Ondanks negatief in quarantaine in Griekenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:44

moonsparkle schreef:
MarliesV schreef:

Nee want dan wordt je niet getest als je volledig gevaccineerd bent. Zelfs niet in Frankrijk.

Alleen als je gaat vliegen is de kans aanwezig dat je bij aankomst een test krijgt. Dan is het dus wel handig om, ook volledig gevaccineerd, vooraf te testen om niet voor dit soort vervelende verrassingen te komen.

TS, je zusje eerder terug halen gaat hem niet worden. Hoe vreselijk zuur ook, regels zijn regels en daar heeft zij zich ook aan te houden. Ook al is het niet zij die positief is.
Ik ben niet bekend met de Griekse regels, maar mogen ze daar niet eerder opnieuw testen en dan uit quarantaine?



Dus als je met de auto reist en je wordt gestopt voor een check en je bent 2 keer gevaccineerd dan mogen ze geen test afnemen?


Geen idee, maar mogen en gebeurd het zijn ook nog 2 verschillende dingen he.
Ik ben daar wel benieuwd naar, tot nu toe heb ik nog niemand gehoord (en hier ook niet gelezen) die gecontroleerd is op een auto vakantie. Laat staan gevraagd is om een test ter plekke af te nemen.

Moet zeggen dat ik wel twijfel aan gaan testen straks, voor de vakantie. Ben wel volledig gevaccineerd, maar waarom niet, hmmmm.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:46

Vaccin beschermt idd niet 100%. Toch accepteren veruit de meeste landen volledig gevaccineerde reizigers zonder testen of quarantaineverplichting. Blijkbaar vinden die landen de kans om alsnog besmet te zijn acceptabel?
Ik zou iig, als een land dat helemaal niet aangeeft, toch best verbaasd zijn als ik dan tóch moest testen, ondanks dat specifiek vermeld wordt dat dat niet hoeft.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:46

Maar als je dan met de auto bent zou je ergens elke 3 dagen moeten testen want na 72 uur is je test verlopen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:46

Spenk schreef:
Van de Nederlandse overheid hoef je niet meer quarantaine hoor! Dat is eraf als je volledig gevaccineerd bent en in contact bent geweest met een besmet persoon. Is vorige week aangepast.


Ja onze overheid is fantastisch bezig afgelopen weken.

Het vaccin beschermt niet 100 procent, ga je naar het buitenland moet je je laten testen. Punt.

Suzanne F.

Berichten: 49287
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:47

Spenk schreef:
Dan vind ik het niet perse dom die 2 niet hebben getest.

Ik vraag mij namelijk heel erg af of de mensen hier in topic zich dan ondanks vaccintatie ook nog elke keer volledig laten testen voor vertrek? Dat hoor ik eigenlijk bij niemand.. eerder dan mensen zich laten vaccineren om van het testen af te zijn.


Nee, maar ik ga helemaal niet naar het buitenland. Mij teveel risico op gedoe. En met gedoe bedoel ik dan ook dit. Maar ook lokale restricties etc waar ik me op vakantie niet druk over wil maken, zeker niet als ik zoveel geld uitgeef voor een weekje vakantie. Dus nee, ik zou me niet laten testen omdat ik helemaal niet wil gaan nu.
Je weet gewoon dat als je nu gaat je gedoe krijgt. Met testen maar ook lokale restricties.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 19-07-21 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:47

Ts: Zijn je vriendinnen langer dan 2 weken geleden gevaccineerd?

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:49

MB: Dank u , maar wist ik wel... :+ Maar dan vergaat het hele vaccinatiegebeuren voor mij. Iedereen moet zich maar laten vaccineren. Onze polititiekers (België) zeiden: Laat je vaccineren en je hebt je vrijheid terug. Dat is exact de reden waarom ik het dan ook gedaan heb. Ik ga in oktober 2 weken rondreizen en ga echt niet elke 24/48/72u een stok in mijn neus zetten terwijl ik 2 spuitjes in mijn lichaam heb laten plaatseb

iriscap

Berichten: 207
Geregistreerd: 28-04-12
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-21 08:49

purny schreef:
Ts: Zijn je vriendinnen langer dan 2 weken geleden gevaccineerd?


