Ex wil huis niet uit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Ex wil huis niet uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 13:31

Als eerste, dit gaat niet over mij maar iemand anders.

Een stel woont samen in een huurwoning, staat op beide hun namen. ExPartner heeft een uitkering. Zij werkt wel en betaald de huur etc. Hij betaald zo nu en dan boodschappen etc. Nou word de situatie heel hectisch en hier komt manipulatie en fysiek geweld bij kijken. Hij wilt het huis niet uit omdat hij geen ander huis kan vinden (hij is zo laks als maar kan, verwacht dat die urgentie gaat krijgen wat uiteraard niet zal gebeuren) en weigert dus weg te gaan. Daarbij dreigt hij aangifte te doen tegen haar voor huiselijk geweld zodat ze haar baan zou kwijt raken. De situatie is verre van gezond. Ik heb haar geadviseerd om met de wijkagent te praten.

Meer mensen met ervaringen en of advies?
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 29-07-21 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:32

Zij kan weg gaan?

Ok, even ter aanvulling, want dit staat er wel heel kort. Maar is het geen optie voor haar zelf om weg te gaan? Hem kan ze niet veranderen, dus daar op wachten heeft geen zin. Maar zelf iets anders zoeken en dan zoekt hij maar uit hoe hij het oplost verder.
Laatst bijgewerkt door Charlie_P op 29-07-21 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22295
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:34

Kan zij een andere woning vinden? Lijkt mij de kortste klap.

Buiten aangifte doen voor de mentale mishandeling (en fysiek?) in verband met de manipulatie..

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 13:34

Charlie_P schreef:
Zij kan weg gaan?

Dat klinkt heel simpel maar voor haar is het ook onmogelijk een huis te vinden. Ik zou haar zo bij mij laten wonen maar zij wil niet weg uit haar eigen stad en of huis. Ik woon een stuk verder.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 29-07-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:34

Tja als het op beide namen staat hebben ze evenveel recht om er te wonen. Waarom zou hij eruit moeten? Ik zou in dit geval denk ik eieren voor mijn geld kiezen.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:34

heeft ze al bij de woningstichting geinformeerd?
Heeft ze bewijs (afschriften op haar naam alleen) dat ze de huur betaald?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 29-07-21 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37260
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 13:35

MarlindeRooz schreef:
Tja als het op beide namen staat hebben ze evenveel recht om er te wonen. Waarom zou hij eruit moeten? Ik zou in dit geval denk ik eieren voor mijn geld kiezen.

Hij zou nooit de huur kunnen betalen, dat heeft hij ook nooit gedaan. Wellicht dat dat ook een reden is waarom hij er eerder weg zou moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:35

mystery1980 schreef:
heeft ze al bij de woningstichting geinformeerd?


Vraag ik me ook af, lijkt mij de eerste stap..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:35

Kan hij alleen alles betalen? Zo niet dan kan zij gewoon niks meer betalen dan moet hij er vanzelf uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:36

MarlindeRooz schreef:
Kan hij alleen alles betalen? Zo niet dan kan zij gewoon niks meer betalen dan moet hij er vanzelf uit.


Maar zij dan waarschijnlijk ook omdat het op beide namen staat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:37

MarlindeRooz schreef:
Kan hij alleen alles betalen? Zo niet dan kan zij gewoon niks meer betalen dan moet hij er vanzelf uit.


Dan gooit ze toch ook haar eigen glazen in?

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:41

Rennie89 schreef:
Charlie_P schreef:
Zij kan weg gaan?

Dat klinkt heel simpel maar voor haar is het ook onmogelijk een huis te vinden. Ik zou haar zo bij mij laten wonen maar zij wil niet weg uit haar eigen stad en of huis. Ik woon een stuk verder.


Ja, maar jij hoeft het ook niet op te lossen voor haar. Klinkt hard en zo bedoel ik het niet. Maar zij zit in een nare situatie, die blijkbaar niet naar genoeg is voor haar om bepaalde eisen te laten vallen (huis en plaats). Ze moet zelf die keuze maken om echt weg te willen en dan desnoods even in te leveren op andere gebieden.

