Vraag jij zelf of je voor mag...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110720
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Vraag jij zelf of je voor mag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:17

Hier zit vlak naast de supermarkt een bushalte en vaak zie je dan nog scholieren of volwassen mensen die iets te eten of te drinken halen en dan haast hebben om de bus te halen.
Geen probleem om hun even voor te laten hoor, kleine moeite!

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:48

Evelienepien schreef:
(waar ik om wil)

In beide gevallen vraag ik netjes waar ik om wil immers …



Wat is dit?


Heb het een keer in de Lidl gehad. Een man die waarschijnlijk onder invloed van iets was en enkel een blikje wilde afrekenen.
3 rijen dik liep hij af, luid verkondigend of hij ergens voor mocht.
Godzijdank hield iedereen voet bij stuk en negeerde hem.
Uiteindelijk is hij zonder blikje weggegaan want het duurde hem te lang :+
Werden ook nog vervloekt en kregen wat verwensingen te horen.

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:55

Niobe schreef:
DuoPenotti schreef:
Yep hier net zo.
Als ik een kar vol heb en de ander 1 of dingetjes, die zijn weg voordat ik alles op de band heb, dus laat ik al voor.
Maar voorschieten, nope. Dan wacht je maar.

Zelf vragen doe ik niet, maar meestal mag je wel voor.

Maar doe nu ook altijd zelf scannen, heerlijk.
Mijd zelfs winkels die het niet hebben.


Mijn woonplaats is helaas nog niet zo hip, maar anders zou ik dat ook doen. Toen ik even in Apeldoorn woonde was dat wel in de Albert Heijn, echt i-de-aal.


Plus in eerbeek kan je heen :D

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vraag jij zelf of je voor mag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 23:08

En wat vinden jullie dan van terug lopende klanten met bon in de hand die niet klopt? Gebeurd me ook vaak zat dat de cassiere mijn spullen wil gaan scannen en er ineens aan de andere kant van de kassa een klant van eerder staat met een bon waar €0,20 korting niet is verrekend of zoiets.
Vinden jullie dat vallen onder voordringen of niet?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:11

zorro schreef:
Ik vraag het nooit, biedt het wel eens aan als iemand achter me er vriendelijk uit ziet en weinig heeft af te rekenen. Als iemand het bij mij vraagt kan ik me er ook best ongemakkelijk bij voelen, mijn antwoord is uit principe 'nee', maar ik blijf het lastig vinden om dat ook echt hardop te zeggen. Ik doe het wel, dan maar even ongemakkelijk.

Mijn moeder durft niet zo goed nee te zeggen en we stonden een keer samen in de rij toen ook iemand zei: ik mag wel even voor he! Diegene liep dus ook gewoon ons alvast voorbij. Ik zag mijn moeder echt twijfelen en uiteindelijk zei ze: Nee, dat mag niet. Terug naar achteren.

Ik was zo trots op haar :D


Ik denk dat dit precies de reden is dat veel mensen in dit topic aangeven de vraag onprettig te vinden: je wordt, hoe beleefd het ook wordt gevraagd, toch in een positie gedwongen waarin je je ongemakkelijk voelt als je nee zegt maar ook geen ja wil zeggen.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:13

@Mars
Die kunnen toch naar de klantenservice gaan?
Althans bij de supermarkten waar ik naar toe ga wel (Lidl, AH, Jumbo), volgens mij heeft de Aldi bij ons geen servicebalie, maar daar kom ik maar een paar x per jaar.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:16

Mars schreef:
... in de supermarkt?

Of zoals een oude meneer van de week, ik was bezig mijn spullen (5 artikelen ofzo) op de band te leggen toen een oudere man me voorbij glipte met iets in zijn handen en 'ik kan wel even voor he, bedankt!' >;)

