Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:14

CharleyT schreef:
pmarena schreef:
Anderhalve meter afstand houden in / rond openbare gelegenheden zou ik toejuichen als dat weer ingevoerd wordt :j
Dat lijkt mij stap 1 als je de boel toch weer een beetje wilt beperken.

De rest is wat ingrijpender.


Probleem met de 1,5 maatregel : nauwelijks te handhaven. Dat bleek de laatste maanden al, voor de 'maatregel' afgeschaft werd. Het is meer een symbolisch iets.


Charley: ik merk toch wel een héél belangrijk verschil hoor sinds die anderhalve meter er af is. Alleen al dat die strepen bij de kassa van de supermarkt weg zijn... dan staan mensen weer in elkaars nek te snotteren en kuchen. Geen beperkt aantal mensen meer in winkels, en "er hoeft niks meer" dus doen veel mensen totaal niet meer voorzichtig. Dat was met die regel er op toch echt een stuk beter geregeld :j

Toen kon je er ook nog eens naar verwijzen als iemand op je lip ging staan. Nu word je daar niet meer in gesteund nu alle regels er af zijn gehaald.

En zoals op die zwemles: toen de regels er nog waren hadden ze een mooie looproute waardoor groep 1 en groep 2 gescheiden bleven en er zat ruimte was. Nu zit iedereen weer op en in elkaar "want we zijn weer terug naar normaal". Dat zal vast bij meer verenigingen e.d. zo zijn gegaan bij het verdwijnen van de 1.5 meter verplichting....

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:15

Spenk schreef:
Dat kan alleen grondwettelijk helaas niet. De andere dingen wel dus dat ze dat gaan doorvoeren is het meest logisch. Dat staat ook op de routekaart die gemaakt is voor het najaar...

Dat het belachelijk is dat de kerk zoveel rechten heeft is wat anders!


Het kan grondwettelijk wel, want het zijn twee grondwetten die elkaar bijten in zo'n situatie. Maar dan moet de overheid beslissen dat het recht op uitvoeren van religie minder belangrijk is dan de volksgezondheid – ik kan me zo voorstellen dat ze zich daar liever niet aan willen branden, maar weer kerken oproepen om toch bepaalde regels aan te houden.

Morrie schreef:
2 november staat de volgende persconferentie gepland en de maatregelen kan je wel bedenken denk ik. Anderhalve meter en mondkapjes terug, in later stadium beperking op bezoek en uiteindelijk lockdown. Of zoals in Rusland: iedereen boven de 60 in z’n huis opsluiten. Of qr-code overal, ook bij supermarkten en bakkers e.d.
Ik verzin ze wel hoor die maatregelen :')


Of gewoon een hele simpele die heel snel de problemen oplost.
Vaccinatie verplichten wanneer je geen medische reden hebt om het niet te doen :D.
Gaan ze niet doen hoor, maar dat is wel het makkelijkste en snelste...

MoniqueT schreef:
Inzetten op maatregelen die alleen ongevaccineerden treffen, lijkt me de enige logische manier. Zij zijn het die de zorg belasten.

Eens.. maar hoe ga je de distinctie maken en erop controleren, als je bijv. alleen mondkapjes etc bij ongevaccineerden invoert?
Verplichting van de QR code (met daadwerkelijke controle of die controle plaatsvindt) denk ik dat eerder ingevoerd wordt als het erger wordt. Anderhalve meter zie ik wel zitten, lijkt me an sich niet heel ingrijpend gezien het nog steeds een advies is. Mondkapjes... ik vraag me af of mensen ernaar luisteren.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:21

Ik denk dat er sowieso heel wat stappen te nemen zijn voordat je zelfs maar overweegt om een verplichting tot vaccineren in te voeren want dat gaat echt veel te ver ivm. onschendbaarheid van je lichaam, dat is imo zo'n beetje het belangrijkste mensenrecht / grondrecht :(:)

