Fishing en maandag 200 euro kwijt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 14:55

Ik weet dat het bij haar nergens mis gaat want ze kan zelf niet bankieren.

Eapy

Berichten: 1745
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:57

marleen_usar schreef:
Ik had wel iets aangeklikt dat klopt ik ben zelf schuldig.Het is al afgeschreven dus blokkeren heeft geen zin meer vertelde de ING.Hij vroeg of ik de primera had gebeld maar die zijn dicht op zaterdag en zondag.


Ik snap er niks meer van. Jij hebt iets aangeklikt op de telefoon van je dochter die op tafel lag en ze zelf niet thuis was...?

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Fishing en maandag 200 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:59

Het enige wat ik hoop is dat het verhaal richting ING duidelijker is.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:01

Vreemd verhaal eerst stellig beweren dat er geen link is aangeklikt en dat iedereen zomaar VBOK je rekening kan en vlak daarna heb je zelf op een link geklikt …
Zou maandag toch maar naar een kantoor van ing gaan en vooral kijken hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden .
En misschien iemand anders beheer over rekening geven

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:04

marleen_usar schreef:
Ik had wel iets aangeklikt dat klopt ik ben zelf schuldig.Het is al afgeschreven dus blokkeren heeft geen zin meer vertelde de ING.Hij vroeg of ik de primera had gebeld maar die zijn dicht op zaterdag en zondag.

Primera’s zijn bijna altijd open, zeker op zaterdag en wanneer jij iets hebt aangeklikt dan heb je iets uit te leggen aan je dochter. Misschien zelf toch een stuk beter opletten .

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:04

En dat wel aanklikken was met een iPhone dan?

Ik snap het niet meer zo goed...

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 15:06

Nee op het tijdstip dat er 200 euro klaar stond om afgeschreven te worden was ze zelf niet thuis en lag haar telefoon hier op tafel.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:06

Berdien schreef:
Het zou een mooie boel zijn als iedereen zomaar bij je rekening zou kunnen. Dat kan echt níet, daar moet een bepaalde handeling aan vooraf zijn gegaan.


Dit is niet juist. Er is een systeem van incasso's waarmee zakelijke klanten die de mogelijkheid hebben gewoon geld kunnen afboeken. De bedoeling is dat je daar expliciet toestemming voor geeft via een machtiging (dat kan digitaal via de bank, maar ook op papier en soms zelfs via mail), maar die 'papieren' machtiging is geen onderdeel van het technische systeem - het is gebaseerd op het vertrouwen dat de bedrijven dit alleen doen als ze de juiste toestemming hebben.

Om die reden zou het voldoende moeten zijn om te zeggen dat je geen toestemming hebt gegeven om je geld terugkrijgen, en dan is het aan de andere partij om bewijs te tonen van je machtiging, of om via een andere weg het geld te incasseren.

Maar hier ontstaat ruis, lijkt het, waar de banken niet meer altijd zomaar storneren (wat ze wel behoren te doen) en bedrijven niet meer altijd gevraagd wordt om het bewijs te tonen van een machtiging (wat ze wel behoren te doen bij een dispuut.)

Citaat:
@Shadow: waarom direct naar de KIFID? En waarom aanraden een klacht in te dienen bij de bank, als je niet alle informatie hebt? De stap naar de KIFID kan niet eens direct, daarvoor moet eerst de klachtenprocedure bij de bank doorlopen zijn.


Klacht bij de bank omdat contact met de bank niet heeft geleid tot een duidelijk antwoord. Er is contact geweest met de bank en de politie, dat zou genoeg moeten zijn. Als dat niet tot een einde van de problemen leidt en tot een oplossing -> klacht naar de bank.
En als dat niet leidt tot een oplossing -> klacht naar Kifid.

