Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:51

Tiggs, bij je zorgverzekeraar kun je vaak ook gewoon bijverzekeren voor „ lokaal gangbaar tarief“ ipv tegen NL tarief.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:53

Thans beide! Ik verwacht niet dat ik met covid in het ziekenhuis kom en dan ook nog precies als ik op vakantie bent, maar het is wel de moeite van het uitzoeken waard.

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:58

Pandora2 schreef:
Citaat:
Vlaanderen kleurt deze week weer rood: “We staan aan het begin van een besmettingsgolf”
Vlaanderen zal deze week opnieuw rood kleuren op de Europese coronakaart, waardoor heel België een rode zone wordt. Elke dag testen nu meer dan 3.500 mensen positief. "We staan aan het begin van een besmettingsgolf", zegt Steven Van Gucht (Sciensano). "Maar er is geen reden tot paniek."


Er is in het rode Vlaanderen geen reden tot paniek, dus waarom zou het dan elders anders moeten zijn ? :P

By the way...Vlaanderen is koploper in de EU wat betreft vaccinaties. 92% volledig gevaccineerd.

Kaaimaneilanden... 84.9% volledig gevaccineerd maar volgens nederlandwereldwijd oranje...

Pandora2
Berichten: 19881
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:01

En een belastingparadijs ! :D

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:03

Tenenkrommend ….

Helft van de corona patiënten in een Zwols ziekenhuis komt uit Staphorst en 90% is niet gevaccineerd. Inmiddels zijn er geplande operaties afgezegd.

Met dit soort taferelen ben ik steeds meer voor een vaccinatieplicht. Corona patiënten liggen in verhouding ook erg lang op de IC.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3a04813/

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:06

Nee ik ben voor thuis uitzieken.
Gods wil.
Als je het overleeft gebeurt dat wel, anders niet.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:09

DuoPenotti schreef:
Nee ik ben voor thuis uitzieken.
Gods wil.
Als je het overleeft gebeurt dat wel, anders niet.


Of dat inderdaad. Behoorlijk hypocriet als dit idd om gelovigen gaat die uit Gods wil zich niet hebben laten vaccineren.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:16

Misschien moet er gewoon een totaalpakket worden aangeboden: all-in coronazorg. Dat bestaat dan uit een vaccinatie en eventuele ziekenhuiszorg in geval van besmetting.
Wil je dat allemaal niet, dan kun je het hele pakket weigeren.
Wil je van één van de onderdelen gebruik maken, dan mag je het hele pakket afnemen, en begin je dus met een vaccinatie.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:21

Wauw gewoon wauw.

Je zou maar niet gevaccineerd kunnen worden.

Wat een verschrikkelijke egoïsten hier zeg bah %)

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:25

Daks schreef:
Wauw gewoon wauw.

Je zou maar niet gevaccineerd kunnen worden.

Wat een verschrikkelijke egoïsten hier zeg bah %)


Je niet laten vaccineren en daardoor ervoor zorgen dat een ander zijn operatie uitgesteld moet worden, dát vind ik pas egoïstisch.

Electra63

Berichten: 17909
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:27

Daks schreef:
Wauw gewoon wauw.

Je zou maar niet gevaccineerd kunnen worden.

Wat een verschrikkelijke egoïsten hier zeg bah %)


Als iedereen die zich kan laten vaccineren, dat doet, is de vaccinatiegraad hoog genoeg om de mensen, die zich niet kunnen laten vaccineren, de zorg te bieden, die ze nodig hebben.
En kunnen we de adviezen en maateegelen los laten.

Is best simpel. ;)

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:28

Tiggs schreef:
Daks schreef:
Wauw gewoon wauw.

Je zou maar niet gevaccineerd kunnen worden.

Wat een verschrikkelijke egoïsten hier zeg bah %)


Je niet laten vaccineren en daardoor ervoor zorgen dat een ander zijn operatie uitgesteld moet worden, dát vind ik pas egoïstisch.

_/-\o_

En daarbij de middelvinger weer opstekend naar de zorg ''want het moet maar eens klaar zijn'' ''en ik doe niet meer mee'' ''ik vertrouw op mijn eigen immuunsysteem en dan blijkt ohnee werkte toch niet en hup vol is het ziekenhuis''

Laat de zorg maar weer de benen uit hun reet rennen

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:39

Tiggs schreef:
Daks schreef:
Wauw gewoon wauw.

Je zou maar niet gevaccineerd kunnen worden.

Wat een verschrikkelijke egoïsten hier zeg bah %)


Je niet laten vaccineren en daardoor ervoor zorgen dat een ander zijn operatie uitgesteld moet worden, dát vind ik pas egoïstisch.