Je wilt dat mensen zich laten vaccineren. Je kan het aantrekkelijk voor ze maken. Je kan het steeds iets lastiger voor ze maken als ze het niet doen - dat vind ik eigenlijk al op het randje. Vandaar dat ik een vaccinatieverplichting voor essentiële zaken als supermarktbezoek of toegang tot de basisschool zie als 1 van de laatste stappen (die je kostte wat kost probeert te vermijden) en zeker niet als 1 van de eerste.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:25

bigone schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik van strakkere maatregelen moet denken. In de kerk worden er echt niet zoveel besmet maar in kerkelijke gebieden zitten vaak grote gezinnen en die kids nemen het mee naar huis. Dus relatief jonge mensen.
En een aantal opa’s en oma’s . Dat hou je niet tegen, ook niet met QR code.
Onze regering wacht weer eens af, met van Dissel voorop.
Ik denk dat vrijwillig beschikbaar maken van boostershot voor de totale griepprikgroep een goede eerste zet zou kunnen zijn. Van Dissel zegt over boosters dat het nog niet nodig is want dan moet je elk half jaar prikken. Grote onzin, we moeten de winter door zonder dat het spaak loopt . Dat is vaak de ziekenhuisgroep en in Staphorst gisteren 100 mensen geprikt. Laten we hopen dat er genoeg prikkers komen, overal en niet alleen daar.


Zou je de beredenering dat in kerken niet zoveel besmet wordt en dat je dat ook niet tegenhoudt met QR codes willen uitleggen? Minder in vergelijking met wat bioscoop/theater/koffietent/school?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:31

Ze mogen van mij die 1,5 meter direct weer invoeren. Zo vreselijk irritant in de supermarkt dat mensen gewoon in je nek staan te hijgen. Ik houd nog steeds afstand, vind dat gewoon veel prettiger, ook zonder corona O:)

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:31

Pmarena , die onschendbaarheid van je lichaam word juist door de mensen die echt een probleem maken van vaccineren en zich niet aan de regels willen houden zwaar geschonden.
Je kunt ze als kwetsbare niet uit je buurt houden behalve wanneer je zelf weer achter de geraniums gaat zitten.
Miiej, het is bekend dat de grootste aantal besmettingen voor komt onder basisschool leerlingen. Die nemen het mee naar huis en besmetten zo gezin, opa en oma. Ongetwijfeld dat er via kerken ook besmetting zijn maar volgens mij was het laatste cijfers 0,6 % terwijl school voor 15 % stond.
Basisschool geen QR code, kinderen onder de 12.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:32

bigone schreef:
Ze overbelasten de zorg Monique maar ook oudere gevaccineerden met mindere weerstand worden op verpleeg en ic opgenomen. Ze zouden de echt kwetsbare mensen allang kunnen vaccineren want de meesten hebben maanden geleden al hun prikken gehad.


Helemaal mee eens. Hier zijn ze al een paar weken bezig in verpleeghuizen en bij mensen die thuis verzorgd worden en de 70-plussers die nog niet aan de beurt geweest zijn, krijgen de booster heel binnenkort met de griepprik.


IMANDRA schreef:
Eens.. amar hoe ga je de distinctie maken en erop controleren, als je bijv. alleen mondkapjes etc bij ongevaccineerden invoert?
Verplichting van de QR code (met daadwerkelijke controle of die controle plaatsvindt) denk ik dat eerder ingevoerd wordt als het erger wordt. Anderhalve meter zie ik wel zitten, lijkt me an sich niet heel ingrijpend gezien het nog steeds een advies is. Mondkapjes... ik vraag me af of mensen ernaar luisteren.


Dus … QR overal. De enige manier om ze uit te sluiten, denk ik.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:36

bigone schreef:
Pmarena , die onschendbaarheid van je lichaam word juist door de mensen die echt een probleem maken van vaccineren en zich niet aan de regels willen houden zwaar geschonden.
Je kunt ze als kwetsbare niet uit je buurt houden behalve wanneer je zelf weer achter de geraniums gaat zitten.


Nee dat vind ik echt appels met peren vergelijken.
Verplicht een spuit in iemands lichaam zetten staat niet in verhouding tot jouw voorbeeld.

Zebrastreep

Berichten: 9787
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:36

Misschien is dat de reden dat de besmettingen hier in Drenthe meevallen op veel plekken in Drenthe wordt eigenlijk nog best veel afstand van elkaar gehouden :D ik doe het vaak nog automatisch of ik wacht even.

