Schoonmoeder in huis...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:30

Cowgirl schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb niet alles heel precies gelezen, maar ergens snap ik het wel dat je vastgeroest zit. Maar het is natuurlijk geen gezonde situatie, waarschijnlijk weet je dat zelf ook ergens wel.

Ik zou er mee beginnen om met je vriend af te spreken dat je in ieder geval 1 nacht in de week thuis slaapt. En dit uiteindelijk uitbouwt naar meer nachten, op jullie tempo. Maar begin ergens! :)


1 nacht in je eigen huis? Wow :')
Gewoon weer thuis slapen, spreek af om bij elkaar te gaan eten maar ga alsjeblieft gewoon weer thuis slapen zodat je s'ochtends weer normaal naar je werk kan en weer een beetje normaal leven kan hebben.
Hun eigen huis is maar 5 huizen verder hoor!


Maar als single heb ik vast makkelijk praten...weet ook weer eens waarom ik single ben. :j

Ik ben niet single maar ik zou dus echt ook gewoon thuis gaan slapen. TS moet verdorie toch ook kunnen leven. Vriend kan prima bij moeder blijven als hij dat wil.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:34

Ayasha schreef:
[quote="IHN"

nou, ho even zeg. Volgens mij krijgt ts geen mes op haar keel. Hij geeft enkel heel duidelijk aan wat hij wil en wat niet.
Ts is zelf degene die erin meegaat.
Vriend geeft aan:ik wil niet dat je in je eigen huis gaat genieten en ts zegt:ok, dan doe ik dat niet.
Kiest ze echt zelf voor (en dat is een constatering, geen oordeel of dat goed is of niet, maar wel goed 9m te zien dat het een keuze is)

Wanneer je vriendin je zegt dat ze het zwaar heeft met de situatie en rust nodig heeft en hij antwoord; "dat is jouw probleem" en iemand verbieden om rust te gaan zoeken in het eigen huis is niet "aangeven wat je wil en niet wil". Dat is een respectloze hork zijn ongeacht of je aan het rouwen bent of niet. Dat is TS evenzeer voor voldane feiten zetten want als ze tegen zijn "wil" in gaat heeft ze vermoed ik ruzie.
De keuze om te blijven in een ellendige situatie maak je over het algemeen niet omdat er geen consequenties aan het alternatief hangen.[/quote]

ben ik allemaal met je eens.
Maar t blijft een keuze. Dan wordt vriendlief boos, en dan?
Ts word hier als een soort slachtoffer afgeschilderd, dat is ze natuurlijk niet. Ze is evengoed deel van de ongezonde situatoe zoals die nu ontstaan is en kan kiezen im daarin te bl8jven of eruit te stappen (en nee, dan bedoel ik niet relatie beeindigen.. ik zou zeggen:begin net een fijne leefsituatie voor jezelf te creeeren.. hop naar je eigen huis. Zonder ruzie. En vandaaruit verder... voor hetzelfde geld lost het probleem zich alleen daar al mee op)

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:34

Ik snap je wel TS. Het lijkt me een héél lastige situatie en begrijp je vriend ergens ook heel erg goed. In zo'n situatie zou ik ook dichtbij één van mijn ouders willen zijn, omdat ik ook heel close met allebei ben. Sta er niet gek van te kijken als ik ook tijdelijk blijf logeren, maar uiteraard wel in goed overleg met partner. Op een gegeven moment verwacht je wat van je partner dat het nu wel goed is, of iets in de trant. Jouw vriend voelt zich wellicht verantwoordelijk/verplicht om bij zijn moeder te blijven en wil er voor haar zijn in de vorm van ''meeleven''. Erg gezond is dit natuurlijk niet voor jullie relatie, dus ik ben van mening dat jullie hier goed over moeten praten. Geen verwijten alleen maar praten en je gevoel op tafel leggen.

Je geeft aan dat jullie eigen woning zo goed als af is, dus stel voor dat je nu gaat intrekken in jullie woning en laat je vriend voorlopig (tot augustus) even vrij in zijn keuze wat hij wilt. Hij kan je niet verplichten om bij zijn moeder te blijven; jullie hebben samen een huis. Mocht hij echt eisen stellen dan zou ik daar ook heel stellig in zijn en wel aangeven dat het voor jou nu lang genoeg heeft geduurd en toe bent aan je eigen stekkie. Niks mis mee!

Succes de aankomende tijd!

Note: trek ook desnoods een keer je schoonmoeder bij het gesprek en geef aan dat je heel erg met haar te doen hebt, dat ze altijd kan aankloppen (maarliefst vijf deuren verderop ;) :D), maar je graag in je huisje zou willen trekken. Ze kan jou niets verwijten, maar op deze manier ben je wel open en eerlijk en kan ze jou achteraf niets kwalijk nemen omdat er duidelijk is gecommuniceerd.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:01

Ts, geeft je vriend dit boek , geschreven door Lisanne van Zadelhoff

Je bent jong en je rouwt wat

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:12

Even getwijfeld, maar ik herken wel wat van je vriend.

