Ervaringen petroleumkachel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 14:08

Waar halen jullie je petroleum?

Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:46

Ik tank het in een jerrycan aan de pomp. Ik haal het dan bij Kreuze in Steenwijk( OV).

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:13

marleen_usar schreef:
Waar halen jullie je petroleum?


Gamma België. €43 voor de duurste Qlima kristal en €40 voor de Qlima Extra.

Ipv de €57 in Nederland voor de kristal.

Ik woon op de Belgische grens, dus voor mij gemakkelijk om even de grens over te hoppen.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 19:38

Oke ja op internet staat dat een campeerwinkel het ook heeft.

Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:22

marleen_usar schreef:
Oke ja op internet staat dat een campeerwinkel het ook heeft.

Ja voor de hoofdprijs. Kijk of je ergens een pompstation vind die het op de pomp heeft. Dat is een stuk goedkoper. Bij Kreuze, waar wij het dus halen, kost een liter 1.649 nu

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 21:30

Oke ik ga eens zoeken online.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 21:50

Siersma schreef:
marleen_usar schreef:
Oke ja op internet staat dat een campeerwinkel het ook heeft.

Ja voor de hoofdprijs. Kijk of je ergens een pompstation vind die het op de pomp heeft. Dat is een stuk goedkoper. Bij Kreuze, waar wij het dus halen, kost een liter 1.649 nu


De petroleum aan de pomp is niet zuiver genoeg voor de moderne kachels. En er zit te veel zwavel in dus de stank is behoorlijk erger dan bij de officiële brandstoffen.

Ik wilde in het begin óók voor goedkoop gaan, maar na veel inlezen blijkt goedkoop vaak duurkoop te zijn omdat de kachel sneller slijt en dan onderhoud nodig heeft.

Beter kies je voor de officiële brandstoffen van bijvoorbeeld qlima zelf of firelux ofzo.

En zo veel duurder is de Qlima Extra niet als je een keer naar België rijdt en groot inslaat. €32 per 20L vs €40 per 20L en de zekerheid dat je goede brandstof hebt.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 18:06

De kachels en de brandstof zijn echt heel veel duurder geworden echt zo erg.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:33

mvdende schreef:
De petroleum aan de pomp is niet zuiver genoeg voor de moderne kachels. En er zit te veel zwavel in dus de stank is behoorlijk erger dan bij de officiële brandstoffen.

Ik wilde in het begin óók voor goedkoop gaan, maar na veel inlezen blijkt goedkoop vaak duurkoop te zijn omdat de kachel sneller slijt en dan onderhoud nodig heeft.

Beter kies je voor de officiële brandstoffen van bijvoorbeeld qlima zelf of firelux ofzo.

En zo veel duurder is de Qlima Extra niet als je een keer naar België rijdt en groot inslaat. €32 per 20L vs €40 per 20L en de zekerheid dat je goede brandstof hebt.

Klopt en heeft ook een veel vervuilende verbranding dan de betere die ervoor te koop zijn.
Bv van Zibro heb je brandstof voor bv schuur (waar vaak veel ventilatie is) tot woonkamer (veel schonere verbranding en dus minder dampen).

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:00

Wij hebben vorig jaar een Qlima gekocht. Gaat helemaal automatisch, op aan drukken en gaat aan. We gebruiken enkel de speciale reukloze Qlima brandstof, dat ruik je dus helemaal niet.

Alja

Berichten: 25596
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:16

Wij hebben twee weken geleden een qlima gekocht voor in huis.
Wij doen er petroleum in wat we aan de pomp tanken (2.10 de liter)
De echte qlima (oranje jerrycan) petroleum uit de bouwmarkt koste vorig jaar nog 50 euro maar nu inmiddels 75 euro

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:59

Volgens mij kun je beter voor een LPG kachel gaan, ik heb de mijne al 10 jaar naar volle tevredenheid.

Hier wat ik gepost had er over in een ander topic:

Ik heb al jaren een LPG gasfles en een gas kacheltje die ik kan verrijden. In de winter staat die in de woonkamer. Ik heb door de week de thermostaat op 15-16 graden staan. Na het werk ga ik naar de paarden en als ik dan rond 19:30-20:00 uur thuis kom, dan gewoon de gaskachel voor 2-3 uurtjes aan. Met een 20 liter tank doe ik 3-4 weken.

Het scheelt gigantisch in huis, de woonkamer warmt snel op met de gaskachel en de CV slaat dan uit en blijft gedurende de eerste uren van de nacht dan uit.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een variant met glas plaat, ivm de pluimstaarten van de katten, maar je hebt ook nog zuinige varianten met een rooster er voor.

LPG gasflessen zijn hier te koop even als mobiele gaskachels:

https://multiflame.nl/lpg-hervulbare-gasflessen/

De mijne heb ik hier ook gekocht, al ruim 10 jaar geleden, het gaat lang mee, dus is de investering zeker waard.

Hier de eerdere berekening:
Daphara schreef:
Ik heb mijn LPG kacheltje vrijdag ook weer uit de garage gehaald, met een uurtje branden heb ik het gelijk 2 tot 3 graden warmer in huis. Ik kan 50 tot 60 uur aan hebben (op de lage stand) voordat ik de 20 liter tank moet vullen.

20 liter LPG is hier in de buurt ongeveer €17,40
Dus gemiddeld €0,31 per uur dat die brand en dat is goedkoper dan de CV aanzetten.

CV staat bij mij in huis standaard op 16 graden, wanneer ik thuis kom doe ik meteen de LPG kachel aan en tegen de tijd dat ik ga eten is het prima te doen in de woonkamer.