Ja allebei :')

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:49

MarcoBorsato schreef:
Spenk schreef:
Van de Nederlandse overheid hoef je niet meer quarantaine hoor! Dat is eraf als je volledig gevaccineerd bent en in contact bent geweest met een besmet persoon. Is vorige week aangepast.


Ja onze overheid is fantastisch bezig afgelopen weken.

Het vaccin beschermt niet 100 procent, ga je naar het buitenland moet je je laten testen. Punt.


Dat is niet wat ik uit maak op de adviezen:
Heenreis naar Griekenland

U kunt naar Griekenland reizen met uw coronabewijs (Digitaal Corona Certificaat) als:
U 24 uur voor uw reis een elektronisch PLF formulier heeft ingevuld, en;
U 14 dagen of langer geleden volledig gevaccineerd bent, of;
Uw negatieve PCR-test niet ouder is dan 72 uur, of;
Uw negatieve antigeentest niet ouder is dan 48 uur, of;
U een bewijs van herstel van COVID-19 kunt laten zien. Afgegeven 30 dagen na de eerste positieve COVID-19-test, deze is dan 180 dagen geldig;
U hoeft dan niet in quarantaine na aankomst in Griekenland.
Kinderen jonger dan 12 hoeven niet getest te worden.
Reist u met de boot tussen het Griekse vasteland en een Grieks eiland? En bent u 18 jaar of ouder? Dan moet u een ingevuld gezondheidsformulier laten zien als u aan boord gaat. Reist u met kinderen en/of jongeren onder de 18 jaar? Die kunt u op uw formulier toevoegen.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:50

iriscap schreef:
purny schreef:
Ts: Zijn je vriendinnen langer dan 2 weken geleden gevaccineerd?


Ja allebei :')


Apart.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:51

xLaraaj schreef:
MB: Dank u , maar wist ik wel... :+ Maar dan vergaat het hele vaccinatiegebeuren voor mij. Iedereen moet zich maar laten vaccineren. Onze polititiekers (België) zeiden: Laat je vaccineren en je hebt je vrijheid terug. Dat is exact de reden waarom ik het dan ook gedaan heb. Ik ga in oktober 2 weken rondreizen en ga echt niet elke 24/48/72u een stok in mijn neus zetten terwijl ik 2 spuitjes in mijn lichaam heb laten plaatseb


Rondreizen tijdens een pandemie, daar vind ik wat van. Maar goed, ik ga hier geen spreekbeurt houden over het nut van vaccineren, genoeg topics op bokt waar je dat kunt lezen.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:53

Ik vind het wel begrijpelijk dat mensen op vakantie gaan, als ze gevaccineerd zijn. Sommige vakanties zijn vorig jaar al betaald en Griekenland is code groen/geel. Dan kan je niet zomaar je vakantie annuleren.

De regels zijn ook verwarrend.
Toeristen worden toegelaten als ze volledig gevaccineerd zijn of een negatieve test hebben, bijvoorbeeld.

Alleen in Griekenland worden steekproeven op de vliegvelden gehouden.

De mensen die zeggen dat ze niet op vakantie gaan, hadden waarschijnlijk ook niets geboekt staan.
Maar je laat niet zomaar een vakantie van misschien enkele duizenden euro's schieten, als je in de veronderstelling bent, dat je vaccinatie voldoende is en geen klachten hebt en naar een code groen/geel gaat.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:01

Spenk schreef:
MarcoBorsato schreef:

Omdat het vaccin niet 100 procent beschermt. Als je dat nu nog niet weet, is het wel ernstig hoor.

