Fietsen in de regen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 17:40

Toen ik nog studeerde dácht ik er niet aan om in de stromende regen naar de les te fietsen.

Nu ik werk, ben ik helaas wel verplicht om op te dagen :+

Ik moet eigenlijk maar vijf minuutjes fietsen naar het station, maar dat is voldoende om doorweekt toe te komen bij een fellen bui.

Dus, wie kan goede regenkledij aanraden? Ik dacht zelf aan iets poncho achtig om zoveel mogelijk droog te houden? Graag ook iets dat nog enigzins modieus is ook :))

Marleen_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:44

Ik heb deze. Is lekker lang waardoor je bovenbenen droog blijven, als je niet fiets kan je de ritsen naar beneden doen en ziet het er ook nog wel enigszins leuk uit.
Het blijft wel een regenjas natuurlijk, dus hij is nooit zo mooi als een gewone jas. Ik heb hem ook iets ruim gekocht (kleinere maat paste ook net), zodat ik er een wat dikkere trui onder kan doen in de winter.

Ik heb deze ook gekozen omdat hij duurzaam geproduceerd is enzo.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:08

Als je echt droog wilt blijven moet je een regenbroek aan met een regenjurk. Net zoals op het paard

Afbeelding

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:09

Als het echt zó hard regent dat je binnen 5 minuten doorweekt raakt zou ik gewoon gaan lopen met een parpalu, dan moet je je wel aardig kunnen redden? :D

Of gewoon een lange jas, die je ook nog enigszins kunt dragen buiten die paar keer per jaar dat je 'm nodig hebt :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:11


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:21

Ik heb een 'normaal' regenpak van de Hema, gewoon over je kleren heen aantrekken en gaan met die banaan (al pak ik ook graag de auto als het van dat takkeweer is)

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:24

Ik snap niet waarom je in die 5 minuten ook nog persé modieus wil zijn.
De hele dag comfort gaat toch ver boven 5 minuten modieus zijn, of niet?
Koop gewoon een goed regenpak.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:38

Ik heb standaard deze regenponcho met ruimte voor je rugzak in mijn tas zitten. (In de winkel zijn nog 2 kleuren beschikbaar geloof ik, maar ik heb gewoon de groene)
Ik heb maat small/medium (ik denk dat alleen bodybuilders van 2 meter 10 de L/XL nodig zullen hebben) , en ondanks dat ik erg lang ben, zijn de mouwen lang genoeg en de poncho valt vrij wijd.
Je benen zullen wel deels nat worden, maar een broek droogt naar mijn idee/gevoel toch sneller dan een nat bovenlijf.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:40

Rainlegs vind ik persoonlijk heel fijn

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:44

Inderdaad, ik zweer bij Rainlegs. 3 keer per week 2x 5km fietsen per dag is dit een uitkomst :)

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:45

Ik kan je in ieder geval de regenjassen van de HEMA afraden. Die gaan op een gegeven moment op de naden lekken. Ik volg mee voor een goede regenjas!

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:47

Ik heb deze: https://www.decathlon.nl/p/zeiljas-500- ... 98c5a24d10
Nu gebruik ik em wel voornamelijk om te zeilen, daar is ie ook voor bedoeld, het ding kan namelijk urenlange hoosbuien aan zonder te lekken, maar hij is ook enorm fijn op de fiets (kan van beneden ook open geritst worden voor beenvrijheid) en staat ook nog best modieus. De muts heeft een soort klepje waardoor het water niet op je gezicht druppelt. En hij ademt heel goed.
Daarnaast heb ik een zeilbroek van Decathlon die je gewoon over je eigen broek trekt.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:08

Voor 5 minuten zou ik niet eens de moeite nemen om moeilijk te gaan doen met regenkleding, je bent dan net zo lang bezig met alles pakken, 2x omkleden en weer opbergen als dat je onderweg bent. Ik zou gewoon door de regen gaan en snel fietsen, of lopend met een paraplu

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 19:21

Bedankt voor de tips!

Ik ben er over aan het denken (afhankelijk van of ik een plooifiets zie zitten) om een groter deel van mijn traject met de fiets af te leggen. Dus dan is droog fietsen wel echt noodzakelijk (anders begin ik er niet aan :+ ).