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:42

Je kan vaak wel tijdelijk terecht op een camping in een stacaravan of chalet.
Ik heb zelf na een relatiebreuk een stacaravan gekocht en achter op de het erf van mijn ouders hun boerderij gezet, ideale oplossing nu met al deze gekke prijzen

Ik zou naar de verhuurder gaan, je huur opzeggen en het met de huurbaas regelen. Laat hem er maar lekker zitten als hij niks wil betalen... wordt er dan vanzelf uitgezet

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:43

Contact opnemen met de woningbouwvereniging en deze situatie uitleggen. Daarnaast contact opnemen met de wijkagent en eventueel het juridisch loket voor advies.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:44

Laat haar anders contact opnemen met het juridisch loket en de verhuurder.

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:45

Woningstichting bellen voor info uitzetting partner ivm niet betalen en beëindiging relatie, politie informeren ongezonde woonsituatie, mocht hij dan ooit toch eens aangifte doen dan is zij hem al voor en juridisch loket bellen voor info.
Zorg dat ze kan bewijzen dat alle huur door haar is betaald.
Maar hoe dan ook zal het een lang verhaal gaan worden.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:46

Ineke2 schreef:
Contact opnemen met de woningbouwvereniging en deze situatie uitleggen. Daarnaast contact opnemen met de wijkagent en eventueel het juridisch loket voor advies.

Dit. Kortste klap. En kijken op wie de originele inschrijving staat. Misschien is daar nog wat in te bekijken.

Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:46

Zijdelings zoiets meegemaakt, maar dan betreffende een koophuis. Zij was er voor haar eigen gezondheid al uit gegaan en is tijdelijk ergens anders gaan wonen. Rechter heeft haar het huis toegewezen en hij moest voor een bepaalde datum ontruimen.

Lang verhaal kort: uiteindelijk heeft hij zich in het huis verschanst en is er na een belegering door de politie met geweld uit gehaald.
Maar goed, dat was een koopwoning met een rechterlijke uitspraak. Bij een huurhuis ligt dat anders.

MarliesV

Berichten: 15206
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:47

Ik snap haar wel, zij wil er blijkbaar blijven, hij kan het niet betalen, dus laat hem maar vertrekken.

Maar ja, volgens de regels, heeft hij er net zoveel recht op om er te blijven wonen. Dus als ze beide de hakken in het zand zetten dan zit je dus in deze situatie.

Op zoek dus naar een andere plek, heeft ze die gevonden? Dan kan ze nog met haar ex overleggen wie daar naar toe gaat en wie blijft wonen in de huidige woning.

Wordt de situatie onhoudbaar: eieren voor je geld kiezen en wegwezen.

Aangifte doen kan van beide kanten. Wij horen natuurlijk maar 1 (gekleurde) kant.
Maar als het echt fysiek is, dan lijkt mij dat een prima stap.
Hoezo raak je trouwens je baan kwijt als er aangifte tegen je wordt gedaan? Onschuldig tenzij bewezen is het nog steeds in NL.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:48

Ik zou ervoor kiezen om zelf te vertrekken. Als de relatie zo verstoord is dat er manipulatie en fysiek geweld bij komt kijken zou ik niet willen dat mijn Ex precies weet waar ik woon en misschien zelfs een sleutel weet achter te houden.

Woningcorporatie op de hoogte stellen en haar eigen naam van het contract af laten halen ivm het verhalen van de huur op jouw vriendin. Dan tijdelijk op de camping wonen en opzoek gaan naar iets anders.
Er is een grote krapte op de woningmarkt en het kan even duren maar op de langetermijn is het het allemaal waard denk ik.

