Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dapnik

Berichten: 3227
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:27

Ilse_123 schreef:
Ik heb wel fanatiek nagedacht over een zombieapocolyps, telt dat ook? :').

Huidige woonhuis is dus echt niet zombie-proof, maar in ons vorige appartement was het in geval van een zombie uitbraak echt wel goed vertoeven.


Haha ja hier ook hoor, zit 2 hoog aan het water met 1 ingang. En heb keukenmessen en 2 bogen + pijlen in huis. :')

Maar voor andere dingen niet zo, staat hier nog een fles water van toen het water er even af moest. Kaarsjes genoeg en dekens ook, eten vast ook wel. Ouders wonen om de hoek met gaskachels en gas bbq.
Komt vast goed.

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:15

Wij zijn ook redelijk gedoemd. Geen kaarsen, eten voor een week (hoewel ik wel 600 kippen heb, dus levende noodvoorraad :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:00

Ik kan 1..? misschien 2 dagen overleven denk ik. Ik heb bijna geen eten, geen drinkwater (wel veel sterke drank) geen powerbank en een paar kaarsen. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 07:04

Gisteren even de kelder bekeken, wat eten/drinken betreft redden we t wel een poos, denk een kleine maand als we normaal eten. Twee vriezers vol groente, fruit en vlees, de stellingkasten vol waterflessen, toiletpapier, toiletartikelen, verschillende potgroenten, rijst, pasta, sauzen, kip in blik, olie, kruiden, e.d..

Maar ik hoop gewoon dat er nooit iets gebeurt dat aan eten en drinken komen lastig maakt :=.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 07:25

Jorienn schreef:
Ik kan 1..? misschien 2 dagen overleven denk ik. Ik heb bijna geen eten, geen drinkwater (wel veel sterke drank) geen powerbank en een paar kaarsen. :')


Nou je overleeft wel langer hoor.
Als je zorgt dat je water in huis hebt dan kan je je wel een maandje redden minimaal.
Zonder eten houdt een mens het wel een maand tot 2 maanden uit afhankelijk van je lichaamsvet. En de meesten hebben toch wel iets aan eten in huis, zeker voor een week. Dus dat maakt het nog wat langer.
Het wordt vervelender als er geen water uit de kraan komt of je het niet mag drinken. Dan moet je wel flessenwater in huis hebben want anders houd je het niet langer dan 10 dagen uit.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:11

En dan sta je verbaasd te kijken dat je helemaal niet ziek wordt van regenwater of slootwater. Dus met water hou je het dan ook wel even uit. We leven niet in de sahara.

Overigens heb ik nu toevallig nog 12 flessen water in huis staan. Die zijn mee teruggekomen uit Frankrijk. Maar die gaan wel snel weer op met duiken e.d.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:15

Dat vraag ik me ook wel af hoor of je ziek word van grondwater of regenwater als je dat niet gewend bent.
ook al zou je het koken.
Als je dan aan de diarree gaat ben je nog sneller uitgedroogd.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:17

Ik ben er voor mezelf niet bang voor, als ik duik en een droge mond heb slik ik altijd wat water door. En daar word ik niet ziek van. Dus ik denk zelf dat het in ieder geval voor mij wel meevalt.
Om te koken heb je iets van brandstof en lucifers nodig. Die zijn hier ook niet.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:20

Wij hebben firesteel. Daar krijg je als je de juiste materialen weet te vinden al heel eenvoudig een vuurtje mee aan de gang.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:32

qua kou ben ik redelijk gehad denk ik. Het is in huis nu ook maar 15 graden en zolang ik het niet koud heb gaat de verwarming ook niet aan. Ik loop zelfs op slippers zonder sokken nog.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:36

Ik heb begrepen dat stroom krijgen van je zonnepanelen niet werkt zonder netspanning. Dus je krijgt er geen stroom van als de stroom uitvalt. Dit is omdat de omvormer uitvalt.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:40

Century schreef:
Ik heb begrepen dat stroom krijgen van je zonnepanelen niet werkt zonder netspanning. Dus je krijgt er geen stroom van als de stroom uitvalt. Dit is omdat de omvormer uitvalt.


Klopt, maar een elektricien kan dat wel zo aansluiten dat het wel werkt. Gelukkig heb ik die in huis :D
En van grondwater wordt je echt niet ziek, dat drink ik wel vaker. De ene bron is schoner dan het andere, maar daar overleef je het echt wel op.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:42

Century schreef:
Ik heb begrepen dat stroom krijgen van je zonnepanelen niet werkt zonder netspanning. Dus je krijgt er geen stroom van als de stroom uitvalt. Dit is omdat de omvormer uitvalt.

