Schoonmoeder in huis...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:10

Hi TS, wat een lastige situatie. Ik ben 48 en mijn vader is 1,5 jaar geleden overleden. Ook dan is de impact van het overlijden van 1 van je ouders enorm (en ik had een hele hechte band met mijn vader)
Ik heb de 1e nacht bij mijn moeder geslapen met mijn kinderen en daarna niet meer. Dat zou mijn moeder zelf ook niet willen; zij wil graag dat wij ook gewoon doorgaan. Er voor elkaar zijn, voor elkaar zorgen kan wat ons betreft ook zonder bij elkaar te wonen ;-)

Blijkbaar neemt jouw vriend de belofte om voor zijn moeder te zorgen, zo serieus dat hij vindt dat hij bij haar moet wonen? Hebben jullie vantevoren afgesproken hoe lang dat ongeveer zou zijn? En zo niet; is het niet een goed idee om die verwachtingen dan nu in een goed gesprek, uit te spreken naar elkaar?
Ik kan me wel voorstellen dat het op deze manier nogal uitzichtloos is voor jou (zou er ook niet aan moeten denken!)

Het klinkt nu alsof hij er ook helemaal niet over wil praten, klopt dat? Ik zou toch een soort ultimatum stellen met een datum waarop jij weer naar jullie huis gaat verkassen. Lijkt me een hele reeële stap en je mag toch ook verwachten dat hij rekening houdt met jouw gevoelens (moet er niet aan denken, 6 maanden bij een schoonmoeder inwonen :+ )

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:11

Ik zou het niet eens brengen als af en toe een nachtje daar. Maar nogmaals vertellen waar je mee zit en wat je oplossing is. In je eigen huis wonen. Laat vriend dan maar kijken wat hij doet. Blijft hij bij zijn moeder wordt de keuze steeds makkelijker.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57964
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:11

michelle___ schreef:
FrNo schreef:
Maar wil je over een jaar nog in deze situatie zitten?

Absoluut niet. Op een gegeven moment als dit zo door gaat kom ik er niet meer onder uit om "gewoon" voor mezelf te kiezen.

Meid, pak je spullen, ga vijf deuren verder in je eigen huis slapen, en als hij er over wil discussiëren dan komt hij ook maar vijf deuren verder.

Wat ik lees slaap jij dus op een plek waar je je niet fijn voelt, waar je alle huishoudelijke taken moet doen, waar je geen geluid mag maken om verdorie naar je werk te gaan omdat moeder (die dus geen zak doet de hele dag?) dan wakker wordt en jij zou niet voor jezelf kiezen?
Lieve schat kom op... Doe jezelf dit niet aan. Hij zet jou al zes maanden met je rug tegen de muur. Tijd om duidelijk te maken dat dát dus niet is hoe een relatie werkt. Hij hoeft niet tussen jou en zijn moeder te kiezen maar hij mag wel een beetje begrip tonen en wat respect hebben voor jou in deze situatie en dat heeft hij niet.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:12

Ik vermoed dat je vriendinnen en moeders het beste met jou voor hebben.
Misschien wordt het tijd om de beste vriendin van jezelf te worden. :knuffel:

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:13

Oh en in deze situatie ook nog schoonmoeders mee op vakantie; NEE! Heel logisch dat je dat niet wilt, dus gewoon nee.

FrNo
Berichten: 3667
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:14

michelle___ schreef:
FrNo schreef:
Maar wil je over een jaar nog in deze situatie zitten?

Absoluut niet. Op een gegeven moment als dit zo door gaat kom ik er niet meer onder uit om "gewoon" voor mezelf te kiezen.



Hieruit blijkt dus dat je echt iets moet doen.