Ik vind dat banken hun zorgplicht wel wat serieuzer mogen nemen. Er zijn iets te weinig mogelijkheden om te zorgen dat dit soort misverstanden niet kunnen voorkomen. (En dat maakt het voor phishers en fraudeurs ook wel makkelijk - zeker dit soort lage bedragen is komt bij niemand echt op de radar... maar je zal de dupe maar zijn.)

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:08

Volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald. TS heeft een tijdje terug in een ander topic gepost over phishing, daarbij had ze zelf een linkje aangeklikt.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:08

En zelfs wanneer ik je link naar je eigen website aanklik krijg ik al een waarschuwing van niet veilig, hoe bedreven zijn jullie met internet ? En dat dat geld klaarstond omdat er iets is aangeklikt en gekocht en het betaald moest worden betekend niet dat het op dat moment is gebeurt. Dus jij hebt iets gekocht bij Primera op je dochters rekening ?

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:10

Wat een vaag verhaal :=
Jullie zagen opdrachten staan die niet afgeschreven konden worden omdat ze in de min staat, maandag komt de uitkering en dan zou dat geld weg zijn.
Net zeg je dat het geld al is afgeschreven dus ze niks kunnen doen? Hoe kan dat geld dan nu ineens wel afgeschreven zijn?

Als het via een incasso gaat dan kan je die na die tijd storneren als het is afgeschreven dus dan kan je het geld gewoon terughalen.
Sowieso slaat het nergens op om te zeggen dat er zomaar geld van je rekening gehaald kan worden. Dat gaat echt niet zomaar. Of er moeten gegevens gedeeld zijn via een linkje oid of er wordt via een incasso afgeschreven maar dat kan je storneren dus dat geld ben je niet kwijt.

Je geeft aan dat de incasso niet teruggeboekt kan worden volgens de ING dus dan zal het toch echt geen incasso zijn.
Ik zou als ik jullie was even alle feiten op een rij zetten en dan nogmaals ING bellen maar dan wel met een duidelijk verhaal. Die kunnen de rekening gewoon blokkeren en achter de betalingen aan gaan als ze wel zijn afgeschreven, zijn geen garanties dat het geld terug te halen valt maar ze kunnen het wel proberen. Ik werk bij een bank en weet dat er echt genoeg mogelijk is.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 15:14

Ik dacht dat het geld nog niet was afgeschreven maar dat was wel zo,ik kreeg net een pb van iemand die hetzelfde heeft meegemaakt. Op Google staat het ook van Primera die vrouw was ook geld kwijt.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:15

Kan het zo zijn dat je dochter online eventueel bij vrienden of op een andere locatie een tijdje terug bij Primera heeft besteld met als betalingsmethode achteraf betalen en dat ze dit nu incasseren?

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:17

Marleen
Kun je dat aub uitleggen? Heb je daar dan ooit wat besteld? Ben je klant? Waar heb je op geklikt?
Heb je een link van Google?

Want ik heb er nooit wat gekocht heb ik nu ook kans?

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:21

Klopt, als de incasso op moment alleen is aangekundigd kun je nix
MAAR : Normaliter kun je bij iedere bank een incasso terug laten storten- ook al heb je een machtiging gegeven, maar dus pas NADAT het is afgeschreven.

Verder snap ik het verhaal niet in zijn geheel, want hoe kan ING weten dat het een Iphone was en geen Android ? Of Apple tablet, enz...

Wat ook niet zo klopt is, dat er een incasso niet kan gemachtigt worden als haar telefoon thuis lag. Juist op vrijdag en zaterdag is de verwerkings tijd soms langer en absoluut niet "realtime "
Als voorbeeld : ik ga nu (zaterdag ) hier in dorp naar de supermarkt en pin, geloof mij die afschriving zie echt pas vanavond of zelfs maandag.

Dus eerst eens bij jullie zelf kijken.
WAT heb jij aangeklikt?
Heeft jou dochter niet toch een ankoop gedaan op "rekening"

Als hier zeker is, dat jullie definitiv niets te verwijten valt, dan
1) rekening blokeren , dat kan op iedere tijdstip.
2)
niet alleen politie bellen maar aangifte doen !

