Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:17

Nikass schreef:
Vayo schreef:
Ik vraag me af of er veel mensen zich opnieuw zouden gaan houden aan maatregelen zoals bezoek beperken, afstand houden van familie en vrienden, maar met x aantal personen samen met kerst. Ik denk het niet en dat vind ik ook begrijpelijk.
Dergelijke maatregelen wegen zo zwaar en ik denk dat weinig mensen dit er nog voor over hebben. Helemaal als een soort van ´in plaats van´ 2G en met als doel niet gevaccineerden te beschermen.


Ik vind het niet zo heel erg begrijpelijk eigenlijk. Ik denk dat het probleem juist voortkomt uit het niet houden aan de maatregelen icm teveel niet gevaccineerden.
Wil niemand er dan eens vanaf? (Zoals in Portugal bedoel ik, onder controle)
Worden kinderen nog niet ingeënt?


Natuurlijk wil ik er vanaf, maar als ik terugkijk naar de laatste lockdown met direct er achteraan de vaccinaties en nu toch weer flinke pieken heb ik er geen vertrouwen in dat het een kwestie is van “even weinig tot geen bezoek in huis, even afstand houden van lieve familie en vrienden”. Ik heb me destijds goed aan de 1 persoon bezoek gehouden, wat resulteerde in niemand zien aangezien iedereen met kon zat en je dus bij het afspreken al op minimaal 2 kwam (wel 1 huishouden). Ik heb toen echt mijn best gedaan, maar ben wel echt in een soort dal terecht gekomen.

En ik snap echt wel dat de situatie anders is als je kwetsbaar bent ondanks vaccinaties. Maar ik en al mijn familie en vrienden zijn jong, gezond en gevaccineerd. We zijn goed beschermd tegen ernstig ziek worden en die kans was al heel klein. Ik heb geen enorme vrienden- of familiekring. De kans om weer diep in dat dal te komen is gewoon zoveel groter dan als gevaccineerde ernstig ziek worden door corona. Dat is het me niet meer waard om vrienden en familie minder te zien, afstand te houden en bezoek te beperken.

Helemaal wanneer je dingen uitgesproken hoort worden als “met zijn allen de ongevaccineerden beschermen”.

2G geen probleem, mondkapjes in winkels geen probleem, mondkapje tijdens werk erg belemmerend en vervelend maar ik doe dat netjes, afstand houden in winkels geen enkel probleem. Maar thuis in privékring gewoon niet.

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:19

Het doorgeven door kinderen op basisscholen gebeurt nu in steeds grotere mate, blijkt nu.

Het spijt mij ten zeerste, maar ik vind dat de ongevacineerden ( behalve de groep met echte immuun ziekte) uiterst a sociaal bezig. 2 G vind ik dan ook best ( coronapas met identiteitscontrole).

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:27

Het doorgeven door kinderen zat ik vorig jaar al over te zeiken.. :+
ook toen bleef men aangeven dat het de thuissituatie was en dat mensen dús teveel thuisfeestjes aan het houden was..
Ik denk dat dat vnl mensen zonder vrinden waren die heel zuur achter de begonia's zaten... :+
"Oh daar hebben mensen plezier, dát mág níet"..

Ik denk nog steeds niet dat ze wat met de thuissituatie gaan doen, en zo ja, dan doe je daar toch gewoon niks mee Vayo?

BigOne
Berichten: 38484
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:31

nikkel schreef:
Het doorgeven door kinderen op basisscholen gebeurt nu in steeds grotere mate, blijkt nu.

Het spijt mij ten zeerste, maar ik vind dat de ongevacineerden ( behalve de groep met echte immuun ziekte) uiterst a sociaal bezig. 2 G vind ik dan ook best ( coronapas met identiteitscontrole).

Dat zijn de extremen, de Thierry Baudet fans om zo maar te zeggen, die hebben rotzooi staan trappen. Ook onder de ongevaccineerden zijn mensen die zich wel netjes overal aan houden en die zijn, mochten de regels voor ongevaccineerden strenger worden, de dupe van die groep ongevaccineerden en gevaccineerden die willens en wetens besmet op stap gaan, met soms valse QR codes ,zich niet aan de basisregels houden of zelfs maar gaan testen of thuisblijven. Waarbij de ongevaccineerde aso’s de ergsten zijn wat betreft verspreiden.

