Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:07

Relaxed schreef:
Ik vind het vooral bizar dat niet voor iedereen de optie er is om de 2e prik te verplaatsen, maar dat er ondertussen wel priklocaties sluiten omdat ze minder te doen hebben. Onbegrijpelijk :n

Ik durf bijna niks meer te zeggen over het persmoment van gister ( :') ) maar dat werd toch wel toegelicht?

Het is administratief en logistiek heel lastig om dat te fixen... (ja, wat er dan precies heel ingewikkeld aan is weet ik niet.. ik denk ook de menskracht om het te regelen misschien, vooral in de vakantieperiode?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:09

Cer schreef:
Relaxed schreef:
Ik vind het vooral bizar dat niet voor iedereen de optie er is om de 2e prik te verplaatsen, maar dat er ondertussen wel priklocaties sluiten omdat ze minder te doen hebben. Onbegrijpelijk :n

Ik durf bijna niks meer te zeggen over het persmoment van gister ( :') ) maar dat werd toch wel toegelicht?

Het is administratief en logistiek heel lastig om dat te fixen... (ja, wat er dan precies heel ingewikkeld aan is weet ik niet.. ik denk ook de menskracht om het te regelen misschien, vooral in de vakantieperiode?)


Ja werd hier gisteren ook wel benoemd, maar ik begrijp echt niet wat hier nou zo ingewikkeld aan is :') Zal wel de combi ICT + Overheid = Drama zijn :+

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:10

Relaxed schreef:
Ik vind het vooral bizar dat niet voor iedereen de optie er is om de 2e prik te verplaatsen, maar dat er ondertussen wel priklocaties sluiten omdat ze minder te doen hebben. Onbegrijpelijk :n

Hier kan ik ook erg slecht bij. Leuk dat ze alleen de jongeren die kans willen bieden, er zijn zat mensen in de groep 18-30 die gewoon voor het nieuwe schooljaar gevaccineerd moeten zijn om allerlei uiteenlopende redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:11

AmyII schreef:
Relaxed schreef:
Ik vind het vooral bizar dat niet voor iedereen de optie er is om de 2e prik te verplaatsen, maar dat er ondertussen wel priklocaties sluiten omdat ze minder te doen hebben. Onbegrijpelijk :n

Hier kan ik ook erg slecht bij. Leuk dat ze alleen de jongeren die kans willen bieden, er zijn zat mensen in de groep 18-30 die gewoon voor het nieuwe schooljaar gevaccineerd moeten zijn om allerlei uiteenlopende redenen.


Idd, ook juist omdat onder die groep jongeren nu ook zoveel besmettingen zijn :j

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:11

Relaxed schreef:
Ik vind het vooral bizar dat niet voor iedereen de optie er is om de 2e prik te verplaatsen, maar dat er ondertussen wel priklocaties sluiten omdat ze minder te doen hebben. Onbegrijpelijk :n


Nou, dat vraag ik me dus af. Nog voor ik aan moest geven dat ze tussen de 12-17 was of een geboortedatum moest opnoemen gaf hij aan dat het kon, mits er plek was en hij dus ging kijken. Ik ben benieuwd wat ze zeggen als je gewoon belt en aangeeft dat je je afspraak wilt verzetten naar een eerder tijdstip én je geen voorkeur hebt voor een locatie en je het niet erg vindt om 30-45 min te rijden.

Maar ik ben het met je eens dat ik niet snap dat niet iedereen de afspraak kan vervroegen. Op dit moment zijn het voornamelijk mensen in een leeftijdscategorie die niet veel risico lopen op een ernstig verloop. Ook de meest kwetsbaren zijn al gevaccineerd. Dan kunnen ze best alles vrij geven voor de afspraak eerder vervroegen.

Anderzijds is dit wel juist dé groep waarvan ze verwachten dat die het verschil kunnen maken tussen weer een golf of niet. Daarom is het belangrijk dat deze leeftijdscategorie voor start van het nieuwe schooljaar volledig gevaccineerd is. Dus uiteindelijk heeft daar dan ook weer iedereen profijt van.

