op telefoon van vriendin en durft ze dit niet te zeggen?

Je kan proberen de rekening op te heffen. En dan rekening bij een andere bank openen? Wel even gedoe met andere incasso's en uitbetaling uitkering.

Primera bellen en vragen of en wat er op dat rekeningnummer gekocht is en waar het dan naar toe gestuurd is?

Heeft je dochter email? En staan daar geen berichten van Primera?

Op site van Primera kijken of je dochter een account heeft aangemaakt? Haar emailadres intypen en op wachtwoord vergeten klikken. Als ze een account heeft dan zal er een link naar haar emailadres gestuurd worden voor een nieuw wachtwoord. Hier kan je dan mee inloggen en kijken of er wat besteld is.

Een "vriendin" die misbruik van je dochter maakt en dingen op haar naam besteld?
Laatst bijgewerkt door Tieme op 19-06-21 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:44

Maar hoe weten ze dat het een iphone betreft? Als het met de ING-app is, kunnen ze wellicht zien dat het met een iphone is gedaan. Maar dan moet je volgens mij via twoway-verification toestemming geven om die iPhone aan je app te koppelen. Plus dat je gegevens van de pas en van de dochter nodig hebt.

Als het via internet bankieren was, lijkt me dat ze enkel kunnen zien via welk ip adres het was.

Toch?

Tieme
Berichten: 4974
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:54

En zoals iemand al schreef: als je op de link van je website klikt dan krijg ik het volgende bericht.
Dus ik zou ook eens achter je beveiliging van je site/computer aan gaan want internetbankieren is op deze manier niet veilig....


Afbeelding

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:07

Nee ze kunnen zien welke Phone het was, ze kan normaal ook niet rood staan en dat staat ze nu wel.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:09

marleen_usar schreef:
Nee ze kunnen zien welke Phone het was, ze kan normaal ook niet rood staan en dat staat ze nu wel.

Het word steeds ongeloofwaardiger...

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:11

Ik krijg het gevoel dat je antwoorden op de bijdragen van bokkers vooral gericht zijn op argumenten teniet doen. Er zijn veel behulpzame tips en ervaringen gedeeld wat betreft de werkwijze van de bank, rekeningnummers, etc — hopelijk heb je daar meer aan dan je op dit moment over doet komen. Ik hoop oprecht dat de situatie snel verholpen is maar ik denk dat het zou helpen als je verder kijkt dan “nee dat is niet zo”.

Edit: sp

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:15

marleen_usar schreef:
Nee ze kunnen zien welke Phone het was, ze kan normaal ook niet rood staan en dat staat ze nu wel.


Dat kan alleen met automatische incasso’s.
Als het van buckaroo is, is het iets wat zelf besteld is. En dan kan je niet roodstaan.

Dit verhaal klopt ergens niet.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:16

Jeetje wat een vervelende situatie zeg. :(:) In het topic worden genoeg goede tips gegeven, kun je daar niet iets mee TS? De ING bellen, een goed gesprek met je dochter voeren, de veiligheid van jouw website nagaan etc.

Ik denk verder dat er iets misgaat in de communicatie tussen jou en de politie. Het is namelijk feitelijk niet mogelijk dat oplichters zomaar geld afschrijven van bankrekeningen. Als dat wel zo zou zijn dan zou heel Nederland de bankrekeningen gaan leegtrekken en het geld ergens fysiek verstoppen. Er moet echt iets aan vooraf gegaan zijn, misschien zonder dat je het door gehad hebt.

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Fishing en maandag 200 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:19

Ts jij bent zelf weleens opgelicht geweest, kan het misschien zijn dat jij op jouw telefoon of jouw tablet/ipad, een overboeking hebt gedaan met jouw dochters rekeningnummer? Misschien hebben ze dan daar die gegevens overgenomen van jouw software op je telefoon/ tablet iPad , toen je hebt ingelogd op haar bankgegevens?

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:22

Nee ik heb nooit via mijn Phone bij haar ingelogd.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Fishing en maandag 200 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:27

Was die 4x 50 euro het laatste wat is afgeschreven van de rekening of is er daarna nog iets afgegaan?

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:27

Ik vind juist dat de bijdragen van veel Bokkers erop gericht zijn om uit het niets dingen te verzinnen waarom het haar eigen schuld is. Maar het is natuurlijk zo dat als je geen aankoop hebt gedaan, en iemand anders heeft ergens misbruik gemaakt van de gegevens, je juist als slachtoffer niet precies weet waar of hoe de criminelen dat gedaan hebben. Want je hebt er niks mee te maken gehad.

Het is in elk geval beslist mogelijk dat iemand ergens op een of andere manier gegevens heeft gebruikt van haar dochter, haar rekeningnummer en misschien haar emailadres en andere gegevens, om via de Primera iets te bestellen. En Primera laat die betalingen vervolgens via Buckaroo lopen, die mogen incasseren, waardoor je niet apart de bestelling hoeft te bevestigen op het moment van aankoop via iets als een bankapp.

Dat is een manier van fraude/identiteitsdiefstal die echt heel veel voorkomt, maar omdat het meestal om kleine bedragen gaat, gebeurt er verder niet zoveel mee. Een deel van de mensen stopt er genoeg moeite in om het terug te krijgen, andere mensen zien het niet op tijd of geven het op en verliezen het geld.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:29

Weet je nog welke link of wat je hebt aangeklikt? Was het een smsje dat je pakketje klaar stond en dat je het kon volgen?

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:33

Die 4 keer 50 was het laatste en de ing zegt dat ze rood kan staan maar klopt niet want ze kan nooit rood staan.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 22:33

Er is niks aangeklikt.

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:35

Kun je dat niet zien in de app van haar bankrekening? Of heb je hem wél kunnen blokkeren nu?

Wát geeft de ING aan dan, over die 4 afschrijvingen?

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:36

Wat is het rekeningnummer dat het geld afschrijven wil?

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:37

Ik zie niet bij de primera dat je achteraf kunt betalen. Het lijkt erop dat je gewoon het slachtoffer bent van fraude.
Dus de ing bellen en een melding maken. Ze zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op 020 22 888 00

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:46

Shadow je moet bij Primera wel de bestelling bevestigen op moment van aankoop.
Je kan alleen met iDeal of creditcard betalen.

Ms hebben ze de hele gegevens overgenomen en roodstaan aangezet.
Dan zijn ze wel erg ver gegaan voor een paar Primera bestellingen

Maar zoek het ook vooral op je eigen site want die is niet beveiligd. Dus als je op die computer/netwerk ook bankzaken doet ga je nat.

En blokkeer de rekening, dat kan 24 u P/d