Van de Nederlandse overheid hoef je niet meer quarantaine hoor! Dat is eraf als je volledig gevaccineerd bent en in contact bent geweest met een besmet persoon. Is vorige week aangepast.


Wij zijn knalrood op de kaart. In Griekenland heb je niet te maken met de NL overheid, maar de Griekse.
Bij ons zijn de besmettingen nu eenmaa hoog, dus ook bij een hoge vaccinatiegraad heb je dan alsnog aardig wat mensen die positief zijn. Griekenland zit niet bepaald te wachten op een explosie van Coronagevallen dus neemt haar maatregelen.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:02

Er worden inderdaad steekproeven op het vliegveld gedaan in Griekenland en Spanje ook geloof ik (en geef ze eens ongelijk, Nederland is rood op de kaart…).
Als je dus volledig gevaccineerd bent en niet laat testen voor je vakantie, bestaat er dus het risico dat je bij een steekproef positief getest word.

Volgens de ggd is het zelfs zo dat wanneer je Corona gehad hebt en dus maar 1 vaccinatie hoeft te hebben voor Nederland, je alsnog een 2e moet halen wil je op vakantie kunnen. En dan word er alsnog aangeraden om tóch uit voorzorg te testen voor vertrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:03

Electra63 schreef:
Ik vind het wel begrijpelijk dat mensen op vakantie gaan, als ze gevaccineerd zijn. Sommige vakanties zijn vorig jaar al betaald en Griekenland is code groen/geel. Dan kan je niet zomaar je vakantie annuleren.

De regels zijn ook verwarrend.
Toeristen worden toegelaten als ze volledig gevaccineerd zijn of een negatieve test hebben, bijvoorbeeld.

Alleen in Griekenland worden steekproeven op de vliegvelden gehouden.

De mensen die zeggen dat ze niet op vakantie gaan, hadden waarschijnlijk ook niets geboekt staan.
Maar je laat niet zomaar een vakantie van misschien enkele duizenden euro's schieten, als je in de veronderstelling bent, dat je vaccinatie voldoende is en geen klachten hebt en naar een code groen/geel gaat.
Prima, maar dan ook niet piepen als dingen opeens niet helemaal uitpakken zoals je had gewild. Het gaat immers niet alleen om het land waar je naartoe gaat, maar ook om het land waar je vandaan komt - reisadviezen vanuit overheden zijn geen eenrichtingsverkeer van Nederland naar "mindere" landen, ook die andere landen kunnen, zeker nu, hun reisadviezen naar Nederland aanpassen en dus besluiten om reizigers vanuit Nederland strenger te controleren.

Jildau

Berichten: 9411
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:05

Electra63 schreef:
Ik vind het wel begrijpelijk dat mensen op vakantie gaan, als ze gevaccineerd zijn. Sommige vakanties zijn vorig jaar al betaald en Griekenland is code groen/geel. Dan kan je niet zomaar je vakantie annuleren.

De regels zijn ook verwarrend.
Toeristen worden toegelaten als ze volledig gevaccineerd zijn of een negatieve test hebben, bijvoorbeeld.

Alleen in Griekenland worden steekproeven op de vliegvelden gehouden.

De mensen die zeggen dat ze niet op vakantie gaan, hadden waarschijnlijk ook niets geboekt staan.
Maar je laat niet zomaar een vakantie van misschien enkele duizenden euro's schieten, als je in de veronderstelling bent, dat je vaccinatie voldoende is en geen klachten hebt en naar een code groen/geel gaat.


Helemaal mee eens. Volgens mij wees een paar weken geleden alles erop dat het gewoon kon deze zomer, zeker als je volledig gevaccineerd zou zijn.

Dat dat nu volledig omslaat kon je toen niet weten. Er kan altijd iets gebeuren tussen moment van boeken en moment van vertrek. Dat is dan ook een risico maar om het dom te noemen?