Ach ik weet het soms ook niet meer hoor. Alleen vind ik nog het meest kromme dat hier vaccinatielocaties sluiten ipv dat de ruimte hier niet gebruikt wordt voor opschalen voor regio´s waar mensen langer moeten wachten.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:14

Het was ook al echt lang bekend dat er een moment kwam dat je een Janssen vaccin mag kiezen, denk een maand eerder voor het mocht, dus ik snap niet zo goed waarom mensen nu klagen over dat ze later klaar zijn terwijl je gewoon binnen 1 prikje klaar kon zijn :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33819
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:15

sureido schreef:
Het was ook al echt lang bekend dat er een moment kwam dat je een Janssen vaccin mag kiezen, denk een maand eerder voor het mocht, dus ik snap niet zo goed waarom mensen nu klagen over dat ze later klaar zijn terwijl je gewoon binnen 1 prikje klaar kon zijn :+

Omdat Pfizer beter scoort? Omdat waarschijnlijk aanleg heb voor trombose?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:16

Vind het inderdaad heel krom voor je vriend Lena, ik snap niet wat het uitmaakt. Maar ja, logica is vaak ver te zoeken...

Verder ben ik als docent inderdaad heel erg blij dat 12-18 snel wordt geprikt. Liefst nog 10+ inderdaad, want veel leerlingen zijn 11 jaar als ze op de middelbare komen. Maar die groep houdt sowieso geen afstand, dus het zou enorm schelen om de besmettingen laag te houden denk ik, zodat we zo snel mogelijk ons werk weer echt kunnen doen :)

@Sureido: bij Janssen is de iets mindere bescherming altijd wel duidelijk geweest. Veel vrienden hebben daarom toch gewoon gewacht op optimale bescherming.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:17

Bij Pfizer ook genoeg meldingen voor trombose, Janssen beschermd bijna even goed tegen ernstig ziek worden, ben sowieso beetje klaar met dat mensen net doen alsof het een B merk is, en dan is het gewoon een afweging: of meteen klaar, of nu even wachten tot je je volledige vaccinatie hebt.. we willen allemaal maar ik begrijp wel dat ze de jeugd sneller gevaccineerd willen hebben.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:22

Het beschermd minder goed tegen besmettingen. Dus voor mij niet eens een keuze en voor nog wat mensen niet. Als de organisatie wat beter zou zijn geweest en vervroegen gewoon zou mogen was er ook geen probleem of gezeur geweest. Maar de kinderen kunnen wel vervroegen en dat is toch ook hetzelfde systeem.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:22

Wat mij betreft vaccineren ze alle basisschoolleerling, mits het vaccin daar veilig voor is.

Ik denk echt dat deze beslissing voornamelijk als reden heeft dat ze de 12-17 jarigen één week voor de start van het nieuwe schooljaar volledig gevaccineerd willen hebben. Er is al vaak gezegd dat dit een nieuwe golf kan voorkomen.

Als ze het nu anders hadden gedaan en iedereen behalve de 12-17 jarigen zou de afspraak mogen vervroegen, en er breekt weer een nieuwe golf uit was het ook weer niet goed geweest.
Wat mij betreft geven ze iedereen de mogelijkheid om te vervroegen, geven ze iedereen de mogelijkheid om naar Brabant af te reizen voor een tweede vaccinatie omdat het hier zo rustig is.
Ik denk dat we vooral moeten blijven vasthouden aan dat over 5 weken als het goed is iedereen die dit wilt en die direct de afspraak heeft gemaakt volledig gevaccineerd is.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:24

sureido schreef:
Bij Pfizer ook genoeg meldingen voor trombose, Janssen beschermd bijna even goed tegen ernstig ziek worden, ben sowieso beetje klaar met dat mensen net doen alsof het een B merk is, en dan is het gewoon een afweging: of meteen klaar, of nu even wachten tot je je volledige vaccinatie hebt.. we willen allemaal maar ik begrijp wel dat ze de jeugd sneller gevaccineerd willen hebben.