Toevallig is afgelopen weekend, na 10 jaar gebruik, de drukregelaar stuk gegaan, dus ik heb even gebeld met de zaak van de link hierboven. Ik kan woensdag langskomen en dan plaatsen ze even een nieuwe drukregelaar in de kachel voor mij. Montage is gratis, alleen de kosten voor de regelaar, toch fijn dat je zelfs na 10 jaar nog goede service bij een product kunt krijgen, want ik zou echt niet weten hoe ik zo’n ding moet vervangen.
Toen ik het nog even over de kostenberekening had van €0,31 per uur dat die brand (waar ik al heel blij mee was), vroeg hij even door, omdat zij gemiddeld €0,24 per branduur aanhouden, beetje afhankelijk van de LPG prijzen.
De beste man vertelde mij dat een 20 liter tank altijd maar voor 80% vult, dus het is ongeveer 16 liter (inplaats van 20) waar ik 50-60 uur mee kan branden.

Kosten komen daarmee voor mij dus gemiddeld uit op €0,25 per uur dat die brand bij een LPG prijs van €0,87 per Liter.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:11

Heb mijn appartement vol gas gehad na een defecte (niet oude) drukregelaar. Bijna het hele gebouw opgeblazen. (De gasfles stond net buiten de schuifdeur maar door de losgeschoten slang stond het hele appartement vol gas; een wonder dat het niet is geëxplodeerd.

Ik heb jarenlang tot volle tevredenheid een Zibrokamin gehad, heb er nog steeds eentje op reserve, als hij omvalt gaat hij uit, ook bij aardbevingen etc schakelt hij zelf uit. Hij stinkt niet, je ruikt m alleen als hij net aan is, maar het is na enkele minuten voorbij. Lekker warm en veilig.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:15

Hevonen schreef:
Heb mijn appartement vol gas gehad na een defecte (niet oude) drukregelaar. Bijna het hele gebouw opgeblazen. (De gasfles stond net buiten de schuifdeur maar door de losgeschoten slang stond het hele appartement vol gas; een wonder dat het niet is geëxplodeerd.

Ik heb jarenlang tot volle tevredenheid een Zibrokamin gehad, heb er nog steeds eentje op reserve, als hij omvalt gaat hij uit, ook bij aardbevingen etc schakelt hij zelf uit. Hij stinkt niet, je ruikt m alleen als hij net aan is, maar het is na enkele minuten voorbij. Lekker warm en veilig.


Mijn 10 jaar oude (nu defecte) drukregelaar is gelukkig beveiligd, want geen gas komt er meer door.
Maar ik draai sowieso altijd de gaskraan dicht, zo zet ik hem uit. Nadat de kraan dicht zit (en het vuur gedoofd is, dus de gasslang leeg) draai ik pas de knop van de kachel uit. Is er zo ingesleten dat ik er niet eens bij nadenk. Bij het aan doen eerst de kraan open en dan pas de draaiknop van de kachel open.

sasja0705
Berichten: 1976
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:56

Let wel op dat je bij (vooral 2e handse) zibros die nog een soort sok hebben, deze laat vervangen en de zibro eerst onderhoud.
Wij hebben 3 jaar geleden onze Zibro naar anderhalf jaar stilstand weer gebruikt in de hal bij de voordeur... eerst hadden wij het niet door maar na een paar dagen ging het immens snel : overal roet... maar ook echt overal : trapgat, overloop, hal, zelfs woonkamer... kan je vertellen het was n drama om dat weer van de plafonds en muren te krijgen...

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 11:32

Ik heb een vraag wij hebben een qlima kachel en ik vind de qlima brandstof echt niet fijn ruiken, nu zag ik ergens staan dat de qlima plus kristal zo goed als reukloos is. Weet iemand hier of dat ook zo is?

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:23

marleen_usar schreef:
Ik heb een vraag wij hebben een qlima kachel en ik vind de qlima brandstof echt niet fijn ruiken, nu zag ik ergens staan dat de qlima plus kristal zo goed als reukloos is. Weet iemand hier of dat ook zo is?


Mijn ouders zijn erg tevreden over de Qlima Kristal brandstof.

Je ruikt nog wel iets, vooral met aan en uit zetten, maar een stuk minder dan met de "rode" Qlima Extra brandstof.

Maar ligt er ook aan wat voor petroleum kachel je hebt.

Mijn laserkachel op Extra ruik ik véél minder dan de Foetsie op Kristal.

Een kouskachel ruik je altijd meer dan een laserkachel.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 16:06

Oke dan maak ik eerst alles op en dan haal ik de kristal, het is vooral als iemand van buiten naar binnen komt en zegt zo staat de kachel aan.

Alja

Berichten: 25596
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:12

marleen_usar schreef:
Ik heb een vraag wij hebben een qlima kachel en ik vind de qlima brandstof echt niet fijn ruiken, nu zag ik ergens staan dat de qlima plus kristal zo goed als reukloos is. Weet iemand hier of dat ook zo is?

Ja gebruiken wij ook!

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 16:22

Ik zie net dat ik de kristal al aan het stoken ben.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:02

marleen_usar schreef:
Oke dan maak ik eerst alles op en dan haal ik de kristal, het is vooral als iemand van buiten naar binnen komt en zegt zo staat de kachel aan.


Ja, als je van buiten komt, zal je altijd iets ruiken, daar is het een petroleum kachel voor....

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:56

Hoe doen jullie dat met het afvoeren van de rookgassen.?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:17

marleen_usar schreef:
Oke dan maak ik eerst alles op en dan haal ik de kristal, het is vooral als iemand van buiten naar binnen komt en zegt zo staat de kachel aan.

Ongeacht de brandstof ruik je dat. Ventileren is met gebruik van petroleumkachels belangrijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:22

nikkel schreef:
Hoe doen jullie dat met het afvoeren van de rookgassen.?

Ventileren. Dus een raam op een kier.