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:05

Boedha_1981 schreef:
Er worden inderdaad steekproeven op het vliegveld gedaan in Griekenland en Spanje ook geloof ik (en geef ze eens ongelijk, Nederland is rood op de kaart…).
Als je dus volledig gevaccineerd bent en niet laat testen voor je vakantie, bestaat er dus het risico dat je bij een steekproef positief getest word.

Volgens de ggd is het zelfs zo dat wanneer je Corona gehad hebt en dus maar 1 vaccinatie hoeft te hebben voor Nederland, je alsnog een 2e moet halen wil je op vakantie kunnen. En dan word er alsnog aangeraden om tóch uit voorzorg te testen voor vertrek.

Dat is ook niet helemaal waar. Mijn man heeft hiervoor ook meermaals met de GGD gebeld en ze zeggen steeds hetzelfde niet nodig 1 prik is voldoende na coronabesmetting. En zijn collega's zijn nu ook gewoon op vakantie (frankrijk, italie) ermee en wordt overal geaccepteerd.

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:09

Precies, ik ben in juni volledig gevaccineerd zonder test en problemen naar Griekenland geweest. Maar goed, toen was het aantal besmettingen heel laag hier. Volgens mij werd er toen zelfs op de luchthaven niet getest.

Nu kan ik me dat wel voorstellen en zeker bij jongeren. We zijn rood en het grootste aantal besmettingen zit bij hen. Dus logisch dat de Grieken steekproeven nemen.

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:11

Jildau schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het wel begrijpelijk dat mensen op vakantie gaan, als ze gevaccineerd zijn. Sommige vakanties zijn vorig jaar al betaald en Griekenland is code groen/geel. Dan kan je niet zomaar je vakantie annuleren.

De regels zijn ook verwarrend.
Toeristen worden toegelaten als ze volledig gevaccineerd zijn of een negatieve test hebben, bijvoorbeeld.

Alleen in Griekenland worden steekproeven op de vliegvelden gehouden.

De mensen die zeggen dat ze niet op vakantie gaan, hadden waarschijnlijk ook niets geboekt staan.
Maar je laat niet zomaar een vakantie van misschien enkele duizenden euro's schieten, als je in de veronderstelling bent, dat je vaccinatie voldoende is en geen klachten hebt en naar een code groen/geel gaat.


Helemaal mee eens. Volgens mij wees een paar weken geleden alles erop dat het gewoon kon deze zomer, zeker als je volledig gevaccineerd zou zijn.

Dat dat nu volledig omslaat kon je toen niet weten. Er kan altijd iets gebeuren tussen moment van boeken en moment van vertrek. Dat is dan ook een risico maar om het dom te noemen?



Niks is zeker geweest de afgelopen anderhalf jaar. Zorg dan dat als je geboekt hebt dat je op de hoogte bent van de regels die gelden in het land van bestemming. Onvoorbereid op reis gaan noem ik dom ja.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:12

Er zit nogal een verschil in wat mensen vinden dat de regels zouden moeten zijn, en wat ze daadwerkelijk zijn. De regels per land zijn heel duidelijk te vinden, en vrijwel alle landen accepteren volledig gevaccineerden, mensen met 1 vaccinatie na coronabesmetting, mensen met een herstelbewijs etc zonder testen. Dan kunnen mensen leuk vinden dat je wél zou moeten testen, maar dat is niet meer dan een mening. Niet perse een vreemde mening overigens, maar zeker geen regel.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:15

Jildau schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het wel begrijpelijk dat mensen op vakantie gaan, als ze gevaccineerd zijn. Sommige vakanties zijn vorig jaar al betaald en Griekenland is code groen/geel. Dan kan je niet zomaar je vakantie annuleren.

De regels zijn ook verwarrend.
Toeristen worden toegelaten als ze volledig gevaccineerd zijn of een negatieve test hebben, bijvoorbeeld.

Alleen in Griekenland worden steekproeven op de vliegvelden gehouden.