Daar mag je klaar mee zijn maar er wordt niet voor niets gesproken over een aanvullende prik bij Janssen, omdat het dus niet ‘net zo goed’ beschermt tegen ernstig ziek worden, ook niet bijna.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:26

Vayo schreef:
Ergens snap ik dat gevoel, maar aan de andere kant kan een besmetting met de deltavariant voor mijn dochter ook mogelijk long covid opleveren. Of je een tiener bent of ergens in de 30-40, uiteindelijk is het risico op een ernstig verloop voor beide gelukkig echt heel erg laag. wanneer krijgt hij de tweede vaccinatie?

Aan de ene kant snap ik het wel, maar aan de andere kant ... waarom zouden kinderen in dit stadium (meest kwetsbare groepen en ouderen zijn al gevaccineerd) perse achteraan moeten sluiten?
Leerkrachten waren zo aan het klagen dat ze zich niet veilig voelden met zoveel niet gevaccineerde kinderen in een lokaal. Ik denk dat het juist in belang van leerkrachten en voor scholen is dat 12-17 jaar nu de afspraak mag vervroegen. Er wordt ook gezegd dat juist deze leeftijdscategorie het verschil kan maken tussen een nieuwe golf of niet. Dus best een cruciale groep om naar voren te halen. Uiteindelijk heeft iedereen er profijt van als deze groep zich massaal laat vaccineren.

Tja… dat kan je dan voor iedere leeftijdsgroep zeggen hè :)

Leraren was dubbelop. Ook zij waren niet gevaccineerd toen de scholen weer open gingen.

Maar ik ben het sowieso niet eens met hoe het prik beleid is geweest en hoe er nu toch voordelen zijn voor gevaccineerden. Dat je, je kan testen vind ik niet hetzelfde.

Maar eerst een strategie doorlopen en het daarna omgooien vind ik niet echt eerlijk.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 27-07-21 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:27

AmyII schreef:
sureido schreef:
Bij Pfizer ook genoeg meldingen voor trombose, Janssen beschermd bijna even goed tegen ernstig ziek worden, ben sowieso beetje klaar met dat mensen net doen alsof het een B merk is, en dan is het gewoon een afweging: of meteen klaar, of nu even wachten tot je je volledige vaccinatie hebt.. we willen allemaal maar ik begrijp wel dat ze de jeugd sneller gevaccineerd willen hebben.

Daar mag je klaar mee zijn maar er wordt niet voor niets gesproken over een aanvullende prik bij Janssen, omdat het dus niet ‘net zo goed’ beschermt tegen ernstig ziek worden, ook niet bijna.

Er word ook gesproken over een aanvullende Pfizer dus wat is nu je punt :')
Geen tweederangs
Het idee dat Janssen een soort tweederangs-vaccin zou zijn, is volgens Van Egmond volkomen onterecht. 'Alle vaccins die we hebben, zijn echt heel erg goed.' Moderna en Pfizer zorgen er iets beter voor dat mensen helemaal niet ziek worden. Maar alle vaccins zijn even goed in het voorkomen van ziekenhuisopnames en overlijden.
https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... ta-variant

Dus dat ik dan wellicht eerder dan jij een verkoudheidje oploop zal mij een worst wezen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:32

MarlindeRooz schreef:
Ja ik baal ook, had hem dan ook graag eerder gewild. Ik heb natuurlijk 14 augustus die afspraak. :+


Het gaat om de prikken die 16 augustus of later gepland staan. Die kunnen naar voren gehaald worden. Dus als deze regeling voor iedereen was geweest ongeacht leeftijd, had je hier alsnog naast gepakt hoor.


Dit staat trouwens als reden op rijksoverheid:

De jongeren van 12 tot en met 17 jaar hebben allemaal BioNTech/Pfizer gehad als eerste prik. Daarom wordt met de jongere groep gestart. De groep van boven de 18 jaar is deels met Moderna en deels met Pfizer geprikt. Het is lastiger in de uitvoering om bij uitnodigingen een onderscheid te maken tussen de twee vaccins. Wanneer er voldoende vaccins beschikbaar komen, wordt er gestart met de versnelling van de groep boven de 18 jaar. Het interval tussen de eerste en de tweede vaccinatie is bij deze groep minimaal 28 dagen.