En met deze dan maandag naar de ING en terug laten storten.

Maar zoals gezegd dat alles heeft alleen nu als jullie NIETS te verwijten valt.

Als jij zelf iets aangeklikt hebt en daarmee dus toestemming gegeven, is het veel moeilijker. Maar ook dan kun je de incassos terug laten boeken - alleen, afhankelijk van wat- is daarmee de betalingsverplichting niet op geheven.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 15:27

Nee nooit iets gekocht bij de Primera.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:28

@Marleen_usar: misschien is het ook nog een idee om contact te zoeken met slachtofferhulp. Die zijn wellicht het best in staat om op een rijtje te zetten wat er is gebeurd op een manier dat je er gericht klachten of aangifte mee kunt doen.

(Aan alle mensen die het verhaal 'vreemd' vinden: we kennen Marleen_usar toch? Op mij komt ze over als iemand die het altijd goed probeert te doen maar niet altijd helemaal het overzicht heeft op wat er speelt, en daarom soms in problemen komt en soms niet helemaal kan omschrijven wat er wanneer gebeurt - of welke details precies belangrijk zijn of eerder verwarrend. Dan is het voor een klantenservice die uitgaat, of op zoek gaat, naar eigen schuld makkelijk om de verwarring groter te maken.

Maar ik vind dat dus al een probleem, want we zijn niet allemaal hetzelfde en we hebben niet allemaal hetzelfde vermogen om precies te begrijpen wat er wanneer gebeurt en hoe je dan de klantenservice moet benaderen om serieus genomen te worden. Dit is ook waarom ik vind dat de zorgplicht breder moet: die is nu te vaak gericht op mensen die het allemaal goed kunnen volgen - maar banken en rekeningen zijn zo belangrijk dat ze eigenlijk door iedereen gebruikt moeten kunnen worden. En het is ook niet ok dat er zo makkelijk misbruik gemaakt kan worden van mensen die dat niet helemaal kunnen tegengaan.)

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:29

Ik vind dit een heel vreemd verhaal.
Een incasso kan je tot 64 of 65 dagen storneren bij de ING.
Er MOET op een link geklikt zijn en alle stappen moeten zijn doorlopen wil dit kunnen gebeuren.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:34

AnnedB schreef:
Kan het zo zijn dat je dochter online eventueel bij vrienden of op een andere locatie een tijdje terug bij Primera heeft besteld met als betalingsmethode achteraf betalen en dat ze dit nu incasseren?


En dat thuis niet durft te vertellen misschien.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:36

Shadow, dank je voor je tekst. Ik vind dat mensen hier erg neerbuigend reageren, maar ik wist niet hoe het te omschrijven zonder kwetsend te zijn naar Marleen.

Marleen, is het voor jou niet handig als je contact opneemt met iemand die je hierbij helpt? Het is voor jou waarschijnlijk lastig om het uit te leggen, waardoor de bank je ook niet verder kan helpen.
Heb je iets van een maatschappelijk werker?

Paardenfann4
Berichten: 1366
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:37

Wordt het via de telefoonrekening geïncasseerd? Dat heb ik ook eens gehad, dat kun je uitzetten op de site van de provider waar je zit. Daar kun je alles uitzetten wat je niet wenst. Helaas is er tegen afgeschreven bedragen weinig meer te doen.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 15:41

Klopt het geld is weg daar kunnen ze niks aan doen, ik moet maandag de Primera bellen en dan hoor ik meer.Ik ben nu in contact met iemand die het zelfde heeft mee gemaakt ze helpt me ook.

LaPluche

Berichten: 1998
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:44

Heel succes, en ik hoop dat het opgelost gaat worden.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 15:47

Ja dat hoop ik ook.

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:48

marleen_usar schreef:
Ja ze kunnen zo maar geld van je rekening halen dat is lang zo de politie zegt dat ook.

Nee, dat kan dus echt niet.