Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:30

Ik heb een tijd te maken gehad met 'scheduled blackouts' (Ghana), waar we 12 wel en 24 uur geen stroom hadden. Daar waren we er ook echt op ingericht met een generator, maar dat is hier wel een heel heftige ingreep :-)

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:33

Ik heb wel fanatiek nagedacht over een zombieapocolyps, telt dat ook? :').

Huidige woonhuis is dus echt niet zombie-proof, maar in ons vorige appartement was het in geval van een zombie uitbraak echt wel goed vertoeven.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:35

Ik heb ook niet veel van het lijstje in huis. Zonder water lijkt me nog vervelender dan zonder elektriciteit. Ik heb ook wel eens een dag zonder stroom gezeten. Behalve dat je je diepvriesspullen daarna weg kunt gooien, vind ik dat wel te overzien met koken op gas. Maar niet naar het toilet kunnen vind ik vele malen vervelender.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:44

Hier een hele grote voorraad met 600 grams geurkaarsen, dik dekbed, fleece dekens, vesten en een hoop bordspellen.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:45

Wij hebben eigenlijk alleen waxinelichtjes op voorraad.
Nu heb ik lichamelijk wel een voorraad qua vet, dus ik kan opzich even vooruit. _O-

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:36

Het toilet kan ik wel doorspoelen met het water uit de regenton, dat is dan weer geen probleem.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:40

zonnebloem18 schreef:
Het toilet kan ik wel doorspoelen met het water uit de regenton, dat is dan weer geen probleem.

maar zomer 2019, 2018 en 2017 word dat behoorlijk moeilijk :P

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:05

Als bij mij de electra uitvalt, heb ik ook geen water op een gegeven moment want dat wordt electrisch opgepompt uit eigen put.
Ik heb dan nog wel de inhoud van de tank, dat is 60 liter en ik heb altijd drinkwater in huis in 6 liter flessen.
Ik heb wel zonder water gezeten omdat de put leeg was, toen is de andere put waar nog wat inzat, aangesloten op het huis. Inmiddels is het weer omgewisseld. Maar in feite heb ik altijd mijn eigen water.
Naar de wc gaan doe ik bij water tekort wel op de mesthoop, dan hoef je niet door te trekken.
Gas heb ik sowieso uit de fles.
Ik kan redelijk lang voort weet ik uit ervaring, maar voor de paarden wordt het een crime als ik langer dan twee dagen geen water zou hebben in de zomer. In de winter hebben ze wel genoeg aan het bad dat ik als trog gebruik voor twee of drie dagen.
Omdat de electra hier regelmatig uitvalt hem ik een zaklantaarn en campinglamp of batterijen en een hele voorraad waxine lichtjes. Om kou hoef ik me hier in zuid Portugal niet teveel zorgen te maken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:09

Hmm ik heb niet heel veel op voorraad. :+

Heb wat potjes groente en pasta/saus. Heb wat pakjes Honig soep maar dat kan ik alleen gebruiken als het gas het nog doet. Heb wel wat kattenvoer maar daar redden ze het 2 weken mee. Kattengrit ook 2 weken. Heb wat pakken drinken in de koelkast maar als er geen elektra is dan blijft dat ook niet altijd goed. Waxinelichtjes heb ik wel maar geen oneindige voorraad. :+

Ik zou het niet heel lang overleven. :')

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:25

Als de stroom uitvalt, dan kunnen mijn winkels ook niet open. En heb ik genoeg eten voor de komende jaren voor ons 2-en. Mits ik nog wel even met de auto naar de winkels kan komen (30 km).

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:45

Op de flessen water na (dan moeten we dus bier drinken) kom je mij rustig 3 weken van de buitenwereld afsluiten zonder dat ik daar last van heb.

Maar in geval van echte nood zal ik vast de regentonnen kunnen gebruiken. Even denken; door de koffiefilter halen en dan koken? Zoiets.

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:53

Mijn moeder houdt enorm van dingen op voorraad hebben zoals eten en bepaalde producten. Dus dat zit hier wel goed. maar als ik naar het lijstje kijk denk ik wel van jemig daarvan hebben we niet heel veel thuis liggen.

Nu hebben wij thuis heel veel dingen soms onnodig op voorraad. Helaas neem ik dit gedrag dus over :+

Maar we zouden ons best een paar dagen zonder stroom kunnen overleven.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:54

Qua eten en kaarsen en een zaklamp red ik me nog wel even.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:56

Het enige wat wij op voorraad hebben zijn flessen wijn :D en waxinelichtjes.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:08

Veel mensen rekenen op het eten in de vriezer, maar als de elektriciteit lange tijd uitvalt werkt die vriezer natuurlijk ook niet meer.
Als er wat voorvalt ga ik maar in de camper zitten. Voor een paar dagen hebben we daar licht, verwarming en een koelkast. Daar de GSM opladen en nadenken waar ik de generator voor het laatst gezien heb. Dan op zoek naar benzine, desnoods uit de grasmachine.
Generator op de regenwaterpomp en alle tonnen vullen voor de paarden. Dan de generator op de vriezer zetten en hopen dat het niet te lang gaat duren.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:12

Mijn woning is elektrisch dus I am fiets :Y)
Heb wel genoeg eten in huis om zeker een maand te overleven maar dan moet het stroom het wel doen :')

Anoniem

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:29

Wij komen een aardig eindje denk ik, kaarsen, wat eten, kampeerspullen, powerbank is vrijwel altijd opgeladen, genoeg dekbedden om warm te blijven. Alleen water wordt een probleem. Mijn ouders wonen gelukkig op fietsafstand én hebben een waterpomp (daar kan je met de hand wel water uit krijgen) dus met samenwerken zullen we er wel uit komen :)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:44