Er stond ook dat ze begin augustus weer heel veel pfizer verwachten.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:37

En dat snap ik maar mijn collega krijgt 20 augustus de tweede prik. Hij mag niet vervroegen. Krijgt ook gewoon Pfizer.
Het voelt gewoon heel erg krom. Ook omdat als ik naar mijn klassen kijk ook heel veel kinderen niet gevaccineerd willen worden. Dat maakt hem niet veiliger als hij zijn schooljaar start.
Het is gewoon krom dat zijn Pfizer prik niet vervroegd mag worden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:46

lenaa_tje schreef:
En dat snap ik maar mijn collega krijgt 20 augustus de tweede prik. Hij mag niet vervroegen. Krijgt ook gewoon Pfizer.
Het voelt gewoon heel erg krom. Ook omdat als ik naar mijn klassen kijk ook heel veel kinderen niet gevaccineerd willen worden. Dat maakt hem niet veiliger als hij zijn schooljaar start.
Het is gewoon krom dat zijn Pfizer prik niet vervroegd mag worden.


Dat weet je niet. Er staat ook dat hierna de groep 18+ mogelijk kan vervroegen. Dus wellicht krijgt hij de mogelijkheid nog. Het probleem zit hem erin dat 12-17 jr 100% pfizer krijgt en 18+ niet en dát maakt het schijnbaar moeilijker en tijdrovender bij de 18+ groep. En als ik me niet vergis gaat regio noord 23 augustus en regio midden 30 augustus terug naar school en dan zullen de meeste leerkrachten ook volledig gevaccineerd zijn.

Uitgaande van die 23 augustus heeft jouw collega dan ook al 3 dagen zijn tweede vaccinatie gehad. Die 4 dagen (7 dagen na je tweede vaccinatie werkt pfizer optimaal) lijkt mij dan ook echt een miniem risico hoor. En hij kan er ook voor kiezen om die dagen zo´n ffp2 masker te dragen.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:47

20 augustus hebben wij de eerste (sport) groepen op school :) en dat is nog geen 2 weken vaccinatie voor je weer volop aan de bak mag.

Je snapt denk ik zelf ook wel dat het onderwijs sowieso bij verschillende doelgroepen er geen 1,5 meter gehouden kan worden.
De minister heeft ook voor de vakantie gesteld dat die 1,5 meter niet meer hoeft voor docenten.
Was ook al fijn :)

Ik zeg ook dat ik het fijn vind voor jou dochter maar ik vind het wel krom voor de groep die gewoon moet wachten. En de strategie die nu ineens wel gewijzigd kan worden.
Het is ook gewoon krom dat als jij direct een afspraak maakt je nu langer moet wachten dan je leeftijdsgenoten die te laks waren om een afspraak te maken.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 27-07-21 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:54

lenaa_tje schreef:
20 augustus hebben wij de eerste (sport) groepen op school :) en dat is nog geen 2 weken vaccinatie voor je weer volop aan de bak mag.

Je snapt denk ik zelf ook wel dat het onderwijs sowieso bij verschillende doelgroepen er geen 1,5 meter gehouden kan worden.
De minister heeft ook voor de vakantie gesteld dat die 1,5 meter niet meer hoeft voor docenten.
Was ook al fijn :)


Dan draagt hij 7 dagen een ffp2 masker als hij het risico (te) groot vindt. Pfizer werkt optimaal vanaf 7 dagen na je tweede vaccinatie hoor, geen 14 dagen.

Tja ... risico´s blijf je houden in het leven en individueel zullen er altijd zaken krom zijn. Ze geven duidelijke uitleg waarom ze kiezen voor de groepen 12-17 jaar. Ze hadden het ook niet kunnen doen he en alle afspraken laten staan zoals ze gemaakt zijn. Ben vanuit dat oogpunt blij hiermee zou ik zeggen, want deze groep draagt uiteindelijk ook weer bij aan het omlaag brengen van de besmettingen en iedereen heeft hier weer profijt van. En wellicht komt hij en iedereen nog in aanmerking om te vervroegen. Dat is niet uitgesloten.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:57

De regels gaan in vanaf 14 dagen. Is er straks een Corona besmetting kan hij in quarantaine. Ook met masker op.
Ik blijf er bij dat ik het krom vindt. Eerst je lakse leeftijdsgenoten al en nu nog een groep die mag vervroegen.
Als je met Pfizer geprikt wordt kan jou prik ook prima vervroegd worden.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:03