Wij woonden net op ons zelf toen mijn vader werd opgegeven. Mijn broer was gehandicapt en woonde thuis en daar zorgde hij normaal voor. Nu deden we dat al veel samen, maar als hij weg zou vallen, werd dat best een probleem. Mijn broer uit huis was voor niemand een optie.

Ik ben ook nog uit nood bij mijn moeder gaan werken en zo konden we om de beurt thuis zijn, mn broer opvangen van dagbesteding, koken en bij mn vader zijn.

Wij hadden een huurhuis en vonden het zonde van de huur. Dus opgezegd met het idee om een tijd te sparen en na mijn vaders dood iets te kopen.
Na het overlijden liep alles zo door en ik kreeg ook moeite om voor "ons" te kiezen en alles achter te laten. Nog naar huizen gekeken waar mn moeder en broer mee konden. Onze zoon is destijds ook daar geboren nog en was heel erg gek op oma en oom en gewend.

We hebben edaarna een tijd dichtbij gewoond en dat liep best goed, ook voor onze zoon.

Toen mn moeder stopte met werken kreeg ze de kans kleiner te gaan wonen en dichterbij familie. Daarna zijn wij verhuisd verder weg, maar ik kreeg heimwee. Dus toen weer een grote verhuizing naar dichterbij mn moeder en broer.
Omdat mn moeder ouder werd en de zorg te zwaar, keken we naar woningen samen. Mijn man snapte dat heel goed en heeft ook altijd klaar gestaan en verzorgd.

Na het overlijden van mijn broer is mn moeder 2 weken bij ons geweest en daarna weer naar haar eigen huis. Na 2,5jr hebben we toch iets verder weg gekocht met grond wat we altijd al wilden. Nu zijn we voor het eerst in vele jaren echt met zn 2en en is het een beetje zoals anderen normaal beginnen.

Het zal vast en zeker zwaar zijn geweest voor mijn man, maar soms lopen dingen vrij natuurlijk en zit je ergens midden in zonder dat je het door hebt.
Onze zoon is volwassen en op zich zelf en ik moest echt wennen om voor niemand meer te zorgen en alleen aan ons te denken. Maar mijn man heeft een eeuwig geduld en we kunnen daar wel over praten.

Ik zeg daarbij wel heel eerlijk dat het omgekeerd nooit was gebeurt en ook niet was gelukt. Als hij morgen een tijd voor zijn moeder wil zorgen, zal hij alleen gaan en op en neer gaan, denk ik. Maar ik zal hem daar wel vrij in laten.

Roodvos

Berichten: 6659
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:42


Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:51

TO, ik lees je verhaal echt met grote verbazing. Is het een optie om samen met je vriend eens met een onafhankelijke persoon erbij te praten hierover? Want jullie groeien zo alleen maar verder uit elkaar, want natuurlijk is het nobel van hem dat hij zijn moeder wil helpen, maar er zijn meer belangen dan alleen die van je schoonmoeder en ik heb zo het idee dat jullie je gezamenlijke belangen aardig uit het oog aan het verliezen zijn.
Vanaf de zijlijn is het zo makkelijk om te zeggen dat je dan maar alleen naar jullie huis toe moet gaan of gewoon maar moet wegrennen, maar er speelt zoveel en is er ook zoveel te verliezen. Ik wens je sterkte!

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:52

Jeetje lastige situatie!

Ik zou ondanks dat je vriend het niet wilt wel in je eigen huis 5 deuren verderop gaan zitten. Ik denk dat hij het lastig vindt om te verwerken en zeker met de belofte die hij aan zijn vader heeft gedaan dat hij voor zijn moeder zal zorgen.

Ik denk dat ook niet dat als jij je even terug trekt uit de situatie door niet meer met je schoonmoeder en vriend in een huis te zitten dat het over is. Ik denk dat je ze de ruimte geeft om het te verwerken en dat je jezelf daarbij ook meer ruimte geeft. Zo heb je ook meer rust en kan je de situatie beter overzien. Vanuit daar kan je dan weer verder kijken hoe het zich ontwikkeld de komende maanden. :)

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:14

Rocamor schreef:
jiehaaa schreef:
Beste TS, dit is echt van de zotte. Al mijn voorgangers hebben dat wel duidelijk gemaakt denk ik, daar valt weinig aan toe te voegen.