Een goede regenjas/poncho die ik de rest van mijn reistijd ook kan dragen zou ideaal zijn. Maar waarschijnlijk wil ik iets dat niet bestaat :D

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:23

Ik heb onlangs een goede regenjas bij de decathlon gekocht omdat ik merkte dat bij de felle buien van de laatste tijd mijn gewone regenkleding ook door ging lekken als ik langere tijd bezig ben op de Paddock Paradise. Ik wilde wel een jas die ook ademend is maar écht een goede hoeveelheid water aan kan maar niet zwaar is zoals een waxjas en wel een goede diepe capuchon heeft. Dat is deze geworden, maar ik moet nog testen.
https://www.decathlon.nl/p/regenjas-voo ... 33&c=BLAUW
Ik heb nu heel bewust gekeken naar een zware klasse aan waterdruk. Er hing regenkleding die 1000 mm of 2000 mm aan kan, deze jas kan - zeggen ze - 20.000 mm aan.
Ik heb daarnaast een poncho bij de decathlon gehaald die over mijn dikke winterjas kan in de winter voor als het koud én nat is. En gewoon een standaard regenbroek. Helpt meteen wat voor de kou. Voor echte kou heb ik weer een skibroek bij de Decathlon gehaald. :')

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:26

De jas die ik deelde draag ik regelmatig gewoon als winterjas. Ook als de zon schijnt. Kan prima.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:27

8nnemiek schreef:
De jas die ik deelde draag ik regelmatig gewoon als winterjas. Ook als de zon schijnt. Kan prima.


Dat geloof ik zeker!
Ik ben een koukleum :')

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:31

Voor wandelen / hiken heb ik nu al een paar jaar een North Face outdoorjas (hard shell). Die draag ik nu ook vaak als tussenjas, heerlijk ding en ook na wassen nog goed waterdicht. Maar die wil ik niet aan naar de paarden.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:33

@8nnemiek, off-topic: die afbeeldingen van Decathlon :)) Net alsof er een reddingsvest in het vliegtuig gedemonstreerd wordt. _O-

On-topic: regenkleding en modieus gaan niet heel erg samen volgens mij.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:36

Een goede regenjas is de grootste must. Mijn jassen waren altijd wat meer de outdoorjassen/sportjassen: mijn winterjas kwam bijvoorbeeld van gaastra. Op een goede waterdichte jas werd absoluut niet bezuinigd.

Voor de rest had ik een regenbroek die ik heel snel aan kon trekken. De regenbroeken van de hema waren niet goed waterdicht en bleven op de naad doorlekken. Een langere rits is heel fijn om te zorgen dat je regenbroek snel uit en aan kan. Volgens mij kwam die van mij uiteindelijk bij de Lidl vandaan..

Ik heb zes jaar lang door weer en wind naar school gefietst 11 kilometer enkele reis. Ik stapte met regen liever op de fiets met regenkleding dan in de propvolle bus..

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:38

In heel veel kledingwinkels zijn tegenwoordig allemaal leuke regenjassen te vinden :) De een zal iets beter zijn dan de ander, maar voor 5 minuten zal het niet gelijk gaan lekker.

Mijn andere to go to kledingstuk bij regen is een hoed! Niks zo vervelend als de regen vol in je gezicht en het houdt je haar ook nog redelijk droog. Zoiets https://www.manfield.com/accessoires/zw ... 17430.html

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:51

Fitzroy schreef:
@8nnemiek, off-topic: die afbeeldingen van Decathlon :)) Net alsof er een reddingsvest in het vliegtuig gedemonstreerd wordt. _O-

On-topic: regenkleding en modieus gaan niet heel erg samen volgens mij.

:') Die foto’s zijn echt slecht gemaakt ja, in het echt valt de jas veel mooier, die kraag doe je natuurlijk alleen zo ver dicht als het heel hard stormt :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:55

Fitzroy schreef:
On-topic: regenkleding en modieus gaan niet heel erg samen volgens mij.


Er is zelfs een website voor: www.hipinderegen.nl :D

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Fietsen in de regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:57

Als je er hip bij wilt lopen in de regen moet je kijken bij happy rainy days. Die hebben echt mooie spullen :j

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:59

Ik zou inderdaad gaan lopen en niet eens de moeite nemen mezelf in een pak te hijsen.
Ik kijk ook naar de weersvoorspelling en ga dessnoods eerder/later en start thuis