Ik heb het nog niet gehad dat ik dacht Ho dat is dichtbij. Nu zijn wij ook wel een beetje een volk die niet zo dichtbij elkaar hoeven te staan en te zitten. Afstand hadden we altijd al wel een beetje. Althans ik wordt er soms zwaar ongemakkelijk van als iemand die ik niet ken dichtbij gaat staan. Op mijn werk is ook iemand nieuw die dat doet en ik wordt en enorm kriebelig van :')

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:42

Amy223 schreef:
Ze mogen van mij die 1,5 meter direct weer invoeren. Zo vreselijk irritant in de supermarkt dat mensen gewoon in je nek staan te hijgen. Ik houd nog steeds afstand, vind dat gewoon veel prettiger, ook zonder corona O:)

Zet zelf een ffp2 masker op, dan heb je ineens zeeën van ruimte overal (en meewarige blikken, maar daar moet he maling aan hebben)

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:48

Relaxed schreef:
Ik ga echt geen mondkapjes meer dragen.. Het zou ook echt oerdom zijn om gevaccineerden weer zulke maatregelen op te leggen :n
Laat ze idd de mensen aanpakken die bewust niet vaccineren.

die vertik ik ook...

Veel, lees niet alle, mensen die bewust niet vaccineren zijn ook mensen die vaak de verdere regels onzin vinden. Zoals de 1,5 meter. aantal mensen in huis enz.
Zoals de mondkapjes verkeerd gebruiken.
Nou daar ga ik zo'n ding niet meer voor op doen.
Ze zoeken het maar ui, heb me aan alle regels keurig gehouden, ben netjes gevaccineerd, kom maar op met de regels voor de mensen die dwars liggen al 1,5 jaar.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:55

Spenk schreef:
Dat kan alleen grondwettelijk helaas niet. De andere dingen wel dus dat ze dat gaan doorvoeren is het meest logisch. Dat staat ook op de routekaart die gemaakt is voor het najaar...

Dat het belachelijk is dat de kerk zoveel rechten heeft is wat anders!

Er zijn wel meer dingen verplicht die normaal gesproken niet konden door de grondwet. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen bij die kerkgangers

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:59

purny schreef:
Spenk schreef:
Dat kan alleen grondwettelijk helaas niet. De andere dingen wel dus dat ze dat gaan doorvoeren is het meest logisch. Dat staat ook op de routekaart die gemaakt is voor het najaar...

Dat het belachelijk is dat de kerk zoveel rechten heeft is wat anders!

Er zijn wel meer dingen verplicht die normaal gesproken niet konden door de grondwet. Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen bij die kerkgangers

Hint: achterlijke christelijke politieke partijen die dingen tegenhouden

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 18:00

Oh ja dat is ook weer zo... jammer.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 18:11

bigone schreef:
Ik weet niet zo goed wat ik van strakkere maatregelen moet denken. In de kerk worden er echt niet zoveel besmet maar in kerkelijke gebieden zitten vaak grote gezinnen en die kids nemen het mee naar huis. Dus relatief jonge mensen.
En een aantal opa’s en oma’s . Dat hou je niet tegen, ook niet met QR code.
Onze regering wacht weer eens af, met van Dissel voorop.
Ik denk dat vrijwillig beschikbaar maken van boostershot voor de totale griepprikgroep een goede eerste zet zou kunnen zijn. Van Dissel zegt over boosters dat het nog niet nodig is want dan moet je elk half jaar prikken. Grote onzin, we moeten de winter door zonder dat het spaak loopt . Dat is vaak de ziekenhuisgroep en in Staphorst gisteren 100 mensen geprikt. Laten we hopen dat er genoeg prikkers komen, overal en niet alleen daar.


QR voor kerk zou meer zijn om mensen aan te sporen te enten. Niet tegen besmettingen an sich. Omdat de echte kerkgangers toch wel erg graag naar de kerk gaan zullen ze zich dan misschien sneller toch laten enten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 18:13

Sowieso is heel het qr-code ding gewoon om mensen aan te sporen zich te laten vaccineren. Het is niet verplicht, want je hebt een alternatief maar makkelijker wordt het allemaal wel als je gevaccineerd bent. En dat voor iedereen … de zorg, andere gevaccineerden om je heen die af willen van alle maatregelen enz enz.

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:02

Mensen die vanuit geloof heilig overtuigd zijn van niet vaccineren zullen dat ook niet doen om het gemak van QR , die gaan dan gewoon testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:06

bigone schreef:
Mensen die vanuit geloof heilig overtuigd zijn van niet vaccineren zullen dat ook niet doen om het gemak van QR , die gaan dan gewoon testen.