Precies dit.

Die 90% die daar niet gevaccineerd is is echt niet allemaal de toevallige uitzondering waar het niet bij kan.
Of wonen die toevallig ineens in dezelfde gemeente?

Popstra
Berichten: 13862
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:56

Daks schreef:
Wauw gewoon wauw.

Je zou maar niet gevaccineerd kunnen worden.

Wat een verschrikkelijke egoïsten hier zeg bah %)

Die moeten dan ook weer onder de kwade lijden he!? ;)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:04

Daks schreef:
Wauw gewoon wauw.

Je zou maar niet gevaccineerd kunnen worden.

Wat een verschrikkelijke egoïsten hier zeg bah %)


Het lijkt me niet heel moeilijk dat we duidelijk de mensen bedoelen die zich bewust niet hebben laten vaccineren!?

Uiteindelijk zijn er echt maar heel weinig mensen waarbij een arts (dus geen eigen inschatting) aangeeft dat ze zich vanwege medische redenen niet mogen laten vaccineren.
Daarbij is het bekend dat Staphorst een lagere vaccinatiegraad heeft dan gemiddeld in Nederland. En dat veel mensen zich daar uit geloofsovertuiging niet laten vaccineren. En wat DuoPenotti al zegt, kan die 90% echt niet bestaan uit allemaal mensen die echt niet gevaccineerd mochten worden.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15481
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:07

Zelfs mijn terminaal zieke schoonvader kon gevaccineerd worden. Er zullen heus aandoeningen waarbij er niet gevaccineerd mag worden. Maar volgens zijn dat inderdaad de enorme uitzonderingen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:26

Inderdaad. De schoonvader van mijn vriendin was een twijfelgeval. Er werd wel duidelijk gezegd dat een vaccinatie risico´s met zich meebracht vanwege zijn medische toestand. Maar ze waren echt van mening dat het krijgen van corona nog veel meer risico´s met zich mee zou brengen. Hij is toen kort opgenomen en tijdens die opname gevaccineerd en gemonitord. Gelukkig si dit allemaal goed verlopen.

Naar mijn idee maken veel mensen zelf de inschatting dat zij niet gevaccineerd kunnen worden vanwege medische redenen. Helemaal in het begin waren artsen soms wat terughoudender, maar nu vinden veel artsen het risico van corona veel groter dan het risico dat de vaccinaties met zich meebrengt. Ik weet niet om hoeveel mensen het exact gaat, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een hele grote groep is.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:50

Bij de mensen in Staphorst heeft het niks met kúnnen, maar alles met willen te maken..

ruitje

Berichten: 12387
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:50

Het gaat hier wel over een vrij groot recht wat jullie opzij schuiven he. Dat iemand zelf mag besluiten wat hij/zij met zijn lijf doet. Ook als een arts zegt dat iets wel kan, heb je als mens altijd nog het recht dat niet te doen.

Ik sta er echt van te kijken hoe snel jullie afstand willen doen van dat recht eigenlijk :o . Voor mij is zelf mogen bepalen wat ik met mijn lijf doe en dan alsnog recht hebben op zorg, echt 1 van de grootste rechten die we hebben :o

En nee, ik ben niet anti vaxx. En ja, ik zie de druk op de zorg. En ja, ik zie dat bepaalde keuzes van mensen consequenties hebben voor de maatschappij. En ik vind ook best dat daar dan voor die mensen weer consequenties aan vast mogen zitten.

Maar het onthouden van zorg omdat iemand keuzes maakt die gevolgen hebben voor de maatschappij... das een glijdende enge schaal hoor :o

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:54

Maar God beslist toch?
Behalve ineens als ze hulp nodig hebben niet meer.

En prima als er plek is. Maar met zoveel is dat er niet. De andere operaties hebben ook zorg nodig.
Hebben die dat recht niet?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 20:56

ruitje schreef:
Het gaat hier wel over een vrij groot recht wat jullie opzij schuiven he. Dat iemand zelf mag besluiten wat hij/zij met zijn lijf doet. Ook als een arts zegt dat iets wel kan, heb je als mens altijd nog het recht dat niet te doen.

Ik sta er echt van te kijken hoe snel jullie afstand willen doen van dat recht eigenlijk :o . Voor mij is zelf mogen bepalen wat ik met mijn lijf doe en dan alsnog recht hebben op zorg, echt 1 van de grootste rechten die we hebben :o

En nee, ik ben niet anti vaxx. En ja, ik zie de druk op de zorg. En ja, ik zie dat bepaalde keuzes van mensen consequenties hebben voor de maatschappij. En ik vind ook best dat daar dan voor die mensen weer consequenties aan vast mogen zitten.