Hoe komt het dat je collega zo laat is, Lena? Of is je collega nog heel jong? :)

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:06

Sheran schreef:
Hoe komt het dat je collega zo laat is, Lena? Of is je collega nog heel jong? :)

Hij is 27, wel jong, niet super jong.
Zoals ik al eerder schreef het is hier blijkbaar nogal vol :')

Of misschien heeft hij te ‘snel’ een afspraak gemaakt. Dat hij wat vaker verschillende postcodes had moeten invullen.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:08

sureido schreef:
AmyII schreef:
Daar mag je klaar mee zijn maar er wordt niet voor niets gesproken over een aanvullende prik bij Janssen, omdat het dus niet ‘net zo goed’ beschermt tegen ernstig ziek worden, ook niet bijna.

Er word ook gesproken over een aanvullende Pfizer dus wat is nu je punt :')
Geen tweederangs
Het idee dat Janssen een soort tweederangs-vaccin zou zijn, is volgens Van Egmond volkomen onterecht. 'Alle vaccins die we hebben, zijn echt heel erg goed.' Moderna en Pfizer zorgen er iets beter voor dat mensen helemaal niet ziek worden. Maar alle vaccins zijn even goed in het voorkomen van ziekenhuisopnames en overlijden.
https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... ta-variant

Dus dat ik dan wellicht eerder dan jij een verkoudheidje oploop zal mij een worst wezen.

Ik was nog even gaan zoeken maar je hebt gelijk. Het risico van ziekenhuisopname word met zowel Jassen als AZ, als Pfizer en Moderna vrijwel allemaal evenveel verkleind.

Enige nadeel aan Janssen of AZ zou dan kunnen zijn dat de kans dat je meer verspreid wanneer je wèl besmet raakt (en die kans is gewoon groter bij Janssen en AZ dan bij Pfizer of Moderna). Maarja, als je je dan aan de maatregelen houdt verklein je dat risico ook weer.
https://www.ad.nl/binnenland/nieuw-onde ... ~a3368641/

Dus excuus, ik ging er even met een gestrekt been in dat had niet gehoeven. Nu is de enige ‘reden’ om bijv. Janssen of AZ te weigeren eventuele bloedstollingsproblemen bij mensen bij wie dat echt speelt (en dat speelt bij mij niet), echter blijf ik dan wel nieuwsgierig naar het risico op long-covid na het doormaken van een besmetting terwijl je gevaccineerd bent. Maar op die cijfers is het gewoon nog wachten natuurlijk, want zoveel tijd is er nog niet overheen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:11

Niet helemaal Amy, voor mij werd jansen afgeraden vanwege de reactie van mijn lijf op lichte besmettingen/virussen. Dus kans op besmetting sowieso zo laag mogelijk houden. Zo ken ik er nog wel een aantal. Dan ga je dus voor degene die het beste beschermen tegen elke besmetting en niet alleen ernstig of ziekenhuis.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:13

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:
Hoe komt het dat je collega zo laat is, Lena? Of is je collega nog heel jong? :)

Hij is 27, wel jong, niet super jong.
Zoals ik al eerder schreef het is hier blijkbaar nogal vol :')

Of misschien heeft hij te ‘snel’ een afspraak gemaakt. Dat hij wat vaker verschillende postcodes had moeten invullen.


Blijkbaar, ik dacht dat de Randstad vol zat (wachttijd van 3 weken) maar er waren blijkbaar plekken die erger waren :). Mijn vrienden hebben ook ongeveer de eerste optie die voor hun neus kwam genomen hoor, maar die hebben nu allemaal hun tweede (bijna alle provincies). Is gewoon ook pech hebben. Bij mij zit hij er al bijna een week in omdat ik best een uur wilde rijden :').
Hopelijk voor je collega draaien ze snel het beleid een beetje bij.

Ik heb overigens wel erg last van FOMO als ik al die vakantiefoto's van mensen zie :'). Ik heb mijn tweede prik nog niet lang genoeg en mijn vrienden ook niet. Op vakantie is dan gewoon wel erg veel gedoe...