En jij kiest voor jullie samen.
Als je vriend dan toch voor je moeder kiest, is dit niet jouw schuld.
(althans, ik ga ervan uit dat je het liefste met je vriend samen in jullie eigen huis gaat wonen)

BigOne
Berichten: 38313
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:18

Maar jullie hebben al jaren samengewoond in het huis waar jullie nu verbouwd hebben , dat ging toen wel goed of waren er toen ook zaken waarbij je dacht , mmm weet niet of ik hier zo blij mee ben.
En hoe gedraagt schoonma zich tegenover je vriend?

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:18

michelle___ schreef:
Mazida schreef:
Bel Help mijn man is klusser! Het ultieme verhaal, je hebt een klushuis, terwijl jullie nu nog bij schoonma slapen :Y) . Dit is een prachtig verhaal voor John, zeker weten dat hij komt!

Het huis is al af inmiddels, wij hadden gewoon aannemers :+

Dus, pyjama inpakken en daar gaan slapen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:19

:wow:

Echt totaal bezopen dit... Laat je niet zo door die vent vertellen wat je wel en niet mag, van welke planeet komt hij? Je bent toch geen klein kind dat naar hem moet luisteren?

Wat een horror. Spullen pakken en gewoon in je eigen huis gaan wonen, oprecht vandaag of morgen nog. Als hij dat niet wil dan heeft hij pech, je bent namelijk een volwassen autonoom persoon en een gelijkwaardige in de relatie.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 23:21

Dit is niet oke TS.. Het is echt tijd om stappen te gaan zetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 04:42

michelle___ schreef:
Alleen hij begrijpt mij niet, en doet ook geen moeite om mij te begrijpen.


En dit vind ik nog wel het meest heftige om te lezen.
Als jouw vriend net zo gek zou zijn op jou als jij op hem, dan probeerde hij op z'n minst om jou te begrijpen.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:14

Ik heb jaren terug bij mijn vriendin meegemaakt dat haar schoonvader overleed, schoonmoeder kreeg de huissleutel en kon blijven slapen als ze dat wilde.
Ze kwam gewoon te pas en te onpas binnen, ook vlak voor het eten, ach waar er vier eten kunnen er ook vijf eten zei ze dan ~~}>
Dit is echt een les voor mij geweest.

Michelle gewoon zeggen dat je vanavond in je eigen huis gaat slapen en de keus aan hem laten.
Mannen hangen soms meer aan hun moeder dan je denkt maar laat je niet leven!
Laatst bijgewerkt door chanicha op 22-06-21 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:22

Ik zou met hem gaan zitten en bespreken dat het inwonen een einddatum nodig heeft en jullie relatie tijd samen nodig heeft.
Ik zelf zou zeggen dat je momenteel op je tenen loopt en daar zelf niet meer mee om kunt gaan dus vanaf dit weekend naar jullie eigen plekje over gaat.
Stel anders voor dat jullie nog wel samen kunnen eten voor zeg 3 dagen per week? En dat hij dan ook nog 2 dagen daar kan eten? Klinkt als veel, maar betekend 2 dagen helemaal voor jezelf, 2 dagen met hem en 3 dagen schoonmoeder waar je ook al mee gewoond hebt.

Bespreek waarom hij er niet klaar voor is, ik denk dat er meer onder zit.

mirim

Berichten: 4410
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:32

Iets wat je voedt groeit
Zo is het ook andersom : iets wat je niet voedt sterft
Stop tijd en energie in een relatie ( als je die redden wilt )en ga niet ieder een eigen weg. Want dat loopt geheid verkeerd af.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:34

Ik zou je spullen pakken, naar jullie huis gaan en inderdaad als hij dan zegt dat ie dat niet wil: dat is jouw probleem.
Want zo zegt ie t ook tegen jou.
Dan is aan hem de keuze of ie je achterna komt of bij zn moeder blijft.
In t laatste geval is t heel duidelijk hoe dat jullie relatie er voor staat.
En hoe rot ook. Als dat t geval is, kun je er maar beter heel snel achter zijn dan de tijd rekken bij schoonmams :)