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:48

De vraag is tot hoever zij het zich kan permitteren om de boel te laten escaleren.
Ze kan namelijk ervoor kiezen om het kenbaar te maken bij de woningbouw, dan zijn zij vast op de hoogte wat er speelt, aangifte te doen tegen hem en kijken welke juridische stappen er genomen kunnen worden om hem alsnog het huis uit te krijgen. Als zij kan aantonen dat zij de huur van een bankrekening betaald welke alleen op haar naam staat, dan heeft ze wel een sterke zaak.
Maar dit heeft ook heleboel nadelen.
Je haalt je veel negativiteit op de hals. De situatie is al aan het escaleren. Maar in het ergste geval raakt zij dus haar huis en haar baan kwijt als ik het verhaal zo een beetje goed begrepen heb.

Ik snap dat zij wilt blijven wonen waar ze zit, dan wel in een ander huis daar. Maar de met de woningmarkt van nu kun je haast geen eisen stellen.

Als haar situatie inderdaad zo benard is en zij wil niet alle heibel met risico van het verliezen van haar baan, dan zal ze toch echt andere keuzes moeten maken.
Deze zijn niet simpel en ook niet leuk, maar wel effectief en beter voor je gemoedsrust (denk ik?)
Kiezen voor zichzelf, vertrekken en een aanbod nemen elders aan onderdak en doorgaan met je leven.
En in de tussentijd kijken naar een andere woning daar in de omgeving voor zichzelf.

Dus kiezen voor tegengas en daarbij bereid zijn alle consequenties te aanvaarden of eieren voor je geld en niet alles weg te gooien wat nog overeind staat in je leven.

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:53

Ervaring uit eerste hand hier.

Wordt particulier of van woningbouw gehuurd? In ieder geval wijkagent en verhuurder informeren over de situatie. Ook alle afschriften en bonnetjes veilig stellen van zaken die je vriendin betaald heeft.

Vrees echter dat, ondanks dat hij de huur niet alleen zou kunnen dragen, hij net zo veel recht heeft daar te blijven wonen als zij en dat de kortste weg links of rechtsom zelf vertrekken is.

Huiselijk geweld is trouwens altijd reden tot aangifte. Meteen doen dus.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:55

DemDeempel schreef:
Ik zou ervoor kiezen om zelf te vertrekken. Als de relatie zo verstoord is dat er manipulatie en fysiek geweld bij komt kijken zou ik niet willen dat mijn Ex precies weet waar ik woon en misschien zelfs een sleutel weet achter te houden.

Woningcorporatie op de hoogte stellen en haar eigen naam van het contract af laten halen ivm het verhalen van de huur op jouw vriendin. Dan tijdelijk op de camping wonen en opzoek gaan naar iets anders.
Er is een grote krapte op de woningmarkt en het kan even duren maar op de langetermijn is het het allemaal waard denk ik.

Dat is natuurlijk simpel op te lossen door de dag dat hij vertrokken is de sloten te laten vervangen.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:56

Nu uit de woning weg betekend niet gelijk dat ze de woning kwijt is. Ik zou contact opnemen met de woningbouwvereniging en vragen aan hun hierin mee te denken. Ze zal vast niet de eerste zijn met dit probleem.

ook even contact opnemen met de wijkagent en melding maken van haar situatie. Als haar vriend dan gekke dingen gaat doen dan is er al wat bekend en is zij hem voor.

Maar zij moet zo snel mogelijk actie ondernemen, achteraf is altijd te laat en hoe eerder je bent hoe meer mogelijkheden er zijn.

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:58

Rennie89 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Tja als het op beide namen staat hebben ze evenveel recht om er te wonen. Waarom zou hij eruit moeten? Ik zou in dit geval denk ik eieren voor mijn geld kiezen.

Hij zou nooit de huur kunnen betalen, dat heeft hij ook nooit gedaan. Wellicht dat dat ook een reden is waarom hij er eerder weg zou moeten.


Van wie 'zou hij er eerder weg moeten'?
Ze hebben allebei recht op dat huis, hij net zoveel als zij.
In deze situatie kun je eisen stellen en niet buiten je woonplaats willen etc, maar dat is niet realistisch. Als zij woningen kan betalen kan zij het beste zelf iets anders zoeken en het hem lekker laten uitzoeken daar.