Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:37

Eleeke schreef:
Dit staat bij die link van jou:

Echter, de premies voor de private zorgverzekering zijn dan ook stukken duurder dan het publieke ziekenfonds. De premies variëren van €300 per maand tot ongeveer €600 per maand. Uiteraard maakt het veel uit of je dan een pakket zonder eigen risico hebt of een pakket met een zeer uitgebreide dekking. Ook kun je jezelf meer luxe veroorloven door private verzekerd te zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een eenpersoonskamer in een ziekenhuis. Wil je een indicatie van hoe hoog jouw verzekeringspremie zal zijn? Gebruik dan deze website.

en dit er iets boven:

er zit een verschil tussen publiek en privaat daar :)

Citaat:
De kosten van het publiek ziekenfonds zijn een vast percentage van het jaarlijks inkomen van een inwoner van Duitsland. Dit percentage is 15.5 procent, maar hiervan wordt 7.3 procent betaald door de werkgever. Dat betekent dat je totaal 8.2 procent van je jaarlijkse inkomen moet afstaan aan het ziekenfonds. Dit gedeelte wordt ingehouden op je inkomen. In Duitsland heb je veel fiscale voordelen wanneer je een gezin hebt. In dit geval betekent dit dat je partners en kinderen zonder baan of studie gratis meeverzekerd zijn. Wanneer je student bent betaal je ongeveer €80 per maand. Zorgtoeslag zoals wij het in Nederland kennen bestaat niet in Duitsland. Je kunt er dus geen compensatie verwachten. Gebruik deze link voor een vergelijking van publieke verzekeringen.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:42

Modaal in Duitsland ongeveer 45.000 betekent : 3400 per jaar ziektekosten verzekering en geen tegemoetkoming.

Studenten bij ons betalen ook minder, en kinderen ook gratis.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:46

ja komt neer op ons oude ziekenfonds.

Nou kan je zeggen dat wij echt geen privaat hebben
Net als in Duitsland 85% ook niet

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 10:48

Cer schreef:
996981 schreef:
Hier kun je na bewezen besmetting ook gewoon nog naar binnen met je QR code. Tot zo ver het nut ervan…

Dat is toch ook echt al oud nieuws hoor..

En daarom niet relevant voor de beoogde werking van de QR-coded? Of wat bedoel je?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:05

996981 schreef:
En daarom niet relevant voor de beoogde werking van de QR-coded? Of wat bedoel je?

Die toelichting heb ik een paar berichten terug al gegeven, als reactie op HC

het is al een paar keer toegelicht, uitgelegd, aangegeven... etc...
Dus ik weet niet zo goed waarom die plaat blijft hangen?

Exitium

Berichten: 7167
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:09

Eleeke schreef:
Modaal in Duitsland ongeveer 45.000 betekent : 3400 per jaar ziektekosten verzekering en geen tegemoetkoming.

Studenten bij ons betalen ook minder, en kinderen ook gratis.

Dat is dus iets onder de € 300 per maand, en is ook nog een brutobedrag. Om te weten wat het de werknemer daadwerkelijk kost, moet je die dus nog omrekenen naar een nettobedrag.

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:21

En aangezien belasting in Duitsland lager is , komt het boven 175 Euro per maand uit .

En als je meer dan 55000 verdient moet je privaat en dan wort het helemaal duur.

Nu kun je landen moeilijk vergelijken in. Maar de opmerkingen dat Duitsland het beter heeft geregeld en het niet meer kost dan bij ons, dat klopt niet.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 20-10-21 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:25

Eleeke schreef:
En aangezien belasting in duitlsand lager is , komt het boven 175 Euro per maand uit .

Nu kun je landen moeilijk vergelijken in. Maar de opmerkingen dat Duitsland het beter heeft geregeld en het niet meer kost dan bij ons, dat klopt niet.

Klopt. Zeker aan als je gaat kijken naar revalidatie bijvoorbeeld, dat is daar zo ongeveer niet-bestaand. Daarom kregen we bij het revalidatiecentrum waar ik voorheen werkte regelmatig vragen uit Duitsland, maar dat is een ramp om vergoed te krijgen.
Net als gehandicaptenzorg, totaal niet vergelijkbaar met hier, tenzij je gehandicapt bent geraakt door de schuld van een ander, dan is het de aansprakelijkheidsverzekering van de veroorzaker die betaalt en dan kan er ineens heel veel.

Exitium

Berichten: 7167
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:57

Eleeke schreef:
En aangezien belasting in Duitsland lager is , komt het boven 175 Euro per maand uit .

En als je meer dan 55000 verdient moet je privaat en dan wort het helemaal duur.

Nu kun je landen moeilijk vergelijken in. Maar de opmerkingen dat Duitsland het beter heeft geregeld en het niet meer kost dan bij ons, dat klopt niet.

Volgens de link van eerder mag je vanaf € 49.500 kiezen of je privaat wil of niet, je mag dus ook via het ziekenfonds blijven. Eenmaal voor privaat gekozen mag je echter niet meer terugwisselen las ik.