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:37

kiwiwitje schreef:
Ik zou je spullen pakken, naar jullie huis gaan en inderdaad als hij dan zegt dat ie dat niet wil: dat is jouw probleem.
Want zo zegt ie t ook tegen jou.
Dan is aan hem de keuze of ie je achterna komt of bij zn moeder blijft.
In t laatste geval is t heel duidelijk hoe dat jullie relatie er voor staat.
En hoe rot ook. Als dat t geval is, kun je er maar beter heel snel achter zijn dan de tijd rekken bij schoonmams :)


Dit zou ook mijn advies zijn. Alleen zou ik er ook nog eventjes bij vermelden dat je weg gaat omdat schijnbaar schoonmoeder last heeft van de voetstappen in de ochtend en je haar niet tot last wil zijn.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:39

HopeMyDay schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik zou je spullen pakken, naar jullie huis gaan en inderdaad als hij dan zegt dat ie dat niet wil: dat is jouw probleem.
Want zo zegt ie t ook tegen jou.
Dan is aan hem de keuze of ie je achterna komt of bij zn moeder blijft.
In t laatste geval is t heel duidelijk hoe dat jullie relatie er voor staat.
En hoe rot ook. Als dat t geval is, kun je er maar beter heel snel achter zijn dan de tijd rekken bij schoonmams :)


Dit zou ook mijn advies zijn. Alleen zou ik er ook nog eventjes bij vermelden dat je weg gaat omdat schijnbaar schoonmoeder last heeft van de voetstappen in de ochtend en je haar niet tot last wil zijn.



Ik zou niet schoonmoeder de schuld geven maar het bij jezelf houden.

pmarena

Berichten: 48186
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:42

Wat een situatie joh :=

Maargoed, als ik het goed begrijp (ik heb alleen jouw eigen berichten gelezen): je vriend wil bij zijn moeder blijven om "voor haar te zorgen". Maar zegt ook dat jij niet in jullie eigen huis mag "genieten" terwijl hij bij zijn moeder in huis zit. Dan komt dat op mij over alsof hij daar ook niet heel erg graag zit, en ook liever in jullie eigen huis zou gaan "genieten" toch... :?

Wat vindt moeder er eigenlijk van :?

Als vriend niet naar jou wil / kan luisteren op dit moment, misschien is het dan een idee om het er met moeders over te hebben? Als zij beseft dat dit jullie relatie kan kosten, kan zij misschien de situatie doorbreken? En misschien vindt zij het ook niet zo nodig en zou ze het ook wel fijn vinden om weer op haar zelf te zijn...?

Ik zou sowieso even kijken of je wat afstand kan nemen en in jullie eigen huis kan gaan slapen.
Zodat je niet 's ochtends hoeft te lopen trutten met stil doen :=

En van daaruit verder kijken hoe je jezelf een beetje los kan weken uit de situatie. Dan komt er tenminste een beweging op gang en is het voor je vriend ook makkelijker om een weg uit deze situatie te zien :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-06-21 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:42

kiwiwitje schreef:
Ik zou je spullen pakken, naar jullie huis gaan en inderdaad als hij dan zegt dat ie dat niet wil: dat is jouw probleem.
Want zo zegt ie t ook tegen jou.
Dan is aan hem de keuze of ie je achterna komt of bij zn moeder blijft.
In t laatste geval is t heel duidelijk hoe dat jullie relatie er voor staat.
En hoe rot ook. Als dat t geval is, kun je er maar beter heel snel achter zijn dan de tijd rekken bij schoonmams :)


Helemaal mee eens!
Als hij nu niet voor jou kiest, dan gaat hij dat nooit doen.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:46

Je zat in een verbouwing en je meubels komen in augustus.

Wat was je vriend zn planning? Wil hij in augustus terug?