De mensen die zeggen dat ze niet op vakantie gaan, hadden waarschijnlijk ook niets geboekt staan.
Maar je laat niet zomaar een vakantie van misschien enkele duizenden euro's schieten, als je in de veronderstelling bent, dat je vaccinatie voldoende is en geen klachten hebt en naar een code groen/geel gaat.


Helemaal mee eens. Volgens mij wees een paar weken geleden alles erop dat het gewoon kon deze zomer, zeker als je volledig gevaccineerd zou zijn.

Dat dat nu volledig omslaat kon je toen niet weten. Er kan altijd iets gebeuren tussen moment van boeken en moment van vertrek. Dat is dan ook een risico maar om het dom te noemen?


Niet alles wees daarop. Het slaat constant om, alles is een momentopname.
En als je ondanks hoe de hele situatie op dit moment is alsnog heel graag naar Griekenland wil (wat ik best kan begrijpen als je toch geboekt hebt en je geld niet kwijt wilt) dan bereid je je toch goed voor en verdiep je je in de geldende regels van dat land.
Niet voorbereid zijn op de situatie tijdens deze crisis vind ik best dom ja. Het is niet alsof dit hele gedoe gister begonnen is.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:16

mee eens katybug. Je hebt tegenwoordig de luxe dat info in een paar seconden te vinden is, en op je 19de doe je volgens mij bijna niks anders dan met je smartfone in de hand leven. Op die leeftijd kun je ook zeker bedenken dat je goed voorbereid bent en goed hebt gezocht naar de officiële regels van de Griekse overheid.

Fitzroy

Berichten: 25137
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:18

Laura82 schreef:
Er zit nogal een verschil in wat mensen vinden dat de regels zouden moeten zijn, en wat ze daadwerkelijk zijn. De regels per land zijn heel duidelijk te vinden, en vrijwel alle landen accepteren volledig gevaccineerden, mensen met 1 vaccinatie na coronabesmetting, mensen met een herstelbewijs etc zonder testen. Dan kunnen mensen leuk vinden dat je wél zou moeten testen, maar dat is niet meer dan een mening. Niet perse een vreemde mening overigens, maar zeker geen regel.


Dit dus… als je volledig gevaccineerd bent hoef je niet te testen voor Griekenland. Dus de dames hebben zich prima voorbereid alleen pech gehad dat ze in de steekproef vielen.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:18

banketstaaf voor ze maar niet geheel onverwacht toch? Ze hebben geluk dat Griekenland quarantaine-hotels heeft welke je niet zelf hoeft te betalen. In andere landen ben je zo meer dan 2000€ kwijt.

Dat hotel is niks ergs. Drie x per dag eten en verder op je kamer. Mogelijk krijgen ze na zoveel dagen nog een extra test.

Kunnen ze hun vakantie niet langer plannen? Zodat ze na hun quarantaine kunnen beginnen aan hun (week?) echte vakantie?

sasja0705Jarig
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:20

Ik mis hier iets in het verhaal... namelijk Gogo en Sunweb .
Ik neem aan dat de reis al langer dan die 2 weken, dat de besmettingen weer omhoog schieten geboekt/gepland is.
Reisorganisaties houden toch nauwkeurig alle ontwikkelingen in de gaten.
Hebben hun dan niet voor vertrek een "lijstje doorgegeven met bestemmingen/ adviezen?

Meer als 1 week is duidelijk dat Nederland rood zal kleuren.
Dus is het dan niet zake van hun om reizigers goed in te lichten- ook over steekproeven bvb?
En ook te adviseren om alleen volledig gevaccineerd plus voor de zekerheid een test, op reis te gaan ?
Is dit niet gebeurd ?
Of is het wel gebeurd en niet zo nauw genomen ?

Ik lees dat grote touroperators nu al weer reizen geannuleerd hebben... dus ik neem aan dat ze alle ontwikkelingen op de voet volgen.

Maar afgezien van het feit , dat ik het onverstandig vind om überhaupt naar een ander land op vakantie te gaan