Fishing en maandag 200 euro kwijt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:23

Hoe gewiekst die oplichters ook worden, ze kunnen natuurlijk niet zomaar vanuit het niets aan je geld. Een eerste actie van de gedupeerde ligt altijd aan de basis (gegevens doorgegeven, link aangeklikt, telefoonnummer gebeld,...).
Ik denk dat het goed is om dat proberen te achterhalen: welke mogelijke actie zou hiertoe geleid kunnen hebben?

marleen_usar

Berichten: 24693
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 14:25

Ja ze kunnen zo maar geld van je rekening halen dat is lang zo de politie zegt dat ook.

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:25

Aparte situatie. ING is hier meestal wel goed in. Als er iets verdacht is in de transacties kun je gelijk je rekening preventief blokkeren. Als dat niet kan lijkt het me dat er iets anders aan de hand is? Sterkte...

marleen_usar

Berichten: 24693
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 14:26

Ing zegt dat ze daar iets heeft gekocht maar dat kan niet want wij bankieren voor haar.

purny

Berichten: 27593
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:28

Als dat zo zou zijn dan hadden we dat allang gehoord in de media.
Sorry maar ik vind het een ongeloofwaardig verhaal. Van zowel het ineens een bedrag van de rekening afhalen tot het niet kunnen blokkeren van de rekening.
Heeft iemand anders in jouw omgeving of in de omgeving van je dochter niet zo'n smsje gehad en op de link geklikt? Want dan kunnen ze ook via de telefoon van die persoon in de telefoon van je dochter komen

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:29

Heeft de politie je dan ook uitgelegd hoe dat gebeurt zodat je dat in de toekomst kunt vermijden of voorzorgen kunt nemen?

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:29

marleen_usar schreef:
Ing zegt dat ze daar iets heeft gekocht maar dat kan niet want wij bankieren voor haar.


Niet via een iphone van een vriendinnetje geprobeerd?

Rocamor

Berichten: 11005
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Fishing en maandag 200 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:31

Hoe weten ze eigenlijk dat het via een iphone is gegaan?

marleen_usar

Berichten: 24693
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 14:32

De politie heeft uitgelegd hoe het gebeurt en je kan daar niks tegen doen. Zelfs mensen die geen internet bankieren hebben die zijn ook geld kwijt.Ze vinden steeds nieuwe manieren.Ze kunnen bij de ING zien dat het via een IPhone is gebeurt.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:32

Ing blokkeert zonodig wel degelijk je rekening
Afbeelding

Bijzonder dat de politie beweert dat dit zoveel gebeurt, voor zover ik weet en kan vinden is dat altijd na actie van het slachtoffer. Dát gebeurt idd veel. Maar als ze zomaar op iedere rekening zouden kunnen zonder enige actie, zou niemand meer geld hebben...

Edit: ik denk dat het meest waarschijnlijke scenario is dat je dochter (onbewist) toch iets gedaan heeft waardoor dit mogelijk is. Wellicht iets waar ze zich echt niet van bewust is, of anders durft ze het misschien niet te vertellen.
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 19-06-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 11005
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:33

marleen_usar schreef:
De politie heeft uitgelegd hoe het gebeurt en je kan daar niks tegen doen. Zelfs mensen die geen internet bankieren hebben die zijn ook geld kwijt.Ze vinden steeds nieuwe manieren.Ze kunnen bij de ING zien dat het via een IPhone is gebeurt.


Kun je dat hier dan ook uitleggen? Dan weet ik welke acties ik kan ondernemen om dat te voorkomen

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:34

marleen_usar schreef:
De politie heeft uitgelegd hoe het gebeurt en je kan daar niks tegen doen.


Kan je vertellen hoe? Ik heb nog nooit van deze vorm van oplichting gehoord.

Froukje
Forever young

Berichten: 10857
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:35

Froukje schreef:
Gaat het om dit rekeningnummer?
Want dan heeft ze toch echt zelf iets proberen te kopen..
https://meldnu.nl/meldingen/5926-oplich ... 265186420/

Nogmaals, gaat het om dit rekeningnummer?

Want je kunt wel heel leuk de primera bellen morgen maar die kunnen je echt niet verder helpen.. Tenzij ze stiekem iets gekocht heeft maar het afschrijven in de wacht gezet is omdat ze in het rood staat.

En je weet trouwens 100% zeker dat je met de ING gebeld hebt en niet 1 of andere oplichter? Rekening blokkeren moet namelijk altijd kunnen, zou wat zijn als ze dat zouden weigeren.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 19-06-21 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:35

Ik zou een officiele klacht indienen (eerst bij de bank en daarna bij het Kifid) en bovendien kijken of een andere bank een optie is. Het klinkt allemaal erg raar. Bij incasso's zou je gewoon het geld moeten kunnen terugkrijgen, en is het aan degene die de incasso doet (dus Buckaroo Primera) om aan te tonen dat het een legitieme opdracht was.