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:50

Neem je vriend mee naar jullie huis en ga in alle rust een gesprek met hem aan, zeg dat je zo niet tot rust kunt komen, niet jezelf kunt zijn, dat het onmogelijk is om jezelf onzichtbaar te maken.
Hoe hij jullie relatie ziet en hoe lang hij nog verwacht bij zijn moeder te verblijven. Dat hij haar ook goed samen met zijn broer kan steunen van een afstandje. Dat hij daarvoor niet onder hetzelfde dak hoeft te blijven wonen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:05

meggiemeg schreef:
Neem je vriend mee naar jullie huis en ga in alle rust een gesprek met hem aan, zeg dat je zo niet tot rust kunt komen, niet jezelf kunt zijn, dat het onmogelijk is om jezelf onzichtbaar te maken.
Hoe hij jullie relatie ziet en hoe lang hij nog verwacht bij zijn moeder te verblijven. Dat hij haar ook goed samen met zijn broer kan steunen van een afstandje. Dat hij daarvoor niet onder hetzelfde dak hoeft te blijven wonen.


Eens :j

Ik zie echt mega harde reacties vanuit gebruikers, die ik wel kan plaatsen gezien de botte reacties van vriendlief in dit verhaal.
Maar ik vraag me oprecht af of je vriend zelf weet hoe hij het anders kan doen. En of hij in de gaten heeft dat het ten koste gaat van zijn relatie. Het klinkt alsof hij er vanuit gaat dat dit normaal is, of dat hij zich letterlijk geen andere houding weet te geven dan deze, bang dat hij zijn moeder (of vader...) teleurstelt...
Praat dat zijn harde houding goed? Nee.
Maar dit is niet iets waar je je op voor kan bereiden, en het kan ook een vorm van coping zijn vanuit je vriend. Geen hele gezonde manier. :+ Maar het klinkt alsof hij zijn best doet voor zijn moeder maar dat hij daardoor jullie relatie laat verwateren, en dat is zeker niet oké.

Ik ben het zeker eens met het feit dat je je grenzen aan moet geven TS, en dat je ook lekker naar jullie eigen huis gaat, los van of je vriend gaat.
Maar... Ik zou wel echt een serieus gesprek aangaan met zowel schoonmoeder als vriend. Hoe lang willen ze nog in deze situatie blijven? Hoe zien zij de toekomst? En vooral heel concreet; wat heeft schoonmoeder nodig?

Ik hoop dat jullie hier uitkomen, de situatie ansich is al heftig genoeg zonder frustratie en gedoe.
Sterkte!

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:16

Ik vind het nogal wat dat er word gezegd dat je hem nu voor een 'keuze' moet stellen/ als hij het nu niet doet hij het nooit doet.

Die jongen maakt mogelijk het meest heftige in zijn hele leven mee, heeft zijn stervende vader iets beloofd en een moeder die hem claimt.

Als je relatie hiervoor goed was, je hiervoor over alles kon praten en wel gelijkwaardig was: mag iemand dan een moeilijk half jaar hebben?

Of is er een tijd en een soort ongeschreven regel over hoe je moet omgaan met het verlies van iemand? Ik heb die memo gemist namelijk :+

Hoe vaak ben jij het gesprek aan gegaan met je vriend?
Hebben jullie van te voren samen besloten hier te gaan wonen?
Jullie zijn dus wel samen bezig voor het nieuwe huis/hij draagt hierin financieel veel bij?
Zijn jullie nog met andere dingen bezig voor jullie toekomst?
Heb jij goed en duidelijk aangegeven wat het met je doet?
Hebben jullie hulp/kan je er met mensen over praten?
Heeft hij vrienden/andere familie die het gesprek met hem aangaan?

Ik denk dat er nog wel wat stappen zitten tussen een ultimatum en nu. Ik zou voor nu even niet focussen op mijn schoonmoeder/mijn vriend. Ik zou heel goed kijken naar wat kan ik zelf doen in deze situatie. Wat kan ik nog doen om mijn grenzen aan te geven/deze situatie te verbeteren.