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:35

Grootste besmettingsbronnen schijnen thuis en werk te zijn. Werk beperk je door thuis te werken, thuis beperk je door een avondklok en kinderen niet naar school.
Maar ja, dat is wel heel drastisch en gaat niet gebeuren.
Lockdown en winkels en horeca dicht of 2G helpen uiteraard wel, maar uiteindelijk is dat alsnog dweilen met de kraan open als thuis en werk idd de grootste bronnen zijn (waar het wel op lijkt)

Zijn niet veel andere opties volgens mij. Ja, zorgen dat je zelf niet ziek wordt (ook geen andere ziektes) zodat je uit het ziekenhuis kunt blijven.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:40

Ik zie ook niet helemaal dat die horeca dicht moet om 20.00... maar dat heb ik nooit helemaal begrepen. Daar is nu toch eigenlijk geen enkele goede reden meer voor?
En ze doen het toch gewoon....

En ik heb echt al zoveel berichten van artiesten nu weer gezien die compleet uitzichtloos zijn ook..

purny

Berichten: 27568
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:44

Cer schreef:
Ik zie ook niet helemaal dat die horeca dicht moet om 20.00... maar dat heb ik nooit helemaal begrepen. Daar is nu toch eigenlijk geen enkele goede reden meer voor?
En ze doen het toch gewoon....

En ik heb echt al zoveel berichten van artiesten nu weer gezien die compleet uitzichtloos zijn ook..


De enige band die livestreams heeft gedaan was Di-rect volgens mij. Je kunt als artiest toch gewoon een live stream neerzetten?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:47

purny schreef:
Je kunt als artiest toch gewoon een live stream neerzetten?

zo eenvoudig is dat niet, en vergeet niet dat Di-rect 1 van de grootste bands van NL is..die kunnen even vooruit.
Hun vroegere frontman is nu niet zo groot bijvoorbeeld, dus live streams gaan hem niet redden.. En zo zijn er nog meer artiesten en DJs die niet zo groot zijn, maar wel rond konden komen, tot ongeveer 1,5 jaar geleden. Muzikanten maar ook andere kunstenaars, toneel, DJ, cabaret (inclusief hun personeel) etc etc... En die zijn niet allemaal Tiesto of Najib...

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:01

Cer schreef:
Het doorgeven door kinderen zat ik vorig jaar al over te zeiken.. :+
ook toen bleef men aangeven dat het de thuissituatie was en dat mensen dús teveel thuisfeestjes aan het houden was..
Ik denk dat dat vnl mensen zonder vrinden waren die heel zuur achter de begonia's zaten... :+
"Oh daar hebben mensen plezier, dát mág níet"..

Ik denk nog steeds niet dat ze wat met de thuissituatie gaan doen, en zo ja, dan doe je daar toch gewoon niks mee Vayo?


Daar ga ik idd niks mee doen. Ik vraag me af of meer kinderen nu weer getest worden of dat deze variant meer en makkelijker verspreid onder kinderen. Hier toevallig op de middelbare scholen weinig besmettingen, maar op de basisscholen …. Ik denk bij ons in de afgelopen maand (en hier zat vakantie bij) in 4 of 5 klassen een besmetting. Maar wel telkens maar 1 iemand en de klas niet in quarantaine. Dat valt me wel of hier, dat ze elkaar in de klas zelf nauwelijks besmetten. Wij hebben het nog niet meegemaakt dat een hele klas thuis zat vanwege meerdere besmettingen in één klas. Dus dan heeft een kind het hoogstwaarschijnlijk toch ergens anders opgelopen.

Ik vind het jammer dat we niet meer gratis zelftesten krijgen. En dat kinderen op het basisonderwijs deze niet meekrijgen.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:04

Cer schreef:
purny schreef:
Je kunt als artiest toch gewoon een live stream neerzetten?

zo eenvoudig is dat niet, en vergeet niet dat Di-rect 1 van de grootste bands van NL is..die kunnen even vooruit.
Hun vroegere frontman is nu niet zo groot bijvoorbeeld, dus live streams gaan hem niet redden.. En zo zijn er nog meer artiesten en DJs die niet zo groot zijn, maar wel rond konden komen, tot ongeveer 1,5 jaar geleden. Muzikanten maar ook andere kunstenaars, toneel, DJ, cabaret (inclusief hun personeel) etc etc... En die zijn niet allemaal Tiesto of Najib...


En toch vraag ik me af of, als ze de handen ineen slaan, er niet wat creatiefs te verzinnen is wbt artiesten?
Zeker als grotere artiesten gewoon samenwerken met kleinere.