Wat betreft de hoogte van de premie, in Nederland ligt die gemiddeld op € 123,25 blijkbaar. Als je het omrekent naar percentages betaalt men gemiddeld in Duitsland ietsje meer. € 123,25 vergeleken met € 175 lijkt veel, maar als het modale salaris ook een stuk hoger is scheelt het in verhouding niet zoveel.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:15

Maar buiten dat heeft Duitsland een heel ander beleid van wie er wel of niet wordt opgenomen op de IC. In NL worden er in vergelijking met andere landen veel minder mensen op de IC opgenomen omdat ze dat niet willen of iig besproken wordt of ze het willen. Dat is in Duitsland niet zo, daar gaat in beginsel iedereen naar de IC, en dan heb je sowieso al meer bedden nodig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:24

Die premie in nl is zonder verplicht eigen risico (32 euro per maand) en zonder enige aanvulling op de karige basisverzekering. En zonder de inkomensafhankelijke premie die de overheid/werkgever inhoudt op je inkomen. Alleen eigen risico, basis en aanvulling is bij mij al 195 euro per maand. De inkomens afhankelijke is nog eens ruim 3000 per jaar hier. Dan kom je op ruim 5500 euro per jaar. Een flink stuk hoger dan in duitsland dus als je net iets minder gezond bent.

Maar de zorg goedkoper maken wordt lastig denk ik zeker door de factureermethode die ze nu hanteren. Een code voor een aandoening los van of het een consult is of een reeks behandelingen. -O-

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:41

karuna schreef:
Die premie in nl is zonder verplicht eigen risico (32 euro per maand) en zonder enige aanvulling op de karige basisverzekering. En zonder de inkomensafhankelijke premie die de overheid/werkgever inhoudt op je inkomen. Alleen eigen risico, basis en aanvulling is bij mij al 195 euro per maand. De inkomens afhankelijke is nog eens ruim 3000 per jaar hier. Dan kom je op ruim 5500 euro per jaar. Een flink stuk hoger dan in duitsland dus als je net iets minder gezond bent.

Maar de zorg goedkoper maken wordt lastig denk ik zeker door de factureermethode die ze nu hanteren. Een code voor een aandoening los van of het een consult is of een reeks behandelingen. -O-

De werkgever in Duitsland betaalt ook , dat hebben we in deze discussie er nog even uitgelaten ( 7,5% )
En eigen risico in Duitsland is er ook gewoon.
( medicijnen minimaal 5 euro per medicijn bv, en ziekenhuis minimaal 10 euro per dag )

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:15

Weet iemand misschien waar je het volgende kunt vinden?

Stel dat je vandaag gevaccineerd wordt. Tot de 2e prik ben je in theorie, dan ongevaccineerd, of na 28 dagen met Janssen.

Ik ben wel benieuwd of de mensen die nu op de IC liggen geen enkele prik hebben gehad, of toch al (deels) gevaccineerd zijn, maar dat kun je dus nergens vinden.

Hoop dat hier normaal op gereageerd kan worden zonder dat ik meteen een wappie ben. Ik zou daar graag info over willen.

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:16


Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:20


Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:21

Amy223 schreef:
Weet iemand misschien waar je het volgende kunt vinden?

Stel dat je vandaag gevaccineerd wordt. Tot de 2e prik ben je in theorie, dan ongevaccineerd, of na 28 dagen met Janssen.

Ik ben wel benieuwd of de mensen die nu op de IC liggen geen enkele prik hebben gehad, of toch al (deels) gevaccineerd zijn, maar dat kun je dus nergens vinden.

Hoop dat hier normaal op gereageerd kan worden zonder dat ik meteen een wappie ben. Ik zou daar graag info over willen.

Dat is 1%

Ruim vier op de vijf coronapatiënten die op de intensive care (ic) liggen (83 procent), zijn niet tegen COVID-19 gevaccineerd, meldt het RIVM donderdag. Een volledig gevaccineerde persoon heeft 33 keer zo weinig kans om door COVID-19 op de ic te belanden als iemand die niet geprikt is, zo berekende het instituut.

Voor het onderzoek bekeek het RIVM de gegevens van mensen die tussen 1 september en 3 oktober met COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen. In augustus publiceerde het instituut een soortgelijk onderzoek met vergelijkbare resultaten.

Een minderheid van 16 procent was volledig tegen COVID-19 gevaccineerd en kwam desondanks ernstig ziek op de ic terecht. 1 procent was deels gevaccineerd.

Van alle in het ziekenhuis opgenomen covidpatiënten, dus ook die buiten de ic, waren drie op de vier ongevaccineerd. "Doordat steeds meer mensen zich laten vaccineren, neemt ook het aandeel gevaccineerde personen in het ziekenhuis toe", aldus het RIVM.

Maar nog steeds liggen er meer ongevaccineerde personen dan gevaccineerden in het ziekenhuis. "Dit terwijl de groep gevaccineerde mensen in Nederland veel groter is dan de groep ongevaccineerde mensen."