Natuurlijk meneer, IK heb nog tijd van leven :j

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:24

Thioro schreef:
Ik vraag het nooit, laat ook nooit mensen voor want heb nooit een volle kar maar zeg netjes danku als iemand me voor laat. Heb het hier ook nog niet meegemaakt dat mensen het vragen of erger nog, voordringen.
Wat ik wel irritant vind is dat als er een nieuwe kassa opengaat, de eerste de beste daar naar toe spurt en ook vanuit het winkelpersoneel wordt daar nooit iets van gezegd.
Heb ik me 1 keer wel kwaad over gemaakt. Sta als enige bij de kassa, zie bij de kassa (nog voor het scannen)dat ik nog 1 ding vergeten ben en vraag of ik het vlug mag halen. Geen probleem. Tegen dat ik terug uit de rayon kwam (naast de kassa) had de tuttebol haar kassa gesloten en moest ik alles terug van de band halen en achteraan aansluiten bij de andere kassa. Ik, boos, aansluiten. Komen er nog mensen bij en wordt, jawel, de kassa waar ik eerst stond heropend, door dezelfde tuttebol notabene. Toen heb ik wel even luid en duidelijk kenbaar gemaakt dat ze hun kassabeleid eens mochten herzien ipv mensen beetje rond te sturen.
Ik doe vaak mijn boodschappen tijdens de middagpauze en nee dan heb ik geen eeuwen tijd, zeker niet voor zo'n onzin en ook niet voor omaatjes die net dan een pak koekjes moeten kopen.

Ik had het spul laten liggen en was weggegaan. Is die troel gek geworden?

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:28

Evelienepien schreef:
@fohadie;begrijp je frustratie maar je begrijpt me nu (gezien wat ik bedoelde) verkeerd.
Het voorbeeld wat ik aanhaalde (in dit geval: bakker) had net zo goed groenteboer, computerzaak, boer kunnen zijn (fictief bedoeld dus in mijn geval). Ik haalde het aan omdat ik het verschil niet snap dat als ik vraag (waar ik om wil) voor te mogen dat dat brutaal etc is terwijl als ik bij de bakker sta en vraag (waar ik om wil) is 1 wit brood bijv dan is dat gewoon…

In beide gevallen vraag ik netjes waar ik om wil immers …



Ik vind het vragen om voor te mogen, of je bestelling plaatsen ( een brood) toch echt wat anders. Nou ja, meningen verschillen, niet waar?

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:19

Ik mocht laatst bij de kassa voor en heb vriendelijk bedankt. Diegene verklaarde mij denk ik voor gek :D Ze heeft het daarna nog een paar keer gevraagd, maar ik had er geen behoefte aan. Ik had geen haast en stond heerlijk mn gedachten te verzetten.

Ook onlangs een plantje gekocht als kado bij de supermarkt. Stond 1 caissière en het was druk. Voor mij een dame die 2 planten gekocht had, wat ingepakt moest worden. Ter plekke bedacht zij dat er nog een plantje gekocht en ingepakt moest worden. De caissière was tráág en ik had haast. Na het eerste plantje te hebben ingepakt bedacht het meisje dat het nog wel even zou duren voor ze alles ingepakt zou hebben. Ze vroeg de dame of het goed was dat ze eerst mij zou helpen. Die heeft vervolgens met tegenzin toegestemd en ik was blij! Maar als blikken konden doden…. :=

Overigens zou ik het nooit zelf vragen om voor te mogen, zo brutaal ben ik niet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 02:46

Evelienepien schreef:
Ja, ik begrijp ook echt niet waarom het (netjes) voor vragengaan hier als doodzonde wordt ervaren?
Je vraagt toch gewoon waar je om wil? Is dat een doodzonde?
Doe ik tenslotte ook bij de bakker !

1. Die bakker zijn werk is om jou een dienst te verlenen en staat daar dus om dat ook te doen. De klant aan de kassa staat daar net als jij omdat ie moet betalen.
2. Je betaald die bakker voor zijn product en tijd. Als je iemand een bedrag aan biedt om voor te mogen zullen vast meer mensen toe stemmen. :+
3. Die bakker heeft openingstijden. Gedurende die tijd hoeft hij nergens anders heen. Die klant in de rij heeft net als jij een schema en kan even goed gehaast zijn. Dus wees niet egocentrisch door jouw tijd belangrijker te vinden dan die van de klant voor je en wacht gewoon op je beurt tenzij de persoon zelf aan biedt om je voor te laten,

Evelienepien

Berichten: 3306
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:34

Ayasha schreef:
Evelienepien schreef:
Ja, ik begrijp ook echt niet waarom het (netjes) voor vragengaan hier als doodzonde wordt ervaren?
Je vraagt toch gewoon waar je om wil? Is dat een doodzonde?
Doe ik tenslotte ook bij de bakker !