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:06

Ik ga wel regelmatig uit eten en zie vrienden of familie.
Op 2 na is iedereen gevaccineerd.
Wij hebben Corona gehad en zijn 2 x gevaccineerd.
Wij houden wel zoveel mogelijk afstand en testen bij klachten.
Ik werk bijna volledig thuis.
Maar wat toegestaan is: uit eten, bioscoop, theater doen we gewoon, als we geen klachten hebben.
Minder als voorheen, maar we doen wel weer leuke dingen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:06

IMANDRA schreef:
En toch vraag ik me af of, als ze de handen ineen slaan, er niet wat creatiefs te verzinnen is wbt artiesten?
Zeker als grotere artiesten gewoon samenwerken met kleinere.


Geen idee, maar het is natuurlijk niet 1 groot bedrijf :D
Dat heeft ook met gages te maken, inzet, bureaus, management etc...

MyWishMax

Berichten: 25476
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:08

Er waren toch veel meer live streams? Die grote groep artiesten die grote shows neerzetten?

Ik vind het vooral lastig dat ik weinig doe, alleen noodzakelijke dingen, maar daar dus wel mensen zie van dichtbij. Fysio bijvoorbeeld, maar ook hulp in huis. Dan kan ik me zo streng aan van alles houden, maar ik heb geen idee wat zij doen. Bij die fysio was al besmetting geweest, patiënt positief getest, behandelaar ook.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:10

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
En toch vraag ik me af of, als ze de handen ineen slaan, er niet wat creatiefs te verzinnen is wbt artiesten?
Zeker als grotere artiesten gewoon samenwerken met kleinere.


Geen idee, maar het is natuurlijk niet 1 groot bedrijf :D
Dat heeft ook met gages te maken, inzet, bureaus, management etc...


Natuurlijk, maar het is wél een 'ons kent ons' wereldje toch?
En zeker als artiesten elkaar wat gunnen / het een win-win situatie wordt, lijkt me dat er vast wat te verzinnen is.

(en daarmee ontken ik overigens niet dat ze het moeilijk hebben)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:12

MyWishMax schreef:
Er waren toch veel meer live streams? Die grote groep artiesten die grote shows neerzetten?

Dat zijn artiesten van 1 bureau volgens mij.. en dat was het alternatief voor Vrienden van Amstel ofzoiets..
maar dat zijn, wederom, grote artiesten.
Wat doe je met de kleinere toneelspeler? Met de kleinere cabaretier? En de barvrouw van het theater?

Entertainment is echt veel meer dan Di-ect of Blof :)

MyWishMax

Berichten: 25476
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:20

Oh dat snap ik. Voor doe grote is dat makkelijk te doen. Of makkelijker. Als kleintje niet, want die kosten moet je er wel uithalen als je het al opgezet krijgt. Was meer als reactie dat direct niet de enige band was. Er waren best veel initiatieven door degene die dat konden.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:24

Nou ja en van die groep is nu werk afgepakt.. omdat de horeca om 20.00 uur dicht moet en niemand weet waarom....

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:26

eilleen333 schreef:
Heb die net gevonden ja. Nu ineens explosieve groei. Wrs dan dus omdat de vaccinatie minder bescherming biedt, icm griepseizoen, icm meer binnen zitten door de kou etc.
Ben benieuwd wat ze in de toekomst gaan doen. Het voordeel van 2g is dat de Corona cijfers vrij snel gunstiger worden, want mensen gaan niet meer testen. En dan is het de vraag wat er in de ziekenhuizen gaat gebeuren

nou.. de hoogste besmettingsgraad zit m nu bij de kinderen... die zijn niet gevaccineerd.
Als de opnames maar niet te hard oplopen, dan werken de vaccins nog.

Ik hoop dat ze eens gaan opschieten met oproepen voor de 3e ronde..

pmarena schreef:
Ik denk dat je die percentages besmettingen nog steeds best met een korrel zout kan nemen hoor.
Hoeveel (jongere) basisschool kinderen met klachten zullen er nou eigenlijk daadwerkelijk getest worden...?

Bij ons op school heel veel!
Testen van een kind stelt ook echt helemaal niets voor!
Gaat door het neusvleugeltje en is zo gepiept. Mijn dochter hoor ik nergens over. Die is blij met de stickers die ze nadien krijgt.


overigens... veel kinderen zijn eerst thuisgetest bij ons op school, oimdat er corona in de klas was, een flinke club van deze kinderen had totaal geen klachten maar waren helass wel positief. Dus ik denk dat het besmette aantal kinderen nog veel hoger ligt. Maar er blijft natuurlijk een groep die zegt: zonder klachten test ik mijn kind niet (en een club die zegt: ik test mijn kind uberhaupt niet)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 17-11-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:29

purny schreef:
Kinderen waren toch helemaal niet zo besmettelijk? :+

Bij de nieuwe variant, de Delta, werd diect al vermeld dat het veel meer bij kinderen gezien werd. Niets nieuws

Electra63

Berichten: 17899
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:31

Cer schreef:
Nou ja en van die groep is nu werk afgepakt.. omdat de horeca om 20.00 uur dicht moet en niemand weet waarom....