Maar vast niet om naar de kerk te gaan..

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:26

Relaxed schreef:
bigone schreef:
Mensen die vanuit geloof heilig overtuigd zijn van niet vaccineren zullen dat ook niet doen om het gemak van QR , die gaan dan gewoon testen.


Maar vast niet om naar de kerk te gaan..

Dan vergis je je wel denk ik.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:38

bigone schreef:
Pmarena , die onschendbaarheid van je lichaam word juist door de mensen die echt een probleem maken van vaccineren en zich niet aan de regels willen houden zwaar geschonden.
Je kunt ze als kwetsbare niet uit je buurt houden behalve wanneer je zelf weer achter de geraniums gaat zitten.
Miiej, het is bekend dat de grootste aantal besmettingen voor komt onder basisschool leerlingen. Die nemen het mee naar huis en besmetten zo gezin, opa en oma. Ongetwijfeld dat er via kerken ook besmetting zijn maar volgens mij was het laatste cijfers 0,6 % terwijl school voor 15 % stond.
Basisschool geen QR code, kinderen onder de 12.


Dank voor je toelichting.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:41

Een testuitslag is maar beperkt geldig. Steeds testen om naar de kerk te kunnen, naar de supermarkt, plaats mogen nemen in wachtkamer huisarts werkt wel belemmerend en dan zullen er allicht mensen zich toch laten vaccineren. Of mensen blijven meer thuis en dat maakt de kans op besmetting weer kleiner.

Het enige lastige is dat die strenggelovige mensen vaak grote gezinnen hebben en alsnog de vrijheid hebben om bij elkaar op bezoek te gaan. Ook kinderen kunnen het meenemen van school en hun ongevaccineerde (groot)ouders besmetten.

Ik ga echt steeds meer zien in een vaccinatieplicht. En tevens met de toegenomen besmettingen mogen ze onderhand eens gaan kijken naar speekseltesten ipv die diepe neus- en keelswabs. Ik wil dat niet meer, maar als ik me ziek zou melden worden ik toch geacht te laten testen.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:44

Spenk schreef:
Dat kan alleen grondwettelijk helaas niet. De andere dingen wel dus dat ze dat gaan doorvoeren is het meest logisch. Dat staat ook op de routekaart die gemaakt is voor het najaar...

Dat het belachelijk is dat de kerk zoveel rechten heeft is wat anders!


Volgens mij wel, botsing tussen vrijheid van godsdienst en volksgezondheid.
Kabinet durft gewoon niet.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:45

Tiggs schreef:
Spenk schreef:
Dat kan alleen grondwettelijk helaas niet. De andere dingen wel dus dat ze dat gaan doorvoeren is het meest logisch. Dat staat ook op de routekaart die gemaakt is voor het najaar...

Dat het belachelijk is dat de kerk zoveel rechten heeft is wat anders!


Volgens mij wel, botsing tussen vrijheid van godsdienst en volksgezondheid.
Kabinet durft gewoon niet.

Kabinet krijgt daar geen meerderheid voor.... CU CDA gaan daar echt nooit mee instemmen.

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:47

Spenk schreef:
Tiggs schreef:
Volgens mij wel, botsing tussen vrijheid van godsdienst en volksgezondheid.
Kabinet durft gewoon niet.

Kabinet krijgt daar geen meerderheid voor.... CU CDA gaan daar echt nooit mee instemmen.

De nodige andere partijen waarschijnlijk wel. Ze durven het niet omdat dat het kabinet op zou blazen (en daarmee ook de formatie, als je nog van formatie kan spreken)

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:48

Ik begrijp gewoon niet waarom men per se naar een kerk moet kunnen. Je kan je geloof overal uitoefenen. Dus waarom die kerk zo onaantastbaar blijft?...
Het heeft nl niets met godsdienstvrijheid te maken.

Citaat:
Het houdt in dat men de vrijheid heeft zelf te kiezen om tot een godsdienst toe te treden en deze te belijden en beoefenen. Zij biedt ook de ruimte te kiezen voor een godsdienstloze levenshouding. Het recht op godsdienstvrijheid is voornamelijk gericht op het beschermen van religies en geloofsovertuigingen tegen staatsinmenging. Het beschermt ook ongelovigen tegen staatsinmenging