1. Die bakker zijn werk is om jou een dienst te verlenen en staat daar dus om dat ook te doen. De klant aan de kassa staat daar net als jij omdat ie moet betalen.
2. Je betaald die bakker voor zijn product en tijd. Als je iemand een bedrag aan biedt om voor te mogen zullen vast meer mensen toe stemmen. :+
3. Die bakker heeft openingstijden. Gedurende die tijd hoeft hij nergens anders heen. Die klant in de rij heeft net als jij een schema en kan even goed gehaast zijn. Dus wees niet egocentrisch door jouw tijd belangrijker te vinden dan die van de klant voor je en wacht gewoon op je beurt tenzij de persoon zelf aan biedt om je voor te laten,


Dat snap ik allemaal natuurlijk :)*
Dit gaat om het fictieve verschil !

iedereen doet in het leven (tenminste is te hopen) vragen waar hij om wil..
Waarom is het zo’n doodzonde om het netjes te vragen?
De ander heeft toch gewoon de keuze om nee te zeggen?
Je dwingt een ander niet (deze heeft immers een keuze!) / je vraagt het netjes (en in mijn geval dus met verschil met 1 artikel tov half wagentje) en als je een nee krijgt, even goede vrienden :D
Je stelt gewoon een vraag!

(Zoals ik iig dus ook gewoon een vraag stel bij de …, aan mijn vrienden…, in het ziekhuis etc = fictief dus)

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:47

Als ik in de rij sta te wachten sta ik niet achter me te kijken of de volgende misschien maar 1 item bij zich heeft, dus ik zou er geen moeite mee hebben als iemand het netjes vraagt. Best mogelijk dat de situatie zo is dat het voor mij geen noemenswaardig nadeel is om iemand voor te laten, terwijl het wel een groot voordeel voor de ander is.

germie

Berichten: 25987
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:51

Ik wacht normaal netjes op mijn beurt. vraag ook niet of ik voor mag. 1 keer stond er een rij bij het postagentschap , nou ja rij, er stond niemand voor de deur. Er zouden 2 mensen binnen mogen zijn en dus ga ik netjes bij de deur staan. Beweren er mensen in de rij te staan. Eh, ik zie geen rij (en die zag ik echt niet, zulke enorme gaten). Ja, afstand houden, blabla. Nou, gaten in de file worden ook opgevuld, dan had je maar een rij moeten vormen en ben inderdaad blijven staan. Vonden ze wat raar, maar het was gewoon echt geen rij en voor hetzelfde geld kwamen ze na mij aanwandelen. Dus nee, je sluit aan. Dan geef ik mijn plek echt niet op. Je kunt ook normaal doen immers en niet meteen boos worden. Bovendien was er echt geen rij, als je iets wilt dan moet je zelf ook een beetje opletten en duidelijk een rij gaan vormen hoor. In de file is je plek ook direct weer ingenomen.

Als iemand voordringt bij een kassa, dan zeg ik er wel wat van. Bij vragen wil ik nog wel eens ja zeggen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:53

@Evelienepien, je vraagt om een gunst, niet om iets van je wil hebben.

Heel veel mensen vinden het moeilijk nee te zeggen en zeggen dan maar ja om er vanaf te zijn en om niet onvriendelijk over te komen, want als ze nee zeggen moeten ze zich in feite verdedigen. Je zet mensen in een positie waarin ze zich niet graag bevinden.

ik denk dat jij dit heel anders ziet, maar het gezegde "brutalen hebben de halve wereld" is er niet voor niets gekomen.


edit, ik ben zo blij met al die zelfscan kassa's waarbij ik nooit hoef te wachten. Alle supermarkten waar ik kom hebben ze inmiddels een.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:56

luuntje schreef:
Zelfscan is leuk, handscanner ook. Maar bij alcohol en medicijnen krijg je standaard leeftijdcontrole.
Geeft niks, ik ben oud zat. Maar dat kost wel tijd.
Soms is het dan sneller om je handscanner in te leveren bij een kassamedewerker.