Misschien is dit ook iets voor het juridisch loket?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33884
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:37

vaaleriee schreef:
marleen_usar schreef:
Ze heeft niks aangeklikt en de politie zegt dat dit heel vaak gebeurd. Nee weigeren van een incasso kan niet zegt de ING.

Hoe dan? Nog nooit gehoord dat er random zomaar bedragen afgeschreven kunnen worden. Zou wat zijn zeg. Behalve als je per ongeluk een link aanklikt.

Zeker wel, er worden aan de lopende band webshops gehackt.

Zoe_97

Berichten: 9466
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:38

Heel erg raar verhaal, maar eerlijk. Als ik je berichten hier en in het marktplaats topic zie zou ik toch eens kijken naar een keer bundel veilig op het internet. Indien dit echt om oplichting gaat kan de bank dit echt wel blokkeren als het er nog niet af is. (Geloof me ik werk voor een bank).
Maar hoe vaak jij met fraude en oplichting in aanraking komt en effectief sommen geld verliest hieraan is echt niet normaal…

Daarbij is de naam die je noemt een achteraf betalen methode van Primera

Berdien

Berichten: 64578
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:42

Het zou een mooie boel zijn als iedereen zomaar bij je rekening zou kunnen. Dat kan echt níet, daar moet een bepaalde handeling aan vooraf zijn gegaan. Dat kan zijn via een link, via skimming, noem het maar op. Maar je kunt echt niet zomaar bij elke rekening zonder dat daar op de een of andere manier toestemming voor is verleend. En daar gaat het vaak mis, want die toestemming ontfutselen ze op hele valse, slinkse manieren. En dat kan echt iedereen overkomen.

Als er echt sprake is van fraude, skimming of gestolen gegevens dan kan een bank echt heel snel actie ondernemen, en wordt over het algemeen een rekening vrijwel direct geblokkeerd. Ik vind dit ook een wat vreemd verhaal.

@Shadow: waarom direct naar de KIFID? En waarom aanraden een klacht in te dienen bij de bank, als je niet alle informatie hebt? De stap naar de KIFID kan niet eens direct, daarvoor moet eerst de klachtenprocedure bij de bank doorlopen zijn.

Charaz

Berichten: 24374
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:43

Dit is dan in korte tijd de 3e keer dat jullie opgelicht worden?

marleen_usar

Berichten: 24693
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 14:46

De ING zag de dag en het tijdstip en toen was ze niet thuis en lag haar telefoon op tafel hier.

DuoPenotti

Berichten: 30233
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:46

Charaz schreef:
Dit is dan in korte tijd de 3e keer dat jullie opgelicht worden?

Dit dacht ik ook... Jullie maken het wel mee zeg...

Eapy

Berichten: 1748
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:48

marleen_usar schreef:
De ING zag de dag en het tijdstip en toen was ze niet thuis en lag haar telefoon op tafel hier.


Nogmaals, de rekening kan gewoon geblokkeerd worden in geval van fraude.

AmyJamess

Berichten: 2129
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:48

Maar als zowel de politie als bank zegt dat ze niets kunnen doen, dan zou er dus een grote kans zijn dat het gewoon om een echte rekening van de primera winkel gaat.
Volgens mij pakken banken en politie fraude en oplichting nog wel serieus op tegenwoordig.

Ik weet niet waarom, maar ik heb een idee dat we een heel deel van het verhaal missen :o

marleen_usar

Berichten: 24693
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 14:49

Ik had wel iets aangeklikt dat klopt ik ben zelf schuldig.Het is al afgeschreven dus blokkeren heeft geen zin meer vertelde de ING.Hij vroeg of ik de primera had gebeld maar die zijn dicht op zaterdag en zondag.

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:54

Zoe_97 schreef:
Heel erg raar verhaal, maar eerlijk. Als ik je berichten hier en in het marktplaats topic zie zou ik toch eens kijken naar een keer bundel veilig op het internet. Indien dit echt om oplichting gaat kan de bank dit echt wel blokkeren als het er nog niet af is. (Geloof me ik werk voor een bank).
Maar hoe vaak jij met fraude en oplichting in aanraking komt en effectief sommen geld verliest hieraan is echt niet normaal…

Daarbij is de naam die je noemt een achteraf betalen methode van Primera


Ik wilde het net zeggen

Ts ik zou echt even gaan kijken naar waar het mis gaat

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:55

MarlindeRooz schreef:
vaaleriee schreef:
Hoe dan? Nog nooit gehoord dat er random zomaar bedragen afgeschreven kunnen worden. Zou wat zijn zeg. Behalve als je per ongeluk een link aanklikt.

Zeker wel, er worden aan de lopende band webshops gehackt.

Ja dat weet ik, leef niet compleet onder een steen, maar dit is geen webshop. Dat dit zomaar gebeurd zonder dat je iets hebt aangeklikt of op een onbeveiligde WiFi heb gezeten, dat heb ik nog nooit gehoord.