Toch een poging.
- spreek met vriend af dat jij weer naar jullie eigen huis gaat maar dat jullie wel een aantal keer per week samen (met schoonmoe) eten.
- spreek met hem af dat hij ook weer begint met afbouwen hoeveel tijd hij bij zijn moeder is. Laat hij maar weer eens een paar nachten thuis slapen in de week.
- als er iets is, dan staat hij met 2 minuten bij zijn moeder voor de deur. Hij zal er sneller zijn dan de brandweer.
- zijn moeder heeft ook eigen tijd nodig om te kunnen rouwen en haar leven weer vorm te geven. Echt waar.

En als hij niet voor rede vatbaar is? Run Forrest, run!


Ik ben van mening dat het van beide kanten moet komen, maar als je bovenstaande tactiek gebruikt, dan is het in mijn gevoel 1-richtingsverkeer: Ik ga dit doen en jij gaat dat doen. Wellicht bedoel je dat anders.

wat is er mis met overleggen (dialoog). Bij de meeste reacties hier lees ik enkel monoloog. Maak het bespreekbaar, maar sta dan ook open voor de gevoelens (gevoelens, niet verwijten) van de andere partij(-en). Zoiets gaat twee kanten op. En je kunt elkaar best bij (laten) sturen als je een ik-verwij-jou-jij-verwijt-mij gesprek krijgt. Dat zeer moet er wel een keertje uit, maar is nu in deze situatie niet constructief. Wat heb jij nodig, wat heb ik nodig en hoe kunnen we elkaar daarmee (onder-)steunen zonder daarvoor zelf teveel weg te moeten cijferen


Zo eenzijdig is het niet. Vriend is doorgeslagen en de behoeften van TS worden van tafel geveegd. Daarom zal ze die zelf moeten behartigen.

In mijn voorbeeld krijgt vriend ruimte om bij zijn moeder te zijn, maar hoeft TS dat niet op dezelfde wijze te doen. Door samen (met zijn drieën) te eten houden ze verbinding. En als vriendlief wat vaker thuis (in HUN huis) slaapt, investeren ze beiden in hun relatie en krijgt schoonmoeders ruimte om te wennen aan haar nieuwe situatie. Door de nabijheid is dat geen onveilig gevoel.

Zorgen voor wil niet zeggen dat je de overgebleven ouder moet verstikken. Geef ruimte maar ben er voor elkaar als dat nodig is.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:25

TS, heb je al met je vriend gepraat?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:15

Samen leven met een schoonfamilie is het nooit waard. Wat een ramp.
Als jullie huis gewoon bewoonbaar is, zou ik lekker daar slapen. Komt hij na of wilt hij in gesprek erover, top! Maar als hij in die periode thuis blijft en jou schuldig laat voelen om het feit dat je voor jezelf kiest, dan zou ik toch een zeer stevig gesprek aangaan om duidelijk te maken dat je in het leven vooruit moet. Samen of alleen is iets wat jullie dan samen kunnen bepalen.

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:22

TS, ik hoop echt dat je hier uitkomt.
Heel veel sterkte en succes

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:27

Wat een heftige situatie zeg, nee dat zou ik ook niet trekken. Ik zou lekker thuis gaan slapen...

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:47

TS hoe gaat het nu? Heb je rustig kunnen nadenken wat je zelf nu nodig hebt?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:14

Rebel_Jits schreef:
Samen leven met een schoonfamilie is het nooit waard.

Klopt het loopt zelden goed af als ik het zo om heen hoor en zelf mee heb gemaakt.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:33

superpony schreef:
Even getwijfeld, maar ik herken wel wat van je vriend.

Wij woonden net op ons zelf toen mijn vader werd opgegeven. Mijn broer was gehandicapt en woonde thuis en daar zorgde hij normaal voor. Nu deden we dat al veel samen, maar als hij weg zou vallen, werd dat best een probleem. Mijn broer uit huis was voor niemand een optie.

Ik ben ook nog uit nood bij mijn moeder gaan werken en zo konden we om de beurt thuis zijn, mn broer opvangen van dagbesteding, koken en bij mn vader zijn.

Wij hadden een huurhuis en vonden het zonde van de huur. Dus opgezegd met het idee om een tijd te sparen en na mijn vaders dood iets te kopen.
Na het overlijden liep alles zo door en ik kreeg ook moeite om voor "ons" te kiezen en alles achter te laten. Nog naar huizen gekeken waar mn moeder en broer mee konden. Onze zoon is destijds ook daar geboren nog en was heel erg gek op oma en oom en gewend.

We hebben edaarna een tijd dichtbij gewoond en dat liep best goed, ook voor onze zoon.

Toen mn moeder stopte met werken kreeg ze de kans kleiner te gaan wonen en dichterbij familie. Daarna zijn wij verhuisd verder weg, maar ik kreeg heimwee. Dus toen weer een grote verhuizing naar dichterbij mn moeder en broer.
Omdat mn moeder ouder werd en de zorg te zwaar, keken we naar woningen samen. Mijn man snapte dat heel goed en heeft ook altijd klaar gestaan en verzorgd.