Maar het onthouden van zorg omdat iemand keuzes maakt die gevolgen hebben voor de maatschappij... das een glijdende enge schaal hoor :o


Als na bijna 2 jaar in deze ellende deze persoonlijke beslissing van niet vaccineren invloed heeft op de gehele bevolking, dan vind ik inderdaad dat hier overheen gestapt mag worden en vaccinatie verplicht gesteld mag worden.

Dit is een uitzonderlijke situatie he. Er zijn veel bedrijven kapot gemaakt, we zitten nog steeds met maatregelen, er zijn veel mensen die (toegenomen) psychische problemen hebben gekregen door de maatregelen, mensen waarvan de operatie uitgesteld wordt doordat er veel niet gevaccineerden hun benodigde plekje ingenomen hebben in het ziekenhuis.

BigOne
Berichten: 38522
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:08

En heel veel doden en mensen die na een jaar nog steeds niet gezond zijn.
Maar Ruitje heeft wel gelijk, er moet zorg voor iedereen zijn, die kun je niemand ontzeggen. Grote vraagteken is of er dat over een maand of wat nog geleverd kan worden. Er zijn het afgelopen jaar 27.000 zorgmedewerkers die de handdoek in de ring hebben gegooid en er is een zeer hoog ziekteverzuim.
Dus het moment dat er triage toegepast moet worden is helemaal niet zover weg.
Een Corona patiënt op de ic voorkomt 15 hartoperaties, ook daar gaan doden vallen.
Dus in die zin, maak vaccineren maar verplicht en wil je dat absoluut niet dan maar thuisblijven tot de zorg het weer aan kan.

ruitje

Berichten: 12387
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:21

Citaat:
In Nederland is de overheid tot dusverre niet overgegaan tot een vaccinatieplicht. Het op basis van vrijwilligheid aanbieden van vaccinatie tegen covid-19 sluit dus aan bij het gangbare beleid in het RVP en zolang het lukt om op basis van die vrijwilligheid een voldoende dekkingsgraad aan vaccinaties te breiken heeft dat vanuit het perspectief van de mensenrechten de sterke voorkeur. Dwang moet slechts worden toegepast als uiterste middel, want verplichte vaccinatie botst met het recht op onaantastbaarheid van het lichaam: het recht om autonoom, dus zelf, te bepalen over medische ingrepen (artikel 8 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM); zie ook artikel 11 Grondwet en artikel 7:450 Burgerlijk Wetboek). Het weigeren van een vaccinatie kan bovendien ingegeven zijn door godsdienstige of levensbeschouwelijke opvattingen en dan is ook de godsdienst- en gewetensvrijheid (artikel 9 EVRM, artikel 6 Grondwet) in het geding. Het feit dat deze grondrechten in het geding zijn betekent echter niet dat dwang dus onder alle omstandigheden is uitgesloten.


Citaat:
Een veelgestelde vraag is of het toekennen van privileges voor gevaccineerden niet een soort maatschappelijke tweedeling creëert tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Het kan immers leiden tot een mate van maatschappelijke uitsluiting van niet-gevaccineerden. Het College vindt het in ieder geval van belang dat bij het maken van beleid hierover rekening gehouden wordt met personen die om een godsdienstige of levensbeschouwelijke reden niet gevaccineerd willen worden en met mensen die om een medische reden niet gevaccineerd kunnen worden. Vanuit dat perspectief is het dan bijvoorbeeld relevant of er naast vaccinatie ook een andere mogelijkheid is om te voldoen aan de toegangsvereisten voor bepaalde maatschappelijke activiteiten, zoals het overleggen van een negatief testbewijs. Daarnaast acht het College het van belang dat vaccinatie niet gaat gelden als een voorwaarde voor deelname aan onderwijs of voor toegang tot overheidsgebouwen waar men naar toe moet om gebruik te kunnen maken van bepaalde overheidsdiensten (denk aan regelen van vergunningen of aanvragen en ophalen van paspoort of rijbewijs).


https://mensenrechten.nl/nl/coronavirus ... ten#Vraag1

Ik denk dus dat dat nooit gaat gebeuren omdat je dan dus bepaalde mensenrechten aan de kant schuift. En ook iets weigeren vanwege je godsdienstige overtuiging is dus een mensenrecht ( wat wij daar ook van vinden :o )