Dat mag bij ons niet meer. Ook vervelend. Handscanner is afrekenen bij de zelfscan kassa's. Niet meer bij de normale kassa's en alleen nog maar pinnen, terwijl het vroeger ook bij normale kassa met contant geld kon :+ dan sta je dus te wachten op die controle, die moet gebeuren door dezelfde mensen die de normale kassa's bedienen... Als het druk is sta je er erg lang, vroeger ging ik dan in de rij staan met scan, nu moet je wachten tot er iemand tijd heeft

Ik vraag zelf nooit of ik voor mag, maar soms is het wel irritant als ik 1 of 2 dingen heb en degene voor mij echt een volle kar. Niet vanwege de tijd, maar ook omdat het een krappe supermarkt is en je dus niet weg kan tot degene voor je alles kngepakt heeft en weg is. Dan sta je dus al 2 keer zolang te wachten, eerst tot alles op de band ligt, dan afrekenen en weer inpakken. Is meer vervelend omdat lang staan en lopen erg pijnlijk is, maar boodschappen in rolstoel nog lastiger (helemaal toen de karren verplicht waren). Maar ik vraag het niet, want dan krijg je toch vervelende reacties.

Helaas wel zat asociale mensen hier die gewoon voordringen of vragen of ze voor mogen met weinig spullen en als je ja zegt komt de man aangelopen met de volle kar :+ Ik zeg dus eigenlijk vaak nee of ik bied het zelf aan.

Jojoju

Berichten: 3793
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:59

Ik had een keer een oudere buitenlandse meneer achter me staan, die plant zo zijn boeltje vóór mijn weinige boodschappen op de band met de mededeling 'iek voor!'
Ehm, dat denk ik niet vriend. Sluit maar achter mij aan. Werd hij nog boos ook

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:01

Ik vind dat iedereen recht heeft op wachttijd. :D

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:01

Lange rij bij 1 kassa en ik stond in het middenpad,nieuwe kassa gaat open en ik stap richting de kassa opzij om degene voor mij voor te laten gaan.Krijg een grote bek van een bejaarde omdat ze dacht dat ik voor wilde kruipen.Goed,kan natuurlijk.Uitgelegd waarom,maar ze bleef maar te keer gaan.Ik ben terug gaan staan waar ik stond en haar genegeerd,maar niemand kon erlangs.Gezegd tegen de andere klanten dat ik niet van mijn plek mag van de mevr en ze het met haar op moeten lossen.Toch wel 5 minuten daar gestaan midden in het pad.

_Lorette_

Berichten: 12096
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:05

Ik vraag het nooit en het is me ook nooit gevraagd (eigenlijk merk ik in de supermarkt ook niets van voordringen). Ik bied het wel aan als ik zie dat de persoon achter mij heel weinig boodschappen af hoeft te rekenen. Niet altijd een goede zet. In een enkel geval gaat het juist om iets ingewikkelds en is die persoon veel langer bezig dan ik zou zijn met het afrekenen van de boodschappen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:10

Als iemand het netjes vraagt laat ik ze altijd voor. Ik heb zelf ook een beperking die niet zichtbaar is, dus in gevallen waarin iemand voor wil gaan ga ik uit van het goede in de mens. Al gaat het hier in de buurt meestal om mensen met kleine (net zindelijke) kindjes die luid en duidelijk roepen dat ze naar de WC moeten en dat soort 'noodgevallen'. Snap helemaal dat die snel door willen :))

Zelf vraag ik het ook wel eens als ik heel weinig heb en me niet goed voel worden. Meeste mensen zien dan gelukkig wel aan me af dat ik niet zomaar voordring.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:26

Als ik zie dat diegene achter mij maar 1 ding heeft mag die prima voor, vind dat zelf ook fijn als mensen dat mij aanbieden, bedank ze dan ook altijd nog een keer als ik dan de winkel uit loop.
Maar als mensen voordringen zeg ik daar wel wat van. Vragen ze het netjes is het geen probleem.Kan daar slecht tegen, we zijn allemaal druk en voor velen is het doen van boodschappen een noodzakelijk iets. In de supermarkt gebruik ik altijd de zelfscan, ideaal, geen gedoe meer met in rij staan en nog 2x de boodschappen in de handen nemen.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:32

Ik neem aan dat als mensen vragen voor te mogen ze er vast een goede reden voor hebben. Prima ga dus maar voor! :)

Voordringen accepteer ik niet maar met netjes vragen is helemaal niks mis in mijn ogen.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:32

