Berdien schreef:Het zou een mooie boel zijn als iedereen zomaar bij je rekening zou kunnen. Dat kan echt níet, daar moet een bepaalde handeling aan vooraf zijn gegaan.
Dit is niet juist. Er is een systeem van incasso's waarmee zakelijke klanten die de mogelijkheid hebben gewoon geld kunnen afboeken. De bedoeling is dat je daar expliciet toestemming voor geeft via een machtiging (dat kan digitaal via de bank, maar ook op papier en soms zelfs via mail), maar die 'papieren' machtiging is geen onderdeel van het technische systeem - het is gebaseerd op het vertrouwen dat de bedrijven dit alleen doen als ze de juiste toestemming hebben.
Om die reden zou het voldoende moeten zijn om te zeggen dat je geen toestemming hebt gegeven om je geld terugkrijgen, en dan is het aan de andere partij om bewijs te tonen van je machtiging, of om via een andere weg het geld te incasseren.
Maar hier ontstaat ruis, lijkt het, waar de banken niet meer altijd zomaar storneren (wat ze wel behoren te doen) en bedrijven niet meer altijd gevraagd wordt om het bewijs te tonen van een machtiging (wat ze wel behoren te doen bij een dispuut.)
Citaat:
@Shadow: waarom direct naar de KIFID? En waarom aanraden een klacht in te dienen bij de bank, als je niet alle informatie hebt? De stap naar de KIFID kan niet eens direct, daarvoor moet eerst de klachtenprocedure bij de bank doorlopen zijn.
Klacht bij de bank omdat contact met de bank niet heeft geleid tot een duidelijk antwoord. Er is contact geweest met de bank en de politie, dat zou genoeg moeten zijn. Als dat niet tot een einde van de problemen leidt en tot een oplossing -> klacht naar de bank.
En als dat niet leidt tot een oplossing -> klacht naar Kifid.
Ik vind dat banken hun zorgplicht wel wat serieuzer mogen nemen. Er zijn iets te weinig mogelijkheden om te zorgen dat dit soort misverstanden niet kunnen voorkomen. (En dat maakt het voor phishers en fraudeurs ook wel makkelijk - zeker dit soort lage bedragen is komt bij niemand echt op de radar... maar je zal de dupe maar zijn.)