In Nederland is ruim 80 procent van de mensen van twaalf jaar en ouder tegen COVID-19 gevaccineerd. Vaccins beschermen voor 95 procent tegen ziekenhuisopname en voor 97 procent tegen ic-opname, bleek uit eerder onderzoek van het RIVM. "De effectiviteit van de vaccins tegen ziekenhuisopname en ic-opname was ook in de afgelopen maanden onveranderd hoog."

Het RIVM analyseerde de gegevens van 1.369 mensen die vanwege een corona-infectie in het ziekenhuis zijn opgenomen, van wie 282 op de ic. Het ging om 91 procent van het totaal. Van de overige 9 procent van de recent opgenomen patiënten weet het instituut de vaccinatiestatus niet.

Bron. nu.nl

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:25

Van het VK zijn deze gegevens uitgebreid beschikbaar, al van langere tijd:

PDF, pagina 19: https://assets.publishing.service.gov.u ... _09_16.pdf

De inclusion en exclusion gaan over de mensen die getest zijn op dezelfde dag als/tijdens dat ze opgenomen werden (inclusion worden wel meegenomen, exclusion is enkel de mensen die niet op dezelfde dag positief getest en opgenomen zijn). Dit kan zijn omdat ze ergens anders voor opgenomen worden, het kan ook zijn dat het gedaan wordt omdat ze vanwege covid-klachten opgenomen worden, maar gewoon nog niet eerder zijn getest. Het werkelijke aantal opnames vanwege covid19 zal waarschijnlijk ergens er tussenin liggen, mijn verwachting is meer naar de inclusion zijde.

Dit rapport komt hier vandaan: https://www.gov.uk/government/publicati ... n-20201201

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:27

Dat ligt sterk aan welk ziekenhuis je vraagt:
Ik las deze week dit (de helft van de 60+ers in het ziekenhuis is ingeent):
„Der Schutz durch die Corona-Impfung schwächt sich nach einigen Monaten ab. Darauf deuten inzwischen auch Zahlen aus der Schweiz: Erstmals machen die Geimpften mehr als die Hälfte der hospitalisierten über 60-Jährigen aus“

En in Oostenrijk:
In Österreich sind rund 17 Prozent der Hospitalisierten gegen das Coronavirus geimpft.

Er was nu in Duitsland ook voor de 2e een uitbraak in een 2G evenement. Zolang ze niet ziek worden op zich geen probleem (lang covid even daargelaten), maar deze mensen zijn dan ook weer in contact met anderen.

Ik ben toch bang dat we nog wel even met maatregelen zitten.

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:43

purny schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat dit goed is want hiertegen werken de vaccins.

In Engeland houden ze de boel juist goed in de gaten aangezien er waarschijnlijk weer een andere variant is


Staat vandaag in verschillende kranten inderdaad. Een iets besmettelijker mutantje van de Delta variant heeft de kop opgestoken.

BigOne
Berichten: 38418
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:56

Is ook in Denemarken en de Usa gevonden maar verspreiden blijkbaar nauwelijks aan de orde. In Engeland testen ze heel erg veel op varianten en niet zoals in Nederland zo af en toe.
Reed net in ons dorpje, we hebben gelukkig al een hoge vaccinatiegraad maar zag de vaccinatie bus staan met een hele dikke rij grappende tieners ervoor.
Goede zaak!!

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:58

Gelukkig hebben we nog de UK :D

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:04

Amy223 schreef:
Weet iemand misschien waar je het volgende kunt vinden?

Stel dat je vandaag gevaccineerd wordt. Tot de 2e prik ben je in theorie, dan ongevaccineerd, of na 28 dagen met Janssen.

Ik ben wel benieuwd of de mensen die nu op de IC liggen geen enkele prik hebben gehad, of toch al (deels) gevaccineerd zijn, maar dat kun je dus nergens vinden.

Hoop dat hier normaal op gereageerd kan worden zonder dat ik meteen een wappie ben. Ik zou daar graag info over willen.

Het is me niet duidelijk wat je met wappie bedoelt met deze vraag.

Een vaccin werkt nooit gelijk. Je immuunsysteem moet eerst aan de slag en dat duurt een tijdje, het bouwt zich op, en helaas ook weer af ( e griepprik werkt bv na 5 maanden al niet meer )
Dus deels gevaccineerd doet er niet zoveel toe.

Op de rest heb je al antwoord gekregen volgens mij.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78567
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:21

purny schreef:
Die regel is er idd verootjoo, maar ik vraag me af hoeveel mensen dit echt doen


Nog even hierop terugkomend, de gevaccineerden houden zich daar juist veel meer aan dan de niet gevaccineerden. Kan het artikel niet meer vinden, maar het was iets van 70% van de gevaccineerden laat zich testen bij klachten en slechts 35% van de niet gevaccineerden, was echt de helft ten opzichte van de gevaccineerden.

BigOne
Berichten: 38418
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:23

Klopt, dus ook logisch dat ze in aantallen veel besmette gevaccineerden vinden ipv besmette ongevaccineerden. Er is blijkbaar toch een groep die het allemaal geen reet interesseert.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:46