Dat werd gisteren wel besproken tijdens het debat.

Contactmomenten moeten drastisch verminderd worden.
Ze hebben keuzes gemaakt.
Omdat de horeca al zo zwaar getroffen is door de vorige lockdown is er nu voor gekozen om dan de horeca wel open te laten, maar eerder dicht.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:34

ja alleen denken de meeste mensen bij Horeca blijkbaar alleen maar aan dronken mensen...

Volgens mij zei Agema.. wat zei ze nou, iets over boosterprikken en dat ze daarmee op moeten schieten en dat ze niet de andere mensen daarmee lastig moeten vallen..
Ik vind het een vreselijk mens, maar dit klonk wel prima, denk ik?

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:36

bigone schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat je die percentages besmettingen nog steeds best met een korrel zout kan nemen hoor.
Hoeveel (jongere) basisschool kinderen met klachten zullen er nou eigenlijk daadwerkelijk getest worden...?

Dit zijn de geteste kinderen.


Ja uiteraard zijn de cijfers van besmette kinderen, van geteste kinderen :?

Maar er lopen denk ik onwijs veel besmette kinderen rond die helemaal niet getest worden.
En dan dus ook niet in die cijfers terugkomen.

MyWishMax

Berichten: 25476
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:52

Cer schreef:
Nou ja en van die groep is nu werk afgepakt.. omdat de horeca om 20.00 uur dicht moet en niemand weet waarom....


Ja ik ben het met jou eens hoor! Had ik iets beter neer moeten zetten. Het is gewoon niet logisch en de kleinere die het nodig hebben pak je ermee

Wat betreft de kinderen, dat denk ik ook. Er zullen er veel meer besmet zijn met een deel met ouders die het niet nodig vinden om te testen.

purny

Berichten: 27568
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:04

Ik denk dat het gewoon aan de manier van testen ligt. Zouden er andere testen zijn bijvoorbeeld die sabbeltest dan zou er misschien meer getest worden.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:22

Vayo schreef:
Cer schreef:
Het doorgeven door kinderen zat ik vorig jaar al over te zeiken.. :+
ook toen bleef men aangeven dat het de thuissituatie was en dat mensen dús teveel thuisfeestjes aan het houden was..
Ik denk dat dat vnl mensen zonder vrinden waren die heel zuur achter de begonia's zaten... :+
"Oh daar hebben mensen plezier, dát mág níet"..

Ik denk nog steeds niet dat ze wat met de thuissituatie gaan doen, en zo ja, dan doe je daar toch gewoon niks mee Vayo?


Daar ga ik idd niks mee doen. Ik vraag me af of meer kinderen nu weer getest worden of dat deze variant meer en makkelijker verspreid onder kinderen. Hier toevallig op de middelbare scholen weinig besmettingen, maar op de basisscholen …. Ik denk bij ons in de afgelopen maand (en hier zat vakantie bij) in 4 of 5 klassen een besmetting. Maar wel telkens maar 1 iemand en de klas niet in quarantaine. Dat valt me wel of hier, dat ze elkaar in de klas zelf nauwelijks besmetten. Wij hebben het nog niet meegemaakt dat een hele klas thuis zat vanwege meerdere besmettingen in één klas. Dus dan heeft een kind het hoogstwaarschijnlijk toch ergens anders opgelopen.

Ik vind het jammer dat we niet meer gratis zelftesten krijgen. En dat kinderen op het basisonderwijs deze niet meekrijgen.

Is dat zo? Dat vind ik ook wel een slechte zaak. Op mijn werk (mbo) staan de zelftests voor het pakken in de hal. Hoef je niemand voor te vragen dus je kan gewoon ‘anoniem’ (als daar behoefte voor is) meenemen. Zeker nu de besmettingsaantallen in het onderwijs zo groot zijn ben ik van mening dat die tests gewoon beschikbaar gesteld moeten worden.

Edit: mijn schoonzus werkt in een ziekenhuislab en test al zolang corona er is het gezin regelmatig (met toestemming van de werkgever), die kinderen (4 en 8) zijn er nu zo bedreven in dat ze het zelf kunnen doen.