Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 14:55

friezenfan2 schreef:
De liveblog is er vandaag weer wel bij nos.nl wat zou de reden zijn waarom ze het in het weekend niet meer doen?


De liveblog stelt sinds deze zomer al niks meer voor, van mij mag ie eraf.. Dat zal de volgende stap wel zijn nu er ook niet meer naar de besmettingen gekeken gaat worden ;)

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:00


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:03

Spenk schreef:
veerledec schreef:
Afhaal mag dus wel zonder check, maar binnen afrekenen als je op het terras zit niet?

Maneges met een kantine kunnen ook hun lol op.

https://nos.nl/artikel/2398540-de-jonge ... -wc-binnen

En naar de wc dus ook niet.


Dat slaat toch echt helemaal nergens op :n In de supermarkt ben je ook maar kort en hoef je toch ook geen QR te laten zien? En afhalen idd, kon ook gedurende de hele pandemie zonder maatregelen..

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:04

Afhalen mag nog steeds zonder, alleen dus inderdaad de praktische uitwerking wordt dat als je naar de wc wil dat je dan gewoon QR nodig bent.

Meeste afhalen is hier in elk geval ook gewoon buiten wachten? Dus dat is niet heel gek.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:07

Spenk schreef:
veerledec schreef:
Afhaal mag dus wel zonder check, maar binnen afrekenen als je op het terras zit niet?

Maneges met een kantine kunnen ook hun lol op.

https://nos.nl/artikel/2398540-de-jonge ... -wc-binnen

En naar de wc dus ook niet.

Een coronapas voor een coronaplas :')

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:08

Staat idd op NOS. Terras zonder QR code, maar om naar de wc te gaan wel... Sorry maar dat is toch onwerkbaar?

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:08

Exitium schreef:
Een coronapas voor een coronaplas :')


:')

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:11

Slaat echt helemaal nergens op en is niet te doen.. 1 ding scheelt, terrasseizoen is wel op zijn retour.. :+ Maar hier is best wat horeca met een 'overdekt terras' die gewoon de hele winter open is, maar daar moet je nu dan dus ook QR voor laten zien :n

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:14

Ik heb met heel veel maatregelen ondertussen zoiets van 'ze zeggen dat het moet, maar hoe vaak wordt iets nou echt gecontroleerd'...
Dan denk ik 'eerst maar eens zien hoe het in zn werk gaat' en achteraf valt t (volgens mij) altijd wel mee?

maar vnl mensen die tegen de maatregelen zijn lijken alles aan te pakken om commentaar te kunnen leveren.
waarbij ik een aantal maatregelen ook wel weer een beetje 'van de gekke' vindt..

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:15

3 zijdes open telt toch als buiten??

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:16

Ik denk dat veel terraseigenaren dan inderdaad zoiets hebben van ja dan maar voor alles QR..

En met het handhaven. Ja misschien valt het mee maar het zal me niets verbazen als het net zo gaat als met de avondklok waarbij ze massaal overal gingen controleren de eerste keren.

Maar ik vermoed er ook heel wat restaurant houders bij zitten die geen gedoe willen en het gewoon doen dat controleren.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:18

Ik heb echt niks gemerkt van dat massaal overal controleren..
maar naar mijn idee werd er ook niet massaal over de avondklok heen gegaan... ?

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:20

Needje schreef:
Staat idd op NOS. Terras zonder QR code, maar om naar de wc te gaan wel... Sorry maar dat is toch onwerkbaar?

Nee, het zou onwerkbaar zijn om wel een pas te moeten tonen als je binnen wat wil drinken, maar niet om naar de wc te gaan. Nu is het heel simpel: als je naar binnen wil heb je je code nodig.

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:22

Cer schreef:
Ik heb echt niks gemerkt van dat massaal overal controleren..
maar naar mijn idee werd er ook niet massaal over de avondklok heen gegaan... ?

Hier stonden ze op de meeste grote wegen meteen hoor... En daarmee was direct de toon gezet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:23

Wat ik me afvraag, is waarom er niet voor gekozen wordt om voor een periode van bijvoorbeeld 3 weken, bij wijze van proef zeg maar, alle maatregelen los te laten, om te kijken wat dat doet met de coronacijfers. Uiteraard is dat een risico voor de zwakkeren en de ongevaccineerden, maar die kunnen zich in acht nemen, en igv die laatste groep is het sowieso eigen keuze.
Blijft het aantal besmettingen en vooral ziekenhuisopnamen vervolgens laag, dan zou de periode verlengd kunnen worden. Wel gecombineerd met een voorlichtingscampagne om duidelijk te maken dat mensen nog steeds voorzichtig moeten zijn, dus hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, én dat de maatregelen direct weer van kracht en evt. zelfs verscherpt worden als de cijfers ineens toch hard oplopen. Zodat er geen enorme heisa ontstaat als er toch weer beperkingen zouden komen omdat men dacht er definitief van af te zijn.