Na het overlijden van mijn broer is mn moeder 2 weken bij ons geweest en daarna weer naar haar eigen huis. Na 2,5jr hebben we toch iets verder weg gekocht met grond wat we altijd al wilden. Nu zijn we voor het eerst in vele jaren echt met zn 2en en is het een beetje zoals anderen normaal beginnen.

Het zal vast en zeker zwaar zijn geweest voor mijn man, maar soms lopen dingen vrij natuurlijk en zit je ergens midden in zonder dat je het door hebt.
Onze zoon is volwassen en op zich zelf en ik moest echt wennen om voor niemand meer te zorgen en alleen aan ons te denken. Maar mijn man heeft een eeuwig geduld en we kunnen daar wel over praten.

Ik zeg daarbij wel heel eerlijk dat het omgekeerd nooit was gebeurt en ook niet was gelukt. Als hij morgen een tijd voor zijn moeder wil zorgen, zal hij alleen gaan en op en neer gaan, denk ik. Maar ik zal hem daar wel vrij in laten.

Ik ben ook echt van de grootfamilie.Die samen leven en indien nodig voor elkaar zorgen.Het echte stamverband dus. Helaas zijn de meeste Nederlandse woningen daar helemaal niet geschikt voor.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:08

De meeste Nederlanders ook niet...

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:20

secricible schreef:
De meeste Nederlanders ook niet...

Dat klopt ja. Maar ik ben nog van de oude stempel. Als je trouwt,dan trouw je tevens met de schoonfamilie. Die krijg je er bij.Overigens vermeldt ts toch ergens dat dat huis al die tijd geheel door hem betaald is?Dan lijdt ts in elk geval geen financiele schade. Ze is ook nog niet getrouwd voor zover ik begrijp.Dan is ze nog vrij om te bekijken of dit voor haar werkt.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:28

Hoe gaat het nu TS?

anjali schreef:
secricible schreef:
De meeste Nederlanders ook niet...

Dat klopt ja. Maar ik ben nog van de oude stempel. Als je trouwt,dan trouw je tevens met de schoonfamilie. Die krijg je er bij.



Dat is wel een stoffige stempel ja. Ieder z'n ding, maar ik zou gillend gek worden met zijn of mijn familie om me heen.

Goof

Berichten: 28786
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:28

anjali schreef:
secricible schreef:
De meeste Nederlanders ook niet...

Dat klopt ja. Maar ik ben nog van de oude stempel. Als je trouwt,dan trouw je tevens met de schoonfamilie. Die krijg je er bij.Overigens vermeldt ts toch ergens dat dat huis al die tijd geheel door hem betaald is?Dan lijdt ts in elk geval geen financiele schade. Ze is ook nog niet getrouwd voor zover ik begrijp.Dan is ze nog vrij om te bekijken of dit voor haar werkt.


TS betaalt schoonmoeder om daar te verblijven.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:37

Ik snap de constructie niet helemaal denk ik.Vaak zit er ook wel iets financieels achter of onder.Maar het gaat er om of ts dit allemaal naar haar smaak vindt of niet.Ik vind een sterke familieband fijn maar ts misschien niet.Je hebt daarvan zowel lusten als lasten. De verkeringsperiode is ervoor om elkaar en elkaars normen en waarden en families te leren kennen.Als het blijkt niet te klikken dan kan men weer uit elkaar.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:39

Anjali, mijn schoonouders waren inderdaad van de oude stempel, in de oorlog getrouwd en bij ouders in, paar jaar en drie kinderen later naar andere boerderij en de ongetrouwde broer en zus gingen mee.
Ze waren op een gegeven ogenblik 45 jaar getrouwd toen de twee anderen dood en in verpleegtehuis zaten en mijn schoonmoeder verzuchtte , wat fijn om eindelijk eens alleen te zijn in mijn huwelijk.

En ts woont al jaren samen. In dit geval denk ik dat de partner niet weet hoe hij er mee aan moet, pappa's jongentje, pa vraagt hem om voor ma te zorgen en hij neemt dit dus letterlijk. Ik denk dat hij geen tijd neemt om te rouwen en alles opzij smijt.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:33

@Bigone,zeker bij boeren,dat is vaak een familiebedrijf.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:07

anjali schreef:
@Bigone,zeker bij boeren,dat is vaak een familiebedrijf.


Nee Anjali, wel boeren maar drie koeien en een varken voor de slacht.
Het geloof was hier schuldig aan, goede ouderwetse katholieken.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:22

Oh wauw.

Ik had mijn biezen gepakt en was terug gegaan naar 5 deuren verderop.

Sterkte met de situatie TS.