Ik heb het volgens mij nooit gevraagd, alhoewel ik het ook niet helemaal uitsluit dat ik het misschien eens zal doen als er echt een kwestie van veel haast / noodzaak is, maar dan zou ik het wel op zo'n toon vragen dat het heel duidelijk is dat ik totaal niks verwacht en besef dat ik ontzettend gematst word als het toch mag :j

Ik vraag regelmatig of mensen voor willen. Maar ook niet altijd want soms heb ik zelf ook gewoon niet veel tijd en dan kan ik wel 2 kratten vol hebben en achter me iemand met maar 1 blik soep en een prei, maar als mij dat dan tijd gaat kosten dan zal die ander toch gewoon op de eigen beurt moeten wachten. Tenzij ik de hele zooi nog op de band moet zetten en er (als het goed is....) geen last van heb.

Als mensen denken voor te dringen dan is dat per situatie afhankelijk hoe ik reageer. Ik heb er dan niet altijd zin in om er met gestrekt been in te gaan en er een principe-kwestie van te maken.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-10-21 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Berichten: 3306
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:33

ingvdh schreef:
@Evelienepien, je vraagt om een gunst, niet om iets van je wil hebben.

Heel veel mensen vinden het moeilijk nee te zeggen en zeggen dan maar ja om er vanaf te zijn en om niet onvriendelijk over te komen, want als ze nee zeggen moeten ze zich in feite verdedigen. Je zet mensen in een positie waarin ze zich niet graag bevinden.

ik denk dat jij dit heel anders ziet, maar het gezegde "brutalen hebben de halve wereld" is er niet voor niets gekomen.


edit, ik ben zo blij met al die zelfscan kassa's waarbij ik nooit hoef te wachten. Alle supermarkten waar ik kom hebben ze inmiddels een.


Ik ben blij dat je dit aanhaalt +:)+ want zat nog in dubio om “het ongemakkelijk fenomeen” erbij te halen. Want ook dat kan ik me voorstellen (ooit was ik zelf ook zo ).

Alleen …. Ik heb geen glazen bol / ben geen waarzegster :(:)
Dus als ik de “pardon, zou ik even voor mogen” vraag stel, weet ik niet of die betreffende persoon “moeite” heeft (in het dagelijks leven dus ook vaak / gezien naasten), met nee zeggen.
Verdedigen hoeven ze zich nooit want het antwoord is ja of nee …

En het feit dat ik mensen in een positie zet waarin ze zich niet graag bevindem, is uiterst vervelend voor hen maar kan ik niet weten immers. ( en dat zijn waarschijnlijk moeilijkheden waar die ander dan echt irl dus ook echt een struggle mee heeft / persoonlijk aandachts- / groeipunt wellicht).

Net zoals ik niet kan weten als ik aan iemand vraag: hoe gaat het met je?
(Dat zou dan dus ook niet meer “mogen”? Want ook bij die vraag kan ik iemand (onbedoeld) in een positie zetten waarin ze zich geneigd voelen te verdedigen / niet graag bevinden?!

Ik heb geen glazen bol :n
Beide vragen zou ik stellen “ om wat ik wil” …

En ja, klopt wel; brutale hebben de halve wereld _/-\o_
Bij voorvragen is het idd ook hier ff innerlijke struggle want ben nog in de leer -:)
Enne … het voorvragen komt maar eens in de zoveel tijd voor want ik ben echt niet zo dat ik altijd rn overal voor wil… alleen heel soms (en tja, dan vraag ik het netjes :j )
(En ja, dat “brutalen” bij anderen irritatie kunnen oproepen, weet ik uit ervaring. Maar eerlijk… dat was meer mijn innerlijke strijd want goh, wat zij deden, durfde ik niet (en zou ik maybe ook wel hebben willen durven -O- )..

Ik laat dus ook mensen voor die het vragen als ik volle kar heb of als ik nog aan het uitladen ben op de band of ik zie dan dat er iemand achter me staat met paar artikelen dan stel ik voor dat ze nog voor gaan (want cassiere is nog niet bezig met mij).
Gewoon … uit beleefdheid, weet zelf hoe fijn het voormogen ooit kan zijn en omdat ik er toch geen last van heb…
Voordringers doe ik dus pertinent niet aan

Dus imo is mijn doodzonde / brutalen hebben de halve wereld heel netjes in balans :')