Is dit een heel raar idee?

Het gaat mij er hierbij beslist niet om dat ik tegen de maatregelen of de coronapas ben, want ik heb daar zelf geen moeite mee, en het lijkt me in het algemeen ook geen grote opoffering als de situatie erom vraagt.
Het is meer dat de cijfers nu al een tijdje redelijk gestaag dalen, en ik me afvraag of het allemaal nog wel zo hard nodig is, zeker nu sommige maatregelen nogal inconsistent overkomen (voorbeelden zijn hierboven al gegeven).

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:25

Zou een optie kunnen zijn maar helaas heb ik zeer weinig vertrouwen in een groep mensen die en niet prikt en niet test en wel alles wil. Die interesseert het geen reet of ze besmettelijk in de kroeg staan.
En of nu de CoronaCheck als dwang middel word gebruikt of niet, feit is wel dat de niet gevaccineerden hiervoor de reden zijn. Wanneer onze vaccinatie graad 10 % hoger zou zijn dan waren er geen maatregelen meer nodig.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-09-21 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:26

Ik lees steeds dat gezien het aantal ongevaccineerden, en het risico op long-covid, je uiterst voorzichtig moet zijn voorlopig..

als het namelijk mis gaat (en ze voorspellen dat het misgaat) dan valt de 'test' niet meer terug te draaien en ben je dus te laat. Als de cijfers wel gaan oplopen, gaan die voor drie weken lang oplopen....

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:36

Is er eigenlijk bekend hoe groot het risico op long covid is als je volledig gevaccineerd bent en het toch nog oploopt? Of is dat risico er vooral voor niet gevaccineerden?

Ik ben ook benieuwd hoe groot dat risico is voor kinderen onder de 12 die nu nog niet gevaccineerd mogen worden.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:37

Zie de nachtclubs een paar maanden geleden. :')
Nee, dan liever even wat voorzichtiger, dan kunnen we tenminste dingen blijven doen. En hoe minder besmettingen als startpunt hoe beter, dan raken gewoon ook minder mensen besmet bij het versoepelen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:37

Maar ik denk dat als de vaccinatiegraad op een gegeven moment ook niet meer stijgt, dat je dan wel dingen los moet gaan laten.... ?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:41

OK, helder, denk ik.
Niet zo'n goed idee dus. Dan toch maar wat langer de kiezen op elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:41

Ik zou dan voorstander zijn van een antistoffentest, ik ken een aantal die niet gevaccineerd zijn en wel corona hebben gehad (en mede daarom ook niet vaccineren) Als ze antistoffen hebben zijn ze toch ook veilig?

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:42

Exitium schreef:
Needje schreef:
Staat idd op NOS. Terras zonder QR code, maar om naar de wc te gaan wel... Sorry maar dat is toch onwerkbaar?

Nee, het zou onwerkbaar zijn om wel een pas te moeten tonen als je binnen wat wil drinken, maar niet om naar de wc te gaan. Nu is het heel simpel: als je naar binnen wil heb je je code nodig.

Niet als je naar binnen gaat om je drankje/broodje zelf op te halen bij de bar.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:49

Vayo, laatst iets over gelezen. Indien ik mij herinner heb je als gevaccineerde minder kans om het virus op te lopen en krijg je het toch was het risico op long-covid de helft minder.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:50

Cer schreef:
Maar ik denk dat als de vaccinatiegraad op een gegeven moment ook niet meer stijgt, dat je dan wel dingen los moet gaan laten.... ?

Die stijgt ook nauwelijks nog

1 juli: 16 miljoenste prik
6 juli: 17 miljoenste prik
12 juli: 18 miljoenste prik
18 juli: 19 miljoenste prik
25 juli: 20 miljoenste prik
2 augustus: 21 miljoenste prik
12 augustus: 22 miljoenste prik
1 september: 23 miljoenste prik

We zitten nu op zo'n 23,3 miljoen. Als je doorrekent, zouden we over 40 dagen de 24 miljoenste prik hebben. Dat is op 30 oktober, net geen twee maanden na de 23 miljoenste. Het zal waarschijnlijk iets sneller gaan omdat er meer aanmeldingen geweest zijn door de coronapas, maar als je eerder 5-10 dagen over een miljoen doet en nu 50-60, kun je wel over afvlakking spreken

veerledec schreef:
Exitium schreef:
Nee, het zou onwerkbaar zijn om wel een pas te moeten tonen als je binnen wat wil drinken, maar niet om naar de wc te gaan. Nu is het heel simpel: als je naar binnen wil heb je je code nodig.

Niet als je naar binnen gaat om je drankje/broodje zelf op te halen bij de bar.

Kan me goed indenken dat restaurants die optie niet aanbieden om dat soort discussies te voorkomen. Je zou dan van iedereen die binnenkomt in de gaten moeten gaan houden wat ze gaan doen en of ze niet toch een bekende tegenkomen en in gesprek raken enzo.