En ik ben daar wel blij mee ook. Nogmaals, absoluut geen antivaxxer en prima dat niet vaccineren consequenties heeft.... Maar je recht opgeven om zelf te mogen beslissen wat er gebeurd met je lichaam... mijn god, dat is toch 1 van de grootste rechten die je hebt :o ?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:34

ruitje schreef:
Citaat:
In Nederland is de overheid tot dusverre niet overgegaan tot een vaccinatieplicht. Het op basis van vrijwilligheid aanbieden van vaccinatie tegen covid-19 sluit dus aan bij het gangbare beleid in het RVP en zolang het lukt om op basis van die vrijwilligheid een voldoende dekkingsgraad aan vaccinaties te breiken heeft dat vanuit het perspectief van de mensenrechten de sterke voorkeur. Dwang moet slechts worden toegepast als uiterste middel, want verplichte vaccinatie botst met het recht op onaantastbaarheid van het lichaam: het recht om autonoom, dus zelf, te bepalen over medische ingrepen (artikel 8 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM); zie ook artikel 11 Grondwet en artikel 7:450 Burgerlijk Wetboek). Het weigeren van een vaccinatie kan bovendien ingegeven zijn door godsdienstige of levensbeschouwelijke opvattingen en dan is ook de godsdienst- en gewetensvrijheid (artikel 9 EVRM, artikel 6 Grondwet) in het geding. Het feit dat deze grondrechten in het geding zijn betekent echter niet dat dwang dus onder alle omstandigheden is uitgesloten.


Citaat:
Een veelgestelde vraag is of het toekennen van privileges voor gevaccineerden niet een soort maatschappelijke tweedeling creëert tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Het kan immers leiden tot een mate van maatschappelijke uitsluiting van niet-gevaccineerden. Het College vindt het in ieder geval van belang dat bij het maken van beleid hierover rekening gehouden wordt met personen die om een godsdienstige of levensbeschouwelijke reden niet gevaccineerd willen worden en met mensen die om een medische reden niet gevaccineerd kunnen worden. Vanuit dat perspectief is het dan bijvoorbeeld relevant of er naast vaccinatie ook een andere mogelijkheid is om te voldoen aan de toegangsvereisten voor bepaalde maatschappelijke activiteiten, zoals het overleggen van een negatief testbewijs. Daarnaast acht het College het van belang dat vaccinatie niet gaat gelden als een voorwaarde voor deelname aan onderwijs of voor toegang tot overheidsgebouwen waar men naar toe moet om gebruik te kunnen maken van bepaalde overheidsdiensten (denk aan regelen van vergunningen of aanvragen en ophalen van paspoort of rijbewijs).


https://mensenrechten.nl/nl/coronavirus ... ten#Vraag1

Ik denk dus dat dat nooit gaat gebeuren omdat je dan dus bepaalde mensenrechten aan de kant schuift. En ook iets weigeren vanwege je godsdienstige overtuiging is dus een mensenrecht ( wat wij daar ook van vinden :o )

En ik ben daar wel blij mee ook. Nogmaals, absoluut geen antivaxxer en prima dat niet vaccineren consequenties heeft.... Maar je recht opgeven om zelf te mogen beslissen wat er gebeurd met je lichaam... mijn god, dat is toch 1 van de grootste rechten die je hebt :o ?


Om eerlijk te zijn vind ik het veel heftiger dat we maatregelen hebben gehad waarbij een avondklok hadden, we in ons eigen huis maar 1 persoon per dag mochten ontvangen, we niet dicht in de buurt van dierbaren mochten zijn, kinderen die weinig fysiek onderwijs hebben gehad en het erg zwaar hebben gehad, de vele doden die gevallen zijn, de maatregelen waardoor afscheid nemen van een dierbare ernstig beperkt werd (ook als deze niet kwam te overlijden aan Corona). En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Die aantasting vind ik erger dan een prikje moeten halen.

Voor mij zou het echt een optie zijn om in tijden als deze, waar besmettingen en opnames oplopen, overal een vaccinatiebewijs te moeten tonen. Dan maar tijdelijk thuisblijven als je niet wil vaccineren en de opnames lopen op.

Ik ben het gewoon echt helemaal zat dat de groep mensen die zich niet wil laten vaccineren zo’n invloed op ons dagelijks leven kan hebben. Hier vlakbij alweer een school dicht vanwege besmettingen. Ik heb er gewoon geen zin meer in om mijn kind in quarantaine te moeten houden, omdat een te grote groep vanwege het niet vaccineren te kwetsbaar is en de zorg belast.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:53

Dat ERVM wordt anders in andere Europese landen ook aan de kant geschoven.
En de laatste zin maakt dat ook wel mogelijk: “Het feit dat deze grondrechten in het geding zijn betekent echter niet dat dwang dus onder alle omstandigheden is uitgesloten.”
En weet je, ruitje, je mag dat in Nl. sowieso niet beslissen (denk aan vrijwillige euthanasie wat heel moeilijk gemaakt wordt. )