Dat klopt. Is vooral omwille van de veiligheid. Om te vermijden dat degene die de stroompanne gaat oplossen zou geëlectrocuteerd worden.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:44

Even denken: aggregaat (maar geen brandstof op voorraad, ben ik bang), open haard met voldoende hout, twee barbecues op gas en volle gasfles, kaarsen, enorme voorraad flessen water en lang houdbare melk voor minimaal drie weken. Zaklantaarn naast het bed én naast de voordeur en noodsleuteltje voor de elektrische poort. Flinke vriezer vol eten, maar dan moet die aggregaat het wel doen …

Al bij al aardig voorbereid op het Spaanse platteland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:48

germie schreef:
qua kou ben ik redelijk gehad denk ik. Het is in huis nu ook maar 15 graden en zolang ik het niet koud heb gaat de verwarming ook niet aan. Ik loop zelfs op slippers zonder sokken nog.
Nou is 15 graden ook niet echt een temperatuur waar je aan doodgaat. Sommigen doen echt alsof ze moeten overleven in -30. :') Ik neem aan dat iedereen onder een dekbed slaapt, dat is echt wel genoeg om je warm te houden in Nederlandse temperaturen, zelfs als we midden in de winter onverhoopt een paar dagen zonder gas of stroom zouden komen te zitten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:54

We hebben een houtkachel..maar dat is ook wel het enige. Dus nee we zijn niet echt voorbereid.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:22

Ibbel schreef:
Als je die lijst leest, vraag ik me direct af: wanneer is die lijst opgesteld?
"Een plattegrond van de omgeving en een autokaart" - wie kent z'n eigen omgeving zo slecht dat-ie een plattegrond nodig heeft en wie kan er tegenwoordig uberhaupt nog kaartlezen


Toch kan de juiste kaart je helpen in bepaalde omstandigheden, denk aan wateroverlast en op de kaart kunnen zien waar hoger gelegen grond is.


Ik moet stiekem wel lachen om dat lijstje, ik bedoel Nederland waar elk dorp een buurtsuper heeft of weet ik veel hoeveel supermarkten.

Neemt niet weg dat ik wel geloof in voorbereid zijn. Maar wij zijn dan ook al een paar keer afgesloten van de bevoorrading geweest en wonen 45 minuten bij de stad vandaan.

Zelf in huis:
Kaarsen
Lucifers en aansteker
Drinkwater;
Fruit in Blik;
Groente in blik en ook nog in de diepvries;
Instant noodles;
Melkpoeder;
Rijst;
Suiker;
Gist;
Toiletpapier;
Handzeep;
Waspoeder;
Receptenboek met geschreven recepten;
Verwarmen doen we met een houtkachel waar we ook op kunnen koken (en we ook een pan voor hebben) als er geen stroom is en er staat ook een BBQ plus houtskool in de garage.

1 keer in de maand doe ik mijn grote boodschappen en maak dan altijd bulk gerechten die ik per maaltijd in vries. Macaroni, spaghetti en Nassi daar maak ik dan vaak wel rond de 4-10 maaltijden van. Ook hebben we een groententuin, (met achterstallig onderhoud) en hebben de vorige bewoners blijkbaar eetbare planten in de tuin gezet.

Radio en goede EHBO set staan nog op de lijst maar zo duur. Maar ik heb eigenlijk altijd wel genoeg reserve in huis omdat ik heel veel houdbare producten tijdens aanbiedingen koop.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:34

Sclimpre schreef:
Century schreef:
Ik heb begrepen dat stroom krijgen van je zonnepanelen niet werkt zonder netspanning. Dus je krijgt er geen stroom van als de stroom uitvalt. Dit is omdat de omvormer uitvalt.

Dat klopt. Is vooral omwille van de veiligheid. Om te vermijden dat degene die de stroompanne gaat oplossen zou geëlectrocuteerd worden.

Inderdaad, zonder feedback van het net werkt een standaard omvormer voor netlevering niet. Ze zijn er echter ook met een zgn. eiland setting, dus dan kunnen ze je huis wel van stroom blijven voorzien zolang de zon schijnt of je moet er ook nog een lading accu's aan knopen.

Hier moet ik even goed naar water gaan kijken ivm dieren thuis nu, rest lukt wel even.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ben jij voorbereid op stroomuitval of een andere ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:50

Ik heb even zitten nadenken hoe erg wij voorbereid zijn...
En ondanks dat we niks bewust hebben gedaan, hebben we echt veel.

Kaarsen, voorraad voedsel (ook veel ingeblikt of poeder vorm), water en medicijnen hebben wij in huis, best veel ook :')
We hebben een waterbron in het dorp, die officieel zou moeten werken. Al wordt hij nu niet meer gebruikt.
Hele huis draait op zonnepanelen, die vallen uit, maar we weten ook hoe we ze om moeten zetten dankzij mijn elektricien oom, speciale accu cel hebben we ook.

Veel batterijen en led zaklampen, ook opladers op UV.
En op de zaak staat een oud aggregaat die draait op verschillende brandstoffen...
Dus ik denk dat we wel goed zitten :')