Ik ben een hamster dus eten zal het probleem zeker niet worden, ook niet als de vriezer onbruikbaar wordt. En op mijn vooraad wc papier zou menig mens tijdens de corona wc papier crisis jaloers geweest zijn. Een hele goede zaklamp op batterijen is aanwezig. Nieuwe batterijen. Meerdere opgeladen power banks. Een gasstelletje, en een caravan op de oprit met een kookstel en 2 gasflessen erin. Een open haard en voorraad houtblokken. Een goede EHBO kit. Oh en waxinelichtjes zijn een soort plaag hier, en kaarsen ook zeer ruim op voorraad :=

Zolang we thuis kunnen blijven en daar veilig zitten zal het dus wel goed komen. Als we moeten vluchten hoop ik dat ik de tijd heb om de caravan aan te haken, dan heb ik in ieder geval altijd wat basisvoorzieningen bij me en een droge plek om te slapen.

Ik zit er nog wel aan te denken om een "bug out bag" te maken. Een rugzak met hoogstnoodzakelijke dingen voor als je heel snel je huis uit moet in een noodsituatie. Dan kun je denken aan noodvoedsel en drinken voor een dag of 2/3. Huisdiervoeding. Een reservebril, medicatie voor een aantal dagen, een zaklamp, een setje droge kleding etc.
Niet alleen in gevallen zoals Limburg pas, maar ook laatst een keer dat mensen halsoverkop hun wijk moesten verlaten wegens een vreemde gaslucht en pas ruim een dag later terug konden. Mijn hond heeft bijvoorbeeld speciaal voer en medicijnen nodig dus ook voor dat soort situaties lijkt zo'n "bug out bag" me wel een goede uitvinding.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:56

Ik kan niet heel snel mijn huis uit. Ik wil en mijn rebreathers, duikspullen en camera's mee. Anders blijf ik gewoon. Ik sterf er samen mee, of niet. Dus een rugzak heb ik niet nodig.
Een halve dag het huis uit moeten betekent dat je ook nog wel wat tijd hebt en ook wel weer terug bent. Als er twijfel is of je dezelfde dag terug kunt, dan gaat alles dus mee. Anders hebben zij pech, maar ik blijf.

Maar op overstromingen ben ik voorbereid, duikspullen staan in de gang. :P En in de woonkamer en in een slaapkamer en in de badkamer.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:12

Hmm, hier wordt het denk ik pasta en rijst koken in ranja. Op de houtkachel van vrienden. Of boven een vuur buiten?

Heb altijd wel wat voorraad eten in huis, voor als ik geen zin heb om boodschappen te doen. Maar flessen water absoluut niet. Denk dat we ons wel een paar dagen zouden redden. Afhankelijk van hoeveel drinken een mens per dag nodig heeft. Alleen hebben de katten dan geen water..

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:58

Ik heb het idee dat wij een aantal dagen wel door zouden moeten komen.
-Ik heb standaard 12 liter water in flessen in huis.
-We hebben eten op voorraad, in blik en bijvoorbeeld pasta of rijst.
-We hebben het campingtoestel met gasfles om op te kunnen koken.
- volgens mij hebben we ook een generator. (Gekocht na de laatste stroomuitval van 3 dagen)

Ik kijk wel eens voor lol op van die doomsday prepping sites, daar kun je ook dingen kopen om je water te filteren enzo. Of kilo’s ingeblikt eten. Love it :D maar dat hebben we allemaal niet, hoor.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 11:08

Een generator hebben we tegenwoordig niet meer, vroeger wel nodig omdat in Belgie de stroom nogal eens uitviel (denk nog terug aan de afschakelplannen _O- ), en we stroom nodig hadden voor de waterpomp.
Voor onszelf waterflessen op voorraad, maar voor de paarden had je wat meer liters nodig :D

Voor de rest bijna alles van die lijst aanwezig, ik ben (nog steeds) van het veel voorraden hebben, goed gesorteerde kelder en zolder.

Houtkachel waar ik ook op koken kan, voldoende droog stookhout en ter nood nog een gaskookplaat die op flessengas werkt.
En niet heel onbelangrijk, een blikopener :+

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:54

Ik heb gekeken hoe ik ervoor sta met overstroming, woon in Den Haag. Met een beetje geluk staat net m’n balkon onder water maar verder zal het niet komen hoop ik :Y)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:59

Naar aanleiding van dit topic realiseerde ik me dat ik niet echt een noodvoorraad water had staan. Kom ik vandaag bij de Budgetfood flessen van 5 liter water tegen voor maar 1,39. Dus heb er 3 meegenomen, we zijn met 2 personen en een kleine hond dus voldoende voor zeker 3 dagen in geval van nood.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:38

*kijkt eens rond in huis

Ik heb vandaag boodschappen gedaan dus min een week eten heb ik wel.
Er staat nog 2x broodmix en 1x pannekoeken mix in de kast.
Zak rijst, tarwebloem, spaghetti,havermout en nog wat taartmixen.
6 flessen lichtbruisend bronwater. In de vriezer zit nog wat vlees/vega en ingevroren groenten.

En als dat op is....moet ik maar een hertje schieten op de weilanden even verder op. Er lopen hier ook eekhoorns en er zitten duiven in de boom.
In de schuur heb ik nog zeil dus als ik dat tussen 4 stoelen span met een gat in het midden kan ik ook water opvangen.
In het bos kap ik wat hout voor in de vuurkorf en ik heb pannen genoeg.

Dekentjes ook genoeg en ik heb een aantal zonnepanelen op het dak :D