En dat dan zonder: Als hij dan niet zo en zo reageert weet ik meteen hoe hij er in staat. Het klinkt namelijk in je posts dat jij je verwachtingen ook nog niet duidelijk heb uitgesproken, hij mag ook even tijd krijgen om daarin te schakelen i.p.v. dat je het uitmaakt als hij niet morgen ook in je nieuwe huis staat.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:26

ruitje schreef:
Ik vind het nogal wat dat er word gezegd dat je hem nu voor een 'keuze' moet stellen/ als hij het nu niet doet hij het nooit doet.

Die jongen maakt mogelijk het meest heftige in zijn hele leven mee, heeft zijn stervende vader iets beloofd en een moeder die hem claimt.

Als je relatie hiervoor goed was, je hiervoor over alles kon praten en wel gelijkwaardig was: mag iemand dan een moeilijk half jaar hebben?

Of is er een tijd en een soort ongeschreven regel over hoe je moet omgaan met het verlies van iemand? Ik heb die memo gemist namelijk :+

Hoe vaak ben jij het gesprek aan gegaan met je vriend?
Hebben jullie van te voren samen besloten hier te gaan wonen?
Jullie zijn dus wel samen bezig voor het nieuwe huis/hij draagt hierin financieel veel bij?
Zijn jullie nog met andere dingen bezig voor jullie toekomst?
Heb jij goed en duidelijk aangegeven wat het met je doet?
Hebben jullie hulp/kan je er met mensen over praten?
Heeft hij vrienden/andere familie die het gesprek met hem aangaan?

Ik denk dat er nog wel wat stappen zitten tussen een ultimatum en nu. Ik zou voor nu even niet focussen op mijn schoonmoeder/mijn vriend. Ik zou heel goed kijken naar wat kan ik zelf doen in deze situatie. Wat kan ik nog doen om mijn grenzen aan te geven/deze situatie te verbeteren.

En dat dan zonder: Als hij dan niet zo en zo reageert weet ik meteen hoe hij er in staat. Het klinkt namelijk in je posts dat jij je verwachtingen ook nog niet duidelijk heb uitgesproken, hij mag ook even tijd krijgen om daarin te schakelen i.p.v. dat je het uitmaakt als hij niet morgen ook in je nieuwe huis staat.

Nouja als TS aangeeft dat ze het geen fijne situatie vind en haar vriend gewoon zegt; dat is dan jouw probleem.
Dan vind ik dat er toch wel iets serieus gaande is… rouwen is logisch. Maar dat betekend niet dat zo’n reactie ineens maar prima is.
Want in een fatsoenlijke relatie in zo’n situatie iets bespreekbaar proberen te maken en gewoon te horen krijgen; dat is dan jouw probleem
Vind ik te ver gaan. Ts hoeft zich zeker niet volledig weg te cijferen. Ze wonen er 5 deuren naast. Binnen 1 minuut kunnen zij en haar vriend bij schoonmama binnen staan… das niet echt sneller dan erbij in huis wonen.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:31

Pff TS, ik kom dit net tegen en heb even alleen jouw reacties gelezen.

Vermoed dat die van mij niet veel zal afwijken van de rest.

Maar pak je spullen, ga in jullie eigen huis zitten en ga latten met elkaar.
Geef bij je vriend aan dat je heel graag samen wilt zijn maar dat de situatie niet meer houdbaar is, bij je schoonmoeder op zolder.

Probeer wel ondertussen het contact met beide goed te houden om te kijken of je vriend nog bijdraaid.
Mocht hij bij zijn moeder blijven en jou niet steunen, dan haktte ik de knoop door en was het einde verhaal.

Hoe trouw hij ook aan zijn moeder is, dit is niet normaal of gezond in mijn beleving.
Zo'n actie als dit, heeft mij ooit mijn relatie gekost. Ontzettend zonde en veel verdriet van gehad, maar een derde partij die zo van invloed is op je relatie, dat hou je niet vol.